Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 525i -04 Ohjaustehostimen öjyjen vuoto & vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nutcase
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 280
    • Kymenlaakso

    E61 525i -04 Ohjaustehostimen öjyjen vuoto & vaihto

    Pihassa auto seissyt nokka melko alaspäin kk verran. Käynnistin niin ohjaustehostin piti mekkalaa.
    Availin konepeiton, niin säiliö oli melko tyhjä ja öljyn seassa kuplia, öljy näytti tummanpunaiselta. Auto on Saksantuonti, niin liekö sen takia korkissa teksti ATF-oil only?
    Ajelin auton pois, niin alle oli merkannut reviiriä, oletan että ohjaustehostimen öljyähän tämän on pakko olla.

    Ajattelin jos kävisi motonetista ostamassa Febi S6161 (CHF 11S), kun lienee Pentosin tasoinen/valmistama ja hyvä tähän kun on tuo tasosäätökin tässä e61 mallissa?

    Tärkeimmät kyssärit:

    1. Onko tämä Febi S6161 hyvää CHF-öljyä tähän ilmaperseeseen?

    2. Mitenkäs ilmaperseen ohjaustehostimen öljyjen vaihto tapahtuu, kun olen siinä käsityksessä, että öjyä menee sinne perään? Öljyn tarve?
    (pumpulla oli joku banjopultti, joka avattiin?)

    3. Se vuotokohta kiinnostaa myös, onko näissä joitakin yleisimpiä vuotokohtia, kuten säiliön öljyletkujen kiinnitykset tms? (Allehan se on kivuttava jossain vaiheessa kuitenkin.)

    Kiitos jo ennakolta vastauksista!
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3019
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by Nutcase View Post
    Pihassa auto seissyt nokka melko alaspäin kk verran. Käynnistin niin ohjaustehostin piti mekkalaa.
    Availin konepeiton, niin säiliö oli melko tyhjä ja öljyn seassa kuplia, öljy näytti tummanpunaiselta. Auto on Saksantuonti, niin liekö sen takia korkissa teksti ATF-oil only?
    Ajelin auton pois, niin alle oli merkannut reviiriä, oletan että ohjaustehostimen öljyähän tämän on pakko olla.

    Ajattelin jos kävisi motonetista ostamassa Febi S6161 (CHF 11S), kun lienee Pentosin tasoinen/valmistama ja hyvä tähän kun on tuo tasosäätökin tässä e61 mallissa?

    Tärkeimmät kyssärit:

    1. Onko tämä Febi S6161 hyvää CHF-öljyä tähän ilmaperseeseen?

    2. Mitenkäs ilmaperseen ohjaustehostimen öljyjen vaihto tapahtuu, kun olen siinä käsityksessä, että öjyä menee sinne perään? Öljyn tarve?
    (pumpulla oli joku banjopultti, joka avattiin?)

    3. Se vuotokohta kiinnostaa myös, onko näissä joitakin yleisimpiä vuotokohtia, kuten säiliön öljyletkujen kiinnitykset tms? (Allehan se on kivuttava jossain vaiheessa kuitenkin.)

    Kiitos jo ennakolta vastauksista!
    Siis e61:ssä on paineilmalla toimiva tasonsäätö mihin ohjaustehostin ei liity millään tavalla vai enkö nyt ymmärtänyt kysymystä???

    Jos vaihdat ATF öljyt chf:ään niin järjestelmä pitää huuhdella kokonaan. Säiliöltä paluuletku irti ja johonkin tyhjään pulloon. Tämän jälkeen kaataa säiliöön samaa tahtia uutta öljyä kun vanha poistuu. Helpottaa hommaa jos toinen on kääntämässä rattia kun toinen valuttelee öljyä. Itse tekisin homman etupää pukitettuna, mutta onnistunee myös pyörät maassa.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • Nutcase
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2010
      • 280
      • Kymenlaakso

      #3
      Originally posted by markok View Post
      Siis e61:ssä on paineilmalla toimiva tasonsäätö mihin ohjaustehostin ei liity millään tavalla vai enkö nyt ymmärtänyt kysymystä???

      Jos vaihdat ATF öljyt chf:ään niin järjestelmä pitää huuhdella kokonaan. Säiliöltä paluuletku irti ja johonkin tyhjään pulloon. Tämän jälkeen kaataa säiliöön samaa tahtia uutta öljyä kun vanha poistuu. Helpottaa hommaa jos toinen on kääntämässä rattia kun toinen valuttelee öljyä. Itse tekisin homman etupää pukitettuna, mutta onnistunee myös pyörät maassa.
      Kiitos vastauksesta, olet varmaankin täysin oikeassa, olisinkohan nyt sekoittanut jonkun 7 sarjalaisen tasonsäädön tms. tässä. Eli ilmallahan tässä peräpään tasonsäädön osalta pelataan.

      Ohjeet kuullostavat juuri siltä kuin itsekin tekisin, samalla saa sitten ne letkujen klemmarit vaihdettua.

      Comment

      • deemu79
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2011
        • 453
        • Helsinki

        #4
        Vuotokohdista vielä sen verran että yleensä se on se korkeimmalla oleva märkä/öljyinen kohta esim. letkutuksissa ja itse veikkaisin että vuoto joko hammastangon suojakumin välistä tai paineletkussa (pumpulta hammastangolle) joka joutuu kovimman kuorman alle käytössä.
        sigpic
        328i Coupe M-Sport -95

        Comment

        • Nutcase
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2010
          • 280
          • Kymenlaakso

          #5
          Originally posted by deemu79 View Post
          Vuotokohdista vielä sen verran että yleensä se on se korkeimmalla oleva märkä/öljyinen kohta esim. letkutuksissa ja itse veikkaisin että vuoto joko hammastangon suojakumin välistä tai paineletkussa (pumpulta hammastangolle) joka joutuu kovimman kuorman alle käytössä.
          Kiitos deemulle tästä vinkistä

          Comment

          • Nutcase
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2010
            • 280
            • Kymenlaakso

            #6
            deemu, olit oikeassa, hammastangon oikeanpuoleisen (repsikan) suojakumin alta tiputtaa öljyä ja öljynkulutus on melko runsasta, atf-putelia on pakko pitää mukana

            Mitenkäs, onko näitä hammastankoja korjattu? Itse suojakumia en viitsinyt avata/rikkoa, mutta selvää on, että remonttiahan tässä on ruvettava tekemään.

            Uusia/tehdaskorjattuja tässä on kait ruvettava katselemaan (mistä?) vai olisikohan näitä kenties mahdollista kotipajalla laittaa kuntoon? (uusi stefa + tanko?)

            EDIT: törmäsinpä tällaiseen topiikkiin: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=329430
            Pitää nyt ilmeisesti tarkistaa sen tangon kunto, jospa saisi viahdettua tiivisteen ja helan paikallaan.
            Löysin sivun, josta saa noita tiivistesatseja, laitoin s.postia koskien vaihtoa.
            Last edited by Nutcase; 30-08-2015, 14:20.

            Comment

            • Muppe
              BTCF Member
              • May 2006
              • 1866
              • Östermyra

              #7
              Originally posted by Nutcase View Post
              deemu, olit oikeassa, hammastangon oikeanpuoleisen (repsikan) suojakumin alta tiputtaa öljyä ja öljynkulutus on melko runsasta, atf-putelia on pakko pitää mukana

              Mitenkäs, onko näitä hammastankoja korjattu? Itse suojakumia en viitsinyt avata/rikkoa, mutta selvää on, että remonttiahan tässä on ruvettava tekemään.

              Uusia/tehdaskorjattuja tässä on kait ruvettava katselemaan (mistä?) vai olisikohan näitä kenties mahdollista kotipajalla laittaa kuntoon? (uusi stefa + tanko?)

              EDIT: törmäsinpä tällaiseen topiikkiin: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=329430
              Pitää nyt ilmeisesti tarkistaa sen tangon kunto, jospa saisi viahdettua tiivisteen ja helan paikallaan.
              Löysin sivun, josta saa noita tiivistesatseja, laitoin s.postia koskien vaihtoa.
              Saman herran showroomista löytyy osan metsästyksestä tarinaa ja eihän se ihan helpoimmasta päästä ollut.
              E61 530dA M-Sport
              E39 520iA Touring

              ex. E34 525iA
              ex. E34 535iA
              ex. E34 520i
              ex. E34 520i
              ex. E36 320i

              Comment

              • Tontsa80
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2009
                • 271
                • pori

                #8
                Originally posted by markok View Post
                Siis e61:ssä on paineilmalla toimiva tasonsäätö mihin ohjaustehostin ei liity millään tavalla vai enkö nyt ymmärtänyt kysymystä???

                Jos vaihdat ATF öljyt chf:ään niin järjestelmä pitää huuhdella kokonaan. Säiliöltä paluuletku irti ja johonkin tyhjään pulloon. Tämän jälkeen kaataa säiliöön samaa tahtia uutta öljyä kun vanha poistuu. Helpottaa hommaa jos toinen on kääntämässä rattia kun toinen valuttelee öljyä. Itse tekisin homman etupää pukitettuna, mutta onnistunee myös pyörät maassa.
                Lisäisin tähään ohjeeseen että autoa ei kannata käynnistää, paluuletkussa oli kuvittelemaani suurempi virtaus, ei kerkiä kissaa sanomaan kun on nesteet vaihdettu. Eipä tosin mennyt kauaa "huollossa" Onneksi en tehnyt yksin, olisi kerinnyt pumppu käymään kuivana.

                Karmean hajuista tavaraa vanhana tuo ohjaustehostinöljy, CHF11s
                Vikakoodien lukua porin suunnalla

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎