Alkaa nykyiset olla hieman liukkaat vesisateella, joten alkaisi olla ajankohtaista uusien hankkiminen. Ovat tulossa e39 540 kokona 235/45R17. Melko edullisesti saisi seuraavia:
Tarkoitus olisi saada sellaiset renkaat, että niillä pysyy hyvin tiellä vesisateellakin. Lisäksi mitään uraimureita ei olla etsimässä. Hiljainen rengasmelu plussaa. NS-2:sta on jotkut moittineet liukkaaksi sateella. Landsail oli pärjännyt hyvin tekniikanmaailman testissä. Millaisia kokemuksia on noista landsail renkaista? Hemi aikaisemmin tässä keskustelussa hehkutti Greenamaxeja. Onko noista renkaista joku selvästi paras valinta?
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Alkaa nykyiset olla hieman liukkaat vesisateella, joten alkaisi olla ajankohtaista uusien hankkiminen. Ovat tulossa e39 540 kokona 235/45R17. Melko edullisesti saisi seuraavia:
Tarkoitus olisi saada sellaiset renkaat, että niillä pysyy hyvin tiellä vesisateellakin. Lisäksi mitään uraimureita ei olla etsimässä. Hiljainen rengasmelu plussaa. NS-2:sta on jotkut moittineet liukkaaksi sateella. Landsail oli pärjännyt hyvin tekniikanmaailman testissä. Millaisia kokemuksia on noista landsail renkaista? Hemi aikaisemmin tässä keskustelussa hehkutti Greenamaxeja. Onko noista renkaista joku selvästi paras valinta?
Tuo NS-2 kirjoittamasi pitää ainakin minun kokemuksesta paikkansa.Melko liukas sateella ihan uutenakin.Ja lämpötilan tippuessa lähemmäs nollaa häviää pito melko rajusti.Eli loppu syksystä (kylmää ja märkää) tuo on aika huono rengas.Kesälämpöisillä ihan ok.Ei edes flatspottia.
Emännän "rata-autossa" (sigun X3:ssa) on uudet 235/50R18 ja 255/45R18 Greenmaxit.Ei vetele yhtään.Melko hiljaiset ja sadekeliilläkään ei mitään ongelmia pidossa.Näitä kyllä uskallan suositella.Noista Landsaileista ei itsellä ole kokemusta.
Nankang NS-2:set missä nyt 3mm itsellä jäljellä pintaa tuntuvat kevyelläkin sadekelillä olevan melkoisen liukkaat. Ensimmäistä kertaa lähti eilen Zeta luisuun 3. vaihteella kaarteessa vesikelillä, ja tässähän oli se 1.9 M44 140 hp ja 180 Nm vääntöä
E36 325i Sedan -90
Triumph Bonneville T100 "Scrambler" -09
Kuinka luotettavia nuo pakolliset desibeli-lukemat on ? Pystyykö niiden perusteella tehdä mitään johtopäätöksiä renkaiden hiljaisuudesta ? Tai vastaavasti vierintävastus ?
Jos noihin on luottamista, Landsail ls588uhp on ihan kunigasrengas, 235/40/18 vierintävastus b, märkäpito b, 68db, 62e/kpl. Ykskään premiumrengas ei noiden lukujen perusteella pärjää, eikä pääse hiljaisuudessa ja vierintävastuksessa lähellekkään
Linglong greenmax samassa koossa vierintävastus e, märkäpito b, 72db, 63e/kpl.
Kumpaa arvon tietäjät ite laittais alle tai muuta mallia suosittelisitte jos kohteena on e61 530d. Tavotteena ettei vetele urissa ja olis kohtuu hiljaset, pidosta voi tinkiä ja kestävyydestä jos tarvetta.
HTK12, joko kerkesit rengaskaupoille, mihin renkaaseen päädyit ja minkälaisia kokemuksia ?
Vajaa viikko on tullut ajeltua Vredstein Ultrac Cento kumeilla (haussa oli Vortit mutta saatavuus oli ilmeisesti heikkoa). En tiedä luokitellaanko halpis vai merkki kumeihin. Hinnaltaan oli samaa luokkaa kuin edelliset Points SummerStar2. Uudet on ainakin paljon jäykemmät rungoltaan mitä edelliset vaikka kantavuus tippui 94 - 91. Pidoista en osaa sanoa vielä, mutta sekin selviää sunnuntaina affella.
Rengaskokohan oli 225/45 R17 ja autona sigun pommi.
Onko kokemuksia Landsail LS588 vs. Linglong Greenmax? Jompaa kumpaa olisi tulossa E32 alle kokona 225/50-17 + 245/45-17. Painotuksena mahdollisimman vähäinen vetely ja hiljaisuus.
235/40/R18 Landsailit tilattu kun Skodan Maailmakin kehui ja niin helvetin halvalla sai.
Jännittynein mielin odotan että saa alle.
Lainaan itseäni koska renkaat on nyt E39:n alla. Käsikopelolla Landsailien runko tuntui melko löysälle ja seos pehmeälle. Kumit tuntuivat kädessä myös varsin painaville, mutta samalla vaihtui alle BBS RC300 -vanteet joten jousittamatonta massaa jäi kaikesta huolimatta hauisvaakaa käyttäen noin kilon vähemmän kuin vakio 17" m-sport -vanteilla ja 235-leveillä Kumhoilla.
Ensimmäiset havainnot kuivalla:
- täysin tunteettomat urille
- pidossa ei 200hv pikkumootorilla ole moitteen sijaa, sadekeliä odotellessa
- eivät erityisen hiljaiset mutta eivät myöskään äänekkäät, tosin E39:llä ajaessa melu tuskin vaivaa vaikkei olisi renkaita lainkaan
- ohjauksesta hävisi kaikkein terävin vaste, mutta tuntuma kuitenkin riittävän jämäkkä - eivät tunnu muljuvan suunnanvaihdoksissa tai taittuvan alle kovaakaan kantatessa
- terävissä töyssyissä luulen renkaan löysähkön rungon joustavan alustaa enemmän joka tuntuu terävähkönä iskuna, sisäänjoustossa lyö ikään kuin vastapalloon, ei iso ongelma mutta huomio kuitenkin
- ei muuta mainitsemisen arvoista, pyörivät alla täysin tiedostamatta eli taitavat toimia hyvin
Urheiluauton alle en näitä laittaisi eikä varmaan tarvitse ratapäivilläkään käydä, mutta käyttöautolla suoritettavaan siirtymäajoon 9/10.
Jos otetaan huomioon järisyttävä 250€(!!!!) hankintahinta niin voi hyvä jumala sentään, voisin väittää jopa hinta-/laatusuhteessa maailman parhaiksi renkaiksi. Kaikkeen muuhun paitsi dynaamiseen ajoon: suosittelen varauksitta.
Voihan persaus että nuo kuluneet Nankang NS-kakkoset jollottaa niin per***eesti... mutta eipä onneksi tullut yllätyksenä !!
Onko Kumhoista samanlaista kokemusta? Ei edes mahdottomasti kuluneet, toista kesää toukan alla ja järjetön meteli!?
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Kuinka luotettavia nuo pakolliset desibeli-lukemat on ? Pystyykö niiden perusteella tehdä mitään johtopäätöksiä renkaiden hiljaisuudesta ? Tai vastaavasti vierintävastus ?
Jos noihin on luottamista, Landsail ls588uhp on ihan kunigasrengas, 235/40/18 vierintävastus b, märkäpito b, 68db, 62e/kpl. Ykskään premiumrengas ei noiden lukujen perusteella pärjää, eikä pääse hiljaisuudessa ja vierintävastuksessa lähellekkään
Linglong greenmax samassa koossa vierintävastus e, märkäpito b, 72db, 63e/kpl.
Kumpaa arvon tietäjät ite laittais alle tai muuta mallia suosittelisitte jos kohteena on e61 530d. Tavotteena ettei vetele urissa ja olis kohtuu hiljaset, pidosta voi tinkiä ja kestävyydestä jos tarvetta.
HTK12, joko kerkesit rengaskaupoille, mihin renkaaseen päädyit ja minkälaisia kokemuksia ?
Vastaus toiseen kysymykseen: Eipä juurikaan. Nokian renkaiden edustaja sanoi että ei kannata hehkuttaa asiakkaalle noita db-lukuja, eri autoissa melu kuuluu sisään niin erilailla.
Omassa 530iA:ssa (e39) edessä noi Landsail 588, voin suositella. Mukavat, ei vetele, hiljaiset, märkäpitokin hyvä.
Jos malli on (vanha) KU31,niin pikkuisenkin isoilla campereilla tekee helposti tuota.
KU39 muistaakseni (viimevuotiset). Camperitkin on melko suorassa, vaikka matala onkin.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment