Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarruputkien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 330Driver
    BTCF Member
    • Feb 2015
    • 450
    • Pori

    #16
    Originally posted by Pilsneri View Post
    Jatketaas hyvin alkanutta keskustelua.

    Nasahti oma E46 touring katsastuksessa, kun jarruputki takana oli kostea.
    Katselin tuolta Realoem.com sivustolta, mutta taitaa olla tuo kuva aivan eri kuin todellisuus?
    Onko kellään tietoa noiden molempien takaputkien vaihdosta ja vaikka kuvia.
    Kiitos.
    Miten itse tein.
    Näinhän nyt ei saisi tehdä muttamutta.
    putket lähtee sieltä abs "boksilta" taakseppäin ja on sitten aika ahtaassa välissä.
    itse järkeilin näin kun putket on etupäässä hyvässä kunnossa niin tein jatkot kuskin penkin kohdille siihen missä bensoissa on suodatin ja dieseleissä siirtopumppu. siitä taakse alkuperäisen näköisesti
    E36 ///M3 evolution cabriolet
    E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
    E91 330D Käyttis
    Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
    Koodit/koodaukset PORI
    ___________________________
    EX E92 335D LCI 405hp/801nm
    EX E46 330D Touring
    EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #17
      Originally posted by 330Driver View Post
      Miten itse tein.
      Näinhän nyt ei saisi tehdä muttamutta.
      putket lähtee sieltä abs "boksilta" taakseppäin ja on sitten aika ahtaassa välissä.
      itse järkeilin näin kun putket on etupäässä hyvässä kunnossa niin tein jatkot kuskin penkin kohdille siihen missä bensoissa on suodatin ja dieseleissä siirtopumppu. siitä taakse alkuperäisen näköisesti
      Noitahan ei tietääkseni saisi ihan lainkirjaimen mukaan jatkaa.

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #18
        Originally posted by Muurahainen View Post
        Noitahan ei tietääkseni saisi ihan lainkirjaimen mukaan jatkaa.
        Tästä on puhuttu aiemminkin.

        Joku ahkera voi halutessaan laittaa sen säädöksen joka kieltää jatkamasta asiallisilla liitoksilla, itse en moista löytänyt, useita keskuteluja kylläkin.

        Kahteen autoon olen itse jatkanut ja ovat kelvanneet katsastuksessa useita kertoja. Tämä ei tietenkään vielä tee niistä laillisia.

        Molempiin autohin käytin aihoina toisen merkkisen auton teräsputkia joissa oli valmiiksi peilikuva kartio.

        Teräsputken kartioiminen on muuten perseestä.
        Olli.

        Comment

        • 330Driver
          BTCF Member
          • Feb 2015
          • 450
          • Pori

          #19
          Originally posted by Rocla View Post
          Teräsputken kartioiminen on muuten perseestä.
          Itse jouduin myös lainaamaan autokorjaajalta kunnon jarruputki prässiä noihin teräsputkiin. 20e prässillä ei tullut yhtään mitään tosta
          E36 ///M3 evolution cabriolet
          E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
          E91 330D Käyttis
          Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
          Koodit/koodaukset PORI
          ___________________________
          EX E92 335D LCI 405hp/801nm
          EX E46 330D Touring
          EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

          Comment

          • korppi525
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 276
            • Ylöjärvi

            #20
            Originally posted by Pilsneri View Post
            Jatketaas hyvin alkanutta keskustelua.

            Nasahti oma E46 touring katsastuksessa, kun jarruputki takana oli kostea.
            Katselin tuolta Realoem.com sivustolta, mutta taitaa olla tuo kuva aivan eri kuin todellisuus?
            Onko kellään tietoa noiden molempien takaputkien vaihdosta ja vaikka kuvia.
            Kiitos.

            Omastani alkoi kuljettajan puoleinen putki mehiä takaa, vaihdoin molemmat putket ABS boksilta taakse asti, myös vasemmalta oikealle puolelle menevän putken. Osat marmorilta noin 60 egeä. Todella v*ttumainen homma, varsinkin tankin ylitys. Tässä mallissa siis yhtämittaiset putket koko matkalta... 320d ´00

            on sitä isompiaki siguja näkyny...

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10923
              • Joensuu

              #21
              Originally posted by Rocla View Post
              Tästä on puhuttu aiemminkin.

              Joku ahkera voi halutessaan laittaa sen säädöksen joka kieltää jatkamasta asiallisilla liitoksilla, itse en moista löytänyt, useita keskuteluja kylläkin.

              Kahteen autoon olen itse jatkanut ja ovat kelvanneet katsastuksessa useita kertoja. Tämä ei tietenkään vielä tee niistä laillisia.

              Molempiin autohin käytin aihoina toisen merkkisen auton teräsputkia joissa oli valmiiksi peilikuva kartio.

              Teräsputken kartioiminen on muuten perseestä.
              Tämän tiedon olisit saanut ihan inssiltäkin kysymällä. Eli ei niitä todellakaan saa jatkaa. Tämä on ihan trafin katsastuksen arvosteluperusteista
              "Jarruputkiston vuodot. Jarruletkujen kudosvauriot ja murtumat. Putki voimakkaasti syöpynyt. Letkussa tai putkessa ylimääräinen jatkos. Huono kiinnitys. "

              Ihan hyvä, että on kielletty kun pellepelottomat jatkaa niitä helmiliitoksilla, jotka ei ole suunniteltu tuollaisille paineille. Toki jos sen jatkaa kartioliitoksella, niin oikein tehtynä ihan täysin toimiva liitos. Alkuperäiset putket kun on terästä, niin ei ole ihan helppoa tehdä siellä auton alla uutta kartiota. Ei sen koko putken vaihtaminen ole mikään mahdoton homma. Toki se työtä teettää, mutta kyseessä on kuitenkin oma ja muiden turvallisuus.

              Ei ne jarrut kerralla kokonaan katoa kun yksi putki/letku pettää, mutta ei niitä jarruja paljon ole käytettävissä. Ai mistäkö tiedän? Ei ole pitkä aika kun sigun autosta petti yksi niistä konehuoneen 10cm jarruletkuista. Poljin meni pohjaan ihan normaali jarrutuksessa. Onneksi edessä ei ollut toista autoa vaan olin itse pysähtymässä rauhassa kolmion taakse. Pumppaamalla jarrut toimi jotenkin. Auto on DSC:llä, joten jokainen jarrupiiri on itsenäinen. Sigun laitteessa on kuitenkin iha kohtuu tehokkaat jarrut, mutta silti jopa kaupunki nopeuksissa jarrut oli kyllä todella riittämättömät. Onneksi en ollut kuin muutoman kilometrin päässä kotoa, niin varovasti ajoin kotiin. Meinasin ensi kesänä vaihtaa taakse putket ja letkut. Takaputkissa on ruostetta, mutta eivät kuitenkaa ole vielä pahan näköiset. Samalla sitten vaihtoon menee takajarruletkut. Ei nimittäin kiinnosta ihan heti toista kertaa kokeilla uudestaan minkälaista on kun poljin menee pohjaan.
              Last edited by HTK12; 10-11-2016, 09:31.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Micce///M
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2008
                • 3552
                • Hämeenlinna

                #22
                Kaikki autot mihin on jarruputkia joutunut vaihtaan, niin on kyllä putket ollut siinä kunnossa että ei ole tullut mieleen edes jatkoksia. Toki varmasti jatkaisin ja tulen jatkamaan jos se helpottaa uuden putken asennusta tai taivuttelua oleellisesti. Oikein tehty jatkos kunnon työkaluilla ei kuitenkaan tule häviämään sille yhtenäisen putken kestolle yhtään.

                Comment

                • Macke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2009
                  • 1134
                  • Porvoo

                  #23
                  Joissain "autoissa" niitä jatkoja on jopa tehtaalta, kuten esmes tossa pihalla möllöttävässä Ducato pohjaisessa matkahuussissa. Uusi putkikin tulee marmorilta *rumpujen pärinää* jatkolla...

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #24
                    Juu mutta ne ei ole silloin ylimääräisiä jatkoja.

                    En itsekkään ole vanhaan putkeen sitä jatkoa laittanut, lähinnä oman mukavuuden kaipuun takia tein liitoksen keskelle, sai siistimmän putken tehtyä kun sai kahdessa erässä taivutella.
                    Olli.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 9872
                      • KVLA

                      #25
                      Jostain muistelisin lukeneeni (vai olisiko kuitenkin Esson baarin juttuja?),että virallisia jarruputkien kartio-jatkoliittimiä saisi käyttää. Mutta "helmi"-liitokset olisi kielletyjä. Pitääpä selvitellä asiaa,kun käyn seuraavaksi konttorilla.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10923
                        • Joensuu

                        #26
                        Originally posted by Macke View Post
                        Joissain "autoissa" niitä jatkoja on jopa tehtaalta, kuten esmes tossa pihalla möllöttävässä Ducato pohjaisessa matkahuussissa. Uusi putkikin tulee marmorilta *rumpujen pärinää* jatkolla...
                        No onko se silloin ylimääräinen jatko, jos se tulee tehtaalta? Eihän se ole. Harvassa on ne autot, joissa ei yhtään jatkoa missään.

                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Jostain muistelisin lukeneeni (vai olisiko kuitenkin Esson baarin juttuja?),että virallisia jarruputkien kartio-jatkoliittimiä saisi käyttää. Mutta "helmi"-liitokset olisi kielletyjä. Pitääpä selvitellä asiaa,kun käyn seuraavaksi konttorilla.
                        Ei saa. Näin sanoo trafi katsastuksen arvosteluperusteissa: "Jarruputkiston vuodot. Jarruletkujen kudosvauriot ja murtumat. Putki voimakkaasti syöpynyt. Letkussa tai putkessa ylimääräinen jatkos. Huono kiinnitys. "

                        Toki asiallisesti tehty kartiolla oleva jatkos on täysin yhtä toimiva kun ne tehtaan alkuperäisetkin, mutta se vaan ei virallisesti kelpaa katsastuksessa.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Macke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2009
                          • 1134
                          • Porvoo

                          #27
                          Siinähän se on kiva sitten katsastusinssin kanssa alkaa vääntää että onko se nyt se ylimääräinen vai alkuperäinen liitos eiks jeh? Siellä kun tasan tarkkaan tiedetään kaikkien katiskojen jarruputkikonfiguraatiot aukottomasti...

                          Itse tein vallan yhtenäisen putken orkkiksen tilalle kun varaosapuljunkin sankarit niin peloitteli että hylsyä tulee jos on yhtäkään jatkoa jarruputkissa. Ihan sellasta oikeeta kartiojatkoa siis eikä mitään vesihanan helmiliitosta. Tossa jarruputkessa kun se alkuperäinen jatko oli ihan just niin ylimääräinen kuin voi olla, että aikalailla semantiikan puolelle menee koko touhu jos oikeasti niihin lillukanvarsiin tartutaan että mikä on ylimääräinen ja mikä ei.
                          Last edited by Macke; 10-11-2016, 19:21.

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10923
                            • Joensuu

                            #28
                            Originally posted by Macke View Post
                            Siinähän se on kiva sitten katsastusinssin kanssa alkaa vääntää että onko se nyt se ylimääräinen vai alkuperäinen liitos eiks jeh? Siellä kun tasan tarkkaan tiedetään kaikkien katiskojen jarruputkikonfiguraatiot aukottomasti...

                            Itse tein vallan yhtenäisen putken orkkiksen tilalle kun varaosapuljunkin sankarit niin peloitteli että hylsyä tulee jos on yhtäkään jatkoa jarruputkissa. Ihan sellasta oikeeta kartiojatkoa siis eikä mitään vesihanan helmiliitosta. Tossa jarruputkessa kun se alkuperäinen jatko oli ihan just niin ylimääräinen kuin voi olla, että aikalailla semantiikan puolelle menee koko touhu jos oikeasti niihin lillukanvarsiin tartutaan että mikä on ylimääräinen ja mikä ei.
                            Ne ylimääräiset jatkot erottuu hyvin kun siinä vanhassa teräsputkessa on uusi liitin ja siitä lähtee kupariputki. Mikäli se on alkuperäinen liitos, niin se mutterikin on vanha. Mikäli taas tekee uuden putken ja laittaa siihen liitoksen, niin tuskin puuttuu inssi siihen. Vekkaisin, että tuo sääntö on siksi, ettei siihen vanhaan hapantuneeseen putkee tehdä vaan liitosta kun koko putki on vaihto kunnossa. Mikäli epäilee, että inssi alkaa siitä uuten putkeen tehdystä liitoksesta rutisemaan, niin ottaa ennen purkamista kuvan. Toki sen voi yhtämittaisellakin putkella vetää, jos sen saa vaan järkevästi laitettua.

                            Aivan samanlaista semantiikkaa kun tuo kuin kohta "Putki voimakkaasti syöpynyt." Mikä on voimakkaasti syöpynyt? Tästäkin varmasti löytyy hyvin monta käsitystä. Nämä nyt vaan on ne katsastuksen arvosteluperustelut ja näillä mennään.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Macke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2009
                              • 1134
                              • Porvoo

                              #29
                              No joo, ei mulla tullut kyllä mieleenkään että joku johonkin vanhaan kuppaseen teräsputkeen jatkais uudella kupariputkella sitä linjaa Asiathan voi yleisesti tehdä kunnolla tai sitten jättää tekemättä kokonaan

                              Avataas toinen box of worms, jostain on jäänyt mieleen ettei puhdasta kupariputkea saisi enää käyttää jarrulinjoihin vaan pitäisi olla tuota CuNiFeR seosputkea? Tuotahan ne taitaa nykypäivänä pitkälti ollakin jos käy jarruputkea putiikista ostamassa, mutta on tullu törmättyä ihan puhtaaseen kupariputkeenkin vielä. Varsinkin jos internetin ihmeellisestä maailmasta tilailee.

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10923
                                • Joensuu

                                #30
                                Originally posted by Macke View Post
                                No joo, ei mulla tullut kyllä mieleenkään että joku johonkin vanhaan kuppaseen teräsputkeen jatkais uudella kupariputkella sitä linjaa Asiathan voi yleisesti tehdä kunnolla tai sitten jättää tekemättä kokonaan

                                Avataas toinen box of worms, jostain on jäänyt mieleen ettei puhdasta kupariputkea saisi enää käyttää jarrulinjoihin vaan pitäisi olla tuota CuNiFeR seosputkea? Tuotahan ne taitaa nykypäivänä pitkälti ollakin jos käy jarruputkea putiikista ostamassa, mutta on tullu törmättyä ihan puhtaaseen kupariputkeenkin vielä. Varsinkin jos internetin ihmeellisestä maailmasta tilailee.
                                No valitettavasti niitä on paljon, jotka vaihtaisivat vaan sen lyhyen pätkän joka vuotaa. Monesti nähnyt foorumeilla, että kaitkaisevat ja vaihtavat vain pidemmän letkun jos vuotaa siitä putken loppupäästä. Kun se putki alkaa vuotamaan, niin aivan varmasti on jo pidemmältä matkalta hapantunut ja olisi vaihdon tarpeessa. Sitten ne sankarit, ketkä katkaisee sen putken ja jatkavat sitä sitten helmiliitoksilla. Laitetaan nyt esimerkiksi vaikak scotty kilmer: https://www.youtube.com/watch?v=fL7BQKPhV2k

                                Tuosta kuparipukesta ei ole faktaa laittaa, mutta kun sitä oikeaa tavaraa saa jo suunnilleen samaan rahaan vaikka motonetistä, niin käyttäisin kyllä sitä oikeaa tavaraa.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎