Announcement

Collapse
No announcement yet.

Epätasaisuus välittyy ohjaukseen - alustan geometria, ohjaust. öljyt, jouset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Driver22
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 2093
    • *

    #16
    Takapäässä on ainakin liikaa camberia, kuten jo edellä sanottiin pitäisi saada sinne -1 - -1.30 väliin. Käytännössä kannattaa vääntää takarenkaat niin pystyyn kuin ne säätöjen puolesta saa.

    Sitten eihän renkaat ole Runflatit? Vaikka alusta olisi kuinka tiukka tai kulmat mitkä tahansa, vaikea on autoa saada vetelemättömäksi niillä.
    F31 330D Xdrive M-Sport

    Comment

    • tuningki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1205
      • $ievi

      #17
      Itellä kans toi e46 vähä holtiton kesä renkailla mut talvirenkailla menee ku juna... ja kesäkumet vaihon uusiin vasta ja kulmat säädettiin mut ei kummennu..et voiko olla ku kesä vanteet on tingentangelit ja talvella orggisalut et vika ois rialeis:think molemmat on 225/45/17
      Bmw 320d -10
      Volvo s40 2.4 -05
      ex:bmw 316 e46 1.9 -02
      ,ex:Bmw 316 e46 1.9 -02{palanut}
      ,ex:opel vectra B 2,0 -00 4d,ex:-volvo s40 2.0 -96,ex:e36 316i -95 4d m3 luuk,ex: e36 316i -91 4d ,ex: e30 320i -90 2d,first:e30 316 -87 2d

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #18
        Originally posted by tuningki View Post
        Itellä kans toi e46 vähä holtiton kesä renkailla mut talvirenkailla menee ku juna... ja kesäkumet vaihon uusiin vasta ja kulmat säädettiin mut ei kummennu..et voiko olla ku kesä vanteet on tingentangelit ja talvella orggisalut et vika ois rialeis:think molemmat on 225/45/17
        Ennemmin orastavaa väljää jossain ja jäykkärunkoisemmat kesäkumit tuovat sen julki.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16427
          • Asikkala

          #19
          Originally posted by tuningki View Post
          Itellä kans toi e46 vähä holtiton kesä renkailla mut talvirenkailla menee ku juna... ja kesäkumet vaihon uusiin vasta ja kulmat säädettiin mut ei kummennu..et voiko olla ku kesä vanteet on tingentangelit ja talvella orggisalut et vika ois rialeis:think molemmat on 225/45/17
          Taas tämä kulmat säädettiin mutta laittakaa se suuntauslappu näkyviin niin tiedetään mihin ne on säädetty.

          Comment

          • -CMS-
            BTCF Member
            • Jan 2008
            • 84
            • Helsinki

            #20
            Kiitoksia taas vastauksista.

            Takakelkan kaikki neljä isoa puslaa on vaihdettu alkuvuodesta. Ylipäänsä väljää ei pitäisi enää olla missään, ellei nuo n. 30-40 tkm vanhat alatukivarret ole löystyneet. Sitten jääkin enää etupyörien laakerit jäljelle.

            Renkaat ovat edessä pränikät Barum Bravuris 3:t, takana hieman vanhemmat Bravuris 2:t. Pitäisi olla ihan passelit tuohon autoon.

            Alustageometriaa ja iskareita epäilen eniten. Iskarit on vuoden vanhat, mutta M Sport I:n OE-osat (Sachs). Jouset taas alkuperäiset M Sport II -alustan. MSII tiputtaa korkeutta vielä hieman lisää I:stä ja lisää jäykkyyttä. Kun olen hieman korkeampien yläpään laakereiden (Sachs vs. orkkis) takia joutunut laittamaan n. 1,5-2 cm tiputtavat jousilautaset, poikkeaa tuo iskarin lepoasento M-Sport I:stä sen 3-4 cm sisäänpäin. Mielestäni tästä voisi johtua se, että iskari tuntuu hieman pintakovalta, mutta ei tunnu antavan riittävää ylhäältä alas -palautusta. En tosin ymmärrä, miksi etupää tuntuu silti välillä löysähköltä.

            Ideaalitilanne olisi, että pääsisi tekemään vertailua toimivaan MSII-alustalla varustettuun autoon...
            Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
            Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
            sigpic

            Comment

            • racing02
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 2027
              • Riihimäki

              #21
              Originally posted by -CMS- View Post
              Ylipäänsä väljää ei pitäisi enää olla missään, ellei nuo n. 30-40 tkm vanhat alatukivarret ole löystyneet.
              Se ei ole aivan mahdotonta. Jouduin e46:een vaihtamaan alatukivarret reilun 30tkm jälkeen. Ne oli Febin tarvikkeet. Ei mennyt enää leimasta ja oli tosiaan ihan väljät pallot.

              Comment

              • -CMS-
                BTCF Member
                • Jan 2008
                • 84
                • Helsinki

                #22
                Originally posted by racing02 View Post
                Se ei ole aivan mahdotonta. Jouduin e46:een vaihtamaan alatukivarret reilun 30tkm jälkeen. Ne oli Febin tarvikkeet. Ei mennyt enää leimasta ja oli tosiaan ihan väljät pallot.
                Pallojen pitäisi noissa olla ihan kohdillaan, kun niitä vääntelin. Samaa totesi katsuri viime kuussa. Puslien kunto on se kysymysmerkki. Toisaalta eihän näistä pitäisi täyskumisten puslien laueta samalla tavalla kuin reaktiotankojen öljytäytteisistä puslista...
                Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
                Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
                sigpic

                Comment

                • Dabbler
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2010
                  • 102
                  • Lpr

                  #23
                  Täällä antautuu reaktiotangot joka vuosi, kyseessä E61, nyt menee vaihtoon neljännet, kahdet ensimmäiset TRW:n, nyt alla Lemförder ja kumipuslat taas aivan loppu, suorastaan hengenvaarallinen ajettava, ajokmt noin 20tkm per vuosi, pikkasen alkaa korjaamokin jo ihmettelee asiaa.

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8258
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #24
                    Originally posted by Dabbler View Post
                    Täällä antautuu reaktiotangot joka vuosi, kyseessä E61, nyt menee vaihtoon neljännet, kahdet ensimmäiset TRW:n, nyt alla Lemförder ja kumipuslat taas aivan loppu, suorastaan hengenvaarallinen ajettava, ajokmt noin 20tkm per vuosi, pikkasen alkaa korjaamokin jo ihmettelee asiaa.
                    Kannattaisi melkein koittaa toista pajaa. Kuulostaa aivan siltä mitä tapahtuu jos sisäpään pultit kiristää kun auto ilmassa -> jää puslat pinteeseen.

                    Ei noista yleensä puslat hajoa ennen niveltä. :think
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • -CMS-
                      BTCF Member
                      • Jan 2008
                      • 84
                      • Helsinki

                      #25
                      Originally posted by peto2 View Post
                      Kannattaisi melkein koittaa toista pajaa. Kuulostaa aivan siltä mitä tapahtuu jos sisäpään pultit kiristää kun auto ilmassa -> jää puslat pinteeseen.

                      Ei noista yleensä puslat hajoa ennen niveltä. :think
                      Tähän +1. Puslien keskiö lukittuu kiristysasentoonsa. Jos kiristetään ilmassa, auton massa vääntää puslat rikki, kun auto lasketaan alustan varaan.

                      Pitääkin itse varmistaa tuo puslien kondis. Puoli vuotta vanhat ja pitäisi olla asennettua oikeaoppisesti, mutta alustarempan jossain kohdassa on voinut korjaamo unohtaa...
                      Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
                      Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
                      sigpic

                      Comment

                      • Limit
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2004
                        • 144
                        • Tsuomi

                        #26
                        Originally posted by -CMS- View Post
                        Tähän +1. Puslien keskiö lukittuu kiristysasentoonsa. Jos kiristetään ilmassa, auton massa vääntää puslat rikki, kun auto lasketaan alustan varaan.

                        Pitääkin itse varmistaa tuo puslien kondis. Puoli vuotta vanhat ja pitäisi olla asennettua oikeaoppisesti, mutta alustarempan jossain kohdassa on voinut korjaamo unohtaa...
                        Kokeile vielä tai osta oikeasti bremium renkaat. Aina 40 sarjalaisissa se on lähes varma syy ajettavuuteen. Paljon olen itse kaikkiin renkaisiin tuhlanut, kun olen yrittänut säästää. Michelin ps4 voisi toimia.
                        Limits in life

                        Comment

                        • Dabbler
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2010
                          • 102
                          • Lpr

                          #27
                          Kysyin kiristyksestä juuri viime valituksessa, kiristävät kuulemma kyllä paino päällä, pajaa en viitsisi vaihtaa kun menevät aina takuun piikkiin, tosin trwn jälkeen maksoin itse lemförderit mutta työ meni takuuseen, ekat trwt vaihdoin itse, mutta ne väljistyi palloista, alustakin on aivan vakio ei mitään madalluksia yms.

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5258
                            • Pirkkala

                            #28
                            Originally posted by Dabbler View Post
                            Kysyin kiristyksestä juuri viime valituksessa, kiristävät kuulemma kyllä paino päällä, pajaa en viitsisi vaihtaa kun menevät aina takuun piikkiin, tosin trwn jälkeen maksoin itse lemförderit mutta työ meni takuuseen, ekat trwt vaihdoin itse, mutta ne väljistyi palloista, alustakin on aivan vakio ei mitään madalluksia yms.

                            Olisko aika lyödä orkkis osaa alle...

                            Seuraavaksi joku sanoo että lemförder tai trw se orkkiskin on....

                            Monissa tapauksissa orkkis on silti parempi vaikka onkin samanmerkkinen kuin tarvike.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • Dabbler
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2010
                              • 102
                              • Lpr

                              #29
                              Joo kysyinkin hinnat jo viime vuonna kun otin lemförderit, orggis olisi maksanut tuplat lemförderiin verrattuna eli 250e. kappale + työt ilmeisesti, kun en heidän kautta originaaleja osta, (en tiedä sitten olisiko mahdollista ostaa)

                              Comment

                              • -CMS-
                                BTCF Member
                                • Jan 2008
                                • 84
                                • Helsinki

                                #30
                                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                                Olisko aika lyödä orkkis osaa alle...

                                Seuraavaksi joku sanoo että lemförder tai trw se orkkiskin on....

                                Monissa tapauksissa orkkis on silti parempi vaikka onkin samanmerkkinen kuin tarvike.
                                Tästä lisätietoja? Lemförderin reaktiotangossa on BMW:n alumiiniin valettu logo hiottu pois. Lemförder valmistaa BMW:lle kyseiset osat. BMW ei itse valmista noita. Millä tavalla marmorilta ostettu BMW-varaosa on parempi, jos käytännössä ainoa ero on laatikko jossa tavara toimitetaan?
                                Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
                                Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎