Announcement

Collapse
No announcement yet.

Road Force tasapainotus Kuopio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • torso1
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 338

    #31
    Kuopiosta löytyy myös nykyisin Hunterin uusin Elite-sarjan Road-force tasapainotuskone Kuopion Autopalvelusta. Siellä on todella osaava henkilökunta ja hinnat ovat maltilliset.

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4582
      • Tampere

      #32
      Tuossa rajat mitä BMW on maininnut tärinävikojen paikallistamisen yhteydessä. Toki tässä kohtaa täytyy muistuttaa että oletus on todennäköisesti että käytössä on *-merkatut renkaat joten välttämättä rajoihin ei pääse jälkiasennus gummeilla. Puljasin hetki sitten yhtä settiä ja siinäkin tulokset jäivät heikommiksi kuin mitä nuo rajat ovat. Renkaat eivät ole auton alla täysin värinättömät mutta kai ne siellä menevät...

      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Ceeray
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1399
        • Kuopio

        #33
        Kuopion kone on särki tällähetkellä.

        Viime pe käytin kun en ollut kuitenkaan tyytyväinen. Saivat jokakerralla eri arvoja kun sama rengas laitettiin koneeseen..
        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

        Comment

        • torso1
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 338

          #34
          Originally posted by Ceeray View Post
          Kuopion kone on särki tällähetkellä.

          Viime pe käytin kun en ollut kuitenkaan tyytyväinen. Saivat jokakerralla eri arvoja kun sama rengas laitettiin koneeseen..
          Ei se kone anna absoluuttisesti samoja tuloksia ikinä. Road force muuttuu aina jos otat irti pyörän koneesta, laitat takaisin ja mittaat uudestaan. Mutta kuitenkin joka kerta pitäisi pysyä rajojen sisällä.

          Saitteko muut pyörät optimaalisesti oikeaan kohtaan ja road forcet niistä rajoihin? Tämä ongelmarengas, paljonko siinä oli vanteen kokonaisheitto?. Jos vanne on absoluuttisen suora (max. radial runout < 0.05mm), niin eipä se renkaan pyörittely sen päällä juuri auta.

          Paljonko oli road forcet, vanteen heitot ja tasapainojen määrä jokaisessa pyörästä erikseen? Sanoisin että jos road force jää alle 10kg (100N) jokaisessa pyörässä, niin et huomaa tuota ratissa tai muunakaan tutinana. Sitten kun nuo asiat on katsottu kuntoon niin voit rueta hakemaan muuta ”vikaa” autosta ja niitähän bemmeissä tunnetusti riittää..😅

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4582
            • Tampere

            #35
            Originally posted by Ceeray View Post
            Kuopion kone on särki tällähetkellä.

            Viime pe käytin kun en ollut kuitenkaan tyytyväinen. Saivat jokakerralla eri arvoja kun sama rengas laitettiin koneeseen..
            Itse olen testannut myös eri keskityspalikoita ja niiden vaikutusta roadforceen ja tasapainotukseen (ei vaikuttanut vaikka ohjaus tuli pyöränpulttien kartioista) sekä pyöritellyt rengasta eri asentoon mutta siitä huolimatta tulos on ollut pauttirallaa +-1kg/ 10Nm roadforcen osalta. Mutta viimeksi yhdestä renkaasta tulos oli 12kg ja arvio pyöräytyksen jälkeen 7kg. Kuitenkin siinä kävi niin että tulos olikin 16kg luokkaa ja kone pyysi painojakin jotain 70g luokkaa. Sen enempää en tuota sitten ihmetellyt vaan otin renkaan vanteelta ja rasvasin uudestaan ja laitoin 180 astetta toiseen suuntaan. Lopputulos taisi olla jossain 8kg luokkaa ja painojakin tuli 30g luokkaa. Jotain tuossa hommassa meni pieleen mutta mulle ei selvinnyt että mikä. Silmämääräisesti kumikin oli noussut vanteelle ihan ok ja sitä vielä mälvattiin koneella erikseen jalka-alueelta. Mutta eipä tuossa varmaan muuta mahkua ole kun että kumi oli noussut huonosti vanteelle tai välissä oli asennusrasvaa jostain syystä liikaa.

            No kuitenkin tuossa 255/45-19 renkaille tuli seuraavat arvot eo 2 kg, vt 8,5 → 5 kg, ot 12 kg, ve 15 → 8 kg. Aivan sukkasilleen nuokaan renkaat eivät mene mutta ei niistä mitään niin suurta tule että se haittaisi. Ainiin, noihin roadforce arvoihin vaikuttaa myös renkaissa oleva paine. Mitä suurempi paine niin sen huonompia lukemia kone antaa.

            Ainiin, myös toinen harmoninen säteittäisvoimavaihtelu saattaa aiheuttaa murheita....
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • Ceeray
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1399
              • Kuopio

              #36
              Enpä jääny nyttenkää kurkkimaan olkapään yli.
              Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

              Comment

              • U. Turhapuro
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 1161

                #37
                Vanha aihe, mutta hyvä nostaa ylös. Omat kokemukset Kuopion autopalvelusta ja road force tasapainotuksesta on 5/5. Erittäin pätevä laite yhdistettynä pätevään tekijään. Moni rengasongelma johtuu jo pelkästään huonosta asentajasta. Se, miksi moni BMW malli on niin tarkka renkaista johtuu alusta geometriasta ja keveiden materiaalien käytöstä, jolloin pienetkin rengasongelmat tulee koriin asti.

                Omaan G31 autoon tuli uudet Michelin renkaat tälle kesälle. Kahteen kertaan tasapainotettiin myyjän piikkiin ja viimeisellä kerralla asentajan mukaan yhdessä vanteessa oli pystyheittoa. Uusin yhden vanteen, jolla auto parani, mutta pidempää maantiepätkää ajaessa ja tietyissä nopeuksissa renkaat eivät olleet täydelliset. Ei muuta kuin road force tasapainotukseen ja tulos kertoi karua kieltä, että 3/4 rengasta ei läpäissyt raja-arvoja. Road force käsittelyn jälkeen kaikki renkaat saatiin kuntoon ja eron huomasi ajaessa.

                En itse kyllä suosittele ainakaan G30/31 autolle mitään muuta tasapainotusta kuin tämän, kun lukee netistä miten monessa ko. korin autossa on rengasvärinöiden kanssa ongelmaa. Enkä kyllä jatkossa osta kesärenkaitakaan sellaisesta liikkeestä, jolla ko. tasapainotuskonetta ei ole. Sen verran vakuuttunut olen tuosta koneesta, kun pääsi katsomaan vierestä ja jututtamaan asentajaa ko. laitteen ominaisuuksista.

                Comment

                • torso1
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 338

                  #38
                  Originally posted by U. Turhapuro View Post
                  Vanha aihe, mutta hyvä nostaa ylös. Omat kokemukset Kuopion autopalvelusta ja road force tasapainotuksesta on 5/5. Erittäin pätevä laite yhdistettynä pätevään tekijään. Moni rengasongelma johtuu jo pelkästään huonosta asentajasta. Se, miksi moni BMW malli on niin tarkka renkaista johtuu alusta geometriasta ja keveiden materiaalien käytöstä, jolloin pienetkin rengasongelmat tulee koriin asti.

                  Omaan G31 autoon tuli uudet Michelin renkaat tälle kesälle. Kahteen kertaan tasapainotettiin myyjän piikkiin ja viimeisellä kerralla asentajan mukaan yhdessä vanteessa oli pystyheittoa. Uusin yhden vanteen, jolla auto parani, mutta pidempää maantiepätkää ajaessa ja tietyissä nopeuksissa renkaat eivät olleet täydelliset. Ei muuta kuin road force tasapainotukseen ja tulos kertoi karua kieltä, että 3/4 rengasta ei läpäissyt raja-arvoja. Road force käsittelyn jälkeen kaikki renkaat saatiin kuntoon ja eron huomasi ajaessa.

                  En itse kyllä suosittele ainakaan G30/31 autolle mitään muuta tasapainotusta kuin tämän, kun lukee netistä miten monessa ko. korin autossa on rengasvärinöiden kanssa ongelmaa. Enkä kyllä jatkossa osta kesärenkaitakaan sellaisesta liikkeestä, jolla ko. tasapainotuskonetta ei ole. Sen verran vakuuttunut olen tuosta koneesta, kun pääsi katsomaan vierestä ja jututtamaan asentajaa ko. laitteen ominaisuuksista.
                  Se on juuri näin. Olen useamman vuoden aikana käynyt tasapainottamassa renkaat Kuopion Autopalvelussa ja laitteet ja asianosaavan kaverin ammattitaito on 5/5. Sen verran tunnen puljun omistajaa et tiedän aina tilata saman asentajan rengastöihin. Hunterin Elite -sarjan RF balanceri on melkein parasta mitä markkinoilta saa. Mutta sekään ei takaa onnistunutta lopputulosta ellei asentaja osaa hommaansa oikeasti hyvin. Olen yrittänyt vielä puhua omistajalle että hankkisi Hunterin Elite -sarjan renkaanvaihtokoneen mistä löytyisi myös se bead massage eli renkaan reunaosan hieronta toiminto. Suurin osa korkeista RF luvuista johtuu vääriin asennetuista renkaista (toki on myös paskoja renkaita). Reunoja ei ole hierottu kunnolla, jää ilmataskuja yms. mitkä suoraan vaikuttaa lopputulokseen. Ennen asennusta myös pelkät vanteet voi käyttää koneessa niin tietää ainakin niiden suoruuden jo heti. Kunnossa olevat BMW:n orggisvanteet on olleet kaikki alle 0,08mm sisällä. Eli ts. niin pyöreitä kuin vain voi olla. Silloin suoralla vanteella renkaan pyörittely ei juuri auta. Rengas on saatava asennettua kerralla oikein ja kunnolla.

                  Bemarin orkkisseteillä ollaan päästy joka kulmassa alle 70Nm kokonaisarvoihin. Silloin ei vipata eikä resonoi mikään osa autossa oli vauhtia miten paljon tahansa. Jos joku rengas on yli 90Nm niin sen asennus sitten taka oikealle, jos mahdollista (mixattu setti?). Huomiona et kun mittaa balancerilla kuormitusta niin tehtaan painearvot renkaisiin koska mitä kovemmat paineet, niin isommat lukemat. Muutenkin kannattaa ajaa tehtaan ohjearvoilla tai vähän yli (0,1-0,2 Bar) joka nurkkaan.
                  Last edited by torso1; 21-06-2024, 20:50.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎