Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alatukivarsi alumiinista vai teräksestä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Finkke
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 40
    • Vihti

    Alatukivarsi alumiinista vai teräksestä?

    E34:een saa joko teräksisen tai alumiinisen alatukivarren. Autossani on alumiininen. Jos ne täytyy vaihtaa edestä kuuluvan kolinan takia (ei tule iskarista, ei ainakaan pitäisi) niin voiko vaihtaa teräksien alumiinin tilalle ihan noin vain? Hinnassa tulee noin 100e eroa.

    Miten painavampi teräksinen tukivarsi vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin NORMAALISSA ajossa, ei ääriolosuhteissa?
    sigpic
  • juse132
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 163
    • Preiviiki

    #2
    Itselläni on teräksiset ja ei ainakaan saksalainen varaosakauppias suositellu alumiinisia niiden tilalle. Syytä tiedä en.

    Comment

    • juse132
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 163
      • Preiviiki

      #3
      Tossa ei yhtä paljon eroa.

      Comment

      • herja
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1649

        #4
        Enpä ole huomannut mitään eroa kun ennen oli alua ja nyt terästä.
        Retard Member

        Comment

        • Vpp
          Newbiemmer
          • Apr 2004
          • 5
          • Pori

          #5
          Eipä niissä eroa oo, ku paino ja hinta

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by Vpp
            Eipä niissä eroa oo, ku paino ja hinta
            On niillä muutakin eroa, teräksiseen alatukivarteen pystyy vaihtamaan takapuslan Al-alatukivarteen ei.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • ankkuli
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 938
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by Finkke
              voiko vaihtaa teräksien alumiinin tilalle ihan noin vain? Hinnassa tulee noin 100e eroa.

              Miten painavampi teräksinen tukivarsi vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin NORMAALISSA ajossa, ei ääriolosuhteissa?
              ei väliä kummat on, mutta ETK:n mukaan molemmille puolille pitää olla samanlaiset. ton kokosessa osassa taitaa olla painoero sen verran pieni ettei normaaliajossa eroa huomaa vaikka vähän koittaisi tunnustella. (rengaskoko vaikuttaa jousittamattomaan massaan enemmän..?)

              mistä olet osia kysellyt että olet saanut satasen hintaeroa? eihän noi maksa satasta yhteensäkään. klik

              edit: lainaanpa topiccia: onko kukaan vaihtanut kerralla näitä osia autoonsa? kannattaako vaihtaa nämä kaikki kerralla, kun allekirjoittaneen autosta menee nuo koiranluut ja vakaajan korihelat väkisin vaihtoon ennen leimaa.

              (ja miksi te tarkalleen haukutte tuota mustaa, saksaksi "Druckstrebe" nimistä vänkyrää?)
              Last edited by ankkuli; 23-05-2005, 09:23.
              Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #8
                Originally posted by ankkuli
                edit: lainaanpa topiccia: onko kukaan vaihtanut kerralla näitä osia autoonsa? kannattaako vaihtaa nämä kaikki kerralla, kun allekirjoittaneen autosta menee nuo koiranluut ja vakaajan korihelat väkisin vaihtoon ennen leimaa.
                Minä olen vaihtanut nuo kerralla...

                Originally posted by ankkuli
                (ja miksi te tarkalleen haukutte tuota mustaa, saksaksi "Druckstrebe" nimistä vänkyrää?)
                Itse ainakin kutsun tuota reaktiotangoksi, ylätukivarsi "upper control arm" englanniksi.
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • ankkuli
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 938
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Originally posted by Leka
                  Itse ainakin kutsun tuota reaktiotangoksi, ylätukivarsi "upper control arm" englanniksi.
                  jees, kiitos. vähän menee sekasin kun koneella on ETK enklanniksi, ebay ilmotukset saksaks ja sitten pitäs härmäks keskustella

                  ja motonet myy:
                  ETUTUKIVARSI BMW 700-SARJA E23/E32 --94
                  700s E32 86-- Alatukivarsi vasen. . . . . . . . . . . . . . 17-1542 54.00 ???
                  700s E32 86-- YLÄtukivarsi vasen. . . . . . . . . . . . . . 17-7065 59.00 ???
                  700s E32 86-- AlatukiTANKO vasen. . . . . . . . . . . . . . 17-7067 64.00 ???

                  mitähän tosta nyt pitäs ymmärtää...?

                  tuossa alatukivarsi on numero 13
                  reaktiotanko puslineen on numero 6
                  alatukiTANKO on sitten numero 1 ? vai mikä? vai onko motonet keksinyt ihan uuden osan?

                  edit: kuva linkiksi
                  Last edited by ankkuli; 23-05-2005, 19:08.
                  Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                  Comment

                  • Finkke
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2005
                    • 40
                    • Vihti

                    #10
                    Tukivarsista

                    Sen verran vielä, että E34seni on tds-mallia joten keulassa on enemmän massaa kuin bensavehkeissa.

                    Aluksi vaihdoin koiranluut kun kolisi hieman ja katsastuksessa selvästi näytti niiden olevan rikki. Mutta eipä loppunut. Vaihdoin sitten joustintuen kumilaakerin eikä mitään auttanut (toinen oli kyllä jo kulahtanut)

                    Mä olen polttanut käteni muutaman kerran tarvikeosien kanssa:

                    - MANNin öljynsuodatin oli liian pitkä eikä mahtunut koteloon (M51, alumiinikansi)
                    - MONROEn kumilaakerin aukko yläpäässä josta hylsyllä kierretään iskari mutteri kiinni oli niin nafti, että piti sorvata hylsy tai ostaa erikoistyökalut. Halkaisija oli alle 28mm kun mutteri on 22mm
                    -Escorttiini vaihdoin paineasetelman, kytkinlevyn ja painelaakerin: Painelaakerin napa oli liian pieni
                    -Laatikko kiinni mutta kytkin ei irroita: Laatikko auki ja ihmettelyn jälkeen analyysi: kytkinlevyn booriosan korkeus liian suuri

                    Se Ebaystä oleva tarvikeosatarjous oli mielenkiintoinen. Voitteko suositella jotain merkkiä? Katsoin osia KL-varaosista, saa ainakin helpommin vaihdettua jos ei sovi...
                    sigpic

                    Comment

                    • ankkuli
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 938
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Originally posted by Finkke
                      Mä olen polttanut käteni muutaman kerran tarvikeosien kanssa:

                      Se Ebaystä oleva tarvikeosatarjous oli mielenkiintoinen. Voitteko suositella jotain merkkiä? Katsoin osia KL-varaosista, saa ainakin helpommin vaihdettua jos ei sovi...
                      noo... vääriä osia nyt voi saada mistä vain. viimeksi kun ostin seiskaan ilmansuodattimen merkkiliikkeestä, se olikin täysin väärän kokoinen. virallinen selitys: oikea tavara väärässä hyllyssä. samoin opel-kaupassa varaosamyyjä kävi kurkistamassa mikä laturi on pellin alla ja antoi silti väärän jännitteensäätimen, virallinen bemarivaraosamyynti ei osaa päättää onko isipaapan autossa sisäilmansuodatin vai ei, eikä huolto osaa sitä vaihtaa, jollekin foorumilaiselle oli väitetty silmät kirkkaana ettei sadesensoria saa erikseen, vaan koko lasi pitää vaihtaa jnejnejne.

                      mieluummin maksan "tarvike" osasta vähän vähemmän ja koitan itse ottaa selvää mitä tarvitsen, kuin maksaa merkkiliikkeelle siitä, että ne tekevät selvityshomman väärin. siksipä kyselenkin teiltä tyhmiä ja koitan itse vastata kaikille sen minkä tiedän.

                      noista alustaosista ei välttämättä tunnista merkkiä, vaikka olisi sama valmistaja kuin alkuperäisosassa. sopivuudesta saa n. 99% varmuuden lähettämällä auton vin-koodin ja muut tiedot ebay/german/guenther kauppiaalle. vaikka eivät ihan viimeisen päälle olisi tietoisia myymistään osista, niin kyllä ne ETK:ta osaa selata. valitettavasti suuri osa suomalaisista varaosakauppiaista osaa selata vain Koivusen luetteloa...

                      olihan OT avautuminen asiasta sen verran että mielestäni jos hintaeroa köykämiiniseen on kymppi, voi sinne sellaisen laittaa ihan omaksi iloksi

                      edit:
                      ... ja ymmärtääkö joku mikä on alatukiTANKO tuossa motonetin listassa? kun tuo reaktiotankokin on muuttunut ylätukivarreksi?
                      Last edited by ankkuli; 24-05-2005, 08:20.
                      Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                      Comment

                      • Ravermeister
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1508
                        • Melkeen Turkkuses

                        #12
                        Originally posted by ankkuli
                        ... ja ymmärtääkö joku mikä on alatukiTANKO tuossa motonetin listassa? kun tuo reaktiotankokin on muuttunut ylätukivarreksi?
                        Eipä sinne paljoa vaihtoehtoja jää muuta kun se kallistuksenvakaajan tanko... Tie sit tarkottaako sitä.
                        -Turku Connection-
                        HDJ80 4.2TD
                        ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                        Comment

                        • ankkuli
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 938
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Originally posted by Ravermeister
                          Eipä sinne paljoa vaihtoehtoja jää muuta kun se kallistuksenvakaajan tanko... Tie sit tarkottaako sitä.
                          eipä taida tarkottaa ku löytyy erikseen:
                          700s E32 86--94 Etuvakaajan vääntötanko. . . . . . . . . . 17-2251 19.90 ???

                          nooh... köyhtymisen loputtua tilailee nahkahousuilta koko sarjan tankoja ja tikkuja. eiköhän lopu kolinat
                          Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                          Comment

                          • massukkainc
                            Newbiemmer
                            • Nov 2005
                            • 5

                            #14
                            ebaysta!

                            koko etupään saa muistaakseni eBaysta 265dollariin+rahti.. siis koiranluut, ylä ja alatukivarret ja kaikki.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎