Nyt on aika tyhmä kysymys, mutta mitkä on soviterenkaat? Tulee ilmeisesti vanteeseen, jotta se käy "oikein" pyörännapaan? Olenko ymmärtänyt oikein? Paljonko noi maksaa ja mistä saa?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Soviterenkaat?
Collapse
X
-
Mites ne asennetaan? Pystyykö ite laittamaan, vaan tarviiko jonkin laitteen/koneen?AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Comment
-
-
Originally posted by LekaMutta pakollinen Joo, ei noiden ostamisesta konkurssiin mene... Tuossa yhdenmalliset keskitysrinkulat:
Comment
-
-
Originally posted by HemiVanne ei suinkaan keskity pulteilla, vaan juuri pyörännavasta. Vanteen saa toki keskittymään ilman navan ohjausta, mutta se vaatii vanteen allelaittajalta hieman tarkkuutta ja huolellisuutta.
Nyt on sovitteet jo hankittuina, kun vaan nuo lumet lähtisivät...
Comment
-
-
Kyllähän ne pultitkin toki keskittävät kun pultit kääntää pikku hiljaa kiinni pyörää samalla pyöritellen. Toiset vanteilla/pulteilla homma onnistuu paremmin ja toisilla huonommin. Keskittävä napa itsessään ei kuitenkaan kanna kuormaa vaan sen tekee vanteen ja sitä vasten kiristyvän kiinnitystason välinen kitka.
Sovitteellinenkin vanne toki vaatii asteittaisen ristikiristyksen ja hieman pyörittelyä jotta keskittyminen olisi täydellinen.
Comment
-
-
Sitten pieni kokeilemisen arvoinen vinkki. Löysää pyöränpultit ja nosta auto betonilattialla niin että rengas juuri ja juuri paikkapaikoin raapii lattiaa. Huomaat helposti muutaman kympin tai jopa millin epäkeskeisyyttä. Nyt lähdet holkilla ja pelkän jatkovarren väännöllä kiristämään pultteja samalla pyörää koko ajan pyöritellen. Huomaat että näin voi kompensoida muutamien kymppien renkaasta/vanteesta johtuvat ns.selkäheitot. Yleensä vanne/rengas yhdistelmä on aavistuksen kolmi tai neliskulmainen jolloin napakeskipisteen löytäminen on kompromissi. Usein käy niin että vanteen paras asetus löytyy pulttien/navan antaman toleranssialueen toiselta laidalta.
Homma voi tuntua "pilkunnussinnalta" mutta kun kaikki neljä kulmaa on saatu "kotikeskitettyä", pienenee melutaso sekä ajettavuus ja suuntavakavuus helposti hieman paranee. Jos oikein halutaan "viilailla", voi homman tehdä kerran kesässä uudelleenkin. Monilla nastotetuilla talvirenkailla saatu hyöty on suhteellisen iso. mm.itse en käytä soviterenkaita lainkaan omassa väyrysmersussa jossa alla on 225/45-17" Hakkikset, vaan teen keskityksen juuri "nastoilla verstaan lattiaan piirrellen". Tässä kohti etu on huomattava erityisesti äänitasollisesti koska tuo jaksottainen jurina/ulina poistuu käytännössä täysin ja kovemmissa kyydeissä keulan kellumisfiilis poistuu. Uskomatontako?
Comment
-
-
Mistä saisi helposti tilattua soviterenkaat että saisi mallattua e39 vanteet e34 autoon? Kyselin paikallisista rengasfirmoista, mutta eivät olleet kiinnostuneita palvelemaan näin pienessä asiassa. Rengasketjujen asiakaspalvelu on mitä on, eli olematon. Oisko kellään ylimääräiset 4 kpl myydä?
Tulevaisuudessa kierrän lähikaupungin rengasliikkeet kaukaa.
Näin Suomessa a.d. 2006, eipä olisi uskonut
Comment
-
-
Soviterenkuloita ei saa rengasliikkeistä ainakaan täällä järvenpäässä. Sanovat jotta vanteiden mukana tulee eikä kannata mistään tilailla. Sorvaamolla kun käy teettämässä niin selviää helpoimmalla- E34 M5 Diamantschwarz restoration project-
ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
ex. Alpina D10 Touring #33/94
... and many more
Comment
-
Comment