Announcement

Collapse
No announcement yet.

Millä katkennut pultti pois?

Collapse
This topic is closed.
X
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jukkae
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3506
    • 70800

    #16
    Kai ne peltaritkin momenttiin laitetaan mutta ei tarvi vaan jälkikiristää..

    Comment

    • bimmerE34
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 6209
      • Gotham

      #17
      Robi tarkoitti ettei niitä käsipelin momenttiavaimella tartte erikseen laittaa/kokeilla kuten aluvanteissa, momenttisauvalla ajo koneella riittää..

      Jos lähteitä haluaa, niin rengasliikkeet, rengasalan ammattitutkinto (opetushallitus 2012 lanseeraama ohjelma) yms.
      Last edited by bimmerE34; 22-05-2015, 08:55.

      ///Pumppu Pojat Racing Team
      Metaline sport #40

      Comment

      • pazq
        BTCF Member
        • Jan 2008
        • 3167
        • 47200

        #18
        Ja silti kysymys kuuluu: Saitko remotion sen pätkän pois? Oot nyt saanu tietoa alu-, ja peltivanteitden kirraamisesta ihan_vitun_tiukalle liikkeissä, joten kiristä itse.

        Comment

        • JermuS
          BTCF Member
          • Jul 2008
          • 4213
          • Kaustinen

          #19
          Eipä sitä tule meilläkään momenttiavainta tai -sauvoja käytettyä. Pyssy on aina pienimmällä teholla ja ajan kanssa sitä oppii kiristään pyssylläki oikein. Ne kesähessut ei välttämättä osaa sitä(kään), niin nehän helposti paukuttaa pultit liian kireälle. Itselle ainaki tässä reippaassa kymmenessä vuodessa on kehittyny ns. "näppi tuntuma" tähän touhuun.

          Kyllähän sekin tietysti vituttaa jos pultit onki jätetty liian löysälle ja pyörät lähtee irti.
          -f11 530d xDrive -12 Spacegrau
          -e36 320i cabrio -97 Madeiraviolett metallic Individual
          -Volvo S60 2.4i -04
          -LMC Munsterland LUX 495 -98

          https://www.instagram.com/jermus_h/

          Pohjanmaa - Connection

          Kaustinen connection

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6937
            • N/A

            #20
            Vielä noista pulttikoneista ja kiristämisestä, oliko noissa pyssyissä esim wurth dss premium 1 teho tarkotuksella 100nm?
            En ole lukenut manuaaleja sen paremmin..
            Koska jos vedän omalla kompuralla pyöränpultit 1 asennolla kiinni ja hetken hakkuutan vielä, ne on aika liki 100. Sitten vielä viimeistely momenttiavaimella. Ei ole ongelmia ollut..

            Comment

            • bimmerE34
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 6209
              • Gotham

              #21
              Originally posted by Antti O View Post
              Vielä noista pulttikoneista ja kiristämisestä, oliko noissa pyssyissä esim wurth dss premium 1 teho tarkotuksella 100nm?
              En ole lukenut manuaaleja sen paremmin..
              Koska jos vedän omalla kompuralla pyöränpultit 1 asennolla kiinni ja hetken hakkuutan vielä, ne on aika liki 100. Sitten vielä viimeistely momenttiavaimella. Ei ole ongelmia ollut..
              Pulttikoneen teho on suoraanverrannollinen verkoston paineeseen.

              Pikkukompuralla on hieman erilainen paukuttaa jos verrataan vaikka 11bar linjastoon.

              Toki, paineensäätimet on ennen koneita, ei noita ajeta 11bar paineella, mutta pointin varmaan kaikki ymmärsi.

              ///Pumppu Pojat Racing Team
              Metaline sport #40

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6937
                • N/A

                #22
                Originally posted by bimmerE34 View Post
                Pulttikoneen teho on suoraanverrannollinen verkoston paineeseen.

                Pikkukompuralla on hieman erilainen paukuttaa jos verrataan vaikka 11bar linjastoon.

                Toki, paineensäätimet on ennen koneita, ei noita ajeta 11bar paineella, mutta pointin varmaan kaikki ymmärsi.
                Joo, no mulla on sellanen harrastelijakompura. 8 bar oon pitänyt ja 50l säiliöllä. Eli se momentti on varmaan ihan jotain muuta jopa 1 tehollakin oikealla kompuralla.. noh, tuo palvelee hyvin juuri tarkoitusta mitä kuvasin tuo pienempikin kompura+pyssy.

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #23
                  BS:n määrä pyöränruuvien oikeaoppisesta kiristämisestä tässä topikissa, on hämmentävä.

                  Itse kysymykseen. Kun kanta on poikki, ruuvin nysä on enää periaatteessa pinnapultin pätkä läpireiässä, mitään siinä ei pitäs olla mikä sen pitää kireällä, ellei navan kierteet ole paskana. Lukkopihdeillä pyörittämällä tai viimestään hitsaamalla mutterin päälle, luulis lähtevän. Vähän joutuu purkamaan tietysti.

                  Työnnän sen verran lusikkaa tohon kiristämissoppaan että onnea vaan Motonetin momenttiavainten kanssa. Ammattitasoiset momenttiavaimet joutuu kalibroimaan 2 kertaa vuoteen jos niihin tahtoo luottaa, ja niistäkin harvassa on edes kalibroijalle säätöjä niin että sekä näyttämän että skaalan saa oikeesti kohalleen. But what do I know.
                  Last edited by petrolhead; 22-05-2015, 10:10.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Ammattitasoiset momenttiavaimet joutuu kalibroimaan 2 kertaa vuoteen jos niihin tahtoo luottaa, ja niistäkin harvassa on edes kalibroijalle säätöjä niin että sekä näyttämän että skaalan saa oikeesti kohalleen. But what do I know.
                    Mutta kai niitä käytetäänkin paljon enemmän kuin harrastelijan käytössä? Joten jos kahdesti vuodessa pyörän pultit sillä laittaa ja päälle pari muuta käyttökertaa ja lopun aikaa avain on jännitys löysättynä, niin ei kai se nyt ihan sekaisin itsestään mene?
                    E39 528iA

                    Comment

                    • jukkae
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3506
                      • 70800

                      #25
                      Eikä ne ammattivehkeitten heitot isoja ole, entisessä firmassa oli kalibrointimittari niin aktiivikäytössä olleet avaimet ei montaa nyyttonia heittäneet vaikka ois jännitys unohtunu päällekkin.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #26
                        Originally posted by bimmerE34 View Post
                        Robi tarkoitti ettei niitä käsipelin momenttiavaimella tartte erikseen laittaa/kokeilla kuten aluvanteissa, momenttisauvalla ajo koneella riittää..

                        Jos lähteitä haluaa, niin rengasliikkeet, rengasalan ammattitutkinto (opetushallitus 2012 lanseeraama ohjelma) yms.
                        En ole vielä kertaakaan nähnyt, että olisivat momenttisauvaa käyttäneet peltivanteille, enkä momenttiavainta alumiinivanteille. Osa on käyttänyt momenttisauvaa alumiinivanteiden kiristykseen. Miksi muuten momenttisauva ei riitä alumiinivanteille, jos se riittää peltivanteille? Itse olen luullut, että momenttisauvan riitäisi alumiinivanteillekin? Ei toki ole yhtä tarkka kuin momenttiavain.

                        Itse vedän momenttiavaimella pelti sekä alumiinivanteet kiinni, niin saa pultit auki renkaan puhjettua tienlaidassa.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • GOOFY
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 4139
                          • .

                          #27
                          Autossa on hyvä olla mukana putken pätkä jolla saa jatkettua lyhyttä avainta. Martalla ois viimeksi jääny kyllä rengas vaihtamatta jos en olis laittanu autoon kättä pidempää.

                          kikka kolmonen. Tiukassakin olevan pultin saa tienvarressa auki lyhyellä avaimella kun laittaa tunkin maan ja avaimen väliin ja tunkkailee...
                          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                          Comment

                          • Micce///M
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2008
                            • 3552
                            • Hämeenlinna

                            #28
                            Monessa asiansa osaavassa rengaspajassa on oikeat rengaspyssyt käytössä sesongin aikoihin. Aukaisee siis täydellä voimalla X ja kiinnittää 120-140nm riippuen mallista. Niillä voi ampua nappi pohjassa kiinni, ja asiakas ei erota pyssyä tavallisesta.

                            Comment

                            • Kouris
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 740

                              #29
                              Momentti on silloin sopiva kun pultit saa järkevällä voimalla normaalilla puolen tuuman räikällä käännettyä auki.

                              Momenttiavaimen lisäksi pultin kiristymiseen vaikuttaa sen rasvaus, puhtaus, 10 vuoden tervaus yms niin paljon että mistään tarkasta hommasta on turha puhua vaikka olisi kuinka hieno momenttiavain.

                              Comment

                              • blueorange
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2010
                                • 404
                                • suomi

                                #30
                                Heheheeehehhh . Tsiisus mitä juttuja.

                                Momentti se on käsimomenttikin. Niitä pultteja ei tarvitse vetää kovaan.

                                Teräs on kimmoisa aine. Alumiini ei. Siinä on sen jälkikiristämisen syy.

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎