Announcement

Collapse
No announcement yet.

hydraalinen jarrutehostin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |parsakaali|
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 997

    hydraalinen jarrutehostin

    Mitä nestettä tässä säiliössä pitää olla? itse veikkasin hyrdauliikka nestettä, mutta kuinkapaljon?



    Toinen ongelma on myös se että jarrupolinpainuu pohjaan, mutta sehän korjaantuu pääsylinterin korjaussarjalla. Mutta miksi syttyy yleinenjarruhäiriö valo kun kierrokset nousee yli kolmentuhannen? myös tämä jarrupaineen säädin/tasaaja mikä lie onkaan on märkä jarrunesteestä tai hydrauliikka nesteestä.

    Kiitos vastauksista
  • csimann
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 433
    • (not available)

    #2
    Originally posted by |parsakaali|
    Mitä nestettä tässä säiliössä pitää olla? itse veikkasin hyrdauliikka nestettä, mutta kuinkapaljon?



    Toinen ongelma on myös se että jarrupolinpainuu pohjaan, mutta sehän korjaantuu pääsylinterin korjaussarjalla. Mutta miksi syttyy yleinenjarruhäiriö valo kun kierrokset nousee yli kolmentuhannen? myös tämä jarrupaineen säädin/tasaaja mikä lie onkaan on märkä jarrunesteestä tai hydrauliikka nesteestä.

    Kiitos vastauksista
    Jos siellä on ollut ATF:ää eli ns. punaista öljyä, jota on yleensä tuontiautoissa (lämpimät maat), niin lisäät sellaista hyvälaatuista sinne. Jos taas sitä toista, CHF:ää eli ns. vihreää öljyä, jota on yleensä kylmien maiden vientimalleissa, niin sellaista sitten. ÄLÄ SEKOITA näitä keskenään! Tehostimen öljysäiliön kannesta pitäisi löytyä asiasta informoiva tarra, oranssi tai vihreä.


    Ohjeethan tuohon tarkistukseen menivät niin, että otat juuri tuon öljysäiliön kannen auki ja moottori sammutettuna pumppaat muutamia kertoja jarrupoljinta. Nestepinnan pitäisi kohota merkkiviivaan asti. Lisäät öljyä jos ei pinta nouse, jos taas sitä on liikaa siellä, niin vastaavasti ylimääräiset öljyt valuvat konehuoneeseen...


    Valon syttymissyy saattaa löytyä rikkinäisestä jarrupaineenvaraajasta tai viallisista/vuotavista jarrupaineen tunnistinantureista. Jos jarrupoljin tuntuu kovalta hetken ennen jarruttamista, on jarrupaineenvaraaja viallinen. Jos taas jarrut toimivat "normaalisti" kuten alipainetehosteiset, on vikaa syytä etsiä antureista.

    Comment

    • |parsakaali|
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 997

      #3
      autohan on saksantuonti, mutta ei siinä kannessa mitään tarraa ollut, tai muuta merkintää. Tosiaan pitää kokeilla sitä jarrun pumppaamista että mitä tapahtuu, mutta sitten kyllä tosiaan veikkasin itsekkin niitä antureita, mutta voiko tämä johtua siitä koska polin painuu pohjaan, mitä kyllä suuresti epäilen.

      Comment

      • reddewil
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 3015
        • West Coast

        #4
        Mikähän kikotin tuo on, kun ei ole nämä kuva-arvoitukset mun heiniä, ja tosta postimerkin kokoisesta kuvasta ei saa mitään selkoa! Mutta tuo punanen/vihree -homma tossa edellä pitää paikkansa varsinkin ohjaustehostimissa.
        Onhan noissa esim. mursuissa käytetty nimenomaan hydrauliöljyjä, esim. peränlukossa, ja sinne sitten juuri sitä öljyä mitä pitääkin eikä mitään ATF:ää!
        ...

        Comment

        • csimann
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 433
          • (not available)

          #5
          Originally posted by reddewil
          Mikähän kikotin tuo on, kun ei ole nämä kuva-arvoitukset mun heiniä, ja tosta postimerkin kokoisesta kuvasta ei saa mitään selkoa!
          Kyllä siinä aivan selvästi näkyy olevan BMW:n ohjaus-/jarrutehostimen öljysäiliö!


          Originally posted by reddewil
          Mutta tuo punanen/vihree -homma tossa edellä pitää paikkansa varsinkin ohjaustehostimissa.
          Missäs sitten?


          Originally posted by reddewil
          Onhan noissa esim. mursuissa käytetty nimenomaan hydrauliöljyjä, esim. peränlukossa, ja sinne sitten juuri sitä öljyä mitä pitääkin eikä mitään ATF:ää!
          Oliko tässä joku laittamassa öljyä "mursun peränlukkoon"?

          Comment

          • |parsakaali|
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2005
            • 997

            #6
            jälleen pitää nostaa tämä topik eli tosta jarru pommista mimmonen systeemi siinä on? kukaan purkanut sellasita, koska kyseinen jarrujen huomiovalo palaa ja poljin on kovan tuntuinen....

            Comment

            • BMW528i-84
              Bimmer Rookie
              • Dec 2005
              • 35
              • Helsinki / Tapanila

              #7
              Jarrun paineakku ("pommi) vaihtoon. Osa ei ole korjattavissa, vaan jostain uusi tilalle. Uuden täytät öljyllä ennen asentamista (kannattaa kuivaharjoitella parikertaa, missä asennossa paineakun saa paikalle). Samalla vaihdat järjestelmästä öljyt tuoreenpiin eli otat ohjaussimpukan ja pumpun päästä letkut irti ja lasket tyhjäksi.
              728i 6/-97, 518A -78 ikuisuusprojekti,
              taas volkkari
              ex:
              528i 4/84. Tämä projekti löysi uuden jatkajan.
              520/528i -77, 525 -74, 1502 *2, volkkareita

              Comment

              • 1502
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 238
                • Ylöjärvi

                #8
                Pommi vaihtoon... Just tohon sun entiseen vaihdoin "pommin" ja paineanturit, kun oli poljin välillä kova, välillä meni pohjaan ja valo sytty välillä mittaristoon...

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Pommi on samanlainen kuin citikan jousituksessa. Siellä on kuminen väliseinä, toisella puolella kaasupaine ja toisella puolen öljynpaine. Kumi menee rikki ja aineet sekoaa, eli toimi enää.

                  Comment

                  • |parsakaali|
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 997

                    #10
                    pommin vaihdoin, mutta ei kummentunut.... tai ite asiassa koko höskän, koska pommi ei lähteny suosiolla irti... varaosa autosta siis osa, ehjyydestä ei tietoa.. ja polttaa edelleen huomiovaloa. Mitäs kustantaa uusi pommi? Sekä poljin on edelleen kova aluksi.
                    Last edited by |parsakaali|; 22-08-2007, 19:58.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Vaihda ne 2kpl anturia siihen päälle vielä.

                      Uusi pommi n.200€

                      EDIT: 151,86€ sis vero.

                      Comment

                      • |parsakaali|
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2005
                        • 997

                        #12
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Vaihda ne 2kpl anturia siihen päälle vielä.

                        Uusi pommi n.200€

                        EDIT: 151,86€ sis vero.
                        voi herranjumala että on kallis... pitää kokeilla vielä sitä tehostin sylinteriä että jos sen vaihtas vielä siihen ensin, toisen anturin vaihdoin mutta ei eroa. Sen mikä on vaakasuorassa. Mistä tuohon hintaan saa sen pallon?

                        Comment

                        • csimann
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2004
                          • 433
                          • (not available)

                          #13
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Vaihda ne 2kpl anturia siihen päälle vielä.

                          Uusi pommi n.200€

                          EDIT: 151,86€ sis vero.
                          Laakkosella maksaakin, mutta halvemmalla pääset kun haet tai tilaat tuon paineakun esim. KL-Varaosat:sta, lähettävät mielellään matkahuollonkin kautta.

                          Missään nimessä ei kannata nähdä vaivaa vaihtamalla todennäköisesti jo rikkinäinen käytetty paineakku rikkinäisen tilalle. Itselläni ollut neljä BMW:tä ylipainejarruilla ja kaikissa on ollut ostettaessa juurikin tuo paineakku rikki! Nytkin tarvisi vaihtaa E24:ään sama osa, ollut hyllyssä jo keväästä asti, mutta ei ole vielä itsekseen paikalleen mennyt...

                          PS. Vaihdat sinne vain uuden paineakun, niin kuvailemasi ongelmat poistuvat! Ihan turhaan vaihdat antureita yms. elleivät ne vuoda. Uskokaa pois...
                          Last edited by csimann; 22-08-2007, 23:59. Reason: PS.

                          Comment

                          • |parsakaali|
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2005
                            • 997

                            #14
                            Originally posted by csimann View Post
                            Laakkosella maksaakin, mutta halvemmalla pääset kun haet tai tilaat tuon paineakun esim. KL-Varaosat:sta, lähettävät mielellään matkahuollonkin kautta.

                            Missään nimessä ei kannata nähdä vaivaa vaihtamalla todennäköisesti jo rikkinäinen käytetty paineakku rikkinäisen tilalle. Itselläni ollut neljä BMW:tä ylipainejarruilla ja kaikissa on ollut ostettaessa juurikin tuo paineakku rikki! Nytkin tarvisi vaihtaa E24:ään sama osa, ollut hyllyssä jo keväästä asti, mutta ei ole vielä itsekseen paikalleen mennyt...

                            PS. Vaihdat sinne vain uuden paineakun, niin kuvailemasi ongelmat poistuvat! Ihan turhaan vaihdat antureita yms. elleivät ne vuoda. Uskokaa pois...
                            Näinhän se on, mitään uusia osiahan en ole ostanut purkuauton osilla olen koklaillut ja toivoin että ois siinä ehjä jarrupommi, mut yllättävää mutta totta että oli rikki. Eipä se auta muu kuin soittaa kl-varaosille ja tilata se sieltä... Mites toi muuten vaikuttaa katastukseen? Siis pommin toimimattomuus....?
                            Last edited by |parsakaali|; 23-08-2007, 00:13.

                            Comment

                            • csimann
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 433
                              • (not available)

                              #15
                              Originally posted by |parsakaali| View Post
                              Mites toi muuten vaikuttaa katastukseen? Siis pommin toimimattomuus....?
                              Leima on aina tullut, kun olen selittänyt asian ylipainejarrujen erilaisella käytöksellä ym.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎