Pari viimeisintä settiä ovat olleet niin erilaisia laadultaan, vaikka molemmat ovat ns. merkkivalmistajien tuotteita, että on aika pakko avautua. Molemmat setit koossa 235/45 17.
Nykyistä edellinen kesärengastus: Goodyear Eagle F1 Asymmetrical 2. En ollut ajanut Goodyearin tuotteilla yli kymmeneen vuoteen ja ostin nämä ex tempore kun tuli hyvä tarjous. Lyhyesti sanottuna: parhaat renkaat millä olen koskaan ajanut. Kortti ollut vuodesta -89 ja monenlaisella ropposella ja renkaalla tullut liikuttua.
Mitä hyvää? Pito kuivalla ja märällä. Hiljaiset. Eivät kuluneet mitenkään erityisen nopeasti. Aika hyvä suuntavakaus. Vesiliirto, mikä se on? Eräänä kesäiltana ajoin yksin rankkasateen piiskaamalla Lahden moottoritiellä ihan testimielessä vähän reippaammin. Ajatuksena oli katsoa missä vaiheessa ote tiehen lipeää. Urissa oli tosi paljon vettä ja muuallakin paksulti. Niin kävi, että miehestä loppui kantti ennen kuin renkaasta ominaisuudet. Nopeus oli hieman yli 140 km/h eikä vesiliirrosta ollut tietoakaan, mutta näkyvyys meni niin huonoksi että hiljensin. Mitä huonoa? En osaa sanoa.
Nykyinen rengastus: Continental SportContact 5. Rengasfirma jossa pidän kausisäilytyksessä teki hyvän tarjouksen ja ajattelin kokeilla. Aikaisemmin olen ajellut Contin Premiumcontacteilla useamman setin ihan tyytyväisenä. Ne ovat olleet kelvollisia, ilman isompia epäkohtia. Niinpä odotukset Sportcontactien suhteen olivat korkealla.
Mikä pettymys! Aloitetaan plussilla: en osaa sellaisia nimetä. Ääritilanteita ei ole ollut, joten pidosta tiukan paikan tullen en osaa sanoa mitään.
Entäpä miinukset? Hinta, olivat aika kalliit nyt todettuihin ominaisuuksiin nähden. Mitä ne ominaisuudet ovat? Renkaat ovat aika uraherkät. Ne olivat sellaiset jo uusina ja kuluneempina hyvinkin uraherkät. Melu on mielestäni aivan liian suuri kalliin merkkivalmistajan renkaalle. Kulutuskestävyys on ollut suurin pettymys. Renkaat menivät uusina alle kesäksi 2016 ja syksyllä vaihtaessa edessä pintaa oli 6 mm ja takana 3 mm. Takarenkaista oli siis sulanut 70% yhden kesän ja noin 15 tkm aikana. Pyöränkulmat olivat kohdillaan (säädetty talvella 2015) ja renkaat olivat kuluneet aivan tasaisesti. En rällää enkä polta kumia (koska olen vanha käpy ja autossa ei riitä tehot).
Saattoivathan ne olla maanantaikappaleetkin, mutta Sportcontacteja en enää toista kertaa osta.
Nykyistä edellinen kesärengastus: Goodyear Eagle F1 Asymmetrical 2. En ollut ajanut Goodyearin tuotteilla yli kymmeneen vuoteen ja ostin nämä ex tempore kun tuli hyvä tarjous. Lyhyesti sanottuna: parhaat renkaat millä olen koskaan ajanut. Kortti ollut vuodesta -89 ja monenlaisella ropposella ja renkaalla tullut liikuttua.
Mitä hyvää? Pito kuivalla ja märällä. Hiljaiset. Eivät kuluneet mitenkään erityisen nopeasti. Aika hyvä suuntavakaus. Vesiliirto, mikä se on? Eräänä kesäiltana ajoin yksin rankkasateen piiskaamalla Lahden moottoritiellä ihan testimielessä vähän reippaammin. Ajatuksena oli katsoa missä vaiheessa ote tiehen lipeää. Urissa oli tosi paljon vettä ja muuallakin paksulti. Niin kävi, että miehestä loppui kantti ennen kuin renkaasta ominaisuudet. Nopeus oli hieman yli 140 km/h eikä vesiliirrosta ollut tietoakaan, mutta näkyvyys meni niin huonoksi että hiljensin. Mitä huonoa? En osaa sanoa.
Nykyinen rengastus: Continental SportContact 5. Rengasfirma jossa pidän kausisäilytyksessä teki hyvän tarjouksen ja ajattelin kokeilla. Aikaisemmin olen ajellut Contin Premiumcontacteilla useamman setin ihan tyytyväisenä. Ne ovat olleet kelvollisia, ilman isompia epäkohtia. Niinpä odotukset Sportcontactien suhteen olivat korkealla.
Mikä pettymys! Aloitetaan plussilla: en osaa sellaisia nimetä. Ääritilanteita ei ole ollut, joten pidosta tiukan paikan tullen en osaa sanoa mitään.
Entäpä miinukset? Hinta, olivat aika kalliit nyt todettuihin ominaisuuksiin nähden. Mitä ne ominaisuudet ovat? Renkaat ovat aika uraherkät. Ne olivat sellaiset jo uusina ja kuluneempina hyvinkin uraherkät. Melu on mielestäni aivan liian suuri kalliin merkkivalmistajan renkaalle. Kulutuskestävyys on ollut suurin pettymys. Renkaat menivät uusina alle kesäksi 2016 ja syksyllä vaihtaessa edessä pintaa oli 6 mm ja takana 3 mm. Takarenkaista oli siis sulanut 70% yhden kesän ja noin 15 tkm aikana. Pyöränkulmat olivat kohdillaan (säädetty talvella 2015) ja renkaat olivat kuluneet aivan tasaisesti. En rällää enkä polta kumia (koska olen vanha käpy ja autossa ei riitä tehot).
Saattoivathan ne olla maanantaikappaleetkin, mutta Sportcontacteja en enää toista kertaa osta.
Comment