Levyissä ei ole vikaa jos ne kieroiksi menevät, kyse on vain siitä että ne ovat lämmenneet, tai paremminkin jäähtyneet epätasaisesti. Rata-ajossa ne saa omalla käytöksellä helposti kieroksi, ajamalla viimeiseen asti reikä päässä ja siitä suoraan varikolle parkkiin antaa varman tuomion levyille. Suorat levyt alle vaan ja jarrujen jäähdytystä parantamaan, sekä aina lopuksi jäähdyttelykierros ettei levy jäähdy epätasaisesti.
Ei kannata koskea jarruun viimeisen kierroksen aikana ollenkaan ja parkkiin kun ajaa niin stoppaa vaikka käsijarrulla. Tosin eipä sekään välttämättä auta jos jarrut vaan on liian pienet.
porttikivi racingilla on myynnissä jotain adaptereja jolla saa ton satulan kiinni orkkis kiinnitys pisteisiin... sen numero on 0500631432. mun e30ssä on kans tollaset prembot
Miksi ihmeessä sitä jarrutasapainon säädintä ei voi asentaa jos tähän kaikkeen muuhunkin olet valmis ryhtymään?
jarrutasapaino säädin rajoittaa takajarrujen voimaa joten jos parennetaan etujarruja niin pitäisi parantaa takajarrujakin jotta voi laittaa sen jarrupaineensäätimen niin että siitä on jotain hyötyä.
muutenhan se vain heikentää entisestään heikkoja takajarruja
edit:
ja autossahan oli ABS niin uskon että jarrutasapainolle ei tartte tehdä mitään koska ABS sen hoitaa
etupäässä ABS vaan rupee hakkaa herkemmin.
Tässä tapauksessa nyt ei kuitenkaan ole itsestäänselvää että jarrut muuttuisivat etupainoiseksi, kun ei kerran niitä pinta-aloja ole laskeskeltu jne. Rata-ajo ja abs eivät muuten sovi yhteen, hallittu jarrutus on kaukana siinä vaiheessa kun abs:n pauke alkaa kuulua, paniikkitilanteessa mitään merkitystä ole kun poljinta survoo surutta, mutta jos ajaa pitäisi...
pikkulinnut lauloivat että brembon mäntien koot olisivat mahdollisesti 40 ja 35mm... yhteispinta-ala 22.19 neliösenttimetriä. alkuperäinen taitaa olla 60mm männällä eli p-ala olisi 28.27 neliösenttimetriä ?
edit: mäntien koot on 40mm ja 36mm
Originally posted by Cell
Miksi satulat pitäisi purkaa atomeiksi männän mittaamista varten? Ainakin tähän asti onnistunut tönärillä ilman mitään ihme kikkoja .
jaa-a. suojakumit on kauniisti upotettu rungon tasalle ja itse en ainakaan keksinyt keinoa mitata mäntiä irroittamatta suojakumeja. en tosin ole perehtynyt ko. brembojen rakenteeseen eli millainen suojagummin asennus on rungossa?
Eli nyt sitten mäntien laskennallinen pinta-ala pienenisikin? Pieneneekö sitten puristusvoimakin kuten edellinen jamppa laskeskeli?
Saanu aika paljon raapia päätä mihin nyt oonkaan ryhtymässä. Kiire tällä menolla tulee kun kesä lähestyy. Se on kuitenkin varma etten tähän projektiin ryhdy jos se ei tuo kiistatonta parannusta jarrutehoon/lämmönkestoon vieläpä sopivalla balanssilla. En todellakaan ole mitään all show, no go tyyppisiä miehiä. Jokainen muukin autoon lisätty yksityiskohta (vanteet, renkaat, alusta ja jarrujen osat) on huolella mietitty ja RAHALLA laitettu.
Ratakierrosten jälkeen oon yrittänyt todellakin jäähdytellä jarrruja. Pitää vissiin vieläkin varovaisemmin ajaa se viimonen rinki. Silloin kerran oli kyllä vaikea jäähdytellä jarruja kun rata yhtäkkin "suljettiin" jonkin syyn takia ja autot ohjattiin lennosta varikolle. Ei hyvä. Ihan paikkui levyt lämmöstä..
Luulin tyhmänä aluksi et tää tulee oleen lähes bolt on helppo projekti lukuunottamatta noita sovitteita joita ilmeisesti löytyisikin jopa valmiina jostakin. Entäs jos laittaisi siitä Cuprasta myös takajarrut? Sithän balanssi olis OK? No ei taira tähän hätään löytyä sellasta tuohimäärää..
Jos mäntien pinta-ala pienenee, puristusvoima suhteessa poljinvoimaan pienenee. Jarruista ei kuitenkaan ole järkeä tehdä "tehokkaita" nostamalla puristusvoima suhteessa poljinvoimaan suureksi, koska silloin jarruista häviää tunto. Jarruvoimaa niissä vakioissakin on tarpeeksi, ongelmanahan yleensä on se että ne alkavat häipyä hyvinkin nopeasti lämmetessään. Jarrutasapainoa et saa kohdalleen ottamalla takajarruja cuprasta, sillä "hyvä" (heittomerkeissä koska riippuu kuskistakin) tasapaino riippuu suuresti myös kopan ominaisuuksista, joten se pitäisi kokeilemalla hakea sopivaksi.
mortimer: Kyllähän ne männän päät sieltä silti näkyy ihan hyvin, vai onko noissa bremboissa männät joiden yläpää on kapeampi?
on yleensäkkin ihan tosi hölmöä luulla että satuloitten vaihdolla saavutat mitään hyötyä jarrujen keston/häipymisen suhteen.
uudet kunnon kiehumispisteen sisältävät nesteet laitteeseen ja sitten jos tuota lämpeämistä haluaa estää tai parantaa jäähtyvyyttä ei ole muuta keinoa kuin lisätä jarrulevyn massaa(isommat levyt) tai vaihtaa tehokkaammin jäähdytettyä kamaa sinne+ilmaputket lisäämään jäähdytysilmaa. lisäksi kunnon palat jotka kestävät korkeita lämpöjä ja yleensä palat toimivat vasta kuumana sitten kunnolla.
satuloilla saat muutosta jarrutuntumaan ja jos tuossa on alustan muutoksiin reagoimaton jarrupaineensäädin etu/takatasapainolle niin mielenkiintoista olisi tietää meneekö tehostamattomana vielä standardin mukaista jarrukäytävää pitkin se poljinvoiman ja jarruvoiman suhde .
säädettävä jarrupaineensäädin voisi olla kätsy tommosessa tapauksessa jossa saisi sitten haettua voimat kohilleen radalla. pysyy auto balanssissa.
Mitä haet tuolla satuloitten vaihdolla?? katupojoja sillä saa muttei hyötyä lämpöongelmiin...
Toisekseen voitte lopettaa sen tilavuusvirroista puhumisen muussa yhteydessä kuin jarrupolkimen matkassa. Se on ainut asia johon tuo vaikuttaa..voihan se tuntua että ompas tehokkaat jarrut kun nyt jarrut "ottaa" tehokkaammin kun polin ei painu kun puolet siitä mitä ennen.
saman oisi saanut aikaan pääsylinterin vaihdolla isompaan. poljinvoimaan ja jarruvoiman suhteeseen vaikuttaa vain pinta-alat. Noille voi helposti laskea hydrauliset välityssuhteet joiden mukaan saadaan sitten voimat.
Mulla lukee nois satulois eri osanumero: 6KL615106 ja olisko toinen muistaakseni 6KL615105
Soitin käyttöautolle ja kysyin millä numerolla Ibizan Cupra R jarrut on, ja ei täsmännyt ihan omiin.. Samat alkunumerot kuitenkin. Ibizan levyn koko 305x28. Käyttöauton hinta 690€ sis. satulat ja palat.
Ei muistanut kysyä Leonin osanumeroa mut hinnan kysyin. Olivat yllättäen vähän halvemmat 600€ sis. satulat ja palat. Leonin levykokohan on 323x28. Onkohan mun satulat just nää Leoniin tarkoitetut?
Laskin itsekkin noita poikkipinta-aloja ja samat vastaukset sain: vakiot n.28 neliösenttii kun taas näiden Brembojen n.22 neliösenttii. Jos vain noi mäntien koot on sen kokoiset ku tos joku aiemmin kertoi..
on yleensäkkin ihan tosi hölmöä luulla että satuloitten vaihdolla saavutat mitään hyötyä jarrujen keston/häipymisen suhteen.
uudet kunnon kiehumispisteen sisältävät nesteet laitteeseen ja sitten jos tuota lämpeämistä haluaa estää tai parantaa jäähtyvyyttä ei ole muuta keinoa kuin lisätä jarrulevyn massaa(isommat levyt) tai vaihtaa tehokkaammin jäähdytettyä kamaa sinne+ilmaputket lisäämään jäähdytysilmaa. lisäksi kunnon palat jotka kestävät korkeita lämpöjä ja yleensä palat toimivat vasta kuumana sitten kunnolla.
satuloilla saat muutosta jarrutuntumaan ja jos tuossa on alustan muutoksiin reagoimaton jarrupaineensäädin etu/takatasapainolle niin mielenkiintoista olisi tietää meneekö tehostamattomana vielä standardin mukaista jarrukäytävää pitkin se poljinvoiman ja jarruvoiman suhde .
säädettävä jarrupaineensäädin voisi olla kätsy tommosessa tapauksessa jossa saisi sitten haettua voimat kohilleen radalla. pysyy auto balanssissa.
Mitä haet tuolla satuloitten vaihdolla?? katupojoja sillä saa muttei hyötyä lämpöongelmiin...
Toisekseen voitte lopettaa sen tilavuusvirroista puhumisen muussa yhteydessä kuin jarrupolkimen matkassa. Se on ainut asia johon tuo vaikuttaa..voihan se tuntua että ompas tehokkaat jarrut kun nyt jarrut "ottaa" tehokkaammin kun polin ei painu kun puolet siitä mitä ennen.
saman oisi saanut aikaan pääsylinterin vaihdolla isompaan. poljinvoimaan ja jarruvoiman suhteeseen vaikuttaa vain pinta-alat. Noille voi helposti laskea hydrauliset välityssuhteet joiden mukaan saadaan sitten voimat.
Käsittääkseni juurikin jarrupolkimen liikematkan päättelemisen takia noita mäntien aloja laskeskeltiin. Eli vaikutus suoraan verrannollinen polkimen matkaan. Mutta ei sovi unohtaa sitä vakiota takapäätä.. Ei täs mitään, hilppase pedaalia -> pyörät abseilla haetakkaan. Eikö nyt kun noissa Bremboissa on pienempi ala, niin jarrut herkemmät eli samalla polkimen liikematkalla jarrupalat liikkuvat suuremman matkan kuin vakioihin verrattuna?
Luulin vielä silloin ku herätteenä nää jarrut ostin että suurempi satula neljällä männällä takaa suuremman jarruvoiman ja et neljä mäntää puristaa levyä tasaisenmmin jolloin lämpötilaeroja levyn kiertokehän ylä- ja alapuolelle ei syntyisi -> levyt eivät menisi niin helposti kieroon.
Muuthan jarruparannukset on jo tullut tehtyäkin: Levyt rei'itetyt -> parempi jäähtyvyys, Jarrunesteet suuremmalla kiehumispisteellä, jarrupalat lämmönkestoltaan paremmat Ferodo DS ja tos vakioetupuskurishan on jo jarruille ilmanottoaukot ja aukoista lähtee ilmanohjaimet jarruja kohti. Tulossa vielä uudet Aten nesteet ja teräspunosletkut parantamaan jarrutuntumaa.
Jarrulevyjä en aio kasvattaa johtuen siitä, ettei 17" vanne enää menisi alle -> kalliit 18" talvirenkaat.
Säätimillä/bedalboxeilla ei ole intoa lähteä leikkimään..
Voisin vaikka myydä noi eteenpäin jos jollain on herännyt mielenkiinto alkaa itse "taistelemaan"
Tiukka hinta 530€. Sisältää satulat eteen ja palat. Jos saat muualta halvemmalla -> osta sieltä..
Aivan must satulathan nää olis johki autoon jossa on onnettoman kokoiset jarrulevyt vakiona ja ne sais nyt kasvatettua johki 315mm-325mm. M3 ja M5 löytyis heti sopivat levyt kokoa 315x28.
Kaverilla olis myynnis 3.8 litraisen M5:sen jarrukitti mihin lisättynä mun satulat olis kiva yhdistelmä 500-sarjalaiseen tai jopa johki muuhun autoon.
Eli EBC rei'itetyt ja uritetut etujarrulevyt
Zimmermann rei'itetyt takalevyt
Ferodo DS palat ympäriinsä
Hinta tiukka 500€!
Onko nuo mäntien halkaisijat faktaa? Ja kumman satulat tässä on nyt loppujen lopuksi sitten kyseessä? Leonin vai Ibizan?
Ainakin Seat Leon Cupra R:n satulan mäntien halkaisijat ovat nuo 36mm ja 40mm, mutta onko Ibizan satuloissa sitten samat?
Tuo hintakin ihmetyttää. Olisiko hintaa nostettua noin valtavasti kovan menekin takia? Ne Ibizan satulat olivat jokin aika sitten jotain reilu 200€ pari ja Leonin noin 600€.
Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Comment