memebuy23buy

Silikoonijarruneste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M5 talviautona
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 242
    • Kokkola

    Silikoonijarruneste

    Tuli tossa jarrupääsylinteri remontti eteen ja ajattelin että samalla ku joudun uusia nesteet niin jos panis silikoonijarrunestettä?
    Kysymys kuuluu että kuinka puhtaaksi pitää jarrusatulat saada vanhasta dot 4 nesteestä? Joudunko repiä kaikki 10 mäntää ja tiivistettä irti ja pestä kaikki 4 satulaa jollain spriillä? Vai riittääkö jos puhallan ensin esim: paineilmaa jarruputkistoon ja avaan ilmaus ruuvit ja odotan että suurin osa vanhoista nesteistä tulee ulos ja sit paan silikooni jarrunesteet sisään ja lasken sen avulla puhtaax vanhasta nesteestä?
    Mitä tapahtuu jos silikoonijarrunestettä ja tavallista dot 4sta menee sekasin? Kokemuksia?
    Vai ostanko korkeampilaatusta dot 4nestettä?
    ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

    325e 2,7 e30
    318i e30
    535ia e34
    m5 e34
    525 e34
    316i e30
    524td e28 = Ei savua ilman tulta
    Viimesin bemari 316i e36
    Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5728
    • Rovaniemi

    #2
    Siis eikö ne nesteet vaihdeta niin että, aluksi lasket kupin melkeen tyhjäksi, että on pikkusen pohjalla ja sen jälkeen täyttät kupin uudella nesteellä kokonaan.

    Ja aluksi ilmataan hanttarin takarenkaasta, siktten kuskin. Sen jälkeen hanttarin etu ja viimeisenä kuskin etu. kytkimestä en tiedä koska on sen vuoro.

    Kaikista helpointahan se on kun neste olisi erin väristä, että näkee koska tulee uutta nestettä.

    Ja itsellä meni ainakin polkupyörässä dot 5.1 ja dot 4 sekasin ja yhtä hyvin se toimi kun ennenkin..
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • M5 talviautona
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2005
      • 242
      • Kokkola

      #3
      Pääsylinteri

      Nyt ei ollu kyseessä kuinka ilmaan järjestelmän, vaan se että haittaako jos menee tavallista dot 4 nestettä ja silikooninestettä sekasin.
      Mulla on pää sylinteri jo irti ja meinasin hoonata sen ja panna uudet tiivisteet ja samalla ku jarruputket on sylinteristä irti, niin ajattelin että puhaltasin putkista paine ilmaa läpi ja sit panisin pääsylinterin takas ja uudet silikooni jarrunesteet sisään. Ja kysymys kuului että jos satuloihin jää tavallista nestettä, niin haittaako se siellä mitään jos tilalle tulee silkkarinestettä ja ne vähäiset määrät sekottuu? Tapahtuuko näiden nesteiden sekotettua joku kemiallinen erektio?
      Eli suomeksi kuinka puhtaaksi pitää saada järjestelmä dot 4 nesteestä jotta voin laittaa silikooni nesteet?

      Kytkimellä on oma säiliö, Kyseessä ei ole bemu.
      ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

      325e 2,7 e30
      318i e30
      535ia e34
      m5 e34
      525 e34
      316i e30
      524td e28 = Ei savua ilman tulta
      Viimesin bemari 316i e36
      Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        #4
        Ei saa sekoittaa!

        Eikä missään tapauksessa. Ei "pisaraakaan". Käytännössä tämä tarkoittaa koko jarrujärjestelmän huolellista puhdistamista. Mutta kun on vaivan nähnyt, niin sinulla on moneksi vuodeksi hyvät jarrut.

        Comment

        • M5 talviautona
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2005
          • 242
          • Kokkola

          #5
          Originally posted by nullzwei
          Eikä missään tapauksessa. Ei "pisaraakaan". Käytännössä tämä tarkoittaa koko jarrujärjestelmän huolellista puhdistamista. Mutta kun on vaivan nähnyt, niin sinulla on moneksi vuodeksi hyvät jarrut.
          Tuo on aika iso ja kova homma.. arkk jaksaakohan tehä moista?
          Olin jostain lukevaninani että silikooni jarrunesteet pitäis vaihtaa vuoden välein?
          Onko suuria eroja jos ostaa parasta dot 4nestettä? Ainut että silkkari neste ei kiehu niin helposti? No pitää katsoo jaksaako ruveta repiin satuloita auki..
          Mutta kiitos neuvosta..
          ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

          325e 2,7 e30
          318i e30
          535ia e34
          m5 e34
          525 e34
          316i e30
          524td e28 = Ei savua ilman tulta
          Viimesin bemari 316i e36
          Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

          Comment

          • hawkki
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 458
            • Vuosaari

            #6
            Siis silikooninestettäkö olet laittamassa siksi että se ei kiehu yhtä helposti ?
            Eikös joku Castrolin kisakäyttöön tehty tavan dot 5.1 neste ole aivan riittävä sinunkin käyttöön ?

            Comment

            • Muumi
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1704
              • Rovaniemi

              #7
              Originally posted by jmp2002
              Ja itsellä meni ainakin polkupyörässä dot 5.1 ja dot 4 sekasin ja yhtä hyvin se toimi kun ennenkin..
              Tottakai toimii kun periaatteessa ovat samaa kuraa, toisessa hieman suurempi lämmönkesto.

              Mutta DOT 5 on kokonaan eri tavaraa, eli sitä silikooninestettä.Ja sitä ei saa sekoittaa normi nesteiden kans.
              E24 635csi

              Comment

              • eeki
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 1966
                • HKI

                #8
                Vaiva on melkoinen ja hyöty erittäin minimaalinen.. Ei muuta kuin dot 5.1:t sisään ja kovaa ajoa.
                Ducati 998 -02 //

                Comment

                • osilpi
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 486
                  • Espoo

                  #9
                  Taitaa silikoninesteet olla ainakin katuautossa hyödyttömät. Hirveä työ, ei hyötyjä. Ja eikös se ollut niin, että vesi ei sekoitu silikoninesteeseen ollenkaan (vrt dot 4 tai 5.1) -> nesteet vaihdettava usein. Talvella vesi voi sitten jäätyä "mukaviksi" könteiksi.
                  E34 525i 12v 1990
                  Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                  ex-BMW:t
                  E28 520iA 1983
                  E28 520iA 1985

                  Comment

                  • Tzeimi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 2069
                    • Banshee - Jyväskylä

                    #10
                    Minä pesin norminesteen jäljiltä systeemin viinalla (sinol, n. 0.5L) ja sen jälkeen silikooninesteet sisään.
                    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                    & 02 tulpo saniteetti dyno




                    Älä väkisin, ota isompi vasara.
                    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                    Comment

                    • Lanttu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 1643

                      #11
                      Silikonijarruneste aiheuttaa ainakin sen, että jarrujen tiivisteitä saa vaihtaa todella usein.

                      Comment

                      • Tzeimi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 2069
                        • Banshee - Jyväskylä

                        #12
                        Paljon on usein? Itsellä ei vielä n. 10 vuoteen ole ollut tiivisteiden kanssa ongelmia. (Pölysuojien kanssa kylläkin, mutta se on toinen juttu.)
                        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                        & 02 tulpo saniteetti dyno




                        Älä väkisin, ota isompi vasara.
                        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                        Comment

                        • aple
                          Newbiemmer
                          • Jul 2005
                          • 14

                          #13
                          Originally posted by Lanttu
                          Silikonijarruneste aiheuttaa ainakin sen, että jarrujen tiivisteitä saa vaihtaa todella usein.
                          häh ? appiukolla on 60:luvun dartti museopelinä ja kehui että jarruhuolet loppu kun vaihto silkkari nesteet...

                          Comment

                          • musse67
                            BTCF Member
                            • Oct 2005
                            • 103
                            • Kymenlaakso

                            #14
                            Mulla on ainakin semmonen käsitys, et silikoonineste ei ime kosteutta ilmasta niinkuin normi jarruneste ja näin ollen ei just tarvi vaihtaa kovin usein? Olenko muka väärässä??? Mistäs sitä vettä sinne putkistoihin muuten tulis kuin ilmasta? Tuskin sitä sinne kondensoituu mistään kun on putket täynnä silikooninestettä??
                            BMW E36 320i Coupe -98
                            Ford Taunus 2.0 OHC -77

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              #15
                              Originally posted by musse67
                              Mulla on ainakin semmonen käsitys, et silikoonineste ei ime kosteutta ilmasta niinkuin normi jarruneste ja näin ollen ei just tarvi vaihtaa kovin usein? Olenko muka väärässä??? Mistäs sitä vettä sinne putkistoihin muuten tulis kuin ilmasta? Tuskin sitä sinne kondensoituu mistään kun on putket täynnä silikooninestettä??
                              Just näin.

                              Comment

                              Working...
                              X