Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrunesteen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1787
    • N/A

    Jarrunesteen vaihto

    Ostin Motonetistä paineilmalla venturi-periaatteella toimivan jarrunesteenvaihtovekottimen. On kyllä näppärä laite, ei tarvitse enää olla jarrupolkimen pumppaajaa vaan yksin hoituu nesteen vaihto. Muihin kolmeen autoon vaihtui nesteet heittämällä, mutta pisti silmään että Minin vaihto-ohje eroaa hitusen bemareiden ohjeesta.

    Minin ohjeessa etujarrujen kohdalla kannustetaan polkemaan 12 kertaa jarrua ja pitämään poljin pohjassa vaihtovekottimen puskiessa nesteet läpi järjestelmästä. Bemareiden ohjeessa vain annetaan vaihtokoneen vaihtaa nesteet ilman mitään poljintemppuja.

    Mikähän tuossa polkemisessa on ideana?

    BMW 530e (g30)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10923
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by bmw323it View Post
    Ostin Motonetistä paineilmalla venturi-periaatteella toimivan jarrunesteenvaihtovekottimen. On kyllä näppärä laite, ei tarvitse enää olla jarrupolkimen pumppaajaa vaan yksin hoituu nesteen vaihto. Muihin kolmeen autoon vaihtui nesteet heittämällä, mutta pisti silmään että Minin vaihto-ohje eroaa hitusen bemareiden ohjeesta.

    Minin ohjeessa etujarrujen kohdalla kannustetaan polkemaan 12 kertaa jarrua ja pitämään poljin pohjassa vaihtovekottimen puskiessa nesteet läpi järjestelmästä. Bemareiden ohjeessa vain annetaan vaihtokoneen vaihtaa nesteet ilman mitään poljintemppuja.

    Mikähän tuossa polkemisessa on ideana?

    https://www.newtis.info/tisv2/a/en/r...enance/E4alB9d

    Itse olen kokeillut kyllä noita imeviä, enkä ole noista oikein tykännyt. Toimii varmaan jarrunesteiden vaihtoon, mutta ilmauksessa mukava nähdä milloin ilmantulo loppuu. Muutenkin tuollainen paineella työntävä säiliöllä on mielestäni paljon näppärämpi, kun ei tarvitse kokoajan säiliötä kytätä. Itsellä tälläinen: https://www.amazon.co.uk/Gunson-G406.../dp/B001KTFIWA Motonet myös myy vastaavaa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7651...runestetyokalu
    ISTA ohjeistaa kyllä polkemaan jarrua ihan BMW:n kanssa.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Tzeimi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 2067
      • Banshee - Jyväskylä

      #3
      Originally posted by HTK12 View Post
      Itse olen kokeillut kyllä noita imeviä, enkä ole noista oikein tykännyt. Toimii varmaan jarrunesteiden vaihtoon, mutta ilmauksessa mukava nähdä milloin ilmantulo loppuu.
      Sama. Tuolla vehkeellä liemien vaihto on ok mutta loppuilmaus sitten ihan perinteisellä menetelmällä.
      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
      & 02 tulpo saniteetti dyno




      Älä väkisin, ota isompi vasara.
      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10923
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by Tzeimi View Post
        Sama. Tuolla vehkeellä liemien vaihto on ok mutta loppuilmaus sitten ihan perinteisellä menetelmällä.
        Tuolla paineella jarrunestettä työntävällä ja pätkällä kirkasta letkua näkee näppärästi milloin ilman tulo loppuu ja saa jarrunesteet siististi purkkiin.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • bmw323it
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1787
          • N/A

          #5
          Niin, ilmaukseen tuo ei sovi eikä ole tarkoitettukaan.

          Ihmetytti vain tuo Minin poikkeava ohje, TIS kun ei muiden autojen kohdalla puhu polkimen painelusta mitään. Nyt kun tarkemmin luin, niin Minin ohje onkin ilmaukseen eikä pelkkään nesteen vaihtoon. Bemareille löytyi erilliset ohjeet vaihtoon ja ilmaukseen. Ilmatessa koko järjestelmää painelu käy järkeen.
          Last edited by bmw323it; 07-07-2018, 03:56.
          BMW 530e (g30)
          BMW 335i (e90)
          BMW 323iC (e36)
          Golf GTE
          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

          Comment

          • Macke
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2009
            • 1134
            • Porvoo

            #6
            Tällaisella olen vuosikaudet vaihtanut nesteet ja ilmannut jarrut ilman mitään lisäkikkoja autosta kuin autosta. Tolla sitten imee muutkin nesteet tarpeen mukaan.

            Imee aina hieman ilmaa mukaan jarrunipan ja satulan välistä, eli nestettä menee kyllä ilmatessa varmaan enemmän paineistettuun vehkeeseen verrattuna. Eipä tosin tartte puljata sen korkin kanssa edestakas, senkun kaataa lisää nestettä säiliöön ilmauksen edetessä.

            Voisko pumppaamisen ideana olla että nesteet lähtisi paremmin kiertoon ABS pumpusta? Toki jos sitä nestettä riittävästi imee/puskee sieltä läpi, niin ei sinne nyt ihan kauheesti voi maalaisjärjen mukaan vettä jäädä...

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10923
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Macke View Post
              Tällaisella olen vuosikaudet vaihtanut nesteet ja ilmannut jarrut ilman mitään lisäkikkoja autosta kuin autosta. Tolla sitten imee muutkin nesteet tarpeen mukaan.

              Imee aina hieman ilmaa mukaan jarrunipan ja satulan välistä, eli nestettä menee kyllä ilmatessa varmaan enemmän paineistettuun vehkeeseen verrattuna. Eipä tosin tartte puljata sen korkin kanssa edestakas, senkun kaataa lisää nestettä säiliöön ilmauksen edetessä.

              Voisko pumppaamisen ideana olla että nesteet lähtisi paremmin kiertoon ABS pumpusta? Toki jos sitä nestettä riittävästi imee/puskee sieltä läpi, niin ei sinne nyt ihan kauheesti voi maalaisjärjen mukaan vettä jäädä...
              Paineistetun systeemi idea on, että siinä on oma säiliö, josta se työntään uutta nestettä -> ei tarvitse olla kokoajan kyttäämässä ja lisäämässä nestettä. Lisäksi näkee milloin ei enää tule ilmaa. Voihan se paremmin nesteetkin sieltä ABS pumpusta vaihtaa, sillä nyt tosin ei niin väliä ole kun nesteet sekoittuu kuitenkin. Ehkä jos käyttää koko abspumpun irti voisi jarrut ilmaantua helpommin. Ei niitä ihan kaikkis nesteitä tarvitse vaihtaa, kun loput sekoittuu ja vesipitoisuus on todella matala sen jälkeen. Kunhan ne nesteet nyt jotenkin vaihdettaisiin järkevällä vaihtovälillä.

              Tuossa Draperissa ihan kätevää, että siinä on 10L säiliö, niin voi vaikka BMW:stä imaista moottoriöljyt kerralla pois. Esim. Motonetin myymässä ei riitä kapasiteetti kerralla imaista kaikkia moottoriöljyjä
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Jarrunestesäiliöstä ei neste liiku eteenpäin silloin kun pedaali on painettuna pohjaan.
                ABS-yksikössä on niin vähän nestettä että sillä ei ole mitään merkitystä lopputulokseen. Ja siellä on tietyt venttiilit kiinni joka tapauksessa niin ne ei pedaalia pumppaamallakaan vaihdu.
                Last edited by petrolhead; 07-07-2018, 10:47.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16226
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Jarrunestesäiliöstä ei neste liiku eteenpäin silloin kun pedaali on painettuna pohjaan.
                  ABS-yksikössä on niin vähän nestettä että sillä ei ole mitään merkitystä lopputulokseen. Ja siellä on tietyt venttiilit kiinni joka tapauksessa niin ne ei pedaalia pumppaamallakaan vaihdu.
                  Tämä. Pääsylinterin toiminta on monelle täyttä hepreaa, neuvojia kyllä löytyy.

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Pedaalin polkeminen kyllä nopeuttaa prosessia, sitä nestettä aika paljon per polkaisu. Silloin täytyy vaan huolehtia että se tasaussäiliön täyttö on tosiaan kunnossa. Mut tosiaan polkimen ollessa pohjassa männät sulkee nesteen reitin säiliöstä jarruputkeen.
                    Ja kyllä tollasella imuvaihtajalla saa tyhjänkin systeemin ilmattua OK, ei mitään probleemaa siinä.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10923
                      • Joensuu

                      #11
                      Eihän tuolla missään sanota, että ilmauksen aikana sen jarrupolkimen pitäisi olla pohjassa:

                      " Bleed front-axle brake circuit.

                      Connect bleeder hose and collecting container to bleeder valve at front right wheel brake.

                      Close bleeder valve.

                      Fully depress brake pedal at least twelve times. Brake fluid must emerge clear and free of bubbles.

                      Hold brake pedal in fully depressed position.

                      Close bleed valve.

                      Release brake pedal.

                      Follow the same procedure for front left wheel brake."

                      Siinä käsketään pitämään poljin pohjassa kun ko. nurkka on ilmattu, mutta nippa ei ole kiinni. Kun nippa kiinni poljin vapautetaan. En kyllä ymmärrä mikä idea tuossa on, kenties minimoida nesteen kulutus.

                      Itse kiilaan jarrupolkien aina vähän matkaa alas kun satulan/letkun/jarruputken joutuu irroittamaan -> nestettä tulee todella vähän ulos ja voi hyvin käydä vaikka varaosan hakemassa liikkeestä eikä säiliö tänä aikana vaju kun venttiilit on kiinni.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5126
                        • Pirkkala

                        #12
                        Imuvaihtajalla nyt ehkä 50-100 autoo:think

                        Nopein ja helpoin, auto kun auto. Paitsi sbc mersut.

                        Jarrunesteiden vaihdossa korostaisin ehkäpä sitä, että männät puristetaan taakse. Ilmanippa ja tuloletku ovat ylhäällä joten sylinterin pohjalla makaava vesi ei ehkä tule pois. Joka on siis koko touhun tarkoitus.

                        Sitten kaikille joilla ei ole imuvaihtajaa: avaa nippa, odota, sulje nippa. Valmis. Polkemista ei tarvita välttämättä. Kaikki autot johon olen tuon tehnyt, ovat ilmaantuneet itsekseen. Tästä toki on poikkeuksiakin, riippuu lähinnä säiliön paikasta.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Freak
                          BTCF Member
                          • Apr 2003
                          • 2488

                          #13
                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Ilmanippa ja tuloletku ovat ylhäällä joten sylinterin pohjalla makaava vesi ei ehkä tule pois. Joka on siis koko touhun tarkoitus.
                          Anteeksi, mutta kiinnittäisin tuohon hieman huomiota. Siis makaavaan veteen. Jarruneste kun on hygroskooppista eli imee itseensä kosteutta, niin kuinka siellä voi olla silloin vettä, vetenä, ei sekoittuneena jarrunesteeseen? Sehän tarkoittaisi, että koko neste olisi jo kyllästynyt vedestä eikä sitä pystyisi enää imemään.
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          • Macke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2009
                            • 1134
                            • Porvoo

                            #14
                            Originally posted by jr66 View Post
                            Tämä. Pääsylinterin toiminta on monelle täyttä hepreaa, neuvojia kyllä löytyy.
                            Jos Larryn kommentti oli mulle tarkoitettu niin pääsylinterin toiminta on kyllä selkeä, ABS pumpun sielunelämään ei ole koskaan tarvinnut tutustua niin sillä spekuloin sitä pumppaamista. Sen verran on niistä tietoa että jos sinne ilmaa kitusiin joutuu, niin todennäköisesti joutuu ohjelmallisesti yksikköä käskyttämään että ne ilmat sieltä liikkeelle saa.

                            Kiitokset Petroolille selvennyksestä ABS-yksikön suhteen Ei tartte enää kenenkään tämän lukeneen spekuloida asiaa, että jeesaako pumppailu vai ei.

                            Mulla oli paineistetusta nesteenvaihdosta vain mielessä joku biltsun nestesäiliön korkki paineilmaliitännällä vuodelta nakki ja peruna, selkeetähän se jälkikäteen mietittynä on että sinnekin löytyy "hieman" ammattimaisempia laitteita.

                            Imurin etuna edelleen se, että sillä imee melkein mitä vaan. Itse olen tyhjäillyt periä, ruohonleikkureita, pienempiä bensatankkeja yms yms tolla Draperin kikottimella. Siinä tulee vielä hyvä rypäs erilaisia kärikiä joilla pääsee aika moneen erilaiseen kohteeseen penetroitumaan. Ahh...

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Originally posted by Freak View Post
                              Anteeksi, mutta kiinnittäisin tuohon hieman huomiota. Siis makaavaan veteen. Jarruneste kun on hygroskooppista eli imee itseensä kosteutta, niin kuinka siellä voi olla silloin vettä, vetenä, ei sekoittuneena jarrunesteeseen? Sehän tarkoittaisi, että koko neste olisi jo kyllästynyt vedestä eikä sitä pystyisi enää imemään.
                              Vesi ja jarruneste sekoittuu toisiinsa yhtä varmasti kuin vesi ja jäähdytinneste. Vaikka jarruneste ei kierräkään.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎