Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rengaspainevalvonnan toiminta(?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuuve
    Bimmer Fanatic
    • May 2005
    • 733
    • Pk-seutu

    Rengaspainevalvonnan toiminta(?)

    Eilen alkoi E46:ssa rengaspaineidenvalvonta hälyttämään, kun oli ekaa kertaa talvinakit alla. No ei siinä mitään, kalibrointi, ja uudet asetukset, niin nou hätä.

    Alkoi vaan mietityttämään, että tietääkö kukaan mistä / millä perusteella tollainen valvonta toimii?
    BMW X5 E53 4.8is
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    Vanteen sisäpuolella on tunnistin joka mittaa painetta ja lähettää sen Bluetoothilla tai vastaavalla auton keskuselektroniikan tietoon.

    Comment

    • Tuuve
      Bimmer Fanatic
      • May 2005
      • 733
      • Pk-seutu

      #3
      Originally posted by Lanttu
      Vanteen sisäpuolella on tunnistin joka mittaa painetta ja lähettää sen Bluetoothilla tai vastaavalla auton keskuselektroniikan tietoon.
      Johan on mennyt hienoksi nää nykypelit ja vehkeet.

      Eipä toi sitten toimikaan kun pelkästään orkkisvanteissa, ikävä sinällään
      BMW X5 E53 4.8is

      Comment

      • jmp2002
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 5727
        • Rovaniemi

        #4
        Eikö Nokia:lla ole ainakin erikseen ostettavia rengaspaine hälyttimiä, mutta sitä en tiedä saako sitä toimimaan vakio ajotietokoneessa.
        E30 325i Touring -89
        E30 325i touring -88 m50tbo
        G20 330e M-Sport -20

        Comment

        • Kompakti
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 232
          • Tuusula

          #5
          Olen antanut itseni ymmärtää, että valvonta perustuisi renkaiden pyörintäkehän tarkkailuun ABS antureilta saatavan tiedon mukaan. Renkaan tyhjentyessä pyörintä nopeus muuttuu. Tuli testattua tuo toiminta vuokra E60:llä viime keväänä Saksassa ja toisen kerran Belgiassa.
          E46 330Ci Cab M-Sport -03
          I01 i3s 120Ah "Voll" -19
          Ex:
          E87 120dA M-Sport -08
          E90 318i -06
          E46 320i M-Sport -02

          Comment

          • MakeK
            Bimmer Rookie
            • Sep 2005
            • 65
            • Itä-Suomi

            #6
            Melko varmasti tuo sinun järjestelmäsi "mittaa" renkaiden painetta juurikin ABS-antureilta saatavien pyörintänopeuksien perusteella. Eli siis kun rengas tyhjenee, sen kehä muuttuu ja pyörintänopeus muuttuu siinä samalla. Tällä tavoin ei siis saada kovin tarkkoja mittauksia, eikä järjestelmä tunnista tilannetta jossa kaikki renkaat tyhjenee yhtäaikaa.

            Ne vanteisiin kiinnitettävät anturit ovat asia erikseen, koska ne mittaavat painetta suoraan renkaasta. Tälläinen järjestelmähän on esim. Nokian Renkaat Oyj:n kehittämä Roadsnoop. Siinä on siis jokaisessa renkaassa oma anturi ja auton sisätiloissa rengaspaineiden näyttö. Nämä taitavat olla pitkälti jälkiasennuksia...

            Comment

            • jaki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2978
              • Uusimaa

              #7
              Ja lopuksi oikea vastaus:
              Vanhemmissa, siis jossakin -03 ja vanhemmat, käyttävät renkaissa olevia antureita ja keskusyksikköä.
              Tämän systeemin on kehittänyt Gigades GmbH, Zittau:ssa sijaitsev erilaisiin elektronisiin vempeleiden kehittämiseen keskittynyt yritys. Kehityksen lopputulos myytiin Beru:lla, josta siis tuo teknologia tulee niin BMW:lle, Mersulle kuin Audillekin.
              Järjestelmä sisältää 433 MHz:n taajudella toimivat lähettimet vanteiden sisäpuolella, venttiilin erikois"istukkaan" yhdellä torx-ruuvilla kiinnitettyinä. Yksikkö sisältää pariston (kestää max 7v ), ja paine + lämpötila-anturin, sekä koodatun lähettimen. Koko komeus on valettu 100% umpeen, joten se siitä paristojen vaihdosta.
              Vastaanotto tapahtuu lokasuojien sisäreunoissa olevissa antenneissa ja analysointi keskusyksikössä, joka siis tietysti on kytketty I-bus-väylään.
              Pikanttina yksityiskohtana: 5-sarjassa kerrotaan vaan, esim: Hinten Links reifen dryck brüfen, mutta 7-sarjassa kerrotaan ihan mitkä ne paineet on.... Sama juttu lämpötiloissa.
              Uudemmissa toiminto tehdään tosiaan mittaamalla ABS-antureilta pyörimisnopeuseroja. Silloinhan ei tietenkään saada lämpötiloja. Toisaalta, eipähän paristot lopu...
              Tuo venttiilin runko on paksumpi kuin normaali. Siitä erottaa, onko tuo RDC-järjestelmä käytössä.
              Anturit maksavat n 70 eur kpl (hintaa on koko ajan tiputettu Saksassa, tod näk valitusten takia, liian lyhyt kesto ).Maksavat saman, jos tilaa olisiko ollut Koivusen kautta (Berun maahantuoja). Ja: käytettyjä antureita EI kannata ostaa, patteri on tasan varmasti lopussa.
              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

              Comment

              • m-sport newbie
                Bimmer Rookie
                • Nov 2007
                • 142
                • Vantaa

                #8
                Saako järjestelmää kytkettyä pois päältä -99 E46:ssa?
                ***************************************
                E90 -06 330D
                E46 -99 328ci cossmosschwartz m-sport
                ex -06 Mazda 6 1.8 sportwagon
                ex -04 Peugeot 307 2.0
                ex -85 Ford Escort Mk3 1.6 XR3i

                Comment

                • 10+
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 2084
                  • Nivala

                  #9
                  Originally posted by Tuuve View Post
                  Johan on mennyt hienoksi nää nykypelit ja vehkeet.

                  Eipä toi sitten toimikaan kun pelkästään orkkisvanteissa, ikävä sinällään
                  Eikös sen nyt saa siirrettyä toiseenkin vanteeseen, venttili on siinä samassa
                  E39 M5 -00

                  Ex E60 530Da M-Sport -04
                  Ex E39 M5 -00
                  Ex E39 M5 -00 Individual
                  Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                  Ex E36 3.0 M3 -93
                  Ex E36 2.5 Cabrio -94
                  Ex E36 3.2 M3 -97
                  Ex E36 2.5 Coupe -93

                  Comment

                  • ss900
                    BTCF Member
                    • Mar 2006
                    • 104

                    #10
                    E86

                    Mistä tiedän onko autossani Tire Pressure Monitor (TPM, rengaspainetta mittaava), vai Flat Tire Monitor (FTM, pyörimisnopeutta mittaava), kun ohjekirjassa on kuvattu molemmat? Molempiin liittyy sama varoitusvalo ja kokolailla sama resetointi -proseduuri. Auto on siis 2007 Z4.
                    TPM ja FTM ovat siis Ameriikan mantereen ohjekirjan lyhenteitä, taitavat olla Euroopassa eri nimillä..
                    Last edited by ss900; 23-05-2013, 12:02.

                    Comment

                    • S.T-H BMW
                      Newbiemmer
                      • Apr 2014
                      • 1
                      • suami

                      #11
                      Terve kaikille, ostin juuri eillen 2001 330 touring nelikon.
                      onko minulla RDC-järjestelmä, kun tuo näppula on luistoeston vieres ja viiksestä ei pääse mihinkään mikä viittaisi renkaisiin.

                      Navi löytyy, mutta kun tuo saksa ei taitu, niin ei apua.. toki o kiva että siinä o TV josta vaa ei saa näkymään mitää? ja puhelin jolla ei voi soittaa? + itse navi joka o hankala, muuten loisto auto.

                      Comment

                      • O.K.
                        Moderator
                        • Nov 2003
                        • 4854
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by S.T-H BMW View Post
                        onko minulla RDC-järjestelmä, kun tuo näppula on luistoeston vieres ja viiksestä ei pääse mihinkään mikä viittaisi renkaisiin.
                        Oisko ollut virrat 1-asentoon ja pidät sitä RDC-nappia pohjassa. Mittaristossa pitäsi alkaa tähdet juoksemaan, kun auto kalibroi (=mittaa nykyiset paineet) vertailuarvoksi. Sitten paineen laskiessa tulee tarvittaessa hälytys mittaristoon.

                        Jos anturista/antureista loppuu patterit, tulee mittaristoon vikailmoitus järjestelmän toimimattomuudesta joka kerta jonkun aikaa käynnistyksen jälkeen.

                        Muuten tuohon systeemiin ei pääse käsiksi nappeja ohjaamosta painelemalla.
                        Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                        Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                        E34 525i

                        Comment

                        • Feed1
                          Newbiemmer
                          • Oct 2011
                          • 12
                          • Finland

                          #13
                          En viittinyt avata uutta ketjua. Mulla on tuo rdc järjestelmä omassa ja se herjaa muistissa, että antureiden oppimis aika mennyt umpeen. Mulla olisi enemmänkin noita antureita. Tosin käytettyjä. Pystynkö jotenki tarkistamaan niiden toiminnan inpalla?

                          Comment

                          • Tojopa
                            BTCF Member
                            • Mar 2004
                            • 1592
                            • Kuopio

                            #14
                            Nostellaanpas vanhaa ketjua, kun tähän uuteen tekniikkaan joutuu perehtymään. Eli autossa on aktiivinen rengaspainevalvonta ja suunnitelmissa etsiä talveksi tarvikevanteet. Täytyykö vanteissa olla jokin valmius (millainen?) tpms-antureille vai saako anturit laitettua myös vanhempiin vanteisiin? Varsin ärsyttävä uusi kustannuserä tämä koko järjestelmä uudemmissa autoissa..

                            Comment

                            • Jax_KiBez
                              BTCF Member
                              • Jan 2010
                              • 2062
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Tojopa View Post
                              Nostellaanpas vanhaa ketjua, kun tähän uuteen tekniikkaan joutuu perehtymään. Eli autossa on aktiivinen rengaspainevalvonta ja suunnitelmissa etsiä talveksi tarvikevanteet. Täytyykö vanteissa olla jokin valmius (millainen?) tpms-antureille vai saako anturit laitettua myös vanhempiin vanteisiin? Varsin ärsyttävä uusi kustannuserä tämä koko järjestelmä uudemmissa autoissa..
                              Tarvikevanteisiin saa asennettua kyllä TPMS-anturit, ei erikseen ole mitään erilaista vannetta niille, myös tarvike TPMS-anturit on ostettavissa ja varmasti edullisempi kuin OEM-tunnistimet.
                              Ja eihän noita ole pakko asentaa jos ei halua, tosin silloin joutuu katselemaan jokaisen käynnistyksen yhteydessä varoitusvaloja.
                              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                              _____________________________________
                              Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                              Tästä mun kaluston showroomiin
                              Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎