Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 uudet jarru/bensaputket (laakkoselta)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peeämwee
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1822
    • I sink hell

    E32 uudet jarru/bensaputket (laakkoselta)

    Terve,

    Purkaminen jatkuu ja nyt olisi hyvä samalla vaihtaa otsikon putket. Tietääkö kukaan sopiiko esim. e34 535i jarru&bensaputket e32 735i? Löytyy aika paljon enemmän paikkoja joista löytyy kyseiset putket e34 muttei e32

    Jos joku muistaa mistä valmiita putkisettejä löytyy, niin tänne vaan vinkkiä. Ulkomailta saa(ilmeisesti?), mutta rahti pelottaa ettei tule lisää mutkia matkaan matkalla kotimaahaan... Mutta voi ne sieltäkin uittaa niin jää aikaa muuhun huoltoon.

    Thäng juu jo etukäteen.
    Last edited by peeämwee; 31-12-2020, 12:50. Reason: Update
    Käyttis 2022 330e xDrive M sport
    Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
    A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
    http://velkakello.fi/

    Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
    https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486
  • peeämwee
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1822
    • I sink hell

    #2
    katsoin realoem ja eihän ne passaa. Kättä taskuun ja laakkoselle soitto. Bensalinjat tulee valmiiksi taivuteltuina, mutta jarrulinjat eivät. Niissä on kuitenkin kaikki päät jne. valmiina. Kaikki paitsi itse jarruun tulevat letkut otin. Ajattelin ehkä teräspunosletkua. Kustansi joku 440eur. Autohan oli hankkiessa todella halpa, mutta vuosien saatossa on sataset lentäneet. Eli tällainen update, jos jotain kiinnostaa.
    Last edited by peeämwee; 31-12-2020, 12:49.
    Käyttis 2022 330e xDrive M sport
    Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
    A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
    http://velkakello.fi/

    Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
    https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #3
      Ihan mielenkiinnosta, miksi alkuperäiset jarruputket? Itse olen kaikkiin laitteisiin laittanut kupari-nikkeliputket, jotka mielestäni paljon parempi valinta Suomen olosuhteisiin. Eivät ruostu puhki kuten teräsputket ja asennus on paljon helpompi. Teräsputkia ei ole nimittäin kovin mukava vääntää muotoonsa. Tuota putkea saa melko edullisesti vaikka motonetistä ja liittimet on halpoja. Tekee vaan päät putkiin ja kiinni. Vanhoista saa hyvän mallin, jonka mukaan tekee, niin saa kaikkiin alkuperäisiin kiinnikkeisiin kiinni halutessaan. Polttoaineputkiksi onkin sitten mahdollista laittaa useampaan materiaalia.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • peeämwee
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 1822
        • I sink hell

        #4
        Laiskuudesta, menee nopeammin kun päät jne on valmiina. Eiköhän nuo mun elämän ajan kestä. Talvella ei tule ajettua ja auto on talvet tallissa. Olet tosin oikeassa.
        Käyttis 2022 330e xDrive M sport
        Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
        A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
        http://velkakello.fi/

        Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
        https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          #5
          Laiskuuden takia itse käytän juuri cuni putkea. Pään tekemiseen kunnon työkalulla menee alle 30s, mutta niiden asentaminen autoon on se jossa aikaa menee, jos sen haluaa tehdä siististi ja alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Kun nuo jarruputket ei ole muotoonsa taivutettuja, niin asentaminen siististi paikalleen on melkoisen työlästä. Kupariputkea taittelee vaikka paljailla käsillä. Terästputkea ei siististi tee tiukempia muotoja ilman sopivia putken taivuttimia ja siltikin paljon hitaampaa ja työläämpää.

          En ole alkuperäisiä jarruputkia marmorilta tilannut, mutta veikkaan niiden tulevan kiepillä, koska melkoisen hankala suorina rahdata Saksasta tänne. Tai no eihän se hankalaa ole, hieman kallista vaan kuljettaa pitkät putket suorana. Jos ne putket on kiepillä, niin ensin pääsee niitä suoristelemaan jne.

          Se teräsputki kestää enemmän painetta, mutta empä ole normiautoissa kuullut tuon cuni putken pettävän paineentakia. Mikäli OEM hengessä haluaa tehdä, niin teräsputkeahan se silloin pitäisi olla.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #6
            Originally posted by HTK12 View Post
            Laiskuuden takia itse käytän juuri cuni putkea. Pään tekemiseen kunnon työkalulla menee alle 30s, mutta niiden asentaminen autoon on se jossa aikaa menee, jos sen haluaa tehdä siististi ja alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Kun nuo jarruputket ei ole muotoonsa taivutettuja, niin asentaminen siististi paikalleen on melkoisen työlästä. Kupariputkea taittelee vaikka paljailla käsillä. Terästputkea ei siististi tee tiukempia muotoja ilman sopivia putken taivuttimia ja siltikin paljon hitaampaa ja työläämpää.

            En ole alkuperäisiä jarruputkia marmorilta tilannut, mutta veikkaan niiden tulevan kiepillä, koska melkoisen hankala suorina rahdata Saksasta tänne. Tai no eihän se hankalaa ole, hieman kallista vaan kuljettaa pitkät putket suorana. Jos ne putket on kiepillä, niin ensin pääsee niitä suoristelemaan jne.

            Se teräsputki kestää enemmän painetta, mutta empä ole normiautoissa kuullut tuon cuni putken pettävän paineentakia. Mikäli OEM hengessä haluaa tehdä, niin teräsputkeahan se silloin pitäisi olla.
            Jos tekee teräsputkesta kannattaa se autossa oleva putki irroittaa malliksi lattialle ja taivutella pokkarilla valmiiksi uusi mahdollisimman pitkälle. Teräsputken käytöllä on varmaan syynä sen venymättömyys, kupariputki pullistuu pienellä paineella ja vaikuttaa pojintuntumaan sekä abs, voi olla minimaallinen vaikutus. Teräsputkeakin on erilaista näköjään, mm tuon toyotan teräsputket on kuin uutta vaikka auto happanee ympäriltä, mm jarruputken ympärillä kaikki on umpiruosteessa mutta putki kiiltää uutuuttaan, bemareissa (e60) happanee jarruputket ja auto on lähes ruostumaton

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #7
              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Jos tekee teräsputkesta kannattaa se autossa oleva putki irroittaa malliksi lattialle ja taivutella pokkarilla valmiiksi uusi mahdollisimman pitkälle. Teräsputken käytöllä on varmaan syynä sen venymättömyys, kupariputki pullistuu pienellä paineella ja vaikuttaa pojintuntumaan sekä abs, voi olla minimaallinen vaikutus. Teräsputkeakin on erilaista näköjään, mm tuon toyotan teräsputket on kuin uutta vaikka auto happanee ympäriltä, mm jarruputken ympärillä kaikki on umpiruosteessa mutta putki kiiltää uutuuttaan, bemareissa (e60) happanee jarruputket ja auto on lähes ruostumaton
              Yariksen putket oli kyllä aivan ryötteessä vaikka auto oli about ehjä muuten.
              Ei voi siis pitää absoluuttisena totuutena tuota Toyotan putki asiaa.

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #8
                Originally posted by Muurahainen View Post
                Yariksen putket oli kyllä aivan ryötteessä vaikka auto oli about ehjä muuten.
                Ei voi siis pitää absoluuttisena totuutena tuota Toyotan putki asiaa.
                Eikä voi pitää e6X kohdalla, minulla on sellainen jossa alkuperäiset jarruputket on uuden kunnossa, tarkastuksessa pyyhin liat pois eikä yhtään ruostetta missään kohdisssa, edes siellä takana nousukohdassa.

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Massavalmistajalle hinta on kaikki kaikessa, ja suurina sarjoina ne rautaputket on varmasti halvin vaihtoehto. Toyotassa olen nähnyt paksun muovipinnoituksen rautaputken ympärillä, siitä vain puuttuu sentti liittimien kohdalta josta putki ruostuu puhki. Toyotaan ainakin saa rautaputket valmiiksi taivutettuina marmorilta, mutta jos itse joutuu mutkia taivuttelemaan niin paljon saa harrasteintoa olla että sitä lähtee rautaputkilla takemään. Ei taida jarrulinjojen paineilla kupari-nikkeliputket antaa vielä yhtään periksi - enemmän mietityttää mahdollinen sähköinen korroosio kun systeemissä on jalompia metalleja mukana - mutta sekään ei liene ongelma jos ne nesteet vaihtaa edes joskus.....

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Jos tekee teräsputkesta kannattaa se autossa oleva putki irroittaa malliksi lattialle ja taivutella pokkarilla valmiiksi uusi mahdollisimman pitkälle. Teräsputken käytöllä on varmaan syynä sen venymättömyys, kupariputki pullistuu pienellä paineella ja vaikuttaa pojintuntumaan sekä abs, voi olla minimaallinen vaikutus. Teräsputkeakin on erilaista näköjään, mm tuon toyotan teräsputket on kuin uutta vaikka auto happanee ympäriltä, mm jarruputken ympärillä kaikki on umpiruosteessa mutta putki kiiltää uutuuttaan, bemareissa (e60) happanee jarruputket ja auto on lähes ruostumaton
                    Eiköhän ne jarruletkut ole ne ensimmäiset jotka joustaa. Tuskin ihan pienillä paineilla alkaa cuni-putket venymään niin, että mitää havaittavaa eroa tulee poljintuntumaan. Jos siinä olisi, niin tuskin Aston Martin, Porsche, Volvo ja Audi käyttäisi niitä: https://www.cunifer.com/

                    Harvassa on ne Suomeen uutena myydyt autot, joissa teräsputket ei ole ruosteessa ~15v iässä. Toki poikkeuksia aina löytyy. Tämä ei toki auton valmistajan näkökulmasta ole mikään ongelma, kun eihän niitä autoja ole tarkoitus ajaa loppuun kuten Suomessa.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎