Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pyöränkulmat radalle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16465
    • Asikkala

    #31
    Originally posted by petrolhead View Post
    Mä väittäisin että tuon puslan pitäisi olla kaulus eteenpäin. Noin päin asennettuna sillä on mahdollisuus irrota.
    Näin.

    Comment

    • pilootti
      BTCF Member
      • Feb 2012
      • 299
      • Kokkola

      #32
      Originally posted by petrolhead View Post
      Mä väittäisin että tuon puslan pitäisi olla kaulus eteenpäin. Noin päin asennettuna sillä on mahdollisuus irrota.
      totta puhut. vahingossa tullut painettua ne väärinpäin. Toki nuissa puolan puslissa on pieni kaulus myös toisella puolella ja pari kesää on pysynyt paikalla väärinpäinkin.
      e30 318i touring "Bercedes Menz"
      Kawasaki z1000
      -FatBoyRacing-

      Comment

      • pilootti
        BTCF Member
        • Feb 2012
        • 299
        • Kokkola

        #33
        https://www.strongflex.eu/en/bmw-e30...553504002.html näkyy nuita epäkeskopuslia saavan e46 varsiinki. Tilasin tuommoset ja aikeissa asentaa tälläkertaa oikeinpäin
        e30 318i touring "Bercedes Menz"
        Kawasaki z1000
        -FatBoyRacing-

        Comment

        • Matuh
          BTCF Member
          • Apr 2013
          • 3702
          • Kouvola

          #34
          Sivutaan aihetta, sigun Turbolle perjantaina kulman säätöaika ja kadulle räppäilyyn/ajeluun tehty. Satunnaisesti varmaan radallakin pyörähdettävä.

          Ajattelin että eteen
          2-2.5deg negatiivista Camberia
          6 minuuttia(0.1 deg) TOE In yhteensä

          Taakse
          0.5-1deg negatiivista Camberia
          6-10 minuuttia TOE In

          Miltäs kuulostaa? Mennäänkö aivan metsään?
          Tehtaan ohjearvothan tollaselle e36 keulalle on nii susia mettässä että kääntää rattia niin auto vetää kunnon aliohjaukset
          Tuleeko keulasta Nolla aurauksella aivan ura herkkä suomen parhailla routateillä?
          E36 328i M50B30 turbo
          Skoda vRS
          Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
          Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

          EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #35
            Miten siinä sun autossa säädetään etucamberit? Tolpan yläpäästä vai laittamalla peikkoja olka-akselin ja tolpan väliin?
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Matuh
              BTCF Member
              • Apr 2013
              • 3702
              • Kouvola

              #36
              Originally posted by petrolhead View Post
              Miten siinä sun autossa säädetään etucamberit? Tolpan yläpäästä vai laittamalla peikkoja olka-akselin ja tolpan väliin?
              Ihan on Bc Racing, eli camber platet ylhäällä
              E36 328i M50B30 turbo
              Skoda vRS
              Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
              Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

              EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #37
                Joo. Oon vaan joskus miettinyt kun E36ssa näkee ihan järkkyisoja camberkulmia, ja suosittu tapa on laittaa prikkoja sinne alapäähän.
                Mun aivoilla yläpäästä säätäminen (camberin lisääminen) on parempi tapa, se kun kasvattaa camber gainia, siis sisäänjouston aikaista camberia on enemmän. Ja, jos en ajattele tätä väärinpäin niin se laskee myös etupään kallistus keskiyötä jonka pitäisi vähentää aliohjaavuutta.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Matuh
                  BTCF Member
                  • Apr 2013
                  • 3702
                  • Kouvola

                  #38
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Joo. Oon vaan joskus miettinyt kun E36ssa näkee ihan järkkyisoja camberkulmia, ja suosittu tapa on laittaa prikkoja sinne alapäähän.
                  Mun aivoilla yläpäästä säätäminen (camberin lisääminen) on parempi tapa, se kun kasvattaa camber gainia, siis sisäänjouston aikaista camberia on enemmän. Ja, jos en ajattele tätä väärinpäin niin se laskee myös etupään kallistus keskiyötä jonka pitäisi vähentää aliohjaavuutta.
                  Itellään ei tulis mieleen laitella aluslevyjä sinne väliin
                  E36 328i M50B30 turbo
                  Skoda vRS
                  Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                  Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                  EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                  Comment

                  • racing02
                    BTCF Member
                    • Nov 2004
                    • 2044
                    • Riihimäki

                    #39
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Joo. Oon vaan joskus miettinyt kun E36ssa näkee ihan järkkyisoja camberkulmia, ja suosittu tapa on laittaa prikkoja sinne alapäähän.
                    Tapahan juontaa ihan xtreme-sarjan säännöistä sekä siitä tosiseikasta että ne vekottimet on saatu kulkemaan varsin lujaa. Siten ratkaisuja on apinoitu muuallakin. Ei 7 asteen camber mikään optimi ole mutta se kompensoi alustan muita puutteita mitä ei sääntöjen puitteissa saa muuttaa.

                    Comment

                    • ixuv
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2018
                      • 50
                      • EP

                      #40
                      Tuli käytyä tänään E36:n kanssa pyöränsuuntauksessa. Talven aikana tuli kaikki alustan puslat ja nivelet vaihdettua ja siis viimein sain tuon kasaan ja suuntaukseen. Tarkoitus oli säädättää siten, että rata-ajo olisi vähän mielekkäämpää. Pyysin laittamaan tällaiset säädöt:

                      Etupää
                      Camber: -2.5 deg (per side)
                      Toe: 0

                      Takapää
                      Camber: -1.5 (per side)
                      Toe: 0.20 total toe in

                      Autossa on etupäässä ns. camber platet, jotka mahdollistavat myös casterin säädön. Tosin tuo casterin säätö on tehty siten, että vaatii kiinnitysruuvien irrotuksen ja koko levyn pyöräyttämisen seuraavien kierrereikien kohdalle. No arvasin, että eivät ehdi/viitsi tuota casteria säädellä, mutta sitä ei oltu edes mitattu… Mitähän luokkaa tuo casteri nyt voi olla, jos alapään ”tikkarissa” on uretaaniset epäkeskopuslat ja yläpää on säädetty näin:

                      https://photos.app.goo.gl/zkxbWPSZaGM2LUgD7

                      Voiko olla jo liikaa casteria? Vähän kyllä huono design noissa yläpäissä, camberiakaan ei saanut kuin vähän yli 2 astetta?
                      Last edited by ixuv; 10-06-2020, 23:34.

                      - G31 520da xDrive sportline
                      - E36 328i sedan M sport
                      - W212 E200 cdi

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16465
                        • Asikkala

                        #41
                        Homma uusiksi jos ei ole edes mitattu kaikkia arvoja, ja firman piikkiin.

                        Comment

                        • Electroid
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 992
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Nythän nuo yläpäät on niin et caster ja camber lisääntyy.

                          Jos haluaa enemmän camberia kääntää ne yläpäät jolloin caster vähenee... tai sitten madaltaa keulaa lisää. Paljonko napa-kaari mitta on nyt?

                          En usko että saat noilla liikaa casteria... lähelle m3 lukemia varmaan nyt.
                          Uretaanipuslalla (strongflex, powerflex) tulee vähemmän mitä m3 epäkeskoilla.

                          Aika harvassa tuntuu olevan paikat jossa caster näkyy suuntauslapussa pyytämättä...


                          Originally posted by ixuv View Post
                          Tuli käytyä tänään E36:n kanssa pyöränsuuntauksessa. Talven aikana tuli kaikki alustan puslat ja nivelet vaihdettua ja siis viimein sain tuon kasaan ja suuntaukseen. Tarkoitus oli säädättää siten, että rata-ajo olisi vähän mielekkäämpää.



                          Pyysin laittamaan tällaiset säädöt:

                          Etupää
                          Camber: -2.5 deg (per side)
                          Toe: 0

                          Takapää
                          Camber: -1.5 (per side)
                          Toe: 0.20 total toe in

                          Autossa on etupäässä ns. camber platet, jotka mahdollistavat myös casterin säädön. Tosin tuo casterin säätö on tehty siten, että vaatii kiinnitysruuvien irrotuksen ja koko levyn pyöräyttämisen seuraavien kierrereikien kohdalle. No arvasin, että eivät ehdi/viitsi tuota casteria säädellä, mutta sitä ei oltu edes mitattu… Mitähän luokkaa tuo casteri nyt voi olla, jos alapään ”tikkarissa” on uretaaniset epäkeskopuslat ja yläpää on säädetty näin:



                          Voiko olla jo liikaa casteria? Vähän kyllä huono design noissa yläpäissä, camberiakaan ei saanut kuin vähän yli 2 astetta?
                          - E36 328iA Touring 4/97 -
                          Myynissä:
                          - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

                          Comment

                          • ixuv
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2018
                            • 50
                            • EP

                            #43
                            Originally posted by Electroid View Post
                            Nythän nuo yläpäät on niin et caster ja camber lisääntyy.
                            Ajattelin, että näin olisi hyvä...

                            Originally posted by Electroid View Post
                            Jos haluaa enemmän camberia kääntää ne yläpäät jolloin caster vähenee... tai sitten madaltaa keulaa lisää. Paljonko napa-kaari mitta on nyt?
                            Joo näinhän se menee. Napa-kaari mitta on noin 315mm, mielestäni jo aika matala

                            Originally posted by Electroid View Post
                            En usko että saat noilla liikaa casteria... lähelle m3 lukemia varmaan nyt.
                            Uretaanipuslalla (strongflex, powerflex) tulee vähemmän mitä m3 epäkeskoilla.

                            Aika harvassa tuntuu olevan paikat jossa caster näkyy suuntauslapussa pyytämättä...
                            Nyt kun googlettelin vähän kuvia M3:n puslista, niin saattaa tosiaan tässä olla nytkin vielä vähemmän mitä vakio M3:ssa. Olivat joutuneet yläpäät säätämään vasemmalla ja oikealla puolella vähän eri asentoon, jotta oli saatu samat lukemat. Tämä vähän mietityttää, ei ole aiemmin ollut tuollaista ero havaittavissa. Onko E36:n alatukivarsissa eroa vuosimallien välillä? Laitoin samaan hiekkapuhallus kuormaan vanhemmasta 325:sta puretut alatukivarret kun ei muka ehtinyt näitä omia purkamaan, näihin pistettiin meyle hd nivelet ja ovat nyt alla. Tämä 328 on valmistunut 6/95.

                            - G31 520da xDrive sportline
                            - E36 328i sedan M sport
                            - W212 E200 cdi

                            Comment

                            • Electroid
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 992
                              • Jyväskylä

                              #44
                              En tiedä mistä johtuu (väsynyt kori?) kun ns. kaikki uutta ja kuskinpuolella samoilla säädöillä enemmän camberia kun apparinpuolella (20-30 min). Ja tais vastaavasti peräpäässä tulla enemmän camberia kuskinpuolelle...



                              Eli kuulunee korimalliin :think
                              - E36 328iA Touring 4/97 -
                              Myynissä:
                              - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎