Announcement

Collapse
No announcement yet.

Epäkeskopultit nakelissa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    Epäkeskopultit nakelissa?

    Tälläisiä on varmaan tullut porukalla vastaan. Eli epäkeskopultti on nakelissa tukivarren tai jonkun muun vastaavan puslan holkissa. Onko näihin jotain helppoja keinoja saada paikat liikkuun?

    Kyseessä ei kylläkään ollut buimuri mutta vastaavia niissäkin on. Tässä siis pultti on niin jumahtanut sisään että vääntämällä muljahti vain pusla sijoiltaan. Päästä hakkaamalla tai naputtamalla ei tapahtunut mitään. Lämpökään ei muuttanut tilannetta mihinkään. Rälläkkä ei "yllä" ja pikkurälläkkää suurempi ei mahdu. Olisin kokeillut vääntää pultin poikki mutta kun ei ollut sopivaa "ylimäräistä" mutteria hollilla niin sekin jäi koittamatta. Muutaman tunnin sain noihin turattua ja vedin lopulta puukkosahalla puslan holkin ja pultin poikki. Ja kovaa oli kun pultti taisi olla joku 12.9 tai 10.9 tms. Onko moisten varalle parempia ideoita? Tatti meinas kasvaa ottaan terien savutessa... :think



    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5258
    • Pirkkala

    #2
    Teit sen ainoan mahdollisen mitä tollasessa tilanteessa on tehtävissä.

    Japanilaisissa yleisempi tilanne mitä saksalaisissa.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Silloin kun pultti nai ittensä kiinni puslan keskiholkkiin niin toi on ainoo vaihtoehto. Noita on saanu ajaa poikki yhden jos toisenkin. Vahinkoahan tossa ei juuri tapahdu kun noi pultit hyvinkin usein kuuluis uusia kun osia vaihdetaan. Ja ainahan se on just tollanen paikka että rälläkkä ei yllä sinne korvakon väliin, ja melko fakiiri saa olla ettei leikatessa tee yhtääb ylimäärästä jälkeä.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4595
        • Tampere

        #4
        Tähän tulokseen itsekin tulin mutta aina voi yllätyksia ja hyviä keinoja tulla vastaan. Sitten mistä niitä hyviä puukkosahanteriä saa mitkä kestää? Vai onko niitä?

        Esim ikh myy hitachia ja milwaukeeta rontin kympin pala. Sitten löytyy mps merkkistä 5€ pala. Bi-metalli, coboltti, hss? Tälläiseen touhuun varmaan tarvii karkeampihampaisen kuin mitä esim rautasahan terä on? Paksuus alle millin vain enemmän? Nyt käteen sattui vaan "joku" terä ja jatkossa olisi tarkoitus hommata jotain parempia tilalle.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • bemmeri
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4181

          #5
          Tuommoisen nakkelissa() olleen camber-pultin, tms. saanut yleensä liikkeelle ja irtikin siitä puslan sisäholkista. Kun mutteri suht kireällä ampuu pulttimopolla siitä pultin kannasta, suuntaa vaihtaen ja vaikka paineilmavasaralla, tms. antaa naputusta mutterin puolelta pultin päähän. Mutteri kireällä ollessa se estää puslaa pyörimästä, mutta antaa kuitenkin iskua/runtua sille pultin/holkin liitokselle ja kun räimii sillä täryllä toiselta puolen päälle.
          Kyllähän se pultti/mutteri yleensä auki lähtee ja puslan keskiön vulkanisointi pettää/rupee pyörimään mukana, jos sitä yrittää normaalisti avata pultin puolelta jytyllä koneella, mutta tuossa kun sopivasti vaihtaa suuntaa, niin kestää sen hetken ennen kun lähtee irti holkista (tai pultti katkeaa, tai muuta...)
          Usein saattuu sitten että semmoisessa välissä on, että pulttimopoa ei saa sille pultin kannan puolelle, tms. ja joutuu katkaisemaan pultin kuten ekassa postissa ja oikeestaan nopeempikin, jos puslan joutuu kumminkin vaihtamaan.
          Last edited by bemmeri; 31-05-2018, 07:46.
          EVERYTHING | WORKS

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by fraatti View Post
            Tähän tulokseen itsekin tulin mutta aina voi yllätyksia ja hyviä keinoja tulla vastaan. Sitten mistä niitä hyviä puukkosahanteriä saa mitkä kestää? Vai onko niitä?

            Esim ikh myy hitachia ja milwaukeeta rontin kympin pala. Sitten löytyy mps merkkistä 5€ pala. Bi-metalli, coboltti, hss? Tälläiseen touhuun varmaan tarvii karkeampihampaisen kuin mitä esim rautasahan terä on? Paksuus alle millin vain enemmän? Nyt käteen sattui vaan "joku" terä ja jatkossa olisi tarkoitus hommata jotain parempia tilalle.
            Kyllä mä leikkelen mielummin hienohampaisella terällä metallia. Ja ne terät on kulutustavaraa siinä missä rälläkän laikatkin.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4595
              • Tampere

              #7
              Originally posted by petrolhead View Post
              Kyllä mä leikkelen mielummin hienohampaisella terällä metallia. Ja ne terät on kulutustavaraa siinä missä rälläkän laikatkin.
              Toki kulutustavaraa mutta toisella terällä saattaa sahata 10 pulttia ja toisella yhdestä puolet. Rakennusaikana tuli testattua useita erilaisia puuhun tarkoitetuja teriä ja erot olivat todella suuria. Saman olen huomannut kaikissa lastuavissa työkaluissa oli se sitten matellille, puulle tai jollekin muulle materiaalille. Tosin halpiskin joskus voi tehdä poikkeuksen eikä hintakaan ole tae laadusta.

              Hammasluvusta itse valmistajatkin kertovat niin että vahvemmalle materiaalille harvemmat hampaat. Sen enempää sahaamisestä tietämättä niin kyllä metallisia sahaavissa vannesahoissakin terät ovat varsin karkeita. Epäilisin että lastunpoisto on helpompaa suuremmilla hampailla mutta taas sahaaminen ehkä helpompaa pienempi hampaisella terällä. Pienempi taas palaa herkemmin heikomman lastunpoiston takia. Ehkä kovalle materiaalille tihempihampainen terä. Tietysti leikattavassa materiaalissa pitää olla useampi hammas leikkaamassa samaan aikaan tai siitä ei tule mitään.

              Boschista olen muutamasta paikasta jo lukenut että ne ovat heikkoja.


              Samaa on tullut vastaan milwaukeesta.

              Kaveri kahui että hitachit ovat parhaita mitä heillä on tullut vastaan.

              hmm...
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                #8
                leikkuu nestettä ja paineilmalla jäähdyttää terää niin kestää pidempään
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Toki kulutustavaraa mutta toisella terällä saattaa sahata 10 pulttia ja toisella yhdestä puolet. Rakennusaikana tuli testattua useita erilaisia puuhun tarkoitetuja teriä ja erot olivat todella suuria. Saman olen huomannut kaikissa lastuavissa työkaluissa oli se sitten matellille, puulle tai jollekin muulle materiaalille. Tosin halpiskin joskus voi tehdä poikkeuksen eikä hintakaan ole tae laadusta.

                  Hammasluvusta itse valmistajatkin kertovat niin että vahvemmalle materiaalille harvemmat hampaat. Sen enempää sahaamisestä tietämättä niin kyllä metallisia sahaavissa vannesahoissakin terät ovat varsin karkeita. Epäilisin että lastunpoisto on helpompaa suuremmilla hampailla mutta taas sahaaminen ehkä helpompaa pienempi hampaisella terällä. Pienempi taas palaa herkemmin heikomman lastunpoiston takia. Ehkä kovalle materiaalille tihempihampainen terä. Tietysti leikattavassa materiaalissa pitää olla useampi hammas leikkaamassa samaan aikaan tai siitä ei tule mitään.

                  Boschista olen muutamasta paikasta jo lukenut että ne ovat heikkoja.


                  Samaa on tullut vastaan milwaukeesta.

                  Kaveri kahui että hitachit ovat parhaita mitä heillä on tullut vastaan.

                  hmm...
                  Mä en hei tiedä sahaamisesta tai metallintyöstöstä todella hevovv...ua. Otan vaan työkalukaapista sitä mikä on saatavana ja toi on oma kokemus. En epäile mitä kirjotit. Joskus pitää vaan saada pultteja poikki, ei oo ollu aikaa tai mielenkiintoa perehtyä sen enempää.
                  Usein noihin ylettää osaksi rälläkällä että saa jonkinmoisen haavan tehtyä. Sitte se katkeaa pulttipyssyllä jo aika helposti.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    #10
                    Itsekään en ole vielä hyvää puukkosahan terää löytänyt pulteille, oli kyseessä sitten 8.8 tai 12.9, noissa pulteissa on jotain käsittämättömän vaikeaa sahata, kun luulisi menevän tuosta noin vaan.


                    Itse kun saan työsuhde etuna helvetin hyviä vingun teriä (siis pyöröviila) ja omistan riittävän kokoisen kompuran niin hyvin monesti tuhoan pultin kannat, laakereiden kehät yms. sen kanssa, ei mene kauaa ja mahtuu moneen koloon.
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Mä en hei tiedä sahaamisesta tai metallintyöstöstä todella hevovv...ua. Otan vaan työkalukaapista sitä mikä on saatavana ja toi on oma kokemus. En epäile mitä kirjotit. Joskus pitää vaan saada pultteja poikki, ei oo ollu aikaa tai mielenkiintoa perehtyä sen enempää.
                      Usein noihin ylettää osaksi rälläkällä että saa jonkinmoisen haavan tehtyä. Sitte se katkeaa pulttipyssyllä jo aika helposti.
                      Nyhräsin varmaan 2h sahauksen kimpussa(4x pultti, 2x holkki), joten mua alkoi kiinnostamaan. Seuraavaksi välineet on sitten jo valmiina eikä terinä 2€ kiinateriä jotka eivät pure mihinkään(wurthia kylläkin olivat edelliset).
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        #12
                        Ainakin Lenox 14 ja 24 terällä rauhallisilla kierroksilla katkeaa nätisti.


                        Comment

                        • pazq
                          BTCF Member
                          • Jan 2008
                          • 3166
                          • 47200

                          #13
                          Töissä ollaan nyt työparin kanssa pitkälti siirrytty kovapalaterään rosvosahassa. Ei haittaa mitä materiaalia siellä on tiellä. Menee valurauta, teräs, rst ja muut paskat samalla kertaa. Maksaa kylläkin würtissä useemman kympin kipaleelta mutta onneks menee virman tilille laskut

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4595
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Ainakin Lenox 14 ja 24 terällä rauhallisilla kierroksilla katkeaa nätisti.


                            https://aijaa.com/PLdU3S
                            Katselin että töissä käytetään kunnossapidossa myös lenoxin sekä bahcon teriä. Taidan päätyä noihin lenoxeihin myös. Hammaluviksi olin kaavaillut 10-14 hammasta tuumalle. Pelti vaatinee sitten tihempää hammastusta.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • welderi
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 32

                              #15
                              Kovempia materiaaleja jos sahaa niin pienemmät "kierrokset" ja sopiva kuormitus, muuten pilaa helposti terän, leikkuuöjyn/tahnan käyttö lisää kestävyyttä. Enemmän kun käyttää niin teräkustannukset nousee ja tuottavuus kärsii väärillä terillä / käytöllä.

                              Tällä terällä S1122BF on sahattu M14 kierretankoa "keltainen pää" 27 kertaa poikki ilman leikkausöljyä, vielä menee mutta tulee vähän kipinöitä, koko terää käytetty.

                              Tämä on yksi terämalli jota pidän aina "varastossa" taipuisuuden takia ja on muita erilaisia boschin teriä, muita merkkejä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎