Originally posted by Urpo_rotta
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrunesteen vaihto
Collapse
X
-
-
-
Imuvaihtajalla nyt ehkä 50-100 autoo:think
Nopein ja helpoin, auto kun auto. Paitsi sbc mersut.
Jarrunesteiden vaihdossa korostaisin ehkäpä sitä, että männät puristetaan taakse. Ilmanippa ja tuloletku ovat ylhäällä joten sylinterin pohjalla makaava vesi ei ehkä tule pois. Joka on siis koko touhun tarkoitus.
Sitten kaikille joilla ei ole imuvaihtajaa: avaa nippa, odota, sulje nippa. Valmis. Polkemista ei tarvita välttämättä. Kaikki autot johon olen tuon tehnyt, ovat ilmaantuneet itsekseen. Tästä toki on poikkeuksiakin, riippuu lähinnä säiliön paikasta.
Leave a comment:
-
-
Eihän tuolla missään sanota, että ilmauksen aikana sen jarrupolkimen pitäisi olla pohjassa:
" Bleed front-axle brake circuit.
Connect bleeder hose and collecting container to bleeder valve at front right wheel brake.
Close bleeder valve.
Fully depress brake pedal at least twelve times. Brake fluid must emerge clear and free of bubbles.
Hold brake pedal in fully depressed position.
Close bleed valve.
Release brake pedal.
Follow the same procedure for front left wheel brake."
Siinä käsketään pitämään poljin pohjassa kun ko. nurkka on ilmattu, mutta nippa ei ole kiinni. Kun nippa kiinni poljin vapautetaan. En kyllä ymmärrä mikä idea tuossa on, kenties minimoida nesteen kulutus.
Itse kiilaan jarrupolkien aina vähän matkaa alas kun satulan/letkun/jarruputken joutuu irroittamaan -> nestettä tulee todella vähän ulos ja voi hyvin käydä vaikka varaosan hakemassa liikkeestä eikä säiliö tänä aikana vaju kun venttiilit on kiinni.
Leave a comment:
-
-
Pedaalin polkeminen kyllä nopeuttaa prosessia, sitä nestettä aika paljon per polkaisu. Silloin täytyy vaan huolehtia että se tasaussäiliön täyttö on tosiaan kunnossa. Mut tosiaan polkimen ollessa pohjassa männät sulkee nesteen reitin säiliöstä jarruputkeen.
Ja kyllä tollasella imuvaihtajalla saa tyhjänkin systeemin ilmattua OK, ei mitään probleemaa siinä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by petrolhead View PostJarrunestesäiliöstä ei neste liiku eteenpäin silloin kun pedaali on painettuna pohjaan.
ABS-yksikössä on niin vähän nestettä että sillä ei ole mitään merkitystä lopputulokseen. Ja siellä on tietyt venttiilit kiinni joka tapauksessa niin ne ei pedaalia pumppaamallakaan vaihdu.
Leave a comment:
-
-
Jarrunestesäiliöstä ei neste liiku eteenpäin silloin kun pedaali on painettuna pohjaan.
ABS-yksikössä on niin vähän nestettä että sillä ei ole mitään merkitystä lopputulokseen. Ja siellä on tietyt venttiilit kiinni joka tapauksessa niin ne ei pedaalia pumppaamallakaan vaihdu.Last edited by petrolhead; 07-07-2018, 10:47.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Macke View PostTällaisella olen vuosikaudet vaihtanut nesteet ja ilmannut jarrut ilman mitään lisäkikkoja autosta kuin autosta. Tolla sitten imee muutkin nesteet tarpeen mukaan.
Imee aina hieman ilmaa mukaan jarrunipan ja satulan välistä, eli nestettä menee kyllä ilmatessa varmaan enemmän paineistettuun vehkeeseen verrattuna. Eipä tosin tartte puljata sen korkin kanssa edestakas, senkun kaataa lisää nestettä säiliöön ilmauksen edetessä.
Voisko pumppaamisen ideana olla että nesteet lähtisi paremmin kiertoon ABS pumpusta? Toki jos sitä nestettä riittävästi imee/puskee sieltä läpi, niin ei sinne nyt ihan kauheesti voi maalaisjärjen mukaan vettä jäädä...
Tuossa Draperissa ihan kätevää, että siinä on 10L säiliö, niin voi vaikka BMW:stä imaista moottoriöljyt kerralla pois. Esim. Motonetin myymässä ei riitä kapasiteetti kerralla imaista kaikkia moottoriöljyjä
Leave a comment:
-
-
Tällaisella olen vuosikaudet vaihtanut nesteet ja ilmannut jarrut ilman mitään lisäkikkoja autosta kuin autosta. Tolla sitten imee muutkin nesteet tarpeen mukaan.
Imee aina hieman ilmaa mukaan jarrunipan ja satulan välistä, eli nestettä menee kyllä ilmatessa varmaan enemmän paineistettuun vehkeeseen verrattuna. Eipä tosin tartte puljata sen korkin kanssa edestakas, senkun kaataa lisää nestettä säiliöön ilmauksen edetessä.
Voisko pumppaamisen ideana olla että nesteet lähtisi paremmin kiertoon ABS pumpusta? Toki jos sitä nestettä riittävästi imee/puskee sieltä läpi, niin ei sinne nyt ihan kauheesti voi maalaisjärjen mukaan vettä jäädä...
Leave a comment:
-
-
Niin, ilmaukseen tuo ei sovi eikä ole tarkoitettukaan.
Ihmetytti vain tuo Minin poikkeava ohje, TIS kun ei muiden autojen kohdalla puhu polkimen painelusta mitään. Nyt kun tarkemmin luin, niin Minin ohje onkin ilmaukseen eikä pelkkään nesteen vaihtoon. Bemareille löytyi erilliset ohjeet vaihtoon ja ilmaukseen. Ilmatessa koko järjestelmää painelu käy järkeen.Last edited by bmw323it; 07-07-2018, 03:56.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tzeimi View PostSama. Tuolla vehkeellä liemien vaihto on ok mutta loppuilmaus sitten ihan perinteisellä menetelmällä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by HTK12 View PostItse olen kokeillut kyllä noita imeviä, enkä ole noista oikein tykännyt. Toimii varmaan jarrunesteiden vaihtoon, mutta ilmauksessa mukava nähdä milloin ilmantulo loppuu.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bmw323it View PostOstin Motonetistä paineilmalla venturi-periaatteella toimivan jarrunesteenvaihtovekottimen. On kyllä näppärä laite, ei tarvitse enää olla jarrupolkimen pumppaajaa vaan yksin hoituu nesteen vaihto. Muihin kolmeen autoon vaihtui nesteet heittämällä, mutta pisti silmään että Minin vaihto-ohje eroaa hitusen bemareiden ohjeesta.
Minin ohjeessa etujarrujen kohdalla kannustetaan polkemaan 12 kertaa jarrua ja pitämään poljin pohjassa vaihtovekottimen puskiessa nesteet läpi järjestelmästä. Bemareiden ohjeessa vain annetaan vaihtokoneen vaihtaa nesteet ilman mitään poljintemppuja.
Mikähän tuossa polkemisessa on ideana?
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/r...enance/E4alB9d
Itse olen kokeillut kyllä noita imeviä, enkä ole noista oikein tykännyt. Toimii varmaan jarrunesteiden vaihtoon, mutta ilmauksessa mukava nähdä milloin ilmantulo loppuu. Muutenkin tuollainen paineella työntävä säiliöllä on mielestäni paljon näppärämpi, kun ei tarvitse kokoajan säiliötä kytätä. Itsellä tälläinen: https://www.amazon.co.uk/Gunson-G406.../dp/B001KTFIWA Motonet myös myy vastaavaa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7651...runestetyokalu
ISTA ohjeistaa kyllä polkemaan jarrua ihan BMW:n kanssa.
Leave a comment:
-
-
Jarrunesteen vaihto
Ostin Motonetistä paineilmalla venturi-periaatteella toimivan jarrunesteenvaihtovekottimen. On kyllä näppärä laite, ei tarvitse enää olla jarrupolkimen pumppaajaa vaan yksin hoituu nesteen vaihto. Muihin kolmeen autoon vaihtui nesteet heittämällä, mutta pisti silmään että Minin vaihto-ohje eroaa hitusen bemareiden ohjeesta.
Minin ohjeessa etujarrujen kohdalla kannustetaan polkemaan 12 kertaa jarrua ja pitämään poljin pohjassa vaihtovekottimen puskiessa nesteet läpi järjestelmästä. Bemareiden ohjeessa vain annetaan vaihtokoneen vaihtaa nesteet ilman mitään poljintemppuja.
Mikähän tuossa polkemisessa on ideana?
Tags: None
-
Leave a comment: