Announcement

Collapse
No announcement yet.

Silikoonijarruneste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    #16
    Jarrutekniikan opettaja oli kovasti silikoninesteitä vastaan ja osasi perustella hyvin. Jossain kilpa-autossa ehkä hyvät, muttei katukäytössä, ainakaan talvella.

    Sinne pääsee kuitenkin jostain sitä vettä ja se kun jäätyy sopivaan paikkaan...
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985

    Comment

    • Tzeimi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 2069
      • Banshee - Jyväskylä

      #17
      Kilpa-autossa mielestäni normi kisaneste parempaa kuin sili, puristuu kasaan vähemmän, kp:t about samoja.

      Ton saman "vettä tulee kuitenkin jostain ja kertyy johonkin" jutun olen kuullut myös. En pysty vahvistamaan. Se on totta, että vesi ei mene yhtää si.nesteeseen kuten se meneen norminesteisiin ja teoriassa em. juttu voisi pitää paikkansa. Oma tikapuuhermosto ei vain ymmärrä, mistä sitä vettä sinne pääsisi ehjässä ja tiiviissä systeemissä.
      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
      & 02 tulpo saniteetti dyno




      Älä väkisin, ota isompi vasara.
      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

      Comment

      • M5 talviautona
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 242
        • Kokkola

        #18
        Emmää mitään RACE nesteitä meinannu laittaa.. Mutta vähän paremmat kuin "bilteman" neste Mitä tuo dot 5,1 neste on? onko sekotuskelpoinen dot 4sen kanssa? Vai vaatiiko sekin puhdistuksen? talvi ajoa ei ole lainkaan, että sitä huolta ei ole vaikka olisi moottoriöljyä
        Ei ollu sen enempää tarkotusta kuin varmistaa että jarrut ei katoa jos pääsen ens kesänä radalle testaan...
        ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

        325e 2,7 e30
        318i e30
        535ia e34
        m5 e34
        525 e34
        316i e30
        524td e28 = Ei savua ilman tulta
        Viimesin bemari 316i e36
        Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

        Comment

        • Lese
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 220
          • Lavia

          #19
          Originally posted by Tzeimi
          Oma tikapuuhermosto ei vain ymmärrä, mistä sitä vettä sinne pääsisi ehjässä ja tiiviissä systeemissä.
          Jarruneste imee kosteutta pääasiassa jarruletkujen läpi. Glykolinesteet ovat hygroskooppisia, eli imevät helposti vettä itseensä, toisin kuin silikonineste, jota ei sen takia tarvitse vaihtaa.

          Comment

          • Muumi
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 1702
            • Rovaniemi

            #20
            Originally posted by M5 talviautona
            Mitä tuo dot 5,1 neste on? onko sekotuskelpoinen dot 4sen kanssa? Vai vaatiiko sekin puhdistuksen? ..
            DOT 5.1 ja DOT 4 ovat sekoituskelpoisia, kuten aikaisemmin jo todettiin.

            DOT 5 on se silikoonineste.
            E24 635csi

            Comment

            • Vilhosuuri
              Bimmer Rookie
              • Nov 2005
              • 139
              • Nurmijärvi

              #21
              Originally posted by Tzeimi
              Kilpa-autossa mielestäni normi kisaneste parempaa kuin sili, puristuu kasaan vähemmän, kp:t about samoja.

              Ton saman "vettä tulee kuitenkin jostain ja kertyy johonkin" jutun olen kuullut myös. En pysty vahvistamaan. Se on totta, että vesi ei mene yhtää si.nesteeseen kuten se meneen norminesteisiin ja teoriassa em. juttu voisi pitää paikkansa. Oma tikapuuhermosto ei vain ymmärrä, mistä sitä vettä sinne pääsisi ehjässä ja tiiviissä systeemissä.
              Sen verran täytyy tähän keskusteluun liittyä että aineen ollessa nestemäisessä muodossa, ei se puristu kasaan käytännössä lainkaan, oli kyseessä mikä tahansa aine. Tämä siis johtuu nesteen molekyylien järjestymisestä. Eli ei niissä jarrunesteissä taida juurikaan eroa olla kokoonpuristumisessa. Jos se poljin jostain joustaa niin letkuista yms. pehmeistä komponenteista. Tärkeämpää noissa järeämmissä jarrunesteissä lienee se kiehumispiste ja veden imeytyminen.


              vnu
              Alla riippuen ajasta ja paikasta:

              Bmw E30 316 -87
              Bmw E34 "525i" -89
              Citroen DS23 -73
              Citroen Saxo 1.4 -99
              AS-202 Bravo

              Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

              Comment

              • Tzeimi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 2069
                • Banshee - Jyväskylä

                #22
                No, tuolla annetaan ymmärtää toista.

                Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                & 02 tulpo saniteetti dyno




                Älä väkisin, ota isompi vasara.
                If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                Comment

                • Vilhosuuri
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2005
                  • 139
                  • Nurmijärvi

                  #23
                  Originally posted by Tzeimi
                  No, tuolla annetaan ymmärtää toista.

                  http://www.stoptech.com/tech_info/wp...fluid_1a.shtml
                  "When fresh, all brake fluids are virtually incompressible "
                  Niin siis suora lainaus tuolta tekstistä...

                  Nesteet eivät NESTEMUODOSSA puristu kokoon juuri lainkaan:

                  "Overheated brake fluid can (and will) boil in the caliper. Boiling produces gas bubbles within any boiling fluid. Gas is compressible so boiling brake fluid leads to a “soft” brake pedal with long travel."

                  Eli siis jos neste kiehuu ja siihen tulee kuplia, nämä kuplat puristuvat kasaan ja tuntuu siltä että neste painuisi kasaan.

                  Ja kyllä, luin kyllä koko tekstin ja olen istunut fysiikan ja kemian tunneilla hieman enemmän kuin tarpeeksi, siellä tekstissä mainitaan että silikoni pohjainen jarruneste painuu kasaan enemmän kuin tavallinen neste, mutta tämäkin johtuu silikoninesteen ominaisuudesta sitoa ilmaa enemmän kuin tavallisen jarrunesteen.

                  Eli siis summasummarum lienee se että ennenkuin siellä autossa on metallijarruputket/metallivahvistetut jarruletkut, on turha pohtia nesteen kokoonpuristumista koska kumi antaa varmasti periksi ennemmin. Jos nyt sitten on kovaa ja joustamatonta putkea koko matkan jarrusatulaan asti, niin sitten voi pohtia että tarvitseeko sitä kiehumispistettä/kokoonpuristuvuutta kasvattaa...

                  Ja jos se silikonineste kerran puristuu niin paljon kasaan että juuri se vaikuttaa eikä esim. letkujen joustaminen, niin miksi sitä sitten ihmisillä yleensä on autoissaan?

                  vnu
                  Last edited by Vilhosuuri; 17-11-2005, 09:26.
                  Alla riippuen ajasta ja paikasta:

                  Bmw E30 316 -87
                  Bmw E34 "525i" -89
                  Citroen DS23 -73
                  Citroen Saxo 1.4 -99
                  AS-202 Bravo

                  Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

                  Comment

                  • Tzeimi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 2069
                    • Banshee - Jyväskylä

                    #24
                    Originally posted by Vilhosuuri
                    Ja kyllä, luin kyllä koko tekstin ja olen istunut fysiikan ja kemian tunneilla hieman enemmän kuin tarpeeksi, siellä tekstissä mainitaan että silikoni pohjainen jarruneste painuu kasaan enemmän kuin tavallinen neste, mutta tämäkin johtuu silikoninesteen ominaisuudesta sitoa ilmaa enemmän kuin tavallisen jarrunesteen.
                    vnu
                    Kuin myös!

                    Originally posted by Vilhosuuri
                    Ja jos se silikonineste kerran puristuu niin paljon kasaan että juuri se vaikuttaa eikä esim. letkujen joustaminen, niin miksi sitä sitten ihmisillä yleensä on autoissaan?
                    Puhun vain omista kokemuksista näiden nesteiden kilpakäytöstä.
                    Siiviiliautossa(-ajossa) ei varmasti huomaa eroa.
                    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                    & 02 tulpo saniteetti dyno




                    Älä väkisin, ota isompi vasara.
                    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                    Comment

                    • Vilhosuuri
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2005
                      • 139
                      • Nurmijärvi

                      #25
                      Originally posted by Tzeimi
                      Kuin myös!



                      Puhun vain omista kokemuksista näiden nesteiden kilpakäytöstä.
                      Siiviiliautossa(-ajossa) ei varmasti huomaa eroa.
                      Näinhän se taitaa olla.
                      Voi kun oikeasti keksisivät järkevänhintaisen ratkaisun tuohon ainaiseen nesteongelmaan. Se on mukava kun edellinen omistaja(t) on päästänyt nesteet paskoiksi niin mukava sitten korjailla jälkiä ja vaihtaa putkia yms...

                      vnu
                      Alla riippuen ajasta ja paikasta:

                      Bmw E30 316 -87
                      Bmw E34 "525i" -89
                      Citroen DS23 -73
                      Citroen Saxo 1.4 -99
                      AS-202 Bravo

                      Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

                      Comment

                      • Tzeimi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 2069
                        • Banshee - Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by Vilhosuuri
                        Se on mukava kun edellinen omistaja(t) on päästänyt nesteet paskoiksi niin mukava sitten korjailla jälkiä ja vaihtaa putkia yms...

                        vnu
                        Näinpä! Enkä uskoisi että se välttämättä on kaikilla kiinni edes siitä 0.5l dot3 purkin hinnastakaan. Oma teoriani on, että vaivaa pidetään liian suurena (ja "ne nipat jne menevät kuitenkin paskaksi") ja uskotellaan itselle että kyllä ne nesteet kestää (myyntimisten puheita nuo "vaihdettava joka toinen vuosi" tms).

                        Alumiinisatula + rautaosat * huoleton huolenpito = katastrofi
                        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                        & 02 tulpo saniteetti dyno




                        Älä väkisin, ota isompi vasara.
                        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                        Comment

                        • Vilhosuuri
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2005
                          • 139
                          • Nurmijärvi

                          #27
                          Originally posted by Tzeimi
                          Näinpä! Enkä uskoisi että se välttämättä on kaikilla kiinni edes siitä 0.5l dot3 purkin hinnastakaan. Oma teoriani on, että vaivaa pidetään liian suurena (ja "ne nipat jne menevät kuitenkin paskaksi") ja uskotellaan itselle että kyllä ne nesteet kestää (myyntimisten puheita nuo "vaihdettava joka toinen vuosi" tms).

                          Alumiinisatula + rautaosat * huoleton huolenpito = katastrofi
                          Joskus ihan kerran vain on tullut porattua katkenneita ilmausnippoja pois...

                          Vituttaa aina yhtä paljon. Oikein pelottaa jo valmiiksi kun pitäisi kohta talviautoon tehdä jarruremppaa...

                          vnu
                          Alla riippuen ajasta ja paikasta:

                          Bmw E30 316 -87
                          Bmw E34 "525i" -89
                          Citroen DS23 -73
                          Citroen Saxo 1.4 -99
                          AS-202 Bravo

                          Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

                          Comment

                          • Tzeimi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 2069
                            • Banshee - Jyväskylä

                            #28
                            Originally posted by Vilhosuuri
                            Joskus ihan kerran vain on tullut porattua katkenneita ilmausnippoja pois...
                            vnu
                            Ja kun tämä välillä kusee, olemme tehneet isompaan reikään uuden vastaosan uudelle nipalle (Al kilpasatula-style). Taas toimii.


                            Oho, alkaa mennä ot:ksi.
                            Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                            & 02 tulpo saniteetti dyno




                            Älä väkisin, ota isompi vasara.
                            If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                            Comment

                            • racing02
                              BTCF Member
                              • Nov 2004
                              • 2049
                              • Riihimäki

                              #29
                              Originally posted by Vilhosuuri
                              Eli siis summasummarum lienee se että ennenkuin siellä autossa on metallijarruputket/metallivahvistetut jarruletkut, on turha pohtia nesteen kokoonpuristumista koska kumi antaa varmasti periksi ennemmin. Jos nyt sitten on kovaa ja joustamatonta putkea koko matkan jarrusatulaan asti, niin sitten voi pohtia että tarvitseeko sitä kiehumispistettä/kokoonpuristuvuutta kasvattaa...

                              Ja jos se silikonineste kerran puristuu niin paljon kasaan että juuri se vaikuttaa eikä esim. letkujen joustaminen, niin miksi sitä sitten ihmisillä yleensä on autoissaan?

                              vnu
                              Voin vahvistaa tämän kokemusperäisesti. Niinkuin Tzeimi varmaan muistaa niin minä taistelin kilpurin jarrujen kanssa mm taannoin Kemorassa (eikä taistelu ole loppunut). Nesteitten vaihdon vaikutuksen silikoneista Ate Super Blueen huomasi. Poljin ei joustanut enää niin paljon. Vaikutus oli silti niin pieni etten millään usko että sitä pystyisi huomaamaan jos on kumiletkut. Aikoinaan letkujen vaihto kumistä teflon+teräspunos-malliin vaikutti paljon enemmän.

                              Muuten silikonineste olisi mainiota kilpakäytössä, mutta kokoonpuristuvuuden takia menee hylkyyn. Kiehumispiste on hyvä ja erinomaista on ettei se syövytä maalia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎