Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lukkopultin penteleet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MazterI
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 312
    • Jyväskylä

    Lukkopultin penteleet

    Mitenkäs tämän kanssa kannattaa toimia? Ekaa kertaa vaihdoin minulle uuteen autoon renkaita. Eka lukkopultti aukesi mallikkaasti, yhdestä renkaasta oli viime vuonna Vianorin pojat korvanneet lukkopultin tavallisella, mutta seuraavassa kävi kuvanmukaisesti.

    Eli lukkopultin hylsystä jäi se sovite pultin sisään. Mitäs tälle nyt tehdään? Hitsataan rautakanki ja väännetään? Tästäkin autosta lukkopultit häviää kunhan saa jotenkin nuo pari rengasta auki...
    Attached Files
  • vekkuli
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1293
    • Liminka

    #2
    Originally posted by MazterI View Post
    Mitenkäs tämän kanssa kannattaa toimia? Ekaa kertaa vaihdoin minulle uuteen autoon renkaita. Eka lukkopultti aukesi mallikkaasti, yhdestä renkaasta oli viime vuonna Vianorin pojat korvanneet lukkopultin tavallisella, mutta seuraavassa kävi kuvanmukaisesti.

    Eli lukkopultin hylsystä jäi se sovite pultin sisään. Mitäs tälle nyt tehdään? Hitsataan rautakanki ja väännetään? Tästäkin autosta lukkopultit häviää kunhan saa jotenkin nuo pari rengasta auki...
    Vastakierrehylsyä vaan sitten hakemaan.
    E93 ///M3
    E60 530dA aka M5
    F11 525dA Xdrive
    Tesla model 3 LR MY22

    Comment

    • Rockford
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 8028
      • Pinsiö

      #3
      Poraisin uraan jääneen katkenneen avaimentyngän poikki ja koukulla koittaisin kammeta jämän pois. Tämän jälkeen uudella avaimella auki.
      Tässä toki se, että joskus jotkut lyö nuo(kin) jäätävällä raivolla kiinni ja niitä ei tahdo asiallisesti saada auki. Edes sillä metrisellä jatkovarrella.

      Jos ei poraaminen ja kampeaminen auta + lukkoavain menee solmuun, niin hitsaa ison mutterin mutterin reiästä kiinni ja auki. Suojaisin märillä mikrokuituliinoilla vanteen.

      Edit. tuossa lukkopultissa oli muistaakseni pyörivä erillinen holkki pultin kannan ympärillä, niin vastakierrehylsy ei toimine. Ainakin jotkut samankaltaiset oli jossain mihin törmäsin.
      Last edited by Rockford; 15-04-2018, 13:14.
      -Dodge Charger -73
      -Mercedes-Benz GLK
      -VW Transporter

      Comment

      • MazterI
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 312
        • Jyväskylä

        #4
        Tossa on tosiaan erillinen holkki, eli vastakierre ei futaa. Täytyy houkutella avaimen palaa pois ja huomenna kaupoille uutta avainta hakemaan. Tää on vanha liisari ja renkaat on aina vaihdettu aina rengasliikkeessä ja tuntui että kohtuullisen tiukassa oli tämäkin... Normipultit kyllä aukeni semihelposti pulttipyssyllä, mutta ihan kunnolla sai tätä vääntää ja silläpä tuo avain antautui.

        Comment

        • vekkuli
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 1293
          • Liminka

          #5
          Originally posted by MazterI View Post
          Tossa on tosiaan erillinen holkki, eli vastakierre ei futaa. Täytyy houkutella avaimen palaa pois ja huomenna kaupoille uutta avainta hakemaan. Tää on vanha liisari ja renkaat on aina vaihdettu aina rengasliikkeessä ja tuntui että kohtuullisen tiukassa oli tämäkin... Normipultit kyllä aukeni semihelposti pulttipyssyllä, mutta ihan kunnolla sai tätä vääntää ja silläpä tuo avain antautui.
          Ite ainakin olen saanut pois vastakierrehylsyllä, vaikka on ollut holkki pultissa. Se holkki on niin ohut, että antaa periksi, mutta kukin tyylillään.
          Last edited by vekkuli; 15-04-2018, 13:49.
          E93 ///M3
          E60 530dA aka M5
          F11 525dA Xdrive
          Tesla model 3 LR MY22

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8221
            • Järvikylä (Nakkila)

            #6
            Originally posted by MazterI View Post
            Mitenkäs tämän kanssa kannattaa toimia? Ekaa kertaa vaihdoin minulle uuteen autoon renkaita. Eka lukkopultti aukesi mallikkaasti, yhdestä renkaasta oli viime vuonna Vianorin pojat korvanneet lukkopultin tavallisella, mutta seuraavassa kävi kuvanmukaisesti.

            Eli lukkopultin hylsystä jäi se sovite pultin sisään. Mitäs tälle nyt tehdään? Hitsataan rautakanki ja väännetään? Tästäkin autosta lukkopultit häviää kunhan saa jotenkin nuo pari rengasta auki...
            Osta jotakin halpoja pitkiä hylsyjä jotka sopii tuon lukkopultin päälle. Sitten hitsaat puikolla hylsyn sisäpuolelta pultin kiinni hylsyyn. Tällä tavalla ei pala vanne.
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • MazterI
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 312
              • Jyväskylä

              #7
              Eka korjaamo kokeili ja sanoi että ei heidän hylsyt pure, rengasliikkeessä sanottiin että todella hankalat, tunti per kipale menee ainakin. Laakkosen kaveri sattui tisille samaan aikaan niin sanoi että ei muutakuin pikahuoltoon. No, pikahuolto oli niin kiireinen että sinne ei päässyt, mutta kerkesivät silti katsoa millä numerolla tilata uusi avain. Avainkin meni tiluuseen, joten viikko ajellaan vielä kitkoilla...

              Miten musta tuntuu että mitä vaan mä ajaudun korjaamosta kyselemään niin se on jotenkin vaikea asia

              Comment

              • Spetke
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 3446
                • Janakkala

                #8
                Originally posted by MazterI View Post
                Eka korjaamo kokeili ja sanoi että ei heidän hylsyt pure, rengasliikkeessä sanottiin että todella hankalat, tunti per kipale menee ainakin. Laakkosen kaveri sattui tisille samaan aikaan niin sanoi että ei muutakuin pikahuoltoon. No, pikahuolto oli niin kiireinen että sinne ei päässyt, mutta kerkesivät silti katsoa millä numerolla tilata uusi avain. Avainkin meni tiluuseen, joten viikko ajellaan vielä kitkoilla...

                Miten musta tuntuu että mitä vaan mä ajaudun korjaamosta kyselemään niin se on jotenkin vaikea asia
                Miksei ne avanneet siellä Laakkosella omilla avaimillaan tuota? Pakkohan niillä on siellä työkalusarja olla?
                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10923
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by Spetke View Post
                  Miksei ne avanneet siellä Laakkosella omilla avaimillaan tuota? Pakkohan niillä on siellä työkalusarja olla?
                  Kun nillä oli niin kiire, että ei ehtinyt. Auton vieressä kyllä ehti sopivan avaimen myyntiä varten käydä vilkaisemmassa.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • kiraffi
                    BTCF Member
                    • Sep 2004
                    • 427
                    • Shangri'la / SYSMÄ

                    #10
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Kun nillä oli niin kiire, että ei ehtinyt. Auton vieressä kyllä ehti sopivan avaimen myyntiä varten käydä vilkaisemmassa.
                    McGardin korjaamosarjan avaimet ei ole yhtään sen parempaa matskua tai mitenkään vahvempaa tekoa, kuin ne asiakkaidenkaan numeroimattomat hylsyt.

                    Ehkä tylyä, mutta kuitenkin fiksua tsekata oikea avain ja antaa asiakkaan puuhastella sitten sen kanssa omalla vastuullaan, kuin että särkeä korjaamon sarjasta ja todeta että juu kovassa on.
                    Ajossa: Citroën Jumper h1l2
                    Tallissa: E30 325 M-Tech 2 & E36 325 Coupé

                    Ex:
                    1x F30
                    1x E60
                    5x E36
                    1x E34
                    1x E46
                    2x E30
                    2x Toyota
                    1x Ford
                    1x Honda

                    Comment

                    • MazterI
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 312
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Joo Laakkosella olisivat toki avanneet muut mutta tuon yhden kanssa eivät olisi kerenneet puuhastella kun siellä on sisällä se avaimen jämä. Se vähän ihmetytti että nuo on tosiaan tilauskamaa, olettaisin että näitä kuitenkin jonkinverran menee, vai olenko mä ainut jolla on niin paljon voimaa että hylsy katkeaa

                      Kyllä mä luulen että menee hitsaushommiksi tuo mihin sen katkoin, en oikein millään järkevästi sieltä tuota avaimen loppua saa kaivettua ja ei siihen tosiaan korjaamon vastakierrehylsyt oikeet purreet.

                      Comment

                      • salmol
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2013
                        • 244
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by MazterI View Post
                        Se vähän ihmetytti että nuo on tosiaan tilauskamaa, olettaisin että näitä kuitenkin jonkinverran menee, vai olenko mä ainut jolla on niin paljon voimaa että hylsy katkeaa
                        Minulla katkesi myös, mutta onneksi siten että se vielä lähti pyssyllä auki. Sen jälkeen otin kaikki lukkopultit pois ja tavalliset pultit tilalle.
                        Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

                        Comment

                        • kiraffi
                          BTCF Member
                          • Sep 2004
                          • 427
                          • Shangri'la / SYSMÄ

                          #13
                          Originally posted by MazterI View Post
                          .Se vähän ihmetytti että nuo on tosiaan tilauskamaa, olettaisin että näitä kuitenkin jonkinverran menee, vai olenko mä ainut jolla on niin paljon voimaa että hylsy katkeaa
                          Eläs innostu Noita paskotaan yllättävänkin paljon rengas sesonkien aikaan.
                          McGardin avaimia ei varastoida suurimmalti osalti sen takia, että niitä on BMW malleihin ~40 erilaista ja niiden tilaus/toimitus ketjukin on (oli?) ihan totaali retardi ja kivikautinen.


                          Originally posted by MazterI View Post
                          Kyllä mä luulen että menee hitsaushommiksi tuo mihin sen katkoin, en oikein millään järkevästi sieltä tuota avaimen loppua saa kaivettua ja ei siihen tosiaan korjaamon vastakierrehylsyt oikeet purreet.
                          Se hitsaaminen on vähän semmosta turaamista ja roiskimista.
                          Kattot vaa sopivan kokosen ja pitkän 12 kulma hylsyn minkä junttaat lekalla sen pultin päälle. Pyörivä rengas ja pultin hattu lähtee irti väkisin vääntämällä jonka jälkeen moukaroit tarpeeks ison torxin siihen pultin kantaan ja käännät auki. Näin tehden aikaa menee noin 5min per pultti ja kustannukset pysyy inhimillisinä.
                          Ajossa: Citroën Jumper h1l2
                          Tallissa: E30 325 M-Tech 2 & E36 325 Coupé

                          Ex:
                          1x F30
                          1x E60
                          5x E36
                          1x E34
                          1x E46
                          2x E30
                          2x Toyota
                          1x Ford
                          1x Honda

                          Comment

                          • shawela
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2005
                            • 364
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by kiraffi View Post
                            Eläs innostu Noita paskotaan yllättävänkin paljon rengas sesonkien aikaan.
                            McGardin avaimia ei varastoida suurimmalti osalti sen takia, että niitä on BMW malleihin ~40 erilaista ja niiden tilaus/toimitus ketjukin on (oli?) ihan totaali retardi ja kivikautinen.




                            Se hitsaaminen on vähän semmosta turaamista ja roiskimista.
                            Kattot vaa sopivan kokosen ja pitkän 12 kulma hylsyn minkä junttaat lekalla sen pultin päälle. Pyörivä rengas ja pultin hattu lähtee irti väkisin vääntämällä jonka jälkeen moukaroit tarpeeks ison torxin siihen pultin kantaan ja käännät auki. Näin tehden aikaa menee noin 5min per pultti ja kustannukset pysyy inhimillisinä.
                            Juurukun tuolla tyylillä olen saanut pultin kuin pultin irti. Rajua pieksämistä ja napakka aukivääntö.

                            Comment

                            • MazterI
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 312
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Edelleenkin mä tämän kanssa tuskailen. Ison hylsyn jos tohon moukaroi niin mulla ainakin vaan se ulompi kehä pyörii vimmassa, pitää vissiin koittaa hakata se irti jollain muulla.

                              Ei muuten kiinnosta korjaamoita ja rengasliikkeitäkään tuon poistaminen, että kai se on mentävä autotalliin takomaan lauantain iloksi.

                              Hitto kun ois jotenkin saanut kaivettua sen katkenneen avaimenosan pois, mutta ei oikein siihenkään viisastenkiveä ole löytynyt...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎