Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrut vinkuu -> levyjen sorvaus???

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KFZ-Koenig
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2900

Jarrut vinkuu -> levyjen sorvaus???

Vaihdoin tuossa 6kk sitten eteen jarrupalat (Fedorot tms. merkkipalat) ja jätin alkuperäset levyt paikoilleen, koska näytti olevan vielä hyvässä kuosissa. Nyt 6kk jälkeen jarrut on alkaneet vinkumaan eikä palojen viistoaminen/kitinälaatat/kitinärasva enää jeesannut.

Epäilen, että levyt on lasittuneet ja haluisinkin nyt tietää onko tota lasittunutta kerrosta mahdollista saada jollain pois, vai pitääkö investoida taas useempi satanen ton takia? Muistaakseni joku firma "sorvas" noita jarrulaikkoja niiden ollessa kiinni autossa. Muistaako joku tällasta firmaa ja mitä tollanen operaatio kustantaa?

Auto on E38 ja laikat jäähdytetyt.
    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
  • jmikap
    BTCF Member
    • Jan 2004
    • 46
    • kauhava

sahaus

jotku on puhunu että jarrupalaan kun sahaa viillon ni pitäis vinkuminen lakata. en oo ite kokeillu mutta ilmeisesti toimii.

Comment

• KFZ-Koenig
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2900

Viilto tulee ilmeisesti pystysuuntaan palaan, niin kuin jossain prätkissä muistaakseni oli. Hmm. tota vois koklaa, mutta veikkaan, että toi lasittunut kohta pitäis saada kuitenkin jollain pois.
      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

Comment

• sqxo
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 902
        • no man's land

Offtopik ja tyhmä kysymys samaan aikaan:

Totako se lasittuminen muka meinaa?! Mä olen aina luullut että ne on jarrupalat kun lasittuu eikä levyt! (jostain Essonbaarista oon varmaan tietoni saanu) Ja että vinkuminen sen muka kertoo? Mä luulin, että palat lasittuu ja sen huomaa kun ei jarrut pidä enää yhtä hyvin..

Viittiskö joku kertoa suunnilleen että miten toi lasittumis-ilmiö tapahtuu ja miten se vaikuttaa jarrujen toimintaan, missä tilanteessa siitä on haittaa jne? Mä olen myöskin kuullut (jostain?) että jarrujen vinkuminen on ihan "normaalia" kun nykyaikaisissa paloissa ei enää ole asbestia yms..

Kertokaa tiedottomalle mikä on totuus!

EDIT: Niin ja mielestäni jarrulevyjä sorvataan epätasaisen kulumisen vuoksi tms?
        Last edited by sqxo; 11-03-2005, 10:13.

Comment

• harald
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2003
          • 252
          • Kaarina

Ei tarvi olla kummonenkaan konepaja tai sorvari, joka sorvaa sulle levyt puhtaiksi ja suoriksi. Itse olen teettänyt homman E34 etulevyihin ja E39 takalevyihin ja hyvin on toiminut. Kannattaa sorvata sitten samalla kiinnityksellä molemmat puolet ja myös se pinta josta levy on kiinni navassa.
          W204 C350 AMG
          Toyota Corolla 1.3XI 16V
          Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

Comment

• KFZ-Koenig
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2900

Originally posted by sqxo
            Offtopik ja tyhmä kysymys samaan aikaan:

Totako se lasittuminen muka meinaa?! Mä olen aina luullut että ne on jarrupalat kun lasittuu eikä levyt! (jostain Essonbaarista oon varmaan tietoni saanu) Ja että vinkuminen sen muka kertoo? Mä luulin, että palat lasittuu ja sen huomaa kun ei jarrut pidä enää yhtä hyvin..

Viittiskö joku kertoa suunnilleen että miten toi lasittumis-ilmiö tapahtuu ja miten se vaikuttaa jarrujen toimintaan, missä tilanteessa siitä on haittaa jne? Mä olen myöskin kuullut (jostain?) että jarrujen vinkuminen on ihan "normaalia" kun nykyaikaisissa paloissa ei enää ole asbestia yms..

Kertokaa tiedottomalle mikä on totuus!
            No en tiedä vaikka olisin ite lasittunut , mutta ne palat karhensin hienolla hiomapaperilla, levyistä ei sitä kiiltävää pintaa kyllä hio erkkikään ite pois. Eli tällä hetkellä ongelma on levyt.

Harald

Eli tota sorvauttamista on sitten tehnyt joku muukin. Onkohan jossain vielä se firma olemassa, joka sorvaa ne laikat autossa kiinni, niin ettei tarvii jättää koko vessaa pukeille? Mitä olet Harald maksanut tosta hommasta per laikka?
            Last edited by KFZ-Koenig; 11-03-2005, 10:19.

Comment

• Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

Originally posted by harald
              Ei tarvi olla kummonenkaan konepaja tai sorvari, joka sorvaa sulle levyt puhtaiksi ja suoriksi. Itse olen teettänyt homman E34 etulevyihin ja E39 takalevyihin ja hyvin on toiminut. Kannattaa sorvata sitten samalla kiinnityksellä molemmat puolet ja myös se pinta josta levy on kiinni navassa.
              Molemmat puolet tosiaan samalla kiinnityksellä niin ei tule heittoa ja säästyy kellottamiselta. Mulla oli joskus aikoinaan säädettävä tuurnakin tuohon hommaan...
              sigpic

BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71

Comment

• harald
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 252
                • Kaarina

Originally posted by KFZ-Koenig
                No en tiedä vaikka olisin ite lasittunut , mutta ne palat karhensin hienolla hiomapaperilla, levyistä ei sitä kiiltävää pintaa kyllä hio erkkikään ite pois. Eli tällä hetkellä ongelma on levyt.

Harald

Eli tota sorvauttamista on sitten tehnyt joku muukin. Onkohan jossain vielä se firma olemassa, joka sorvaa ne laikat autossa kiinni, niin ettei tarvii jättää koko vessaa pukeille? Mitä olet Harald maksanut tosta hommasta per laikka?
                Muistaakseni 20EUR pari maksoin viimeksi. En ole kuullut, että joku sorvaisi levyt paikallaan, mutta kai se mahdollista on. Sorvi vaan pitää saada hilattua auton viereen.... Kuulostaa äkkiseltään oudolta. Eipä tuo iso homma ole ku jättää auton hallitunkin varaan siksi aikaa kun levyt on irti.

Meinaan kyllä jatkossakin sorvauttaa levyt puhtaaksi jos tarvii jarrupalat vaihtaa ja levyissä on vielä paksuutta. Takalevyistä kannattaa sorvata myös kässärin pinta.
                W204 C350 AMG
                Toyota Corolla 1.3XI 16V
                Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

Comment

• Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

Originally posted by harald
                  En ole kuullut, että joku sorvaisi levyt paikallaan, mutta kai se mahdollista on. Sorvi vaan pitää saada hilattua auton viereen.... Kuulostaa äkkiseltään oudolta.
                  Monessakin autokorjaamossa olen nähnyt tuon jarrulevy "sorvin" millä saa levyt oikaistua niitä irroittamatta.

Esim. tuollakin sitä tehdään http://www.autokorjaamojarrupoljin.fi/
                  sigpic

BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71

Comment

• hopeanuoli
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 211
                    • Helsinki

Itselläni ainakin vanhassa foortissa riitti kun veti pari kertaa kunnolla liinat kiinni moottoritiellä - kitinät lähti Kantsii muuten kattoa ettei ihan takana ole ketään
                    e90 330d -05

Comment

• J-Poika
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 835
                      • There's a place in the North, far far away

asbestipalat lasittuu jos lämpenee liikaa jarrutuksista mutta nykyään asbestittomat vaatii lämpenemistä etteivät lasitu...

lasittuminen - pintaan tulee kova kerrostuma

Comment

• KFZ-Koenig
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 2900

Originally posted by Leka
                        Monessakin autokorjaamossa olen nähnyt tuon jarrulevy "sorvin" millä saa levyt oikaistua niitä irroittamatta.

Esim. tuollakin sitä tehdään http://www.autokorjaamojarrupoljin.fi/
                        Hyvä Leka! Juuri tuota tarkoitin. Pitää soitella tonne ja kysyä mitä kustantaa.

Onkohan siinä edes teoriassa järkeä, että jättää 6kk vanhat palat vai pitäisikö välttämättä uusia? Taitaa olla jotenkin jo pienille urille menny palat, vaikkei silmämääräsesti siltä näytäkään. Onko jollain kokemusta Motonetin paloista (searchillä ei löytyny heti...)?

Comment

• Suutari
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2003
                          • 3064
                          • Suomi

Tuohon hommaan jos haluaa vaan hivasta uuden tasasemman pinnan niin se sorvaaminen käy..jos levyt on kierot niin ei niitä kannata sorvata suoriks-->eivät kestä kauaa suorina. Nim. tieto ja kokemus.

lasittumista edesauttaa myös öljyiset/jarrunesteiset levyt joten kunnon putsaus rasvanpoistoaineella ja niitten palojen hionta/vaihto tms. vois olla eka operaatio jos levyt ei ihan urilla ole.

(hionta tasasella alustalla hiomapaperilla esim. lasilevy ja voi se paperi olla aika karkeaakin kun sitten ajaa ne sisään)

Voi olla että laatupalat on tehty kovempaan käyttöön eikä normaalikäytössä toimi niin hyvin(kitinöitten suhteen jne..) kuin esim. radalla ja lasittuu tämän takia.

jos kitisee niin ensin voi koittaa myös kovia jarrutuksia tai hiukan ajoa etujarruilla samalla jarruttaen niin pitäs auttaa. jos tulee uudestaan takaisin niin sitten kannattaa miettiä noita loppuja kikkoja..palojen hionta/viiltely, levyjen puhdistus/sorvautus, palojen vaihto jne...
                          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                          -Official BTCF-Sauna Team-
                          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                          -Team BTCF Top Alcohol-
                          -Team Pimp My Bride-
                          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

Comment

• k1mmalin
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2004
                            • 76
                            • Kuopio

Ite laitoin kolmeysiin motonetin palat ja levyt, olivat jotain Qh merkkisiä, vinku niin saatanasti. Laitoin liimattavat kitinälevyt jarrupaloihin ja kitinät hävis! Mut ku viimekeväänä kävin saksassa ajelemassa, niin levyt meni kieroksi ku tein muutaman kunnon jarrutuksen. Sorvasin sit ne töissä, otin pari kymppiä pois. Värinä hävisi. Nyt ajellut suomessa jo 30000km sen jälkeen, eikä ongelmia.
                            530 kiisseli

Comment

• jani73
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 4328
                              • Turku

Uteliaisuuttani piti googlettaa sorvin kuva.

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎