Omistan BMW 320i Touring (E91) vm 2010, jossa on tehdasasennuttu M Sport-alusta. Alusta on minun makuuni liian matala ja haluaisen sen normaalille korkeudelle. Pyysin tarjousta Laakkoselta, mutta hinta oli liian kova. Riittääkö jousien ja iskareiden vaihto? Laakkosen tarjouksesta jäi epäilys, että he laskivat mukaan myös alatukivarret ja joitain kumiosia. Varma en ole, koska en saanut kirjallista tarjousta.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW 320i Touring alustan korotus
Collapse
X
-
Mikä on liian kova hinta? Kyllähän niihin osiin menee äkkiä jo 500€ vaikka tilaisi osat itse ulkomailta eikä käyttäisi alkuperäisiä osia. Alkuperäisillä osilla saa hinnan saksasta tilaamallakin ainakin tuplata. Siihen sitten asennus päälle.
Samalla kannattaa vaihtaa iskarin yläpäät, suojakumit, koiranluut ym.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
-
-
Riippuu mitä alustalta haluaa. Korkeuden saat haluamaksesi kun vaihdat pidemmät jouset, kustannus kaikkineen ehkä satasen. M-sport iskarit pelaa pidempien jousien kanssakin ihan hyvin, ulosjoustoa voi olla ei-sport iskareissa pari senttiä enemmän ja uutena ovat vähän löysemmät eli mukavammaksi voi saada toisilla iskareilla, vanhat kuluneet msport iskarit sen sijaan toimivat paremmin niillä standardijousilla kuin lyhyemmillä.
Sitten m-sporttiin kuulunee jäykemmät kallistuksenvakaajat. Nekin voi vaihtaa vakiomallisiin jos kokee tarpeelliseksi mutta ihan yhtä hyvin ne jäykemmät vakaajat toimii hirmuisen kolme senttiä nostavien jousien kanssakin.
Eli jos haluaa ihan tehtaan spekseillä päivittää m-sport -> ei msport alustan kaikkineen niin joutuu vaihtamaan paljon romua, pelkkä alustan nostaminen muutaman sentin vaatii sen jousien vaihtamisen. Suurin osa vanhemmista tarvikeosilla korjatuista bemareista on näitä msport-tavallinen osahydbidejä eikä siinä mitään ongelmaa ole.
Comment
-
-
Itse e39.n ostin purkuautosta etutolpat kokonaisina, koska msportin iskarit oli mulla lopussa ja peräpää oli ilmaperä joten se hoitui inpalla.
Jos iskarit on kunnossa niin normi jouset paikalleen niin auto on normikorkeudessa.E34 525i Touring -96 "Iris"
E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
E46 328ia Sedan -98 "HOI"
E61 530d Touring -04
ex. E39 520ia Touring -98
ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
ex. E28 520i -82
Comment
-
-
Originally posted by evi-53 View PostLaakkonen laski osille 1920 €. Epäselväksi jäi, mitä siihen sisältyi. Maksimissaan 1000 € voin osiin käyttää. Tukivarsiako ei tarvitse vaihtaa? Mitä sisältä ym.?
Riippuen nyt vähän kilometreistä vaihtaisin iskarit, iskarien yläpäät, jouset ja koiranluut. Ym. sisältää nyt lähinnä mitä muuta pientä siellä nyt kannattaa mahdollisesti vaihtaa eli, mahdollisesti vakaajan korikumit (muutoma kymppi osiin), Iskareille uudet asennussarjat (pölysuojat ja pohjaanlyöntikumit muutoma kymppi). Eli Saksasta kunnon osat tilattuna kaikkineen ~500€. Jos vaihtaa iskarit & jouset samalla, niin ne vanhat iskari&jousi paketit voi myydä vaikka tällä foorumilla, niin saa vähän euroja takaisin. M-sport osille kuitenkin on hyvin kysyntää. Tukivarsia ei tarvitse vaihtaa eikä vakaajia.
Toki jos halvalla haluaa päästä, niin voihan ne pelkät jouset vaihtaa. Tosin kun autolla jo ikää 9v, niin itse vaihtaisin iskaritkin. Ovat kuitenkin jo parhaat päivänsä nähneet. Jouset ja iskarit kun on yhdessä paketissa, niin työn määrää ei lisää yhtään jos sinne laitetaan uudet iskarit ja niille asennussarja. Uudet iskarit lisää ajomukavuutta melkoisesti. Itse ei monesti huomaa iskarien kulumista kun se tapahtuu hitaasti. Jokaiseen autoon mihin olen iskarit vaihtanut on huomannut selvän parannuksen ajomukavuudessa. Tienepätaisuudet ei tunnu samalla tavalla jne.
Kun asennusta ei ilmeisesti aiota tehdä itse, niin itse vaihtaisin tosiaan iskarit&jouset, iskarien yläpäät ja niille pölysuojat ja pohjaanlyöntikumit, kun ovat samassa paketissa. Jälkikäteen pelkän iskarin vaihtaminen vaatii taas saman työn. Asennuksesta kannattaa kysyä tarjousta useammasta paikasta, ei vaadi mitään erityisosaamista, vaan kaikissa osaavissa korjaamoissa onnistuu.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Ei tainnut olla vaikea nähdä, etten itse asenna.Ajattelin kilpailuttaa työn AutoJerryssä. Tilasin HTK12 mainitsemat osat Autodocilta, paitsi iskarien yläpäät. Selvitin Google-haulla, mitä ne ovat ja sain vastaukseksi jousijalan tukilaakeri. Tämän kun laitat Autodocin hakuun, saat satoja vaihtoehtoja. On monenlaisilla eri laakereilla ja ilman. Monenlaista eri materiaalia, merkkiä ja hintaa. Ylä- ja alapäähän. Asiaa tuntematon hämmentyi. Minkälainen olisi sopiva? Nämä voin ostaa mahdollisesti Motonetistä myöhemmin.
Comment
-
-
Originally posted by evi-53 View PostEi tainnut olla vaikea nähdä, etten itse asenna.Ajattelin kilpailuttaa työn AutoJerryssä. Tilasin HTK12 mainitsemat osat Autodocilta, paitsi iskarien yläpäät. Selvitin Google-haulla, mitä ne ovat ja sain vastaukseksi jousijalan tukilaakeri. Tämän kun laitat Autodocin hakuun, saat satoja vaihtoehtoja. On monenlaisilla eri laakereilla ja ilman. Monenlaista eri materiaalia, merkkiä ja hintaa. Ylä- ja alapäähän. Asiaa tuntematon hämmentyi. Minkälainen olisi sopiva? Nämä voin ostaa mahdollisesti Motonetistä myöhemmin.
E34 525i Touring -96 "Iris"
E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
E46 328ia Sedan -98 "HOI"
E61 530d Touring -04
ex. E39 520ia Touring -98
ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
ex. E28 520i -82
Comment
-
-
Originally posted by evi-53 View PostEi tainnut olla vaikea nähdä, etten itse asenna.Ajattelin kilpailuttaa työn AutoJerryssä. Tilasin HTK12 mainitsemat osat Autodocilta, paitsi iskarien yläpäät. Selvitin Google-haulla, mitä ne ovat ja sain vastaukseksi jousijalan tukilaakeri. Tämän kun laitat Autodocin hakuun, saat satoja vaihtoehtoja. On monenlaisilla eri laakereilla ja ilman. Monenlaista eri materiaalia, merkkiä ja hintaa. Ylä- ja alapäähän. Asiaa tuntematon hämmentyi. Minkälainen olisi sopiva? Nämä voin ostaa mahdollisesti Motonetistä myöhemmin.
Motonetistäkin saa, ymmärtävät kyllä mitä sillä iskarin yläpäällä tarkoitetaan varaosatiskillä. Eli juuri tuo juosijalan laakeri. Kuten tuossa jo todettiin, niin kannattaa katsoa esim. sieltä bmwfans.info-sivulta runkonumerolla ne alkuperäiset osanumerot. Niillä on sitten todella helppo ja nopea tehdä hintavertailu usean verkkokaupan kesken. Tällöin ei myöskään tarvitse sopivuuden kanssa ihmetellä, kun kaupat osaa ristiinverrata nuo alkuperäiset numerot tarvikeosiin. Iskarinyläpää eteen: https://www.autodoc.fi/search?keyword=31336760943
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Ei tarvitse, mutta kannattaa. Ei lisää työn kustannuksia, parhaillaan jopa vähentää kun ei tartte vanhoja iskari/jousipaketteja purkaa noiden yläpäiden saamiseksi. Lisäksi ei sitten tartte vähän ajan päästä ruveta pelkkiä tukilaakereita vaihtamaan kun klopisee vaan saa ajaa niiden osalta seuraavat 2-300tkm huoletta.Jaguar XF Sportbrake R-sport.
E39 523iA Oxfordgreen
Comment
-
-
Itse kyllä vaihtaisin. Nämä yläpäät kun vaatii aina sen paketin irroittamisen, niin melkoinen työ ja kustannus jos siihen tulee vikaa lähitulevaisuudessa. Osat ei ainakaan saksasta tilaamalla mahdottomia maksa. Sama kun edessä, työtä sen vaihtaminen ei lisää. Toki kun ei tiedä auton kilometrilukemaa, niin vähän hankala neuvoa mitä vaihtaa ja mitä ei. Kilometrit kun kuitenkin vaikuttaa olennaisesti alustanosien kuntoon.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Alustan korotus päätökseen. Olen tyytyväinen, maksoi kaikkiaan 821 €. Asentaja kylläkin huomasi yhden vian. Kallistuksenvakaajan pystytappi oli väljä ja aiheuttaa pientä kolinaa. Mikä tämä pystytappi oikein on? Millä nimellä haen varaosaa? Käykö tavallinen osa, vai onko M Sport-alustassa erinlainen?
Autolla oli ajettu vaihdon aikaan 135.600 km. Yritin laittaa tälle foorumille myynti-ilmoitusta vanhoista osista, mutta epäonnistuin, enkä löydä enää valokuviakaan. :think Ilmoitus myöhemmin Toriin.
Comment
-
Comment