Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrupoljin pehmeä/painuu remontin jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kim
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 151
    • Uusimaa

    #16
    Originally posted by enins View Post
    Levyjen vaihto jäi huomaamatta toisessa postauksessa.
    Helpottaa diagnoosia, kun ei jää käytännössä jäljellä kuin satularakenteiden kuluminen, joka taas varmistuu vanhoja paloja mittaamalla.
    Ok, täytyy tutkia vanhat palat ensi viikolla kun pääsen käymään tallilla. Satularakenteet putsasin kyllä erityisesti carrierin osalta rälläkällä neekerintukan ja teräsharjalaikan kanssa. Mielestäni myös satula liikuu suht. kevyesti ihan käsivoimin painaen.

    Levyt on tosiaan myös uudet. Myös nvan tasopinta on puhdistettu em. menetelmin ihan kirkkaaksi, joten navan ja levyjen välissä ei pitäisi olla mitään ylimääräistä.
    Last edited by Kim; 03-07-2016, 11:40.
    E53 X5 3.0d Sport Individual '07

    Comment

    • Kim
      Bimmer Rookie
      • May 2003
      • 151
      • Uusimaa

      #17
      Päivitystä tilanteeseen:

      Nyt noin 1-2 tkm ajon jälkeen jarrujen tuntuma on jälleen hyvä ja toimivat normaalisti. Ilmeisesti palojen asettuminen/sisäänajo vain otti hetken, jonka jälkeen tuntuma on taas sellainen kuin pitää
      E53 X5 3.0d Sport Individual '07

      Comment

      • lj123
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2015
        • 1215
        • Lohja

        #18
        Kävin katsomassa yhtä pommia ja siinä jarrupoljin on pehmeä, mutta jos nostaa ja painaa uudelleen niin on alkuun jäykempi, mutta muuttuu taas puolenvälin jälkeen pehmeäksi.

        Lisäksi jos ihan pohjaan ei paina kun auto on paikallaan kun siirtää vaikka N:ltä pakille tai D:lle niin auto nytkähtää.

        Voiko ilma järjestelmässä aiheuttaa nuolin oireet? Vaihteisto itsessään toimii kuten pitää.
        E39 M5 -99
        F11 530d Xdrive -14

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #19
          Originally posted by lj123 View Post
          Kävin katsomassa yhtä pommia ja siinä jarrupoljin on pehmeä, mutta jos nostaa ja painaa uudelleen niin on alkuun jäykempi, mutta muuttuu taas puolenvälin jälkeen pehmeäksi.

          Lisäksi jos ihan pohjaan ei paina kun auto on paikallaan kun siirtää vaikka N:ltä pakille tai D:lle niin auto nytkähtää.

          Voiko ilma järjestelmässä aiheuttaa nuolin oireet? Vaihteisto itsessään toimii kuten pitää.
          Mahdollisesti. Jos esim. takajarrut ovat pois pelistä pienemmällä painalluksella niin nytkähtäähän se.

          Sieltä voi sitten mahdollisesti löytyä vuotavia jarruputkia tms. jos nesteet ovat kadonneet jossain kohtaa.

          Comment

          • lj123
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2015
            • 1215
            • Lohja

            #20
            Originally posted by Muurahainen View Post
            Mahdollisesti. Jos esim. takajarrut ovat pois pelistä pienemmällä painalluksella niin nytkähtäähän se.

            Sieltä voi sitten mahdollisesti löytyä vuotavia jarruputkia tms. jos nesteet ovat kadonneet jossain kohtaa.
            OK, ellei tuota saa törkeän halvalla niin ostamatta jää jo muistakin syistä. Ja ruostetta löytyy sieltä sun täältä ja yksi nostokohta on pettänyt kokonaan helman sisään.
            E39 M5 -99
            F11 530d Xdrive -14

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16465
              • Asikkala

              #21
              Originally posted by lj123 View Post
              OK, ellei tuota saa törkeän halvalla niin ostamatta jää jo muistakin syistä. Ja ruostetta löytyy sieltä sun täältä ja yksi nostokohta on pettänyt kokonaan helman sisään.
              Mikäs peli kyseessä ?

              Comment

              • lj123
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2015
                • 1215
                • Lohja

                #22
                Originally posted by jr66 View Post
                Mikäs peli kyseessä ?
                Tällainen laitos http://www.nettiauto.com/bmw/530/8495559

                Mutta totesin, että yksi harrasteauto riittää.
                E39 M5 -99
                F11 530d Xdrive -14

                Comment

                • nappe74
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 2846
                  • South Carelia

                  #23
                  Vaihdettiin tänään kaksi jarruputken pätkää sigun X5:een ja samalla toki uudet jarrunesteet. (edellinen vaihto 5v./60tkm sitten )

                  Ilmauksen jälkeen hävisi takajarrut ja poljin painuu pitkälle alas ennenkuin jarrut alkaa reagoida, pientä värinää tuntuu polkimessa alussa poljettaessa.

                  Jarrulinjat eivät menneet ristiin ja jarrunestettä oli tarpeeksi säiliössä koko remontin ajan... myöskin tämä ---> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=347687 topic kahlattu läpi sekä ABS-yksikkö ilmattu tämän ---> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=316170 ohjeen mukaan ilman toivottua lopputulosta !!

                  Mikähän voisi olla vielä vikana...?? Jarrupääsylinteri??

                  Asentajani kertoi kokemuksista jossa toimivissa jarruissa ikivanhat jarrunesteet vaihdettu uusiin jonka jälkeen jarrupääsylinteri alkanut vuotaa... :think
                  G30 530e xDrive A M-Sport -20

                  ex-Bimmerit:
                  F10 525dA xDrive M-Sport -13
                  E21 316 -80
                  E91 330xdA M-Sport -06
                  E53 X5 3.0iA Sport -04
                  E91 335xiA M-Sport -08
                  E60 530iA M-Sport -06
                  E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                  E91 320d -06
                  E39 530iAT M-Sport -01
                  E36 328iA -96
                  E39 528iA -96
                  E36 325i -92

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #24
                    Originally posted by nappe74 View Post
                    Vaihdettiin tänään kaksi jarruputken pätkää sigun X5:een ja samalla toki uudet jarrunesteet. (edellinen vaihto 5v./60tkm sitten )

                    Ilmauksen jälkeen hävisi takajarrut ja poljin painuu pitkälle alas ennenkuin jarrut alkaa reagoida, pientä värinää tuntuu polkimessa alussa poljettaessa.

                    Jarrulinjat eivät menneet ristiin ja jarrunestettä oli tarpeeksi säiliössä koko remontin ajan... myöskin tämä ---> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=347687 topic kahlattu läpi sekä ABS-yksikkö ilmattu tämän ---> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=316170 ohjeen mukaan ilman toivottua lopputulosta !!

                    Mikähän voisi olla vielä vikana...?? Jarrupääsylinteri??

                    Asentajani kertoi kokemuksista jossa toimivissa jarruissa ikivanhat jarrunesteet vaihdettu uusiin jonka jälkeen jarrupääsylinteri alkanut vuotaa... :think
                    Siellä on ilmaa, usko tai älä. Ilmaa uudelleen, riipase jarrunestesäiliön sihti vaikka mäkeen jotta näät että siellä ON nestettä piripintaan asti koko ajan. En tietysti tiedä missä asennossa teillä on auto ollut työn kestäessä ja millasilla vehkeillä ootte järjestelmän ilmanneet. Imuvaihtaja on nopea ja painevaihtaja vielä nopeampi. Kuitenkin niidenkin kanssa kestää aikasa. Jos ilmatessa mietityttää "joko se ois?" niin kannattaa jättää valumaan ja mennä vaikka tupakille tai keittään kahvia. Keskityt ilmaamaan niitä nurkkia mistä linja on ollu auki. ABS-yksikössä tuskin on ilmaa, älä mieti sitä tässä vaiheessa. Valuta puoli litraa lisää per nurkka ja käy sitten koittamassa uudelleen koeajolla.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • nappe74
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 2846
                      • South Carelia

                      #25
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Siellä on ilmaa, usko tai älä. Ilmaa uudelleen, riipase jarrunestesäiliön sihti vaikka mäkeen jotta näät että siellä ON nestettä piripintaan asti koko ajan. En tietysti tiedä missä asennossa teillä on auto ollut työn kestäessä ja millasilla vehkeillä ootte järjestelmän ilmanneet. Imuvaihtaja on nopea ja painevaihtaja vielä nopeampi. Kuitenkin niidenkin kanssa kestää aikasa. Jos ilmatessa mietityttää "joko se ois?" niin kannattaa jättää valumaan ja mennä vaikka tupakille tai keittään kahvia. Keskityt ilmaamaan niitä nurkkia mistä linja on ollu auki. ABS-yksikössä tuskin on ilmaa, älä mieti sitä tässä vaiheessa. Valuta puoli litraa lisää per nurkka ja käy sitten koittamassa uudelleen koeajolla.
                      Oisko noin...?? :think

                      Ammattimies kyseessä, nosturilla auto, jarrunesteet vaihtuu sellasella pumpulla mikä imee kompuran paineilman avulla (alipaine?) vanhat jarrunesteet pois...

                      ABS-yksikköä ilmattiin pitkät tovit eikä sieltä tullut muuta kuin nestettä. Takajarrujen ilmauksessa pelkkää nestettä ulos vaikka ainakin kahteen kertaan se tehtiin... neste tulee vaan hyvin pienellä paineella lirumalla !!

                      Jarru pohjassa ja takarenkaat pyörii ihan käsivoimalla...

                      EDIT: tähän mennessä aina onnistunut moitteetta ilmaaminen samalla miehellä/samoilla vehkeillä ja eri bemareihin !!
                      Last edited by nappe74; 21-05-2017, 19:34.
                      G30 530e xDrive A M-Sport -20

                      ex-Bimmerit:
                      F10 525dA xDrive M-Sport -13
                      E21 316 -80
                      E91 330xdA M-Sport -06
                      E53 X5 3.0iA Sport -04
                      E91 335xiA M-Sport -08
                      E60 530iA M-Sport -06
                      E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                      E91 320d -06
                      E39 530iAT M-Sport -01
                      E36 328iA -96
                      E39 528iA -96
                      E36 325i -92

                      Comment

                      • nappe74
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 2846
                        • South Carelia

                        #26
                        Jarrupääsylinteri vaihdettiin uuteen tarvikemalliin... hetkeksi tuli takajarrut mutta perusteellisen ilmauksen jälkeen takajarrut edelleen hukassa !!

                        Tänään auto kävi Delta Bavariassa mutta eivät saaneet kuin hetkellisesti takajarrulle tehoa, ilmauksen jälkeen takajarrut mykät !!
                        Vahva epäily että tämä vaihdettu tarvikesylinteri on valmiiksi viallinen... näinollen tilattiin OEM sylinteri jonka marmori vaihtaa... jos toivottua tulosta ei saada silloinkaan niin seuraava tarkastuksen kohde on ABS-yksikkö. Tämän kyllä tänään testeissään totesivat toimivaksi !!
                        Saas nähdä millainen savotta tästä vielä kehkeytyy... :think

                        Ilmaa ei enää ole !!
                        Last edited by nappe74; 13-06-2017, 16:26.
                        G30 530e xDrive A M-Sport -20

                        ex-Bimmerit:
                        F10 525dA xDrive M-Sport -13
                        E21 316 -80
                        E91 330xdA M-Sport -06
                        E53 X5 3.0iA Sport -04
                        E91 335xiA M-Sport -08
                        E60 530iA M-Sport -06
                        E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                        E91 320d -06
                        E39 530iAT M-Sport -01
                        E36 328iA -96
                        E39 528iA -96
                        E36 325i -92

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          #27
                          Originally posted by nappe74 View Post
                          Jarrupääsylinteri vaihdettiin uuteen tarvikemalliin... hetkeksi tuli takajarrut mutta perusteellisen ilmauksen jälkeen takajarrut edelleen hukassa !!

                          Tänään auto kävi Delta Bavariassa mutta eivät saaneet kuin hetkellisesti takajarrulle tehoa, ilmauksen jälkeen takajarrut mykät !!
                          Vahva epäily että tämä vaihdettu tarvikesylinteri on valmiiksi viallinen... näinollen tilattiin OEM sylinteri jonka marmori vaihtaa... jos toivottua tulosta ei saada silloinkaan niin seuraava tarkastuksen kohde on ABS-yksikkö. Tämän kyllä tänään testeissään totesivat toimivaksi !!
                          Saas nähdä millainen savotta tästä vielä kehkeytyy... :think

                          Ilmaa ei enää ole !!
                          Löytyikö tähän vikaan lopulta ratkaisu?
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • supercolio
                            Newbiemmer
                            • Nov 2019
                            • 8
                            • HKI

                            #28
                            Ei varmaan liity ketjun aiheeseen, mutta ajattelin jakaa jos joku on tehnyt saman mokan...

                            Vaihdoin viime viikolla omaan 118d takajarrusatulat, levyt ja palat kun vanhan satulan mäntä ruostui umpeen... Vaihdoin satulat ja ilmasin järjestelmän kaverin kanssa (letku ja pullo -metodilla, kaveri painamassa jarrua). Ei tullut ilmakuplia, kaikki ok?

                            Noh, olin asentanut satulat väärin päin ilmausnippa alaspäin. En minä sitä aluksi tajunnut ja ihmeteltiin tovi miksei jarrut toimi! Satulat oikein päin, ilmat pois ja nyt noin tuhat km ajettuna kaikki edelleen kunnossa.

                            Comment

                            • nappe74
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 2846
                              • South Carelia

                              #29
                              Originally posted by markok View Post
                              Löytyikö tähän vikaan lopulta ratkaisu?
                              Joo, Delta Bavarian asentaja oli vääntänyt/kurtannut jarruputken lyttyyn samalla kun touhusi hajottamansa jarrutehostimen kanssa... koko homma meni liikkeen piikkiin lopulta !!
                              G30 530e xDrive A M-Sport -20

                              ex-Bimmerit:
                              F10 525dA xDrive M-Sport -13
                              E21 316 -80
                              E91 330xdA M-Sport -06
                              E53 X5 3.0iA Sport -04
                              E91 335xiA M-Sport -08
                              E60 530iA M-Sport -06
                              E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                              E91 320d -06
                              E39 530iAT M-Sport -01
                              E36 328iA -96
                              E39 528iA -96
                              E36 325i -92

                              Comment

                              • MikeDry
                                BTCF Member
                                • May 2006
                                • 6205
                                • Helsinki

                                #30
                                Tossa on yksi auto missä on jarrupoljin kovan tuntuinen, siis että poljinta saa painaa voimalla, että mitään tapahtuu.
                                Syy on se että yksiputki on painettu kasaa, sen päässä oleva jarrusatulan mäntä liikkuu todella nihkeästi, kun pihdeillä painaa mäntää sisään, on tosi jäykkä, myös kyseisestä autosta on yksi jarru putki kiertynyt, myös sieltä puuttuu jarruletku/putken välistä ne pitimet...
                                Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                                Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎