Announcement

Collapse
No announcement yet.

e 530 d touring jarrut (on)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MKLa
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 62

    e 530 d touring jarrut (on)

    Vaihdoin toiseen saksalaiseen laadun paranemisen toivossa mutta näyttää niitä tässäkin autossa olevan rikkoutuvia osia.

    Ongelma on siis seuraava: Auton ABS-järjestelmä menee päälle jostakin syystä kun lipsuttelee hiljakseen (10-30 km/h) risteykseen ja painaa jarrua jolloin ABSit rutisee.

    Normaalissa vauhdissa jarrut toimivat täysin normaalisti, myös ABSit (testasin tänään). Oulun Stocmann-autossa katselivat ja totesivat vian olevan jonkun navan ABS-tunnistinkehässä joka välittää väärää tietoa vaihdelaatikon nopeusanturille (mikäli muistan oikein, onhan siitä jo monta tuntia).

    Notta kuitenkin vika autossa on, eli tietääkö kukaan keinoa, miten tuo rikkinäisen navan saisi selville kun tuntuu hullulta vaihtaa kaikkia neljää pelkästään tuollaisen kosmeettisen negatiivisen seikan vuoksi jolla ei muuten ole merkitystä. Niin tai jokin muukin korjausehdotus olisi tervetullut.

    Siltikin BMW on hyvä
    Ex 525 dat -07
    Ex 530 dat -99
  • MKLa
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 62

    #2
    Missä nopeusmittarin pulssianturi sijaitsee!!

    Eli tuossa eräältä henkilöltä asiaa tiedustelin ja epäili, että navat ovat kunnossa ja vika voisi olla nopeusmittarin anturissa koskapa ABS-valo ei pala ollenkaan (hänen mielestään pitäisi palaa mikäli ei tunnista navan pyörimistä).

    Eli onko anturi laatikossa,perässä vai missä ja ottaako tämä ABS-ohjainyksikkö tunnisteen mittaristosta vai suoraan tältä anturilta.
    Ex 525 dat -07
    Ex 530 dat -99

    Comment

    • MKLa
      Bimmer Rookie
      • Jul 2005
      • 62

      #3
      Jatkoa!!

      Lueskelin tuossa vanhoja juttuja ja pisti silmään seuraava asia.

      Eli vakionopeussäädin nypyttää aivan selvästi kun sen kytkee jollekkin nopeudelle. Tuli tuossa vaan mieleen, että voiko olla anturissa vika vaikka se ei sitä anturivikana ilmoittaisi (ilmoitta linjavikaa) eli jostakin syystä ei tunnista nopeutta kunnolla vai tarkoittaako tuo sitä, että vasen takanapa on moro???

      nimim epätietoinen.
      Ex 525 dat -07
      Ex 530 dat -99

      Comment

      • huoppa81
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 638
        • Nastola

        #4
        Niissä on ollu sellasta vikaa, että takapyörän ABS- anturia vaihdettaessa on anturi katkennut ja se on kaivettu meisselillä pois jolloin se mistä se sen pulssin ottaa on vaurioitunut, ja se aiheuttaa ABSien rutinaa ja ABS valo ei silloin pala.
        Garage:

        E21 323i -79
        E21 323i -82
        E30 325i Cabriolet -91
        E30 316i -89
        E39 520i -01
        Kadett C 1,2 -76

        Lynx Rave RE 600 -08

        Comment

        • MKLa
          Bimmer Rookie
          • Jul 2005
          • 62

          #5
          Niin ja muutahan ongelmaa tässä ei sitten olekaan kuin että mikä napa. Asentaja Stocmannilta väitti, että napojen kehillä ei näy sellaista ulkoista vauriota mikä tuollaisen aiheuttausi ja tuntuu epätodennäköiseltä, että tämmöinen tulisi ilman ulkoista apua. Toisaalta autoihinhan tulee välistä mitä ihmeellisimpiä vikoja.

          Lisäksi tuossa kun tulin töistä ja valoissa odottelin niin tuntui, kuin että laatikko olisi ollut ikään kuin normaalia voimakkaammin "veto" päällä (D-asennolla) siten että liikutti jarrua vasten koppaa. Samassa yhteydessä käytin manuaalia päällä ja liikutin vähän niin vaihteisto käytti viitoselle asti vaihetta päällä ja palautti 2 vaihteelle) eli vika on kaiketi nopeuden tunnistuksessa, luulisin...ehkä...

          PRKL kun nuo sähköhommat on sen verran hakusessa...
          Ex 525 dat -07
          Ex 530 dat -99

          Comment

          • MKLa
            Bimmer Rookie
            • Jul 2005
            • 62

            #6
            Rutisee edelleen!!

            Tuossa eilen työruuhkassa "hitaanpuoleisesti" edetessäni testailin jarruja ja vaikuttaa siltä, että tämä rutina (ABS) riippuu jarrun poljinvoimakkuudesta.

            Eli rutina esiintyy tietyssä asennossa ja mikäli painaa jarrua voimakkaammin, se loppuu...eli voiko vika olla ABS-yksikössä itsessään ja jos on, kuulostaa kalliilta

            Jostakin katselin juttua että yksiköihin on vaihdettu 500 escudon osapaketteja, mitäkähän nämä lienee ja mihin vaivoihin.

            Toinen seikka oli sitten se, että välillä esiintyy ja välillä ei eli tuntuisi, että mikäli kyseessä on ns. napavika niin se esiintyisi koko ajan ja kaikilla jarruvoimakkuuksilla.

            Testaus jatkuu....
            Ex 525 dat -07
            Ex 530 dat -99

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎