Announcement

Collapse
No announcement yet.

Millä katkennut pultti pois?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15249
    • Ajamisen Iloa

    Millä katkennut pultti pois?

    Moi, nyt kävi näin.


    Miten loppuosa otetaan pois jarrulevystä?

    Ilmeisesti pitää porata kierre, oman ajattelun mukaan vastakierre ja vääntää sillä?
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #2
    Siis eihän se pultti siinä jarrulevyssä ole kiinni, vaan navassa. Rengas irti ja senjälkeen jarrulevy, sitten alat katselemaan, josko saisit navasta tuon pultinjämän irti. Hitsaat pulttiin mutterin ja kierrät auki, tai jos pultin toinen pää kurkistaa navan takapuolelta, niin kunnon pihdeillä pyörittelet sen jämän navan takapuolelta läpi.
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #3
      Se pultin jämähän sopii pyörimään läpi. Ensimmäisenä koittasin suihkia irroitusöljyä ja sitten joko poraamaan tai pistepuikolla naputtelemaan pultin jämä irti. Nyt kun pultti on poikki ei se enää ole jännityksessä, joten sen pitäisi irrota helposti. Tuollaiset jämät lähtee monesti todella helposti irti, kun eivät ole ruostuneet kiinni tai kierrelukitteen kanssa laitettu. Katkesiko pultti kiristettäessä?
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15249
        • Ajamisen Iloa

        #4
        Kyllä, 45cm varrella niitä tuossa laitoin kiinni, ihmettelin kun kaikki pultit vaan pyörii aina vaan sillai semi kireällä... Täytynee nyt sitten varuiks vaihtaa kaikki pultit uusiin ja ammattilaiset saa laittaa momenttiin.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #5
          Mikset itselle hanki vaan momenttiavainta? Bilteman 59€ momenttiavain on testeissä hyvin menestynyt. Se tarvittava momentti ei todellakaan ole mikään kovin suuri. Yleensä autoissa on siinä 100-120nm tienoilla, esim. e39:ssä 120nm. Omien kokemusten mukaan eivät monessakaan liikkeessä kiristä momenttiin, vaan mutterivääntimellä vetävät ne kiinni. Monesti rengasliikkeen jälkeen saanut ihan tosissaan avata, jos ei ole mutterinväännintä ollut käsillä.

          Jos sen vanhan irroittaminen epäilyttää niin vie korjaamolle, se vanne kestää kyllä hyvin kiinni sen matkaa vaikka yksi pultti puuttuukin.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Hebbu ///M3
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 1627
            • Dallas

            #6
            E36 alkuperäset lukkopultit oli kyllä niin pehmeää porata, että nauratti. Lyöt pistepuikolla kunnon kolon keskelle ja poraat 4mm reijän, sitten pienin 1/2tuumaseen vääntiöön taitaa kuusiokolo 5mm olla nii sen lyöt reikään ja väännät pultin jämät poisa.
            Sotkamo Connection

            Comment

            • pazq
              BTCF Member
              • Jan 2008
              • 3167
              • 47200

              #7
              Rengasliikkeessä voi vetää silla pulttimopolla kiinni, mutta se on säädetty pienelle tai sitten on se rajoitin pötkylä siinä kiinni. Avaimella kuitenkin lopuksi aina käy läpi, tai ainakin pitäisi. Itse vedän ristikkoavaimella lopuksi kun sillä on hyvä tuntuma.

              Comment

              • bimmerE34
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 6209
                • Gotham

                #8
                Jos löytyy "vasemman"kätinen poranterä, niin sillä lähtee ihan itsekseen...

                ///Pumppu Pojat Racing Team
                Metaline sport #40

                Comment

                • Topi08
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 4463
                  • .

                  #9
                  Originally posted by pazq View Post
                  Rengasliikkeessä voi vetää silla pulttimopolla kiinni, mutta se on säädetty pienelle tai sitten on se rajoitin pötkylä siinä kiinni. Avaimella kuitenkin lopuksi aina käy läpi, tai ainakin pitäisi. Itse vedän ristikkoavaimella lopuksi kun sillä on hyvä tuntuma.
                  Rajotin pötkylä?, momenttivarsi?

                  Comment

                  • hoocee325
                    BTCF Member
                    • Mar 2006
                    • 153

                    #10
                    Lähtee todennäkösesti sormin pyörittelemällä irti.. jarrulely vaan pois niin saa kannan näkyviin.. rouvan lagunassa ainakin näin asia oli..

                    Comment

                    • pazq
                      BTCF Member
                      • Jan 2008
                      • 3167
                      • 47200

                      #11
                      Originally posted by Topi08 View Post
                      Rajotin pötkylä?, momenttivarsi?
                      No ei tullu saatana mieleen millään sitä nimeä

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by pazq View Post
                        Rengasliikkeessä voi vetää silla pulttimopolla kiinni, mutta se on säädetty pienelle tai sitten on se rajoitin pötkylä siinä kiinni. Avaimella kuitenkin lopuksi aina käy läpi, tai ainakin pitäisi. Itse vedän ristikkoavaimella lopuksi kun sillä on hyvä tuntuma.
                        Ei läheskään kaikkialla moisia käytetä. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ainakin peltivanteet vedetään melkein poikkeuksessa aivan järjettömän tiukkaan paikallisissa liikkeissä. Alle puolen metrin varrella on turha edes lähteä yrittämään irroittaa, ellei halua hyppiä sen avaimen päällä, joten eivät kyllä ole käyttäneet momenttisauvoja tai säätäneen mopoon järkeviä tehoja.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Robi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 7606
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Ei läheskään kaikkialla moisia käytetä. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ainakin peltivanteet vedetään melkein poikkeuksessa aivan järjettömän tiukkaan paikallisissa liikkeissä. Alle puolen metrin varrella on turha edes lähteä yrittämään irroittaa, ellei halua hyppiä sen avaimen päällä, joten eivät kyllä ole käyttäneet momenttisauvoja tai säätäneen mopoon järkeviä tehoja.
                          Peltivanteita ei kuulukaan vetää momenttiavaimella kiinni. Peltivanne joustaa jolloin pultti vedetään tiukkaan kiinni ja se pysyy siinä. Aluvanne taas ei jousta jolloin se vedetään momenttiin, yleensä 120Nm jonka jälkeen vielä jälkikirstys noin 50-100km jälkeen.

                          Mutta pultitkin väsyy jos niitä availee ja kiinnittää jatkuvasti jolloin ne olisi syytä uusia silloin tällöin.
                          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                          Tiedustelut priva tai 0452210069

                          Current
                          E61 530d
                          E39 530d
                          E39 520iA
                          E46 330xd
                          E28 528i

                          Comment

                          • Tomba87
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 4029
                            • Imatra

                            #14
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Ei läheskään kaikkialla moisia käytetä. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ainakin peltivanteet vedetään melkein poikkeuksessa aivan järjettömän tiukkaan paikallisissa liikkeissä. Alle puolen metrin varrella on turha edes lähteä yrittämään irroittaa, ellei halua hyppiä sen avaimen päällä, joten eivät kyllä ole käyttäneet momenttisauvoja tai säätäneen mopoon järkeviä tehoja.
                            Paikallisessa puljussa vedettiin aluvanteidenkin pultit sen verran piukkaan että orkkis bmw:n rengasavain meni solmuun kun sain hyppiä sen päällä.
                            Luukku auki ja risut kyytiin

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by Robi View Post
                              Peltivanteita ei kuulukaan vetää momenttiavaimella kiinni. Peltivanne joustaa jolloin pultti vedetään tiukkaan kiinni ja se pysyy siinä. Aluvanne taas ei jousta jolloin se vedetään momenttiin, yleensä 120Nm jonka jälkeen vielä jälkikirstys noin 50-100km jälkeen.

                              Mutta pultitkin väsyy jos niitä availee ja kiinnittää jatkuvasti jolloin ne olisi syytä uusia silloin tällöin.
                              Sulla on varmaan jotain lähdettä tarjota, jossa sanotaan, että peltivanteita ei kuulu kiristää momenttiin? Kaikissa korjausoppaissa mitä on tullut vastaan on kerrottu pyöränpulteille kiristysmomentti, eikä missään ole vielä sanottu ettei peltivanteita tarvitsisi kiristää momenttiin. Toki peltivanteet kestää ylikiristämistä paremmin kuin alumiinivanne. Ja mitä tulee alumiinivanteen joustamiseen niin on sen verta pehmeä metalli, että varmasti joustaa kun riittävästi kiristetään. Tosin ei välttämättä palaudu takaisin alkuperäiseen muotoon.


                              Originally posted by Tomba87 View Post
                              Paikallisessa puljussa vedettiin aluvanteidenkin pultit sen verran piukkaan että orkkis bmw:n rengasavain meni solmuun kun sain hyppiä sen päällä.
                              Niin taitaa ne alumiini vanteetki vetää ihan hiton tiukkaan kiinni monessa paikassa, jossain sentään käyttävät momenttisauvaa aluvanteille.
                              Last edited by HTK12; 21-05-2015, 23:17.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎