Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rengaspaineet ja ajettavuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #16
    Samaa sanon mäkin mitä Hemi tossa aikasemmin...alla pyörii kesät talvet edessä 235/40-18 ja takana 265/35-18 ja auto ei todellakaan hae uria. Mutta mulla (ja oletettavasti Hemillä) on autossa renkaat :!: eikä mitään Korean paskaa. Yksi suuri syy uraherkkyyteen löytyy mm Hankook, Kumho, Marshall ym merkkisten renkaiden runkorakenteesta / olkaosasta...eli kulutuspinnan ja kumin kyljen "yhdyskohdasta" joka näissä ei ole pyöreä vaan tiiliskiven muotoinen. Mutta jokainen valitsee itse jos haluaa säästää sen 100-200€ renkaiden hinnassa ja kärsiä uraherkkyydestä :wink:
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • Bemppu
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 247

      #17
      Pidättekö yleensäkin takana suurempia paineita kuin edessä? Jos, niin miksi? Tuskinpa takapenkillä usein on matkustajia joille paineita tarvittaisiin. Olisiko jollakulla järkevät perustelut sille et takana pidetään suurempia paineita kuin edessä.
      Liippa se miehen tiellä pitää!

      Comment

      • JukkaR
        Bimmer Rookie
        • May 2003
        • 160
        • Vihti

        #18
        Originally posted by Bemppu
        Pidättekö yleensäkin takana suurempia paineita kuin edessä? Jos, niin miksi? Tuskinpa takapenkillä usein on matkustajia joille paineita tarvittaisiin. Olisiko jollakulla järkevät perustelut sille et takana pidetään suurempia paineita kuin edessä.
        Johan tuon näkee manuaalista, kun katsoo painesuositukset. OK, ei löydy varmaan tosi leveille niitä, mutta miksipä linja siitä muuttuisi. Syytä siihen miksi takana on aina enemmän..en oo kyl funtsinu. Auton painosuhde on muistaakseni (e39) 50/50 aika tarkalleen kyllä..
        e39 523i -98

        Comment

        • .:miksu:.
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 352

          #19
          Nokian suosituksia:
          (MINIMI paineet 1-3 henk.)

          BMW 316 i 185/65R15 180 / 200


          BMW 318 i 205/60R15 180 / 200
          185/65R15 200 / 220

          BMW 318 i 98--> 195/65R15 200 / 240
          185/65R15 M+S 220 / 240

          BMW 316 1.8 vm. 2002 195/65R15 210 / 240

          BMW 518 i / 520 i 195/65R15 200 / 230
          205/65R15 M+S 250 / 270
          225/60R16 230 / 210

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #20
            Sid:lle. En tosiaan ymmärrä miten yritin kommentillani muuttaa fysiikan lakeja? Pointti ei kuitenkaan ollut se että 235/45 17" käyttäytyisi samoin kuin 195/65-15" Tuossa esimerkissäni käyttämässä mersussa on AMG:n alusta joten mistään "jenkkiheteka" alustasta tuskin voi puhua. Voin kuitenkin luvata että ainakaan tämä auto ei vetele yhtään mihinkään17" tai 18" rengastuksin silloin kun alusta on säädöissään/ehjä. Tämä sillä rajauksella että kulutuspintaa on jäljellä vielä vähintään 50%.

            Comment

            • Remotion
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 15249
              • Ajamisen Iloa

              #21
              Täytyy kyl sanoo et renkaan kuluneisuudella on kanssa paljon merkitystä, uudet on aina parhaat, puoleen väliin ajetut on jo paljon uraherkemmät. Näin ainakin bärs tuntumalta.
              Z3 coupé individual

              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

              Comment

              • dre
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1805
                • Heinävesi

                #22
                mistäs noita rengaspaineita vois katella? Onko olemassa jotain taulukkoa yms.? Itsellä edessä 215-40/17 ja takana 235-40/17.

                Comment

                • vaviah
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 632
                  • Turku

                  #23
                  No niin... nostin paineita edessä 2,5 baariin. Takana olikin jo tuo 2,5. Nyt renkaat näyttävät edessä mielestäni kyllä liian pulleilta. Sivuprofiili on nimittäin täysin suora eikä yhtään "kasassa". Ajettavuudesta hävisi kaikki tahmeus ja ohjaus tuntuu nyt todella herkältä. Tästä huolimatta uraherkkyys säilyi. Jos siis ajaa 100 km/h mutkaan niin auto saattaa kääntyä kurviin jopa liikaa vaikka päästäisi ratista irti! EI ole eroa vas/oik. puolella. Suoralla tiellä menee täysin suoraan. Renkaat ovat melkein uudet, mutta vanteen ET on 40 eli hieman liian suuri E36:een. Tuntuisi järkevältä, että pyörien pystysuuntainen suuntaus olisi pielessä, jolloin renkaat toimisivat vähän niinkuin laskettelusukset eli kanttaavat tietyissä kohdissa jolloin auto kääntyy! Voisiko noinkin pieni ET:n muutos vaikuttaa asiaan? Auttaisiko 4-pistesuuntaus tähän asiaan? Taidan tehdä sen joka tapauksessa...
                  X1 18d sDrive -18
                  320i GT xDrive -13
                  i3 BEV -13
                  X1 18dA xDrive -16
                  X5 3.0iA -00
                  320d Touring -00
                  528iA Touring -97
                  325 CiA -93
                  316i -94
                  316 -88

                  Comment

                  • Sid
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2003
                    • 75
                    • Porvoo

                    #24
                    Originally posted by Hemi
                    Tässäkin pyörii alla joko 235/45-17" tai 235/40-18" kumit. Normaalisti on aivan sama ajaako näillä vai 195/65-15 orggis misukoilla.
                    Originally posted by Hemi
                    Sid:lle. En tosiaan ymmärrä miten yritin kommentillani muuttaa fysiikan lakeja? Pointti ei kuitenkaan ollut se että 235/45 17" käyttäytyisi samoin kuin 195/65-15"
                    Pyydän anteeksi, ilmeisesti sisälukutaidossani on vakavia puutteita. Siihen vedoten pysyn kannassani.


                    Robin kanssa olen yhtä mieltä laatutekijöistä. Alan miehenä voisit kertoa, onko eroa mitatessa rengaspaine vanteen ollessa irti tai auton painon alla? Näin maallikkona asiaa miettiessä, voi helposti kuvitella renkaan ilmatilan pienentyvän, kun auton paino puristaa kumia kasaan.
                    E36 316i -96
                    E46 316i -01
                    E46 316i -03

                    E91 318i -09

                    Comment

                    • Mr. Z
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 943
                      • Manse

                      #25
                      Originally posted by Robi
                      Samaa sanon mäkin mitä Hemi tossa aikasemmin...alla pyörii kesät talvet edessä 235/40-18 ja takana 265/35-18 ja auto ei todellakaan hae uria. Mutta mulla (ja oletettavasti Hemillä) on autossa renkaat :!: eikä mitään Korean paskaa. Yksi suuri syy uraherkkyyteen löytyy mm Hankook, Kumho, Marshall ym merkkisten renkaiden runkorakenteesta / olkaosasta...eli kulutuspinnan ja kumin kyljen "yhdyskohdasta" joka näissä ei ole pyöreä vaan tiiliskiven muotoinen. Mutta jokainen valitsee itse jos haluaa säästää sen 100-200€ renkaiden hinnassa ja kärsiä uraherkkyydestä :wink:
                      Minkälaisia paineita sä olet käyttänyt noissa 18" kummeissa?
                      E38 740ia
                      E39 530 dAT
                      ex. E34 520i sedan
                      ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                      ex. E36 325i sedan
                      ex. E36 328i touring
                      ex. E36 318 iS qp
                      ex. E36 325i qp -R.I.P-
                      ex. E21 320i sedan
                      ex. E30 318i sedan
                      ex. E3 2500 sedan

                      Comment

                      • BMWFW24
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 276
                        • Jämsä

                        #26
                        Originally posted by Bemppu
                        Pidättekö yleensäkin takana suurempia paineita kuin edessä? Jos, niin miksi? Tuskinpa takapenkillä usein on matkustajia joille paineita tarvittaisiin. Olisiko jollakulla järkevät perustelut sille et takana pidetään suurempia paineita kuin edessä.
                        Eiköhän se ole nuo fysiikan lait se syy miksi takana käytetään isompia paineita kuin edessä. Vaikka auton etuosassa on (yleensä) moottori painona, niin kiihdytyksissä ja vedon ollessa päällä, pyrkii keula keventymään ja perä painumaan. Eli yksinkertaisesti periaatteessa painoa on enemmän takarenkailla kuin eturenkailla. Siitä kuinka paljon ja missä vaiheessa jakaumat muuttuu en osaa sanoa mitään. Tottakai autojen painoissa ja painojakautumissa on eroja. Tämä on vaan minun mielipiteeni asiasta.
                        ex. 316i e36 1991
                        ex. 318iS Coupe e36 1992
                        ex. 528iA Touring e39 1997
                        ex 316i e30 1990, vaimon
                        ex. X5 4.4i e53 2001
                        ex 316 e46 2003, vaimon
                        525iX e60 2008
                        Z4 e85 2003, vaimon​

                        Comment

                        • buksin-1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 4592
                          • Keski-Pohjanmaa

                          #27
                          Originally posted by Mr. Z
                          Originally posted by Robi
                          Samaa sanon mäkin mitä Hemi tossa aikasemmin...alla pyörii kesät talvet edessä 235/40-18 ja takana 265/35-18 ja auto ei todellakaan hae uria. Mutta mulla (ja oletettavasti Hemillä) on autossa renkaat :!: eikä mitään Korean paskaa. Yksi suuri syy uraherkkyyteen löytyy mm Hankook, Kumho, Marshall ym merkkisten renkaiden runkorakenteesta / olkaosasta...eli kulutuspinnan ja kumin kyljen "yhdyskohdasta" joka näissä ei ole pyöreä vaan tiiliskiven muotoinen. Mutta jokainen valitsee itse jos haluaa säästää sen 100-200€ renkaiden hinnassa ja kärsiä uraherkkyydestä :wink:
                          Minkälaisia paineita sä olet käyttänyt noissa 18" kummeissa?
                          Mulla on joka nurkassa 245/40-18 RE050A RFT:tä ja paineet edessä 3,0 ja takana 3,2.
                          Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                          Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                          SISUSTAT modaukset

                          Comment

                          • NHB
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2003
                            • 1120

                            #28
                            Originally posted by BMWFW24
                            Eiköhän se ole nuo fysiikan lait se syy miksi takana käytetään isompia paineita kuin edessä. Vaikka auton etuosassa on (yleensä) moottori painona, niin kiihdytyksissä ja vedon ollessa päällä, pyrkii keula keventymään ja perä painumaan. Eli yksinkertaisesti periaatteessa painoa on enemmän takarenkailla kuin eturenkailla. Siitä kuinka paljon ja missä vaiheessa jakaumat muuttuu en osaa sanoa mitään. Tottakai autojen painoissa ja painojakautumissa on eroja. Tämä on vaan minun mielipiteeni asiasta.
                            Tuo alkaa muuttumaan merkittäväksi vasta keskimääräistä paljon tehokkaammilla autoilla. Normikiesillä vaikutus on aika pieni. Toisaalta tuolla voisi perustella paljon järkevämmin suuremmat paineet eturenkaisiin, jarrutuksessa päästään 1G:n hidastuvuuksiin melkein autolla kuin autolla, eli se dynaaminen painonsiirtymä etupyörille jarrutuksessa on suurempi kuin takapyörille kiihdytyksisssä. Lisäksi jarrutuksessa auton käytös on vieläpä kiihdyttämistä kriittisempi.

                            Comment

                            • fastandfurious
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 1731
                              • Tampesteri

                              #29
                              Lainaan tätä vanhaa topickia. Eli koko kesän oon kärsiny enemmän tai vähemmän huonosta ohjaavuudesta,uraherkkyydestä ja siitä että ratti ei näytä siihen suuntaa mihin todellisuudessa ollaan menossa. :? Pari viikkoo sitten auto oli pajalla, ja otin asian puheeks. Katottiin ja löytyi väljyyttä kuskin puolen alapallosta. Se vaihdettiin, mutta jotenkin tuntuu nyt siltä, että tilanne on vielä huonompi, kuin sen vanhan alapallon kanssa Nyt ratti on todella paljon "vinossa" kun mennään suoraan ja auto hakee urissa pahasti. Kysyin, että pitäskö suuntaus tehä ton palllon vaihdon yhteydessä, mutta sanoivat että ei vaikuta asiaan.. Puslat pitäs olla kunnossa, mutta ohjaus tossa on tällä hetkellä aivan perseestä :| Oisko neuvoja, mitä vielä vois tarkistaa/tehdä? Auttaisiko toi ohjauskulmien säätö, vai voiko vika olla jotain suurempaa? ois hieno saada se kuntoon, kun vielä hetken voi nauttia kesäkiekoista 8)
                              ---------------------------------------------------
                              E91 325d M-Sport
                              ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                              E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                              Comment

                              • Fabsu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 1754

                                #30
                                Käy vaan säädättää ne kulmat. On se kuitenkiin pikkasen eri asennossa sillä uudella alapallolla! :wink:
                                AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                                ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                                e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                                e30 318i -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎