Minkälaisia kokemuksia muilla on matalaprofiilisten renkaiden uraherkkyydestä? Itselläni on Kumhon 215/45-17 renkaat ja selvästi levottomampi lähteä ohituksiin kuin 205/55-16 talvirenkailla
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Renkaiden uraherkkyys
Collapse
X
-
Se ei ole ihan noin yksioikoista tuo "vetelyn"syntyhistoria , kuin että pelkkä renkaan leveys/profiili määräisi tarkan rajan koska auto vetelee ja koska ei. Sama leveys mutta eri kuvioprofiili tuntuu määräävän tässä vetelyssä huomattavasti enemmän kuin mikään muu. Siis sillä ehdolla että alusta on tehdasbalanssissa/säädöissä/välyksetön. Juuri tuossa männäviikolla vaihdettiin erääseen vetelevään kiesiin Good Yearin F1:n tilalle (jotka taas oli vaihdettu conti sport2:ten tilalle vetelyn vuoksi)vastaavat aurorat ja vetely loppui täysin. Tästä otettuna vaihdoin myös itselleni vastaavat aurorat contisport 2:ten tilalle ja hämmästyksestä en ole päässyt oikein vieläkään. Loistavat kumit. Ei lainkaan vetelyä, riittävän tarkka ohjautuvuus yhdistettynä todella miellyttävään ajokäyttäytymiseen matalalla melutasolla. Usko tai älä mutta hakkaa uudemman ja puolet kalliimman contin mennen tullen. Jäykkärunkoiset yhtenäisellä/matokuviolla rakennetut tarkasti ohjautuvat "tehokkaan näköiset sporttikumit" ovat paljon alttiimpia vetelylle, kuin pehmeämmän pintakuvioinnin omaava palakuviointi. Sitten kun vetelyyn ei enään auta mikään eikä kuitenkaan halua vaihtaa alta 17" tai18" nakkeja, ei muutakuin dunlopin wintersport tms. kitkat alle. Näissä ainakin on riittävän "hakattu" pintakuviointi Suomalaisille urateille. Nykyisin tosin rengastestit eivät ota huomioon lainkaan vetelyominaisuuksia ja varsinkaan vähän käytettynä on valinta usein juuri pahin mahdollinen "vetelijä" kun alle laitetaan se täsmällisimmin/terävemmin ohjautuva yhtenäisellä urakuviolla varustettu testivoittaja. Jokainen auto on kuitenkin yksilö joten parhaat/toimivimmat saadakseen ei pidä tyytyä vetelyyn tai "kivirekeen", vaan kumia vaihtokiertoon vaan. Kaikki alle 225/45 pitää saada vetelemättömiksi.
-
-
Eli nehän on Auroran Radial K103:set. Kaverilla oli myös vähän aikaa A3 turbossa 17" toyot(ne nuolikuvioiset proxesit), ja ei todellakaan ollut niihin tyytyväinen. Itsellä ei toyoista ole kokemusta kuin joskus aikoinaan turbo croman alla pyörineistä 16" kitkoista. Näitä ei oikein voi verrata enään nykyrenkaisiin, mutta eivätpä einakaan vedelleet kuten ensimmäisinä kesägummeina tässä toimittaneet 205/55-16" misukan ekaa sarjaa olevat pilotit. Alle 200km:n vauhdeissa alle 3kg:n paineilla ne olivat JÄRKYTTÄVÄT kumit. Good Yearin Eaglet alle ja ei yhtään mitään vetelyä ja homma toimi 100% muutenkin. Saas muuten nähdä. Olen kironnut tälläkin saitilla Avonit sinne matalimpaan paikkaan ja juuri eilen tuli M5:lle tilatut 18" ZZ1:t?. Ei ole kuitenkaan mato/nuolikuvio, joten katsotaan kun saadaan alle.
Comment
-
-
omassa on alla 215/45R17 Fulda Carat Extremot mitä olen ehtinyt kokeilla(kun korttia ei vielä ole) niin nuo ovat ihmeen hyvät ajaa. Ei vetele pahemmin missään. Mutta auto on kyllä parempi ajaa alkuperäisillä 15" renkailla, sille ei voi mitään.BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel
-Team Pussihousu-
Salo///Works
sigpic
Comment
-
-
Originally posted by HemiNykyisin tosin rengastestit eivät ota huomioon lainkaan vetelyominaisuuksia ja varsinkaan vähän käytettynä on valinta usein juuri pahin mahdollinen "vetelijä" kun alle laitetaan se täsmällisimmin/terävemmin ohjautuva yhtenäisellä urakuviolla varustettu testivoittaja. Jokainen auto on kuitenkin yksilö joten parhaat/toimivimmat saadakseen ei pidä tyytyä vetelyyn tai "kivirekeen", vaan kumia vaihtokiertoon vaan. Kaikki alle 225/45 pitää saada vetelemättömiksi.- 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -
Comment
-
-
Originally posted by HemiSe ei ole ihan noin yksioikoista tuo "vetelyn"syntyhistoria , kuin että pelkkä renkaan leveys/profiili määräisi tarkan rajan koska auto vetelee ja koska ei. Sama leveys mutta eri kuvioprofiili tuntuu määräävän tässä vetelyssä huomattavasti enemmän kuin mikään muu. Siis sillä ehdolla että alusta on tehdasbalanssissa/säädöissä/välyksetön. Juuri tuossa männäviikolla vaihdettiin erääseen vetelevään kiesiin Good Yearin F1:n tilalle (jotka taas oli vaihdettu conti sport2:ten tilalle vetelyn vuoksi)vastaavat aurorat ja vetely loppui täysin. Tästä otettuna vaihdoin myös itselleni vastaavat aurorat contisport 2:ten tilalle ja hämmästyksestä en ole päässyt oikein vieläkään. Loistavat kumit. Ei lainkaan vetelyä, riittävän tarkka ohjautuvuus yhdistettynä todella miellyttävään ajokäyttäytymiseen matalalla melutasolla. Usko tai älä mutta hakkaa uudemman ja puolet kalliimman contin mennen tullen. Jäykkärunkoiset yhtenäisellä/matokuviolla rakennetut tarkasti ohjautuvat "tehokkaan näköiset sporttikumit" ovat paljon alttiimpia vetelylle, kuin pehmeämmän pintakuvioinnin omaava palakuviointi. Sitten kun vetelyyn ei enään auta mikään eikä kuitenkaan halua vaihtaa alta 17" tai18" nakkeja, ei muutakuin dunlopin wintersport tms. kitkat alle. Näissä ainakin on riittävän "hakattu" pintakuviointi Suomalaisille urateille. Nykyisin tosin rengastestit eivät ota huomioon lainkaan vetelyominaisuuksia ja varsinkaan vähän käytettynä on valinta usein juuri pahin mahdollinen "vetelijä" kun alle laitetaan se täsmällisimmin/terävemmin ohjautuva yhtenäisellä urakuviolla varustettu testivoittaja. Jokainen auto on kuitenkin yksilö joten parhaat/toimivimmat saadakseen ei pidä tyytyä vetelyyn tai "kivirekeen", vaan kumia vaihtokiertoon vaan. Kaikki alle 225/45 pitää saada vetelemättömiksi.F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion
Comment
-
-
Itselläni löytyy E34:n m-sport alustan kera 225/40/18 marangoni zeta lineat ja kyllähän sitä vetelyä tuntuu löytyvän jonkunverran. Lähinnä taajamassa jarruttaessa yllättää kun saattaa kiskasta hyvinkin nopeasti jompaankumpaan suuntaan. Vesikelillä pito on muuten hyvä, mutta jos vesipassi sattuu eteen niin nousee lähes samantien lätäkön päälle ja pomppaa passista pois sivulle. Lujassa vauhdissa kävisi pian köpelösti jos ei tiedostaisi mitä rengas tekee :shock:EX:
328CiA -99
525tdsA -98
525i -93
316i -95
Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97
Comment
-
-
aika monesti vetelyn saa pois kun muuttaa rengaspaineita. Itselläni on ollut Kumhon matalaprofiilisia rattaita muutama sarja ja paineita nostamalla on saanut auton menemään ku juna.
G30 530e Msport
-------------------------------------------------
F30 330e Msport
E60 525d Msport LCI
E39 530d Touring
Ex E46 320i coupé
Ex AC Schnitzer S5 3.0d
Ex ALPINA B6
Ex E34 525i Touring
Ex E36 328i Coupe
Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
Never Drive Faster Than
Your GuardianAngel Can Fly
Comment
-
Comment