Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen sorvaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • touring39
    BTCF Member
    • May 2005
    • 3901
    • Kaarina

    #16
    Originally posted by zener View Post
    Minimimitathan niissä levyissä on, että ei niistä kovin mahdottomia voi sorvata. Toki varmaan aika moni tässä maassa ajelee alle minimimittasilla jarrulevyillä.
    Mulla ainakin katsurit tuppaa tsekkaamaan levyjen paksuuden. Edellisestä volsustakin meni etulevyt vaihtoon juuri levyjen mittojen takia.
    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

    Ex:
    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17522
      • Turku

      #17
      Originally posted by touring39 View Post
      Mulla ainakin katsurit tuppaa tsekkaamaan levyjen paksuuden. Edellisestä volsustakin meni etulevyt vaihtoon juuri levyjen mittojen takia.
      Tämä. Nykyään on yleistä, että mittaavat paksuuden ja sehän yleensä lukeekin levyssä, jos ruosteen seasta saa selvää.
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Daa Daa
        BTCF Member
        • Aug 2004
        • 910
        • Jyväskylä

        #18
        Levyjen sorvaus on tietyissä tapauksissa kyllä ihan fiksua hommaa. Ihan uusiakin levyjä tullut ajettua radalla ekana päivänä kieroiksi, niin eihän niitä romukoppaan viitsi heittää. Yleensä 0.2-0.4mm ollut heittoa ja ravistaa niin perhanasti. Kaiken kaikkiaan 5 sarjaa käytännössä uusia etulevyjä tullut sorvattua kierouden takia, mutta kertaakaan ei ole tarvinnut tehdä samoja levyjä uudelleen, ne pysyy suorana sorvauksen jälkeen vaikka kuinka jarruttaa väärällä tekniikalla..

        Tollasella tuurnalla saa tehtyä yhdellä kiinnityksellä ja oikeasta pinnasta kiinni ton levyn..

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6937
          • N/A

          #19
          Tossa paikallisella koneistamolla ne on ottanut muistaakseni 20€ / levy kun olen käyttänyt sorvauksessa.
          Raskaampaa huoltoa jo vuodesta 1972 - raskaan kaluston huolto, korjaus, maalaus ja pesu nopeasti ja luotettavasti. Scania-sopimuskorjaamo.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #20
            Originally posted by Laku View Post
            Tämä. Nykyään on yleistä, että mittaavat paksuuden ja sehän yleensä lukeekin levyssä, jos ruosteen seasta saa selvää.
            Onkohan tämä sitten paikkakunta/katsastusasema kohtaista. Itse en ole vielä kertaakaan nähnyt inssin mittaavan levyjä.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10037
              • KVLA

              #21
              Originally posted by HTK12 View Post
              Onkohan tämä sitten paikkakunta/katsastusasema kohtaista. Itse en ole vielä kertaakaan nähnyt inssin mittaavan levyjä.
              Tuntuu välillä että noilla katsureilla on välillä sellaiset "kampanja viikot" eri aikoina. Eli joskus mittaillaan jarrulevyjä,joskus taas ollaan erikoisen tarkkoina jarruletkujen pykimisestä. Joskus sitten katsotaan valojen toimintaa pikkutarkasti ja joskus alustan välyksiä syynätään "tupla ravistuksilla". Yms.

              Comment

              • Skunkki^
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 688
                • Espoo

                #22
                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Tuntuu välillä että noilla katsureilla on välillä sellaiset "kampanja viikot" eri aikoina. Eli joskus mittaillaan jarrulevyjä,joskus taas ollaan erikoisen tarkkoina jarruletkujen pykimisestä. Joskus sitten katsotaan valojen toimintaa pikkutarkasti ja joskus alustan välyksiä syynätään "tupla ravistuksilla". Yms.
                Niillä on myös tavoiteprosentti hylkäyksistä asemakohtaisesti... Bisnestä nääs
                KIA Optima PHEV

                Exät:
                520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #23
                  Pääkaupunkiseudulla mittaillaan kyllä, minunkin autosta mitattu. Sellaisella rautalankamauserilla inssi mittasi ja totesi kelpaavan mutta kannattaisi kuitenkin seuraavaan katsastukseen vaihtaa. En vaihtanut ja edelleen on samat levyt alla vaikka ”huomautuksesta” jotain 5v.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5266
                    • Pirkkala

                    #24
                    Monissa levyissä lukee minimimitta siinä ulkokehällä. On yleensä muistaakseni 1,5-2mm vähemmän kuin levyn paksuus uutena.
                    Ja kyllä katsurit hylkää levyn paksuuden takia ihan tasaisen tappavasti. Heillä harjaantunut silmä näkee mihin levyyn kannattaa tönäriä tuupata ja mihin ei.
                    Katteleevat autodatasta vissiin yleensä minimimitat. Ja muistavat ulkoo suurimman osan autoista.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14439
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Tuntuu välillä että noilla katsureilla on välillä sellaiset "kampanja viikot" eri aikoina. Eli joskus mittaillaan jarrulevyjä,joskus taas ollaan erikoisen tarkkoina jarruletkujen pykimisestä. Joskus sitten katsotaan valojen toimintaa pikkutarkasti ja joskus alustan välyksiä syynätään "tupla ravistuksilla". Yms.
                      Ei oo vielä koskaan minun autoista mitattu levyn paksuuksia. Vissii sattunu just ne eri viikot.:think
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #26
                        Originally posted by zener View Post
                        Ei oo vielä koskaan minun autoista mitattu levyn paksuuksia. Vissii sattunu just ne eri viikot.:think
                        +1. Tätä itsekin ihmettelin tässä ketjussa aiemmin, kuitenkin vuosittain tulee se 5+ autoa yleensä leimalla käytettyä ja siellä hallissa pyörähdettyä, mutta kertaakaan ei ole levyjä mitattu. Kaveri piirissä tiedän myös monia, joilla on ollut levyt vaihtokunnossa paksuuden takia, eikä ole kertaakaan mitattu/hylätty (ovat vähän nuukia, niin eivät vaihda levyjä..). Yleensä tietää jo siitä, että levyn reunassa reilu huuli -> luultavasti minimissään tai alle.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • OVi
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2016
                          • 514
                          • Oulu

                          #27
                          Kerran piti pyytää mittaamaan, kun katsuri teki arvion ajokilometrien ja automaattivaihteiston perusteella ja kehotti vaihtamaan levyt seuraavaan katsastukseen. Olihan niistä pari kymppiä lähtenyt.

                          Toistaiseksi ainoa kerta, kun on mitattu.
                          Last edited by OVi; 06-02-2019, 16:07.
                          Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                          Comment

                          • sportpug25
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2013
                            • 377
                            • Helsinki

                            #28
                            Edellisen Bemarin (e92) takajarrujen levypaksuutta kävi oikein kaksi inssiä syynämässä. Lopulta kuitenkin kelpasivat, kun eivät päässeet yhteisymmärrykseen, että mikä oli juuri tuon mallin minimipaksuus. Tuli myös suullinen kommentti, että kannattaa seuraavaan katsastukseen vaihtaa.

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6937
                              • N/A

                              #29
                              Originally posted by HTK12 View Post
                              +1. Tätä itsekin ihmettelin tässä ketjussa aiemmin, kuitenkin vuosittain tulee se 5+ autoa yleensä leimalla käytettyä ja siellä hallissa pyörähdettyä, mutta kertaakaan ei ole levyjä mitattu. Kaveri piirissä tiedän myös monia, joilla on ollut levyt vaihtokunnossa paksuuden takia, eikä ole kertaakaan mitattu/hylätty (ovat vähän nuukia, niin eivät vaihda levyjä..). Yleensä tietää jo siitä, että levyn reunassa reilu huuli -> luultavasti minimissään tai alle.
                              Kunnon budjettimiehet ajaa rälläkän hiomalaikalla sen lipin pois siitä laidasta, ja kovaa ajoa pari kuukautta. Sitten leimalle. Ei osu katsurin silmään eikä aleta mittailemaan jarrulevyjä

                              Comment

                              • Spetke
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 3452
                                • Janakkala

                                #30
                                Originally posted by Antti O View Post
                                Kunnon budjettimiehet ajaa rälläkän hiomalaikalla sen lipin pois siitä laidasta, ja kovaa ajoa pari kuukautta. Sitten leimalle. Ei osu katsurin silmään eikä aleta mittailemaan jarrulevyjä
                                Samat miehet varmaan tankkaa punaista löpöä, ja rälläköi myös renkaisiin lisää kulutuspintaa varaosat on halvinta kiinalaista kopio osaa autodokista
                                Edit: Ja pieree sisäänpäin.
                                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎