Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarruputkien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10057
    • KVLA

    #31
    Originally posted by HTK12 View Post
    Ei saa. Näin sanoo trafi katsastuksen arvosteluperusteissa: "Jarruputkiston vuodot. Jarruletkujen kudosvauriot ja murtumat. Putki voimakkaasti syöpynyt. Letkussa tai putkessa ylimääräinen jatkos. Huono kiinnitys".
    Olet oikeassa vähintään 95%:sti. Asiaa tänään selvittelin konttorilla ja pieni poikkeus on. Eli jos auton valmistaja "lupaa" autolleen luvan jatkokseen.

    Esim. jollain Mersun mallilla/malleilla olisi lupa tehdä putkeen jatkos tehtaan omalla korjaussarjalla/osilla. Ja joku toinenkin merkki olisi vastaavssa "asemassa",jota katsuri ei lonkalta muistanut.Kun ei ole liitoksia kuulemma tullut vastaan.

    En kuitenkaan ruvennut etsimään asiasta tarkempaa tietoa,että mistä autoista ja malleista olisi sitten kyse. Niin paljoa ei kiinnostanut. Muuten asia liitoksista on juuri,kuten kirjoittelit. Eli mitkään muut jälkikäteen tehdyt jatkokset ei ole laillisia.
    Last edited by Heguli 31; 15-11-2016, 15:51.

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #32
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Olet oikeassa vähintään 95%:sti. Asiaa tänään selvittelin konttorilla ja pieni poikkeus on. Eli jos auton valmistaja "lupaa" autolleen luvan jatkokseen.

      Esim. jollain Mersun mallilla/malleilla olisi lupa tehdä putkeen jatkos tehtaan omalla korjaussarjalla/osilla. Ja joku toinenkin merkki olisi vastaavssa "asemassa",jota katsuri ei lonkalta muistanut.Kun ei ole liitoksia kuulemma tullut vastaan.

      En kuitenkaan ruvennut etsimään asiasta tarkempaa tietoa,että mistä autoista ja malleista olisi sitten kyse. Niin paljoa ei kiinnostanut. Muuten asia liitoksista on juuri,kuten kirjoittelit. Eli mitkään muut jälkikäteen tehdyt jatkokset ei ole laillisia.
      Toki joitakin poikkeuksia on, mutta veikkaisin, että tuollainen lausunto voi olla tiukassa saada BMW:ltä. Mitä foorumeilla katsonut näitä EU-ulkopuolelta tuotuja autoja, niin rekisteröintiin tuntuu olevan välillä tiukassa saada todistukset. Niissä nyt luulisi olevan ihan helppo homma, kun BMW tarvitsee vaan sanoa, että vastaa kyllä mallia X. Sitten kun sanot marmorilla, että antakaan mulle lausunto, jossa mun itse tekemä jarruputkenliitos on laillinen, niin voi olla hiljaista (vaikka olisit tehnyt sen BMW työkaluilla ja osilla).. Tuon lausunnon voi varmaan saada vain, jos tuo liitos on tehty BMW merkkiliikkeessä.

      Toki se on toinen asia, kuinka useata inssiä kiinnostaa alkaa tutkimaan niitä liitoksia, JOS ne tehty asiallisesti kartioliitoksella.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11131
        • Oulu

        #33
        No sano ne trafin paperit mitä vaan, niin eihän nuo konttorilla aina niin jaksa noita jarruputkiasioita kytätä. Tässäkin e30:ssä oli jarrupukia jatkettu niinkin kätevästi, että oli koko kumiletku jätetty välistä pois ja pelkkää kovaaputkea perille asti:


        Ja läpi oli mennyt leimalla huomautuksetta. Putkien kunnosta päätellen vielä monta kertaa

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #34
          Originally posted by Pazi88 View Post
          No sano ne trafin paperit mitä vaan, niin eihän nuo konttorilla aina niin jaksa noita jarruputkiasioita kytätä. Tässäkin e30:ssä oli jarrupukia jatkettu niinkin kätevästi, että oli koko kumiletku jätetty välistä pois ja pelkkää kovaaputkea perille asti:


          Ja läpi oli mennyt leimalla huomautuksetta. Putkien kunnosta päätellen vielä monta kertaa
          Leimalla nyt voi mikä tahansa mennä läpi. Otetaan nyt vaikka tämä esimerkiksi http://www.iltalehti.fi/autot/2014051318289940_au.shtml . Se, että auton on leimattu ei tarkoita vielä yhtään mitään. Ihan tuurissa minkälainen inssi osuu kohdalle.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • smpovers
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 2372
            • Tammela

            #35
            Originally posted by HTK12 View Post
            Leimalla nyt voi mikä tahansa mennä läpi. Otetaan nyt vaikka tämä esimerkiksi http://www.iltalehti.fi/autot/2014051318289940_au.shtml . Se, että auton on leimattu ei tarkoita vielä yhtään mitään. Ihan tuurissa minkälainen inssi osuu kohdalle.
            Töissä mulla on tapana joka kerta tarkastaa auton välykset ennen kuin auto otetaan nelipyöräsuuntaukseen. Välillä ihmetellään kun auto on tullut juuri katsastuksesta ja silti löytyy väljää alapalloa tai muuta. Ei muka voi olla mahdollista Silti näitä löytyy, jopa merkkihuollon jälkeen, vaikka siellä on todettu, että välyksiä ei ole.

            On mulla myös omassa autossa mennyt läpi katsastuksesa ruostevauriot sekä väljä etutukivarren kumi. Myös avain on lähtenyt e30:ssä 5 vuotta lukosta irti sytytysvirta-asennossa. Liian ylös nousevasta käsijarrustakaan en kerran huomautusta saanut.
            Last edited by smpovers; 19-11-2016, 03:32.
            BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
            BMW 330d touring e46 -05
            Ford Cortina Mk2 1600 -70
            ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #36
              Tutulle juuri lainailin jarruputkityökaluja kun tuli hylky katsastuksessa jatkopalasta, Audi. Yhtenäistä putkea oltava.

              Ihan hyvä minusta että jarrujen suhteen ollaan tarkkoja, kuitenkin se yksi tärkein asia jonka tulisi olla erinomaisessa kunnossa, aina.

              Enemmän voisivat keskittyä näihin ihan oikeisiin ajoturvallisuutta ylläpitävien varusteiden tarkkuuteen jonninjoutavien taustapeilien sijasta.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10057
                • KVLA

                #37
                Tässähän olikin kyse siitä mikä on laillista ja mikä ei. Eli mitkä on Trafin ohjeet ja vaatimukset jarruputkille. Ei siis siitä mitä konnttoreilla on mennyt läpi. Joko vahingossa huomaamatta tai sitten siten,ettei ole tarkempaa tietoa. Tai mielenkiintoa puuttua joihinkin virheisiin.

                Meneehän siellä konttoreilla läpi tyhjennetyt DPF:t, "yliviritetyt" moottorit, väärän kokoiset moottorin vaihtoswapit yms.yms... Myös ruosteiset autot,kuten tuossa tuli mainittua. Pointti oli kuitenkin se,että pääsääntöisesti jarruputkien jatkaminen ei ole sallittua.

                Tänne voisi sivu tolkulla kirjoitella juttuja erillaisista vioista ja puutteista,joita katsuri ei löytänyt tai välittänyt. Se ei kuitenkaan tarkoita,että ne "ruosteiset helmat" tai vastaavat olisi laillisia ja trafin hyväksymiä vikoja. Itseltäkin löytyisi monen monta tapausta vuosikymmenten varrelta.
                Last edited by Heguli 31; 19-11-2016, 13:16.

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #38
                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Tutulle juuri lainailin jarruputkityökaluja kun tuli hylky katsastuksessa jatkopalasta, Audi. Yhtenäistä putkea oltava.

                  Ihan hyvä minusta että jarrujen suhteen ollaan tarkkoja, kuitenkin se yksi tärkein asia jonka tulisi olla erinomaisessa kunnossa, aina.

                  Enemmän voisivat keskittyä näihin ihan oikeisiin ajoturvallisuutta ylläpitävien varusteiden tarkkuuteen jonninjoutavien taustapeilien sijasta.
                  Minäkään en ole löytänyt mistään suoraa kieltoa että "ei saa jatkaa". Kai tossa voidaan vedota esim. siihen että putki on selkeesti omavalmiste eikä vastaa alkuperäistä.
                  Jos auton korjaamiseen ei voi panostaa niin paljon että putken uusii päästä päähän niin mahtaa olla melko roskiinheittokunnossa muutenkin.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #39
                    Originally posted by smpovers View Post
                    Töissä mulla on tapana joka kerta tarkastaa auton välykset ennen kuin auto otetaan nelipyöräsuuntaukseen. Välillä ihmetellään kun auto on tullut juuri katsastuksesta ja silti löytyy väljää alapalloa tai muuta. Ei muka voi olla mahdollista Silti näitä löytyy, jopa merkkihuollon jälkeen, vaikka siellä on todettu, että välyksiä ei ole.

                    On mulla myös omassa autossa mennyt läpi katsastuksesa ruostevauriot sekä väljä etutukivarren kumi. Myös avain on lähtenyt e30:ssä 5 vuotta lukosta irti sytytysvirta-asennossa. Liian ylös nousevasta käsijarrustakaan en kerran huomautusta saanut.
                    Joo kyllä niissä vasta katsastetuissa on joskus vikoja.
                    Tota hommaa kun tekee 40 tuntia viikossa niin joskus jää joku vika huomaamatta. Sitä sattuu ihan_varmasti_jokaiselle joka autojen kanssa touhuu. Ai mistäkö tiedän .
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #40
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Minäkään en ole löytänyt mistään suoraa kieltoa että "ei saa jatkaa". Kai tossa voidaan vedota esim. siihen että putki on selkeesti omavalmiste eikä vastaa alkuperäistä.
                      Jos auton korjaamiseen ei voi panostaa niin paljon että putken uusii päästä päähän niin mahtaa olla melko roskiinheittokunnossa muutenkin.
                      Kyllä Trafi on selvästi kieltänyt ylimääräiset liitokset. Laitoin tähän keskusteluun aikaisemmin suoran lainauksen Trafin katsastuksen arvosteluperusteista.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10057
                        • KVLA

                        #41
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Kyllä Trafi on selvästi kieltänyt ylimääräiset liitokset. Laitoin tähän keskusteluun aikaisemmin suoran lainauksen Trafin katsastuksen arvosteluperusteista.
                        Näin. Sama lainaus luettiin minulle konttorikäynnillä. Ja selvällä suomen kielellä vielä selitettiin mitä se käytännössä tarkoittaa. Ettei sitten jäänyt asiasta mitään epäselväksi.

                        Siitä tosin oltiin katsurin kanssa samaa mieltä,että jotku ohjeet on Trafin sivuilla tehty maallikolle hieman epäselväksi. Joten mahdollisia erillaisia tulkinoja heidän määräyksistään voi syntyä. Eli "laki" ei ole aina kuten se on kirjoitettu,vaan kuten se luettaessa on ymmärretty. Ja näistä sitten voi konttorilla tulla joskus vääntöä.

                        Comment

                        • 325E
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1227
                          • LAHTI

                          #42
                          Jarruputken jatkamisesta faktaa

                          Lueskelin koko jutut siis kaikki ja missään kohtaa kukaan ei paneutunut jarruputken jatkamisen ytimeen. Paljon puhuttiin, että saa jatkaa ja verrattiin eri jatkosmalleihin jopa huonompaan helmiliittimeen ja sekä, että putki pitää olla yhtennäinen. kaikki me tiedämme, että BMW orginaali jarruputki on maalattua rauta FE putkea ja se siksi ruostuu ja kun moni tekee jatkon on se tavallisesti sitä perus kupariputkea joka on helppo asentaa.

                          Isoin ongelma on ettei jatkosta saa tehdä juuri siksi kun orginaali jarruputki on FE rautaa ja jatkos perus kupariputkea. Näistä FE ja Cu putkien liittämisestä syntyy kemiallinen epäorgaaninen pari ja ja toinen näistä alkaa syöpymään ja ongelmana ei ole itse liitoksellisen jatkamisen kieltäminen. Vaan se on eri jalojen putkien yhteen liittäminen.

                          Paras on uusia koko jarruputki ja tehdä se yhtenäisenä Kuparinikkelistä CUNi joka on huomattavan jäykkää verrattuna pelkkään kupariputkeen verrattuna se kestää ja jopa mekaanisesti pieniä kiveniskuja kun pelkkä kupari menee lyttyyn.

                          Moni ei tässä ole nähnyt metsää puilta ei varmaankaan edes katsastusmies koska se on vaan kirjanoppinut tollo ja lukenut ettei putkea saa jatkaa, mutta ei ole sisäistänyt miksi juuri Fe ja Cu/KuNi erilaisten materiaalien erot tuovat ongelman, että jarruputket ovat epäjaloja keskenään ja ei näin sovi jatkettaviksi.

                          Minusta on turhaa jatkaa edes teräsputekllla Fe:llä. Jos herkkua haluaisi pitäisi tehdä putket haponkestävästä A4 putkesta. Kun tietää myös materiaalien käyttäytymisen on helppo ymmärtää kokonaisuutta ja sen perusteella voiko minkä materiaalisen jarruputken asennuksen tehdä.



                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          Tutulle juuri lainailin jarruputkityökaluja kun tuli hylky katsastuksessa jatkopalasta, Audi. Yhtenäistä putkea oltava.

                          Ihan hyvä minusta että jarrujen suhteen ollaan tarkkoja, kuitenkin se yksi tärkein asia jonka tulisi olla erinomaisessa kunnossa, aina.

                          Enemmän voisivat keskittyä näihin ihan oikeisiin ajoturvallisuutta ylläpitävien varusteiden tarkkuuteen jonninjoutavien taustapeilien sijasta.

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            #43
                            Sivuhuomiona.
                            Oletteko kurkanneet E6x keskimmäisten pohjamuovien alle ?
                            Molemmat takajarruputket on jatkoliittimillä tehtaalta ulostettu. Liittimet viimeistä pyöräkoteloon nousua ennen suojamuovin alla takalaidassa.
                            Last edited by BMW525Xda; 01-06-2020, 05:32.

                            Comment

                            • Risto113
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 1204
                              • GrassLake

                              #44
                              Originally posted by 325E View Post
                              Isoin ongelma on ettei jatkosta saa tehdä juuri siksi kun orginaali jarruputki on FE rautaa ja jatkos perus kupariputkea. Näistä FE ja Cu putkien liittämisestä syntyy kemiallinen epäorgaaninen pari ja ja toinen näistä alkaa syöpymään ja ongelmana ei ole itse liitoksellisen jatkamisen kieltäminen. Vaan se on eri jalojen putkien yhteen liittäminen.
                              Jos laitat Cu tai CuNi putkea, sama ongelma tulee esim. ABS-yksikön, jarrusatulan tai jarruletkun liitoksen kanssa.
                              Nuo kun ovat alumiinia tai terästä.

                              Jarruissa pitäisi käyttää CuNiFeR putkea, ei ruostuta auton em. osia ja on sopivan jäykkää.

                              Comment

                              • Muurahainen
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                #45
                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                Sivuhuomiona.
                                Oletteko kurkanneet E6x keskimmäisten pohjamuovien alle ?
                                Molemmat takajarruputket on jatkoliittimillä tehtaalta ulostettu. Liittimet viimeistä pyöräkoteloon nousua ennen suojamuovin alla takalaidassa.
                                E39:ssä on myös jatkoja siellä täällä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎