Announcement

Collapse
No announcement yet.

En saa renkaita tasapainoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duckland
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 418

    #16
    Bemari antaa ohjearvon roadforcelle, joka on kaiketi tuo 6,8kg max. kyllä mulla f30 jouduttiin renkaita pyörittelemään vanteilla että päästiin ohjearvoihin ja lopulta tärisemättömään kyytiin, mutta olen jo varmaa 10 kertaa tänne foorumillekin kirjottanut, että huonot kokemukset rengasliikkeistä on valitettavan yleisiä. Jos lähtisi purkamaan hyvän ja huonon asentajan eroja. Hyvä asentaja tarkastaa vanteen suoruuden tasapainotuksen yhteydessä. sen näkee 99,5% tarkkuudella silmämääräisesti. sekä edestä että takaa. Rengas tasapainotetaan vain ja ainoastaan pultteista ei keskiöstä! jos näet että rengastasi aletaan keskiöstä tasapainottaa keskeytä työ ja vaihda liikettä jos eivät ymmärrä suomea. uudet ammattitasapainotuslaitteet pääsee aikalailla roadforcen kanssa tasoihin tasapainotuksen onnistumisessa. jos vannekone on ruosteenraiskaama paska niin kannattaa miettiä onko se oikea mesta hoitaa työ. ja tosiaan ammattimies pyörittää kyllä rengasta jos näyttää että painoja alkaa menemään liikaa.

    Sitten parasta on kun asioita liikkeessä muuna aikana kun se kaikkein pahin sesonki. näin varmistat, että siinä ei hengitä 17 jamppaa takana odottamassa renkaan vaihtoa.

    jos roadforcella ei päästä sallittuihin arvoihin vian piilottaminen taka-akselille ei auta. pelkkä vanne koneeseen ja mittaus onko suora. jos on niin rengas päälle jos ei mene arvoihin takuuseen uusi rengas. Se jumputtaa taka akselillakin. bemarit on vittumaisia autoja tasapainotuksen kanssa. Jo se, että bemari ei itse hyväksy kun roadforcella tasapainotetut renkaat kertoo aika paljon tästä. Tosin bemarilla ei ole kun airportissa roadforcelaite.

    Comment

    • Bemarnisti
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 244
      • Vihti

      #17
      Originally posted by duckland View Post
      Bemari antaa ohjearvon roadforcelle, joka on kaiketi tuo 6,8kg max. kyllä mulla f30 jouduttiin renkaita pyörittelemään vanteilla että päästiin ohjearvoihin ja lopulta tärisemättömään kyytiin, mutta olen jo varmaa 10 kertaa tänne foorumillekin kirjottanut, että huonot kokemukset rengasliikkeistä on valitettavan yleisiä. Jos lähtisi purkamaan hyvän ja huonon asentajan eroja. Hyvä asentaja tarkastaa vanteen suoruuden tasapainotuksen yhteydessä. sen näkee 99,5% tarkkuudella silmämääräisesti. sekä edestä että takaa. Rengas tasapainotetaan vain ja ainoastaan pultteista ei keskiöstä! jos näet että rengastasi aletaan keskiöstä tasapainottaa keskeytä työ ja vaihda liikettä jos eivät ymmärrä suomea. uudet ammattitasapainotuslaitteet pääsee aikalailla roadforcen kanssa tasoihin tasapainotuksen onnistumisessa. jos vannekone on ruosteenraiskaama paska niin kannattaa miettiä onko se oikea mesta hoitaa työ. ja tosiaan ammattimies pyörittää kyllä rengasta jos näyttää että painoja alkaa menemään liikaa.
      Sitten parasta on kun asioita liikkeessä muuna aikana kun se kaikkein pahin sesonki. näin varmistat, että siinä ei hengitä 17 jamppaa takana odottamassa renkaan vaihtoa.

      jos roadforcella ei päästä sallittuihin arvoihin vian piilottaminen taka-akselille ei auta. pelkkä vanne koneeseen ja mittaus onko suora. jos on niin rengas päälle jos ei mene arvoihin takuuseen uusi rengas. Se jumputtaa taka akselillakin. bemarit on vittumaisia autoja tasapainotuksen kanssa. Jo se, että bemari ei itse hyväksy kun roadforcella tasapainotetut renkaat kertoo aika paljon tästä. Tosin bemarilla ei ole kun airportissa roadforcelaite.
      Joo ei tarvitse tuonne rengasfirmaan enää rahojaan viedä. Noh änään on aika varattuna toiseen liikkeeseen jossa luvattiin pyöritellä rengasta vanteella ja tutkia tarkemmin. Heillä ei käsittääkseni kuitenkaan ole tuota roadforce konetta.

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #18
        Originally posted by duckland View Post
        Jos lähtisi purkamaan hyvän ja huonon asentajan eroja. Hyvä asentaja tarkastaa vanteen suoruuden tasapainotuksen yhteydessä. sen näkee 99,5% tarkkuudella silmämääräisesti. sekä edestä että takaa. Rengas tasapainotetaan vain ja ainoastaan pultteista ei keskiöstä!
        Aijaa miten niin tasapainotetaan pulttikehän suhteen?

        Hyvä ja huono asentaja. Joo sen näkee silmällä vippaako vanne ja/tai kumi. Mut ei ne siinä katsomalla suoremmiksi muutu. Ja heittoa on kaikissa vanteissa ja kaikissa kumeissa. Ylös voi kirjata että se ja se vippaa mutta mitä muuta sille siinä kohtaa teet.

        Jouduin ihan googlettamaan roadforce termin. Kysymys lienee kuorman muutoksen mittauksesta. Kääntelemällä vippauksia kompensoitua pois mutta ei se auta mitään jos kuormanmuutos johtuu vaikka runkovauriosta. Niitäkin on mitkä ei näy päällepäin.
        Last edited by petrolhead; 14-04-2021, 11:18.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • torso1
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 392

          #19
          Originally posted by duckland View Post
          Bemari antaa ohjearvon roadforcelle, joka on kaiketi tuo 6,8kg max. kyllä mulla f30 jouduttiin renkaita pyörittelemään vanteilla että päästiin ohjearvoihin ja lopulta tärisemättömään kyytiin, mutta olen jo varmaa 10 kertaa tänne foorumillekin kirjottanut, että huonot kokemukset rengasliikkeistä on valitettavan yleisiä. Jos lähtisi purkamaan hyvän ja huonon asentajan eroja. Hyvä asentaja tarkastaa vanteen suoruuden tasapainotuksen yhteydessä. sen näkee 99,5% tarkkuudella silmämääräisesti. sekä edestä että takaa. Rengas tasapainotetaan vain ja ainoastaan pultteista ei keskiöstä! jos näet että rengastasi aletaan keskiöstä tasapainottaa keskeytä työ ja vaihda liikettä jos eivät ymmärrä suomea. uudet ammattitasapainotuslaitteet pääsee aikalailla roadforcen kanssa tasoihin tasapainotuksen onnistumisessa. jos vannekone on ruosteenraiskaama paska niin kannattaa miettiä onko se oikea mesta hoitaa työ. ja tosiaan ammattimies pyörittää kyllä rengasta jos näyttää että painoja alkaa menemään liikaa.

          Sitten parasta on kun asioita liikkeessä muuna aikana kun se kaikkein pahin sesonki. näin varmistat, että siinä ei hengitä 17 jamppaa takana odottamassa renkaan vaihtoa.

          jos roadforcella ei päästä sallittuihin arvoihin vian piilottaminen taka-akselille ei auta. pelkkä vanne koneeseen ja mittaus onko suora. jos on niin rengas päälle jos ei mene arvoihin takuuseen uusi rengas. Se jumputtaa taka akselillakin. bemarit on vittumaisia autoja tasapainotuksen kanssa. Jo se, että bemari ei itse hyväksy kun roadforcella tasapainotetut renkaat kertoo aika paljon tästä. Tosin bemarilla ei ole kun airportissa roadforcelaite.
          Tässä viestissäsi on paljon oikeaa asiaa. Mielestäni asiakkaan tehtävä on vaatia laatua jota myös autonvalmistaja edellyttää että ajokokemus on mahdollisimman hyvä. Näistä tasapainotusasioista puhutaan liian vähän mielestäni koska useammat asiakkaat eivät myös vaadi sitä että homma tehdään oikein ja laadukkaasti. Ja niin pitkään kun se menee näin, rengasfirmat/merkkari ei myöskään hanki koneita/kouluta asentajia jolla homma onnistuu.

          BMW on hyväksynyt viralliseksi pyörän tasapainotus/ongelmien selvitys -työkaluksi Hunterin Elite sarjan koneen. Tämäkin kertoo jo paljon. Siitäkään huolimatta kun BMW ei itse vaadi että näitä koneita käytetään valtuutetuissa huoltopisteissä niitä sinne ei myöskään tule. Varsinkin kun asiakkaatkaan ei näistä asioista ole kiinnostuneet. Rengasfirmat hankkii vielä vähemmän. Muutamaa (yleensä max. 1kpl/kaupunki) poikkeusta lukuunottamatta jotka haluavat tarjota nykyaikaista ja varmasti laadukasta palvelua asiakkaalle.

          Comment

          • Freak
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 2561
            • .

            #20
            Originally posted by duckland View Post
            Rengas tasapainotetaan vain ja ainoastaan pultteista ei keskiöstä!
            Mäkin haluaisin tietää miksi näin. Yleensä autoissa ja Bemareissa ainakin ennen on vanne keskittynyt autoon keskiöllä eikä pulteilla. Jos se autossa keskittyy keskiöstä, niin tottakai myös tasapainotus tehdään keskittämällä vanne koneeseen keskiöstä. Ethän vain tarkoita nyt tässä tilannetta, jossa vannetta painetaan tasapainotuskoneessa ulkopuolelta pultinreikiin tulevilla tapeilla eikä perinteisellä kartiolla?
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • Bemarnisti
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2005
              • 244
              • Vihti

              #21
              Eipä ollukkaan nyt Autotekillä aikaa tutkia renkaita, toki ymmärrän että sesonki vielä päällä.. kertokaapas nyt niitä paikkoja uudenmaan tai vaikka kanta-hämeen alueella missä pyörät saadaan varmasti tasapainoon ja pyöritelttyä mahdollisimman pyöreäksi paketiksi?

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10075
                • KVLA

                #22
                Varmaan tällä hetkellä sama sesonki kiire joka paikassa.

                Comment

                • duckland
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2003
                  • 418

                  #23
                  Originally posted by Freak View Post
                  Mäkin haluaisin tietää miksi näin. Yleensä autoissa ja Bemareissa ainakin ennen on vanne keskittynyt autoon keskiöllä eikä pulteilla. Jos se autossa keskittyy keskiöstä, niin tottakai myös tasapainotus tehdään keskittämällä vanne koneeseen keskiöstä. Ethän vain tarkoita nyt tässä tilannetta, jossa vannetta painetaan tasapainotuskoneessa ulkopuolelta pultinreikiin tulevilla tapeilla eikä perinteisellä kartiolla?
                  Siihen kartioon saa helpolla jäämään hiukan vinoon vanteen tai muoviset keskitysrenkaat joustaa. Ammattitaitosella liikkeellä on ostettu adapterit jossa rengas kiinnittyy pulteista ja keskiöstä kuten autoon. Luulisin että puhumme samasta asiasta. Kuitenkin tasapainotus tehdään pultinreijistä ja keskiöstä ei pelkästä keskiöstä kartiolla.

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    #24
                    Originally posted by duckland View Post
                    Siihen kartioon saa helpolla jäämään hiukan vinoon vanteen tai muoviset keskitysrenkaat joustaa. Ammattitaitosella liikkeellä on ostettu adapterit jossa rengas kiinnittyy pulteista ja keskiöstä kuten autoon. Luulisin että puhumme samasta asiasta. Kuitenkin tasapainotus tehdään pultinreijistä ja keskiöstä ei pelkästä keskiöstä kartiolla.
                    Kuulostaa erikoiselle, joustaako keskireikä itse vanteessa jos vanne oem keskireiällä ?

                    Kyllä 99% rengaskoneista keskittää vanteen keskireiästä kartiolla. Lisäksi ainakin OZ vanteissa keskikitysrenkaat on alumiinia.

                    Ja jos jätät keskitysrenkaat pois autosta lähes 99% pompottaa koska pultit vetää vanteen väärälle kohdalle, siksi ne keskitysrenkaat sinne asennetaan.

                    Lisäksi kun miettii niin vanteet ”Sorvataan” keskireiän ympärille, ei pultinreikien jotka tehdään lähes viimeisenä valmistusprosessissa.
                    Last edited by BMW525Xda; 15-04-2021, 06:05.

                    Comment

                    • raimo1
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 296
                      • Kouvola,ksnk

                      #25
                      Tai sitten pointti oli että jos kartiota käytetään niin että se laitetaan vanteen etupuolelta. Eli mihin tulee keskimerkki.

                      Oli miten oli, kartiolla navan puolelta. Se painaako vanteen pultin rei'istä vai kupilla koneeseen, on ihan sama.
                      E30 m20b27hyrrä

                      The first eighteen years of your life are like a free trial, and after that it's pay to play

                      Comment

                      • Freak
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 2561
                        • .

                        #26
                        Nyt en ymmärrä miten se voi edes jäädä kartioon vinoon. Kartio vain keskittää vanteen keskelle koneen akselia ja suoruuden määrää koneessa oleva levy, jota vasten vanne asettuu ihan samaten kuin se asettuu myös autossa napaa/jarrulevyä vasten. Vika löytyy peiliin katsomalla, jos vanteessa on kiinnityspinnassa paskaa tai koneen levy on hakattu moukarilla paskaksi.

                        Muoviset keskitysrenkaat voi ottaa pois, mutta toimii ne autossakin. En minä ole mitään joustoa havainnut omissa keskitysrenkaissa. Vanteet ovat tulleet tasapainoon ja pyörineet autossakin tasapainossa keskitysrenkaista huolimatta tai niiden ansiosta. Miksei ne autossa olleessa jousta ja mene epätasapainoon, mutta koneessa sitten joustaakin. Outoa.
                        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                        Vanha Uuden liiton mies...

                        Comment

                        • duckland
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2003
                          • 418

                          #27
                          Originally posted by Freak View Post
                          Nyt en ymmärrä miten se voi edes jäädä kartioon vinoon. Kartio vain keskittää vanteen keskelle koneen akselia ja suoruuden määrää koneessa oleva levy, jota vasten vanne asettuu ihan samaten kuin se asettuu myös autossa napaa/jarrulevyä vasten. Vika löytyy peiliin katsomalla, jos vanteessa on kiinnityspinnassa paskaa tai koneen levy on hakattu moukarilla paskaksi.

                          Muoviset keskitysrenkaat voi ottaa pois, mutta toimii ne autossakin. En minä ole mitään joustoa havainnut omissa keskitysrenkaissa. Vanteet ovat tulleet tasapainoon ja pyörineet autossakin tasapainossa keskitysrenkaista huolimatta tai niiden ansiosta. Miksei ne autossa olleessa jousta ja mene epätasapainoon, mutta koneessa sitten joustaakin. Outoa.
                          No muoviset rimpulat pomputti mulla keskitysrenkaina. ainoa tapa millä sain oli Hemi muistaakseni täällä mainitsi ,että pyörittää rengasta kiristyksen yhteydessä ja kohdistaa sen. näin sain pompotuksen pois, eli ne muoviset rimpulat ei todellakaan toiminut f30:ssä.

                          Se on sitten ihan sama miten kiristätte ja tasapainotatte jos tulee kuntoon auto. Jännä et tollasia roadforce laitteita bemari suosittaa ja jotkuu myy tyhmille asentajille 10 tonnin asennuspaketteja tasapainotuskoneisiin. jos sillä kartiolla kaikki onnistuu.

                          Comment

                          • raimo1
                            BTCF Member
                            • Jun 2008
                            • 296
                            • Kouvola,ksnk

                            #28
                            Vinopino tuli kartioita hunterin mukana. Hyvin pelaa.
                            E30 m20b27hyrrä

                            The first eighteen years of your life are like a free trial, and after that it's pay to play

                            Comment

                            • duckland
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2003
                              • 418

                              #29
                              Originally posted by raimo1 View Post
                              Vinopino tuli kartioita hunterin mukana. Hyvin pelaa.
                              Joo sitä tuskin kukaan kysy mitä siellä mukana tulee. Aika jännä, että hunteri myy myös lisävarusteena kiinnityssarjaa, vaikka hunteri pitäisi osata itse tarkastaa onko kiinnitys tehty oikein ja kunnolla. Ainii miksi tämmöistäkään koneen pitää erikseen tarkastaa jos sillä kartiolla normikoneessa kaiken saa kuntoon kerralla. Miksi edes koko ketjun aloittaja kyselee ku renkaat tärisee kun teillä on vastaus näihin.

                              jotta tää pitää rautalangasta vääntää niin tässä:


                              Kysehän on kun tulee ongelma ja haluaa siihen vastauksen ja korjauksen. Kun tasapainotus tehdään kuvan mukaisesti ammattilaisen voimin ei jää enää arpapeliä onko kaikki ok vai ei. Voi siirtyä muihin puuhiin. Musta tää keskustelu on saman tasoista kun joutunut vääntää vittu rengasliikkeessä kun auto tärisee ja väitetään että kaikki on kunnossa mene pois. sitten käyt tuollaisen koneen ääressä ja auto menee täysin ilman tutinoita ja värinöitä.
                              Last edited by duckland; 15-04-2021, 12:41.

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                #30
                                Originally posted by duckland View Post
                                Musta tää keskustelu on saman tasoista kun joutunut vääntää vittu rengasliikkeessä
                                Kai sä kuitenkin ymmärrät lähettämäsi kuvan :think

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎