Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koni Sportien paluuvaimenuksen säätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2325
    • Uusimaa

    Koni Sportien paluuvaimenuksen säätö

    Kertokaapas minulle että miten tuo Konien paluuvaimennuksen säätö vaikuttaa oikeasti arkiajossa? Tämä säätöhän ei siis käsittääkseni vaikuta mitenkään sisäänjouston jäykkyyteen, joten jos ajatellaan tällaista normaalia ajoa, jossa tiessä on monttuja ja töyssyjä niin mikä on käytännön juju siinä säädössä? Pumppu painuu sisään mutta paluu jousituksen "normaaliasentoon" on joko hitaampi tai nopeampi, eikös näin? Eli kun säätöä käännettään suuntaan "Firm" -> tapahtuu töyssyn jälkeinen palautus tahmaisemmin ja hitaammin? Vaiko toisinpäin? Ja miten se käytännössä vaikuttaa esim. mutka-ajossa ohjauksen tarkkuteen ja nopeuteen tms.?
    Last edited by JKK; 14-06-2015, 23:47.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • deemu79
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2011
    • 453
    • Helsinki

    #2
    Sillä voi kompensoida iskarin kulumaa ajansaatossa ja esim. suuremmalla kuormalla ajettaessa jos takapäätä tiukkaa niin ei motarilla heijaa niin paljon töyssyissä. Eli siis ulosvaimennuksen säätö.
    sigpic
    328i Coupe M-Sport -95

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16465
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by deemu79 View Post
      Sillä voi kompensoida iskarin kulumaa ajansaatossa ja esim. suuremmalla kuormalla ajettaessa jos takapäätä tiukkaa niin ei motarilla heijaa niin paljon töyssyissä. Eli siis ulosvaimennuksen säätö.
      Juu, ei vaan ole takaiskareissa säätöruuvia joten säätöä varten täytyy painaa männän varsi sisään jotta pohjalla olevaa säätöä voi pyörittää, hieman hankala jos meinaa kuorman mukaan muutella... Ainakaan e36:ssa ei onnistu autossa kiinni ollessaan kun pohjaanlyöntikumi ottaa vastaan.

      Comment

      • deemu79
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2011
        • 453
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by jr66 View Post
        Juu, ei vaan ole takaiskareissa säätöruuvia joten säätöä varten täytyy painaa männän varsi sisään jotta pohjalla olevaa säätöä voi pyörittää, hieman hankala jos meinaa kuorman mukaan muutella... Ainakaan e36:ssa ei onnistu autossa kiinni ollessaan kun pohjaanlyöntikumi ottaa vastaan.
        Niinhän tuo on useimmissa automalleissa Konien kanssa. Mistä muuten kannattaa ostaa jos e36:seen haluaisi Sportit? Itse en nopealla netin pläräyksellä löytänyt Suomeen tuovista firmoista..?
        sigpic
        328i Coupe M-Sport -95

        Comment

        • Tzeimi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 2067
          • Banshee - Jyväskylä

          #5
          Originally posted by deemu79 View Post
          Niinhän tuo on useimmissa automalleissa Konien kanssa. Mistä muuten kannattaa ostaa jos e36:seen haluaisi Sportit? Itse en nopealla netin pläräyksellä löytänyt Suomeen tuovista firmoista..?
          Koni sportit?

          Motoral on maahantuoja ja jälleenmyyjiäkin on.


          KONI is the world leader in adjustable shock absorber technology with over 50 years of worldwide racing success.
          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
          & 02 tulpo saniteetti dyno




          Älä väkisin, ota isompi vasara.
          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

          Comment

          • HannuE60
            R.I.P.
            • Mar 2012
            • 809
            • Espoo

            #6
            Originally posted by deemu79 View Post
            Niinhän tuo on useimmissa automalleissa Konien kanssa. Mistä muuten kannattaa ostaa jos e36:seen haluaisi Sportit? Itse en nopealla netin pläräyksellä löytänyt Suomeen tuovista firmoista..?
            Ite tilasin omaan E60.seen Futurez:lta , oli edulliset ja tuli nopeasti.

            -Hannu-
            [SIGPIC]
            BMW 535d M-sport

            Comment

            • deemu79
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2011
              • 453
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by HannuE60 View Post
              Ite tilasin omaan E60.seen Futurez:lta , oli edulliset ja tuli nopeasti.

              -Hannu-
              Tattista vaan, ei vaan näköjään puhelimella avautunu kunnolla koko sivu ensin.
              sigpic
              328i Coupe M-Sport -95

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                #8
                Originally posted by HannuE60 View Post
                Ite tilasin omaan E60.seen Futurez:lta , oli edulliset ja tuli nopeasti.

                -Hannu-
                Nopeasti vilkaistuna ei Futurez pärjää hintojensa puolesta ebay:n tarjontaan oikein mitenkään. Saman huomasin itsekin muutama kuukausi sitten. Suomesta ei saa mistään Koni Sporteja siihen hintaan mitä ebay:stä. Säästö iskariparissa helposti 60-100€ ja koko kierroksessa tietysti vielä enemmän. Unohtakaa suomalaiset firmat, ne ovat hinnoitelleet itsensä pihalle jo ajat sitten.
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5170
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by T3 View Post
                  Unohtakaa suomalaiset firmat, ne ovat hinnoitelleet itsensä pihalle jo ajat sitten.
                  OVH hinnoilla vain hullu ostaa suomesta.

                  Itse ostin maaliskuussa E46seen Konin iskarit paikallisesta varaosaliikkeestä. Aamulla tilasin ja iltapäivällä olivat myymälässä. Iskareiden hinta oli sama kuin ebayssa, postimaksut säästin ja todella nopea toimitus.
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2325
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by T3 View Post
                    Nopeasti vilkaistuna ei Futurez pärjää hintojensa puolesta ebay:n tarjontaan oikein mitenkään. Saman huomasin itsekin muutama kuukausi sitten. Suomesta ei saa mistään Koni Sporteja siihen hintaan mitä ebay:stä. Säästö iskariparissa helposti 60-100€ ja koko kierroksessa tietysti vielä enemmän. Unohtakaa suomalaiset firmat, ne ovat hinnoitelleet itsensä pihalle jo ajat sitten.
                    Juu näin se vaan ikävä kyllä on.... Omaan E61:seen tilasin koko kierroksen saksasta 640€ hinnalla kotiin tuotuna (ovat jo matkalla...) Pari kyselyä kotimaasta pisti kyllä unohtamaan täkäläiset toimittajat tyystiin. Jollain satasen erolla olisin ehkä voinut ajatella kotimaista myyjää, mutta kyse oli merkittävästi suuremmasta hintaerosta.

                    Kuukausi sitten tilasin yhteen Audin A6:seen saksasta etupäähän Konin Sportit hintaan 279€/pari. Paikallinen Fixus-liike ei olisi pystynyt myymään edes yhtä vaimentajaa tuolla hinnalla...

                    Mutta takaisin asiaan... Osaako kukaan edelleenkään kertoa vastausta alkuperäiseen kysymykseen? Eli miten tuo paluusäätö vaikuttaa käytännön tasolla? Varsinkin jos etuvaimentajien säätöä muuttaa?
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Originally posted by JKK View Post
                      Kertokaapas minulle että miten tuo Konien paluuvaimennuksen säätö vaikuttaa oikeasti arkiajossa? Tämä säätöhän ei siis käsittääkseni vaikuta mitenkään sisäänjouston jäykkyyteen, joten jos ajatellaan tällaista normaalia ajoa, jossa tiessä on monttuja ja töyssyjä niin mikä on käytännön juju siinä säädössä? Pumppu painuu sisään mutta paluu jousituksen "normaaliasentoon" on joko hitaampi tai nopeampi, eikös näin? Eli kun säätöä käännettään suuntaan "Firm" -> tapahtuu töyssyn jälkeinen palautus tahmaisemmin ja hitaammin? Vaiko toisinpäin? Ja miten se käytännössä vaikuttaa esim. mutka-ajossa ohjauksen tarkkuteen ja nopeuteen tms.?
                      Henkilöautoissa on tehtaalta lähtiessä niin sanotusti liian vähän iskaria, mukavuuden takia. Kun pamppuja alkaa vääntää kireämmälle vakioarvosta, mennään kähemmäs critical dampingia eli sitä arvoa jossa töyssyn jälkeinen heilahtelu vaimenee nollaan minimiajassa. Ei selviä kuin ajamalla-säätämällä-ajamalla uudestaan... muutaman vedon jälkeen on jo paljon enemmän hämillään kuin aloittaessa
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Grapes
                        BTCF Member
                        • Jul 2008
                        • 601
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Jaahas, tänään tuli uusi alusta eli Konin Sport Kit ja autona e39 M5 -99.
                        Tämä setti siis:



                        Jotenkin käsitin, että olisi tullut neljä jousta mutta tulikin vain kaksi eli etujouset.
                        Onkos kellään kokemusta miten tuon nyt sitten säädän takapään osalta, sen mitä tutkiskellut niin käsittääkseni takapäätä ei säädellä kun se on kerran asennettu. Etupäätä pääsee säätämään kyllä.

                        Jos tuota takapäätä ei tosiaan pääse säätämään mikä olisi hyvä set up aloittaa, kylmästi vaan ei löysimmällä eikä jäykimpään vaan "keskikohtaan"??
                        Onko nyt ok jättää taakse vakio femman jouset jotak on varmaankin alkuperäiset eli nyt 241tkm ajetut. Tosin jousethan vissiin kestää aika pirusti.

                        Alunperin piti tulla Koni FSD mutta niisä oli toimitusaika ties mitä ja vaihdoin tilauksen tähän Sport Kittiin. Ideana oli pitää alusta suht vakio korkeudessa mutta nyt tämän säädettävän alustan myöltä mieto madallus tulossa. Onko vakio m-sport alusta napa-kaarimitta noin 365mm? Jos takapää pitää pajalla laittaa tiettyyn korkeuteen niin ajattelin että 350mm mihin tähdätään.
                        Rengastus tulee olemaan 245/40/18 ja 275/35/18.

                        Olen nyt suht ulalla että pitääkö tilata taakse miedot madallusjouset sillä nythän niistä pääsee säätämään vaan jäykkyyttä?
                        Meneeköhän pahasti metsään jos edestä ja takaa säätään jäykkyyden randomilla "puoleenväliin" ja katsoo miltä näyttää ja sit etupäätä ruuvaa napsun alemmaksi jos keulii?
                        Ärsyttävin tilanne on tietenkin se että kaikki asennettu ja takapää näyttä hölmöltä ja repiä kaikki auki takaa ja asentaa madallusjouset.

                        Kaikki neuvot ja info tervetullutta liittyen Koni Sport Kittiin otetaan ilolla vastaan.
                        F11 M550d -13

                        ex:
                        E60 535d -08 405/800
                        E39 M5 -99
                        E60 530dA -03 302/660
                        E39 523iA -98
                        Lada 1600 -91
                        Ford Escort Sport -72

                        Comment

                        • Hanza
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 1931
                          • Juvan Shell. Requiescat in pace

                          #13
                          Paketista otettuna ne on kai pehmeimmällä asetuksella. Itse en ainakaan laittais puoliväliä tiukemmalle ennenkuin kokeilee minkälainen siitä tulee.
                          Etupäähän voi olla löysimmällä asetuksella ja tiukkailee paikalla ollessa, kun testailee.
                          Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                          t: luft waffel

                          "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4181

                            #14
                            Eihän sillä paluuvaimennuksen jäykkyydellä säädetä korkeutta. Jos etupään napsuista puhuitte konin sporteissa ja takana iskarin pyörityksellä kun pamppu pohjassa. Eikä e39ssä takaa säädetä jäykkyyttä ilman että ottaa iskari/jousi paketin pois ja purkaa ne erilleen. e36ssa onnistuu jos ei pohjaanlyöntikumeja paikoillaan.

                            Katoitko Grapesi mihin asentoon ne laitto sen korkeuden takana? Sillä lukkorenkaalla pystyy vähän säätämään perän korkeutta Koneissa. Oliko siinä kolme vaihtoehtoa ja urien väli jotain 15mm? :think
                            Last edited by bemmeri; 20-08-2016, 13:16.
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • Grapes
                              BTCF Member
                              • Jul 2008
                              • 601
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              Originally posted by bemmeri View Post
                              Eihän sillä paluuvaimennuksen jäykkyydellä säädetä korkeutta. Jos etupään napsuista puhuitte konin sporteissa ja takana iskarin pyörityksellä kun pamppu pohjassa. Eikä e39ssä takaa säädetä jäykkyyttä ilman että ottaa iskari/jousi paketin pois ja purkaa ne erilleen. e36ssa onnistuu jos ei pohjaanlyöntikumeja paikoillaan.

                              Katoitko Grapesi mihin asentoon ne laitto sen korkeuden takana? Sillä lukkorenkaalla pystyy vähän säätämään perän korkeutta Koneissa. Oliko siinä kolme vaihtoehtoa ja urien väli jotain 15mm? :think
                              Aluksi se oli keskimmäisessä vaihtoehdossa ja perä jäi liian korkealla, nyt se on sitten alimmassa ja on ok.
                              F11 M550d -13

                              ex:
                              E60 535d -08 405/800
                              E39 M5 -99
                              E60 530dA -03 302/660
                              E39 523iA -98
                              Lada 1600 -91
                              Ford Escort Sport -72

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎