Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reaktiotankojen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aku1979
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2015
    • 1152
    • Helsinki

    Reaktiotankojen vaihto

    Pitäisi vaihtaa eteen uudet reaktiotangot, kun alkaa puslat olemaan väljät. Ilmeisesti pelkät puslatkin voi vaihtaa, mutta onko vaivan arvoista? Yleisesti taidetaan olla sitä mieltä, että kannattaa käyttää vain alkuperäisosia, mutta miten näiden osalta...onko esim. motonetin osien kestävyys kaukana alkuperäisistä?

    Olen aloitteleva "mekaanikko", joten en ole kyseistä operaatiota koskaan tehnyt...onko hankalakin homma? Vaatiiko jotain erikoistatyökaluja? Nelipyöräsuuntaushan taitaa olla välttämätön tämän jälkeen. Autona e91 330xda -06.
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by aku1979 View Post
    Pitäisi vaihtaa eteen uudet reaktiotangot, kun alkaa puslat olemaan väljät. Ilmeisesti pelkät puslatkin voi vaihtaa, mutta onko vaivan arvoista? Yleisesti taidetaan olla sitä mieltä, että kannattaa käyttää vain alkuperäisosia, mutta miten näiden osalta...onko esim. motonetin osien kestävyys kaukana alkuperäisistä?

    Olen aloitteleva "mekaanikko", joten en ole kyseistä operaatiota koskaan tehnyt...onko hankalakin homma? Vaatiiko jotain erikoistatyökaluja? Nelipyöräsuuntaushan taitaa olla välttämätön tämän jälkeen. Autona e91 330xda -06.
    Suhteettoman kova homma vaihtaa pelkät puslat. Pitää olla prässi yms. ja kuitenkin se pallonivel on myös kulunut joten ei välttämättä pitkä riemu.

    Suuntaus on tuon jälkeen tarpeen.

    Comment

    • -rik
      BTCF Member
      • Nov 2009
      • 827
      • Rovaniemi

      #3
      Huomiona kuitenkin että jos päädyt vaihtamaan pelkän puslan, suosittelen polyuretaanipuslia (powerflex, strongflex..). Itsellä nuo jäljestä mainitut ja ohjaustuntuma parani ja napakoitui. Eikä maksanut kuin muutaman kympin, vrt. esim. lemförderin reaktiotangot molemmin puolin maksamat reilusti toistasataa. Noissa puslissa on lisäksi "life time warranty" mutta ne toisen pään pallonivelet jokatapauksessa hajoaa joskus.

      Toki prässiä vaatii.
      ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

      Comment

      • aku1979
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2015
        • 1152
        • Helsinki

        #4
        En kykene löytämään realoem:n sivuilta reaktiotangon osanumeroa...olenko umpisokea vai eikä sitä ole tuolla..tietääkö joku osanumeron?

        Comment

        • kalevik
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 957
          • Salo

          #5
          Originally posted by aku1979 View Post
          En kykene löytämään realoem:n sivuilta reaktiotangon osanumeroa...olenko umpisokea vai eikä sitä ole tuolla..tietääkö joku osanumeron?
          Osa numero 9?

          E61 525i, Suzuki VS1400
          Exät: Jaana, Susanna, Maija

          Comment

          • aku1979
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2015
            • 1152
            • Helsinki

            #6
            Kiitos!

            Eikun tääkin on takavetoselle....xdrivelle pitäs löytyä. Onko siinä koko osaa
            Last edited by aku1979; 18-10-2015, 00:20.

            Comment

            • kalevik
              BTCF Member
              • Apr 2009
              • 957
              • Salo

              #7
              Originally posted by aku1979 View Post
              Kiitos!

              Eikun tääkin on takavetoselle....xdrivelle pitäs löytyä. Onko siinä koko osaa
              Olinpas puusilmä...

              Tästä osa 8?

              E61 525i, Suzuki VS1400
              Exät: Jaana, Susanna, Maija

              Comment

              • O.K.
                Moderator
                • Nov 2003
                • 4854
                • Espoo

                #8
                Originally posted by -rik View Post
                Huomiona kuitenkin että jos päädyt vaihtamaan pelkän puslan, suosittelen polyuretaanipuslia (powerflex, strongflex..).
                ...

                Toki prässiä vaatii.
                Ei välttämättä vaadi prässiä. E39:ssä porasin reikäsahalla puslan kumin melkein kokonaan pois ja sitten rautasahalla "sisältä päin" sahasin loppukumin ja holkin halki -> vanha pusla tuli ulos ilman prässiä. Ja sitten vain powerflexit paikoilleen. Edes palloniveltä ei tarvinnut irrottaa (=tuntuu aina olevan jumissa) navasta lainkaan, vaan tämän koko homman pystyi tekemään auton alla.
                Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                E34 525i

                Comment

                • aku1979
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2015
                  • 1152
                  • Helsinki

                  #9
                  Meneekö se uusi pusla helposti paikalleen? Mitä etua noista Powerflexeistä on?

                  Comment

                  • aku1979
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2015
                    • 1152
                    • Helsinki

                    #10
                    ...ei taida flexejä löytyä nelivetoon.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16465
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by aku1979 View Post
                      ...ei taida flexejä löytyä nelivetoon.
                      Vaihda eri flexiin, olisko nuo ? http://www.strongflex.eu/en/e90-e91-...4x4-sport.html

                      Comment

                      • aku1979
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2015
                        • 1152
                        • Helsinki

                        #12
                        No sieltä lähtis. Löytyykö vielä niitä näiden tuomia etuja tietopankista?

                        Comment

                        • alpine3
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2010
                          • 1270
                          • Kajjjaani

                          #13
                          Miinuksia ainakin lisääntynyt ajomelu ja epätasaisuudet tulee paremmin läpi. Siis ainakin e46:ssa. Itsellä powerflexit vaihtui lyhyen ajan jälkeen lemförderin normipusliin juurikin edellämainituista syistä. Normaalissa katukäytössä en henkilökohtaisesti näe mitään syytä käyttää powerflexejä, ratalelut sitten erikseen. Olen tietysti vanha ja pidän mukavammasta kyydistä, jos se e46:n tapauksessa on edes mahdollista

                          Kyllä ne paikoilleen saa ilman prässiä ainakin ruuvipenkissä todistetusti, hankalaa se kuitenkin on eikä ylimääräisestä käsiparista ole haittaa.
                          Last edited by alpine3; 19-10-2015, 09:04.
                          BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                          BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                          Comment

                          • aku1979
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2015
                            • 1152
                            • Helsinki

                            #14
                            Joo voipi olla, että minullekin paras ratkaisu on vaihtaa koko tangot puslineen vakiokamppeisiin.

                            Comment

                            • O.K.
                              Moderator
                              • Nov 2003
                              • 4854
                              • Espoo

                              #15
                              Powerflex-pusla koostuu kahdesta muoviosasta, jotka painetaan eri puolilta siihen tukivarren lenkkiin. Saa normaalilla puristimella paikoilleen ilman sen isompaa voimaa, kun siinä on liukuparina alumiini/muoviseos. Sitten keskelle metalliholkki ja se on siinä. Etuna helppo asennettavuus ja itse ainakin pidin ajotuntumasta.

                              Ilman prässiä vaihtoehdot TSI-tekijälle ovat käytännössä powerflex tai uusi tukivarsi, jossa pusla on jo valmiina paikoillaan. Ja vaikka olisi prässi, niin se pallonivelen irrotus on aina ikävä homma ainakin mun mielestä, joten siinä mieluummin itse samalla vaihtaisin sit koko tukivarren (ja pallonivelen/suojakumin/yms elinikä tuskin kasvaa siitä lämmöstä ja iskuista, joita vaaditaan yleensä tukivarren irrotukseen...). Eli itse en jaksaisi pelkkää vakiopuslaa ruveta vaihtamaan, vaikka se halvin vaihtoehto ehkä onkin.

                              Ja E39:ssä reaktiotankojen pallonivelten hajotessa ostin uudet tukivarret ilman puslaa ja siirsin powerflexit niihin.
                              Last edited by O.K.; 19-10-2015, 10:27.
                              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                              E34 525i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎