Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaiden uraherkkyys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juke_
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 30
    • Savo

    Renkaiden uraherkkyys

    Minkälaisia kokemuksia muilla on matalaprofiilisten renkaiden uraherkkyydestä? Itselläni on Kumhon 215/45-17 renkaat ja selvästi levottomampi lähteä ohituksiin kuin 205/55-16 talvirenkailla
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Se ei ole ihan noin yksioikoista tuo "vetelyn"syntyhistoria , kuin että pelkkä renkaan leveys/profiili määräisi tarkan rajan koska auto vetelee ja koska ei. Sama leveys mutta eri kuvioprofiili tuntuu määräävän tässä vetelyssä huomattavasti enemmän kuin mikään muu. Siis sillä ehdolla että alusta on tehdasbalanssissa/säädöissä/välyksetön. Juuri tuossa männäviikolla vaihdettiin erääseen vetelevään kiesiin Good Yearin F1:n tilalle (jotka taas oli vaihdettu conti sport2:ten tilalle vetelyn vuoksi)vastaavat aurorat ja vetely loppui täysin. Tästä otettuna vaihdoin myös itselleni vastaavat aurorat contisport 2:ten tilalle ja hämmästyksestä en ole päässyt oikein vieläkään. Loistavat kumit. Ei lainkaan vetelyä, riittävän tarkka ohjautuvuus yhdistettynä todella miellyttävään ajokäyttäytymiseen matalalla melutasolla. Usko tai älä mutta hakkaa uudemman ja puolet kalliimman contin mennen tullen. Jäykkärunkoiset yhtenäisellä/matokuviolla rakennetut tarkasti ohjautuvat "tehokkaan näköiset sporttikumit" ovat paljon alttiimpia vetelylle, kuin pehmeämmän pintakuvioinnin omaava palakuviointi. Sitten kun vetelyyn ei enään auta mikään eikä kuitenkaan halua vaihtaa alta 17" tai18" nakkeja, ei muutakuin dunlopin wintersport tms. kitkat alle. Näissä ainakin on riittävän "hakattu" pintakuviointi Suomalaisille urateille. Nykyisin tosin rengastestit eivät ota huomioon lainkaan vetelyominaisuuksia ja varsinkaan vähän käytettynä on valinta usein juuri pahin mahdollinen "vetelijä" kun alle laitetaan se täsmällisimmin/terävemmin ohjautuva yhtenäisellä urakuviolla varustettu testivoittaja. Jokainen auto on kuitenkin yksilö joten parhaat/toimivimmat saadakseen ei pidä tyytyä vetelyyn tai "kivirekeen", vaan kumia vaihtokiertoon vaan. Kaikki alle 225/45 pitää saada vetelemättömiksi.

    Comment

    • Restive
      Bimmer Rookie
      • Oct 2003
      • 64
      • Kuopio

      #3
      Hemi, kerrotko vielä tarkan rengas mallin. Aurora jotain? Oletko muuten päässyt testaamaan kyseisillä renkailla sadekeliominaisuuksia?

      Itselläni edelleen ne Toyo:n Proxes:it alla... ei tyytyväinen...
      BMW E46 320d

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Eli nehän on Auroran Radial K103:set. Kaverilla oli myös vähän aikaa A3 turbossa 17" toyot(ne nuolikuvioiset proxesit), ja ei todellakaan ollut niihin tyytyväinen. Itsellä ei toyoista ole kokemusta kuin joskus aikoinaan turbo croman alla pyörineistä 16" kitkoista. Näitä ei oikein voi verrata enään nykyrenkaisiin, mutta eivätpä einakaan vedelleet kuten ensimmäisinä kesägummeina tässä toimittaneet 205/55-16" misukan ekaa sarjaa olevat pilotit. Alle 200km:n vauhdeissa alle 3kg:n paineilla ne olivat JÄRKYTTÄVÄT kumit. Good Yearin Eaglet alle ja ei yhtään mitään vetelyä ja homma toimi 100% muutenkin. Saas muuten nähdä. Olen kironnut tälläkin saitilla Avonit sinne matalimpaan paikkaan ja juuri eilen tuli M5:lle tilatut 18" ZZ1:t?. Ei ole kuitenkaan mato/nuolikuvio, joten katsotaan kun saadaan alle.

        Comment

        • Restive
          Bimmer Rookie
          • Oct 2003
          • 64
          • Kuopio

          #5
          Ilmoittelehan mielipiteesi gummeista, kun saat ne em viiden alle
          Itse ajattelin säilytellä nuo Toyot alla ainakin ensi kesään asti, hieman välistä kyllä oikein hirvittää ajella niillä huonompikuntoisilla teillä...
          BMW E46 320d

          Comment

          • Dj Niksperi
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 2437
            • Salo, Finland

            #6
            omassa on alla 215/45R17 Fulda Carat Extremot mitä olen ehtinyt kokeilla(kun korttia ei vielä ole) niin nuo ovat ihmeen hyvät ajaa. Ei vetele pahemmin missään. Mutta auto on kyllä parempi ajaa alkuperäisillä 15" renkailla, sille ei voi mitään.
            BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
            Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

            -Team Pussihousu-
            Salo///Works
            sigpic

            Comment

            • Calypsocoupe
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 2932
              • Vihti

              #7
              Originally posted by Hemi
              Nykyisin tosin rengastestit eivät ota huomioon lainkaan vetelyominaisuuksia ja varsinkaan vähän käytettynä on valinta usein juuri pahin mahdollinen "vetelijä" kun alle laitetaan se täsmällisimmin/terävemmin ohjautuva yhtenäisellä urakuviolla varustettu testivoittaja. Jokainen auto on kuitenkin yksilö joten parhaat/toimivimmat saadakseen ei pidä tyytyä vetelyyn tai "kivirekeen", vaan kumia vaihtokiertoon vaan. Kaikki alle 225/45 pitää saada vetelemättömiksi.
              Mikä sopii yhteen, ei sovi toiseen. Esim. Viimevuotisessa Teknarin talvikumitestissä Misukan Maxi Ice reputti "tiehöylänuratestin" ja sai varmaan minimipisteet kun kun testiautona oli joku fiiatin räppänä, mutta sama kumi leveämpänä ja matalampana ei tunnista bemussa uria käytännössä lainkaan.
              - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

              Comment

              • -kiki-
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1160
                • Hämeenkyrö

                #8
                Originally posted by Hemi
                Se ei ole ihan noin yksioikoista tuo "vetelyn"syntyhistoria , kuin että pelkkä renkaan leveys/profiili määräisi tarkan rajan koska auto vetelee ja koska ei. Sama leveys mutta eri kuvioprofiili tuntuu määräävän tässä vetelyssä huomattavasti enemmän kuin mikään muu. Siis sillä ehdolla että alusta on tehdasbalanssissa/säädöissä/välyksetön. Juuri tuossa männäviikolla vaihdettiin erääseen vetelevään kiesiin Good Yearin F1:n tilalle (jotka taas oli vaihdettu conti sport2:ten tilalle vetelyn vuoksi)vastaavat aurorat ja vetely loppui täysin. Tästä otettuna vaihdoin myös itselleni vastaavat aurorat contisport 2:ten tilalle ja hämmästyksestä en ole päässyt oikein vieläkään. Loistavat kumit. Ei lainkaan vetelyä, riittävän tarkka ohjautuvuus yhdistettynä todella miellyttävään ajokäyttäytymiseen matalalla melutasolla. Usko tai älä mutta hakkaa uudemman ja puolet kalliimman contin mennen tullen. Jäykkärunkoiset yhtenäisellä/matokuviolla rakennetut tarkasti ohjautuvat "tehokkaan näköiset sporttikumit" ovat paljon alttiimpia vetelylle, kuin pehmeämmän pintakuvioinnin omaava palakuviointi. Sitten kun vetelyyn ei enään auta mikään eikä kuitenkaan halua vaihtaa alta 17" tai18" nakkeja, ei muutakuin dunlopin wintersport tms. kitkat alle. Näissä ainakin on riittävän "hakattu" pintakuviointi Suomalaisille urateille. Nykyisin tosin rengastestit eivät ota huomioon lainkaan vetelyominaisuuksia ja varsinkaan vähän käytettynä on valinta usein juuri pahin mahdollinen "vetelijä" kun alle laitetaan se täsmällisimmin/terävemmin ohjautuva yhtenäisellä urakuviolla varustettu testivoittaja. Jokainen auto on kuitenkin yksilö joten parhaat/toimivimmat saadakseen ei pidä tyytyä vetelyyn tai "kivirekeen", vaan kumia vaihtokiertoon vaan. Kaikki alle 225/45 pitää saada vetelemättömiksi.
                Pitää paikkansa !!!! Mulla omassa kieissä 225 leweet ja kawerilla 255 ja ei vetele yhtään ja mulla menee kun hullun mulkku !!!!!
                F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

                Comment

                • herja
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 1649

                  #9
                  Mulla on 225/45/16 isollatiellä menee kuin juna taajamassa kuin käärme. Eniten tykkää kyttyrää korkeista keskiviivoista, ihan sama ajettavaksi se auto on tehty.
                  Retard Member

                  Comment

                  • pete81
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 2056
                    • .........

                    #10
                    onko auto madallettu? oli kans 225/45 17 renkailla uraherkkyyttä mut kulmien säädön jälkeen loppu

                    Comment

                    • Aksu|
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 1063

                      #11
                      Itselläni löytyy E34:n m-sport alustan kera 225/40/18 marangoni zeta lineat ja kyllähän sitä vetelyä tuntuu löytyvän jonkunverran. Lähinnä taajamassa jarruttaessa yllättää kun saattaa kiskasta hyvinkin nopeasti jompaankumpaan suuntaan. Vesikelillä pito on muuten hyvä, mutta jos vesipassi sattuu eteen niin nousee lähes samantien lätäkön päälle ja pomppaa passista pois sivulle. Lujassa vauhdissa kävisi pian köpelösti jos ei tiedostaisi mitä rengas tekee :shock:
                      EX:
                      328CiA -99
                      525tdsA -98
                      525i -93
                      316i -95
                      Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                      Comment

                      • Jaska.T
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 1525
                        • TaNpere

                        #12
                        aika monesti vetelyn saa pois kun muuttaa rengaspaineita. Itselläni on ollut Kumhon matalaprofiilisia rattaita muutama sarja ja paineita nostamalla on saanut auton menemään ku juna.

                        G30 530e Msport
                        -------------------------------------------------
                        F30 330e Msport
                        E60 525d Msport LCI
                        E39 530d Touring
                        Ex E46 320i coupé
                        Ex AC Schnitzer S5 3.0d
                        Ex ALPINA B6
                        Ex E34 525i Touring
                        Ex E36 328i Coupe
                        Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
                        Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
                        Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
                        Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
                        Never Drive Faster Than
                        Your GuardianAngel Can Fly

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎