Samaa sanon mäkin mitä Hemi tossa aikasemmin...alla pyörii kesät talvet edessä 235/40-18 ja takana 265/35-18 ja auto ei todellakaan hae uria. Mutta mulla (ja oletettavasti Hemillä) on autossa renkaat :!: eikä mitään Korean paskaa. Yksi suuri syy uraherkkyyteen löytyy mm Hankook, Kumho, Marshall ym merkkisten renkaiden runkorakenteesta / olkaosasta...eli kulutuspinnan ja kumin kyljen "yhdyskohdasta" joka näissä ei ole pyöreä vaan tiiliskiven muotoinen. Mutta jokainen valitsee itse jos haluaa säästää sen 100-200€ renkaiden hinnassa ja kärsiä uraherkkyydestä :wink:
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Rengaspaineet ja ajettavuus
Collapse
X
-
Originally posted by BemppuPidättekö yleensäkin takana suurempia paineita kuin edessä? Jos, niin miksi? Tuskinpa takapenkillä usein on matkustajia joille paineita tarvittaisiin. Olisiko jollakulla järkevät perustelut sille et takana pidetään suurempia paineita kuin edessä.e39 523i -98
Comment
-
-
Nokian suosituksia:
(MINIMI paineet 1-3 henk.)
BMW 316 i 185/65R15 180 / 200
BMW 318 i 205/60R15 180 / 200
185/65R15 200 / 220
BMW 318 i 98--> 195/65R15 200 / 240
185/65R15 M+S 220 / 240
BMW 316 1.8 vm. 2002 195/65R15 210 / 240
BMW 518 i / 520 i 195/65R15 200 / 230
205/65R15 M+S 250 / 270
225/60R16 230 / 210
Comment
-
-
Sid:lle. En tosiaan ymmärrä miten yritin kommentillani muuttaa fysiikan lakeja? Pointti ei kuitenkaan ollut se että 235/45 17" käyttäytyisi samoin kuin 195/65-15" Tuossa esimerkissäni käyttämässä mersussa on AMG:n alusta joten mistään "jenkkiheteka" alustasta tuskin voi puhua. Voin kuitenkin luvata että ainakaan tämä auto ei vetele yhtään mihinkään17" tai 18" rengastuksin silloin kun alusta on säädöissään/ehjä. Tämä sillä rajauksella että kulutuspintaa on jäljellä vielä vähintään 50%.
Comment
-
-
No niin... nostin paineita edessä 2,5 baariin. Takana olikin jo tuo 2,5. Nyt renkaat näyttävät edessä mielestäni kyllä liian pulleilta. Sivuprofiili on nimittäin täysin suora eikä yhtään "kasassa". Ajettavuudesta hävisi kaikki tahmeus ja ohjaus tuntuu nyt todella herkältä. Tästä huolimatta uraherkkyys säilyi. Jos siis ajaa 100 km/h mutkaan niin auto saattaa kääntyä kurviin jopa liikaa vaikka päästäisi ratista irti! EI ole eroa vas/oik. puolella. Suoralla tiellä menee täysin suoraan. Renkaat ovat melkein uudet, mutta vanteen ET on 40 eli hieman liian suuri E36:een. Tuntuisi järkevältä, että pyörien pystysuuntainen suuntaus olisi pielessä, jolloin renkaat toimisivat vähän niinkuin laskettelusukset eli kanttaavat tietyissä kohdissa jolloin auto kääntyy! Voisiko noinkin pieni ET:n muutos vaikuttaa asiaan? Auttaisiko 4-pistesuuntaus tähän asiaan? Taidan tehdä sen joka tapauksessa...X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Originally posted by HemiTässäkin pyörii alla joko 235/45-17" tai 235/40-18" kumit. Normaalisti on aivan sama ajaako näillä vai 195/65-15 orggis misukoilla.Originally posted by HemiSid:lle. En tosiaan ymmärrä miten yritin kommentillani muuttaa fysiikan lakeja? Pointti ei kuitenkaan ollut se että 235/45 17" käyttäytyisi samoin kuin 195/65-15"
Robin kanssa olen yhtä mieltä laatutekijöistä. Alan miehenä voisit kertoa, onko eroa mitatessa rengaspaine vanteen ollessa irti tai auton painon alla? Näin maallikkona asiaa miettiessä, voi helposti kuvitella renkaan ilmatilan pienentyvän, kun auton paino puristaa kumia kasaan.E36 316i -96
E46 316i -01
E46 316i -03
E91 318i -09
Comment
-
-
Originally posted by RobiSamaa sanon mäkin mitä Hemi tossa aikasemmin...alla pyörii kesät talvet edessä 235/40-18 ja takana 265/35-18 ja auto ei todellakaan hae uria. Mutta mulla (ja oletettavasti Hemillä) on autossa renkaat :!: eikä mitään Korean paskaa. Yksi suuri syy uraherkkyyteen löytyy mm Hankook, Kumho, Marshall ym merkkisten renkaiden runkorakenteesta / olkaosasta...eli kulutuspinnan ja kumin kyljen "yhdyskohdasta" joka näissä ei ole pyöreä vaan tiiliskiven muotoinen. Mutta jokainen valitsee itse jos haluaa säästää sen 100-200€ renkaiden hinnassa ja kärsiä uraherkkyydestä :wink:E38 740ia
E39 530 dAT
ex. E34 520i sedan
ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
ex. E36 325i sedan
ex. E36 328i touring
ex. E36 318 iS qp
ex. E36 325i qp -R.I.P-
ex. E21 320i sedan
ex. E30 318i sedan
ex. E3 2500 sedan
Comment
-
-
Originally posted by BemppuPidättekö yleensäkin takana suurempia paineita kuin edessä? Jos, niin miksi? Tuskinpa takapenkillä usein on matkustajia joille paineita tarvittaisiin. Olisiko jollakulla järkevät perustelut sille et takana pidetään suurempia paineita kuin edessä.ex. 316i e36 1991
ex. 318iS Coupe e36 1992
ex. 528iA Touring e39 1997
ex 316i e30 1990, vaimon
ex. X5 4.4i e53 2001
ex 316 e46 2003, vaimon
525iX e60 2008
Z4 e85 2003, vaimon
Comment
-
-
Originally posted by Mr. ZOriginally posted by RobiSamaa sanon mäkin mitä Hemi tossa aikasemmin...alla pyörii kesät talvet edessä 235/40-18 ja takana 265/35-18 ja auto ei todellakaan hae uria. Mutta mulla (ja oletettavasti Hemillä) on autossa renkaat :!: eikä mitään Korean paskaa. Yksi suuri syy uraherkkyyteen löytyy mm Hankook, Kumho, Marshall ym merkkisten renkaiden runkorakenteesta / olkaosasta...eli kulutuspinnan ja kumin kyljen "yhdyskohdasta" joka näissä ei ole pyöreä vaan tiiliskiven muotoinen. Mutta jokainen valitsee itse jos haluaa säästää sen 100-200€ renkaiden hinnassa ja kärsiä uraherkkyydestä :wink:Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
SISUSTAT modaukset
Comment
-
-
Originally posted by BMWFW24Eiköhän se ole nuo fysiikan lait se syy miksi takana käytetään isompia paineita kuin edessä. Vaikka auton etuosassa on (yleensä) moottori painona, niin kiihdytyksissä ja vedon ollessa päällä, pyrkii keula keventymään ja perä painumaan. Eli yksinkertaisesti periaatteessa painoa on enemmän takarenkailla kuin eturenkailla. Siitä kuinka paljon ja missä vaiheessa jakaumat muuttuu en osaa sanoa mitään. Tottakai autojen painoissa ja painojakautumissa on eroja. Tämä on vaan minun mielipiteeni asiasta.
Comment
-
-
Lainaan tätä vanhaa topickia. Eli koko kesän oon kärsiny enemmän tai vähemmän huonosta ohjaavuudesta,uraherkkyydestä ja siitä että ratti ei näytä siihen suuntaa mihin todellisuudessa ollaan menossa. :? Pari viikkoo sitten auto oli pajalla, ja otin asian puheeks. Katottiin ja löytyi väljyyttä kuskin puolen alapallosta. Se vaihdettiin, mutta jotenkin tuntuu nyt siltä, että tilanne on vielä huonompi, kuin sen vanhan alapallon kanssa Nyt ratti on todella paljon "vinossa" kun mennään suoraan ja auto hakee urissa pahasti. Kysyin, että pitäskö suuntaus tehä ton palllon vaihdon yhteydessä, mutta sanoivat että ei vaikuta asiaan.. Puslat pitäs olla kunnossa, mutta ohjaus tossa on tällä hetkellä aivan perseestä :| Oisko neuvoja, mitä vielä vois tarkistaa/tehdä? Auttaisiko toi ohjauskulmien säätö, vai voiko vika olla jotain suurempaa? ois hieno saada se kuntoon, kun vielä hetken voi nauttia kesäkiekoista 8)
Comment
-
-
Käy vaan säädättää ne kulmat. On se kuitenkiin pikkasen eri asennossa sillä uudella alapallolla! :wink:AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Comment
-
Comment