Heitin pari viikkoa sitten talvirenkaat alle, kun kesärenkaat oli niin finaalissa, ettei enää viitsinyt ajaa...Olivat orggis (F30) 225/45/18-255/40/18 Bridgestone runflat:t, eikä minkäänlaisia värinöitä ollut. Nyt siis samoille vanteille (M400) tuli uudenkarheat Continental T830 235/45/18 kitkat, joilla ajoin aiemmalla autollani ilman ongelmia. Ovat kylläkin olleet tallissa muutaman vuoden välillä vähillä paineilla.
Renkaat tasapainotettiin tietenkin, mutta kun läksin ajamaan, niin tärinät oli aika massiiviset. Oikeaan etuvanteeseen oli laitettu huomattavan paljon lyijyä. Eikun takaisin ja rengasmiehen mukaan kun täristää 90:n nopeudessa, niin eturenkaissa vika. Vasen oli OK, mutta oikeaan piti lisätä 20 ja 30g. Ei tarvinut kuulemma katsoa takarenkaita.
Tärinä hävisi 90:ssä, mutta 130 alkaen oli tärinää, joka ei tuntunut ohjauspyörässä erityisemmin, vaan koko autossa. Takaisin liikkeeseen ja takarenkaat tarkastettiin. Vasen ok, mutta oikeaa joutui korjaamaan -> koeajolle, jolla totesin, että mikään ei ole muuttunut.
Tänä aamuna takaisin liikkeeseen ja neuvottelupöydän ääreen:
Rengasmies: Ei kyllä voi olla enää tasapainotuksesta kiinni.
Minä: No, edellisillä renkailla ei ollut ongelmaa.
Rm: Ne on noi sun pyöränpultit
M: no samanpainoisia ne on kaikki 20
- 235 ei ole alkuperäiskoko, siitä ongelmat. X-drivessa ei saa muuttaa mitään.
- Sama rengas joka nurkassa -mitä välii?
- soita bmw:lle ja kysy!
- turhaa, ei ne voi sanoa muuta kuin laita takas vakiokoko
- totta puhut. sulla on ehkä pyöränkulmat pielessä
- voi syödä rengasta tai puoltaa jos on - tuskin ravistaa. Sitäpaitsi vanhat renkaat kului tosi tasaisesti.
- ei ymmärrä. Jos nyt kuitenkin kävisit tarkistamassa ne pyöränkulmat.
- joo, se on ollut mulla jo mielessäkin
- no vilkastaan nyt kuitenkin vähän
.
.
.
Oikea etupyörä epätasapainossa - kone pyytää 20+20g. Kun tyyppi oli saanut renkaan tasapainotettua ja otettua lattialle, kysyin voisiko hän katsoa sen uudestaan. Mulla oli paha aavistus...
Jep! Kone pyytää 20+30g. Asentaja tempasee lastalla kaikki vanhat painot veks ja uusi yritys. Tarvitaan vain 10+15g. Laitetaan, rengas kiinni autoon ja oikea takapyörä kiinni tasapainotuskoneeseen: epätasapainossa. Asia korjataan, kone näyttää nollaa ja asentaja lähtee kiikuttamaan pyörää autolle.
- "Tuota...mitäs jos katsottaisiin vielä kerran se pyörä?" Tyyppi suostuu ja kone näyttää että painotus on viturallaan! WTF?
Asentaja menee toimistoon ja tulee hetken päästä. Tule uudestaan ensi viikolla - pitää saada huolto koneelle tai hommata uusi. Rengas kiinni & hyvää viikonloppua!
Mikähän tässä mättää? Kysyin parikin kertaa, että onko vanne ja rengas ok. Asentaja sanoo, että vanne on suora ja rengaskin on hyvä. Rengaskone on peruskoneen näköinen, muutaman vuoden vanha, huollettu syksyllä. Merkkiä en katsonut.
Voiko vanteessa olla semmoinen heitto/vika että kone ei pääse siitä jyvälle? Entä jos keskireikä ei ole ihan pyöreä? Näyttää kyllä pyöreältä, en tiedä. Asettuuko se eri tavalla koneeseen joka kerta vai sekoileeko kone?
Jos koneessa on vikaa, niin miksi vasen puoli oli sitten kunnossa ja uusintatarkastuksella näytti myös nollaa? Tällä viimeisellä kerralla niitä ei kyllä katsottu.
Tajusin vasta jälkeenpäin, että olisi pitänyt pyytää asentajaa ottamaan random-rengas hyllystä ja katsoa mitä se näyttää. Olisi myös pitänyt katsoa ne vasemman puolen pyörät.
Eivät taida tuossa liikkeessä kaikkein pätevimpiä olla, mutta nyt en minäkään osaa sanoa, mikä tässä on vikana. Onko kenelläkään kokemusta tämmöisestä ongelmasta?
Renkaat tasapainotettiin tietenkin, mutta kun läksin ajamaan, niin tärinät oli aika massiiviset. Oikeaan etuvanteeseen oli laitettu huomattavan paljon lyijyä. Eikun takaisin ja rengasmiehen mukaan kun täristää 90:n nopeudessa, niin eturenkaissa vika. Vasen oli OK, mutta oikeaan piti lisätä 20 ja 30g. Ei tarvinut kuulemma katsoa takarenkaita.
Tärinä hävisi 90:ssä, mutta 130 alkaen oli tärinää, joka ei tuntunut ohjauspyörässä erityisemmin, vaan koko autossa. Takaisin liikkeeseen ja takarenkaat tarkastettiin. Vasen ok, mutta oikeaa joutui korjaamaan -> koeajolle, jolla totesin, että mikään ei ole muuttunut.
Tänä aamuna takaisin liikkeeseen ja neuvottelupöydän ääreen:
Rengasmies: Ei kyllä voi olla enää tasapainotuksesta kiinni.
Minä: No, edellisillä renkailla ei ollut ongelmaa.
Rm: Ne on noi sun pyöränpultit
M: no samanpainoisia ne on kaikki 20
- 235 ei ole alkuperäiskoko, siitä ongelmat. X-drivessa ei saa muuttaa mitään.
- Sama rengas joka nurkassa -mitä välii?
- soita bmw:lle ja kysy!
- turhaa, ei ne voi sanoa muuta kuin laita takas vakiokoko
- totta puhut. sulla on ehkä pyöränkulmat pielessä
- voi syödä rengasta tai puoltaa jos on - tuskin ravistaa. Sitäpaitsi vanhat renkaat kului tosi tasaisesti.
- ei ymmärrä. Jos nyt kuitenkin kävisit tarkistamassa ne pyöränkulmat.
- joo, se on ollut mulla jo mielessäkin
- no vilkastaan nyt kuitenkin vähän
.
.
.
Oikea etupyörä epätasapainossa - kone pyytää 20+20g. Kun tyyppi oli saanut renkaan tasapainotettua ja otettua lattialle, kysyin voisiko hän katsoa sen uudestaan. Mulla oli paha aavistus...
Jep! Kone pyytää 20+30g. Asentaja tempasee lastalla kaikki vanhat painot veks ja uusi yritys. Tarvitaan vain 10+15g. Laitetaan, rengas kiinni autoon ja oikea takapyörä kiinni tasapainotuskoneeseen: epätasapainossa. Asia korjataan, kone näyttää nollaa ja asentaja lähtee kiikuttamaan pyörää autolle.
- "Tuota...mitäs jos katsottaisiin vielä kerran se pyörä?" Tyyppi suostuu ja kone näyttää että painotus on viturallaan! WTF?
Asentaja menee toimistoon ja tulee hetken päästä. Tule uudestaan ensi viikolla - pitää saada huolto koneelle tai hommata uusi. Rengas kiinni & hyvää viikonloppua!
Mikähän tässä mättää? Kysyin parikin kertaa, että onko vanne ja rengas ok. Asentaja sanoo, että vanne on suora ja rengaskin on hyvä. Rengaskone on peruskoneen näköinen, muutaman vuoden vanha, huollettu syksyllä. Merkkiä en katsonut.
Voiko vanteessa olla semmoinen heitto/vika että kone ei pääse siitä jyvälle? Entä jos keskireikä ei ole ihan pyöreä? Näyttää kyllä pyöreältä, en tiedä. Asettuuko se eri tavalla koneeseen joka kerta vai sekoileeko kone?
Jos koneessa on vikaa, niin miksi vasen puoli oli sitten kunnossa ja uusintatarkastuksella näytti myös nollaa? Tällä viimeisellä kerralla niitä ei kyllä katsottu.
Tajusin vasta jälkeenpäin, että olisi pitänyt pyytää asentajaa ottamaan random-rengas hyllystä ja katsoa mitä se näyttää. Olisi myös pitänyt katsoa ne vasemman puolen pyörät.
Eivät taida tuossa liikkeessä kaikkein pätevimpiä olla, mutta nyt en minäkään osaa sanoa, mikä tässä on vikana. Onko kenelläkään kokemusta tämmöisestä ongelmasta?
Comment