Auto siis M3 Coupe 3.0 -93.
Lähtötilanne viimme kesään: Zimmermannin rei'itetyt jarrulevyt ja ferrodo jarrupalat.
Tulos kesän jäljeltä: Ahkeran radallakäymisen (4 päivää) jälkeen etujarrulevyt kierossa ja etupalat vinkuvat rasittavasti.
Tuli tos sitte ostettua heräteostoksena Brembon 4-mäntäiset jarrusatulat ja palat eteen. Noi on tarkoitettu Seat Ibiza Cupra R:ään alunperin. Cupran levy on kooltaan 305x28 ja M3:sen 315x28 eli kohtuu hyvin pitäisi satulan istua. Vähän jää satula/pala vajaaksi alareunasta (olisko vajaa 5mm.).
Pieni työ tulee noitten Brembojen asennuksessa kun pitää teettää jossain metallipajalla sovitteet satuloiden kiinnityksiin ja teettää uudet jarruletkut koska liittimet välillä Seat ja BMW todennäköisesti erillaiset. Samallahan sinne laittaas teräspunosjarruletkut. Nesteeksi tulee Aten Super Blue Racing.
Sitten niihin tyhmiin(kö?) kysymyksiin:
Miten käy nyt jarrutasapainon? Vakio satulassa on yksi iso mäntä ja noissa Bremboissa neljä vähän pienempää. Levykoko pysyy siis vakiona. Eikö nyt käy niin, että kun mäntien (Brembo) yhteenlaskettu tilavuus vaatii enemmän nestettä tekemään sama liikematkan kuin verrattuna vakio satulaan/mäntään, takajarrujen männät liikkuvat suuremman matkan kuin edessä. (sori sekava ja pitkä lause, mutta yrittäkää pysyä mukana) Nythän jarruista tulee takapainoisemmat kuin alunperin. Ei välttämättä ongelma vielä asfaltilla mutta jäällä arvaamattomat. Ja kyllä, autossa on ABS:sät muttei ne mitään auta pienillä jarrutuksilla jolloin edessä ei olisi vielä lukossa ja mutta takana yrittäis mennä lukkoon.
Auto on madallettu ja jäykkä. Painon siirto pienempi kuin vakiossa.
Tilannetta olisi helpompi miettiä jos noita Bremboja ei olisi muusta autosta "varastettu". Millä periaatteella toimii ihan M3:seen suunnitellut isojarrukitit? Siis esim. Brembon kitti M3:seen jossa satula kasvaa huomattavasti ja levykoko tyyliin 355mm, ja jätetään takapää vakioksi?
Tollanenkin myynti-ilmoitus pisti silmään? Osaako kukaan kertoa onko kyseessä laadukaskin kitti vai joku halpa Brembokopio? Ja mitenhän tämän setin valmistaja on miettinyt jarrutasapainoa? Brembon kitti maksaa n. 2500€ mun autoon pelkästään eteen.
Tokihan noilla paineensäätimillä voi kikkailla jarrubalanssin löytämiseen mutta siihen en sentään lähde. Auto tolpan ympärillä kun kokeillaan säätöjä kadulla
Selailin tos guuglella Brembojen hakuja: Olivat Nissanfoorumilla laitelleet juuri näitä satuloita 200SX:sään ja käyttäneet juurikin M3:sen levyjä koneistamalla toiset jaot levylle. Joutuvat vain vaihtamaan jarrupääsylinterinkin mihin en myöskään haluisi ryhtyä..
Huh, mitä ihmettelyä taas tää mun touhu. Vastauksia kiitos ihan rohkeesti vaan...
Lähtötilanne viimme kesään: Zimmermannin rei'itetyt jarrulevyt ja ferrodo jarrupalat.
Tulos kesän jäljeltä: Ahkeran radallakäymisen (4 päivää) jälkeen etujarrulevyt kierossa ja etupalat vinkuvat rasittavasti.
Tuli tos sitte ostettua heräteostoksena Brembon 4-mäntäiset jarrusatulat ja palat eteen. Noi on tarkoitettu Seat Ibiza Cupra R:ään alunperin. Cupran levy on kooltaan 305x28 ja M3:sen 315x28 eli kohtuu hyvin pitäisi satulan istua. Vähän jää satula/pala vajaaksi alareunasta (olisko vajaa 5mm.).
Pieni työ tulee noitten Brembojen asennuksessa kun pitää teettää jossain metallipajalla sovitteet satuloiden kiinnityksiin ja teettää uudet jarruletkut koska liittimet välillä Seat ja BMW todennäköisesti erillaiset. Samallahan sinne laittaas teräspunosjarruletkut. Nesteeksi tulee Aten Super Blue Racing.
Sitten niihin tyhmiin(kö?) kysymyksiin:
Miten käy nyt jarrutasapainon? Vakio satulassa on yksi iso mäntä ja noissa Bremboissa neljä vähän pienempää. Levykoko pysyy siis vakiona. Eikö nyt käy niin, että kun mäntien (Brembo) yhteenlaskettu tilavuus vaatii enemmän nestettä tekemään sama liikematkan kuin verrattuna vakio satulaan/mäntään, takajarrujen männät liikkuvat suuremman matkan kuin edessä. (sori sekava ja pitkä lause, mutta yrittäkää pysyä mukana) Nythän jarruista tulee takapainoisemmat kuin alunperin. Ei välttämättä ongelma vielä asfaltilla mutta jäällä arvaamattomat. Ja kyllä, autossa on ABS:sät muttei ne mitään auta pienillä jarrutuksilla jolloin edessä ei olisi vielä lukossa ja mutta takana yrittäis mennä lukkoon.
Auto on madallettu ja jäykkä. Painon siirto pienempi kuin vakiossa.
Tilannetta olisi helpompi miettiä jos noita Bremboja ei olisi muusta autosta "varastettu". Millä periaatteella toimii ihan M3:seen suunnitellut isojarrukitit? Siis esim. Brembon kitti M3:seen jossa satula kasvaa huomattavasti ja levykoko tyyliin 355mm, ja jätetään takapää vakioksi?
Tollanenkin myynti-ilmoitus pisti silmään? Osaako kukaan kertoa onko kyseessä laadukaskin kitti vai joku halpa Brembokopio? Ja mitenhän tämän setin valmistaja on miettinyt jarrutasapainoa? Brembon kitti maksaa n. 2500€ mun autoon pelkästään eteen.
Tokihan noilla paineensäätimillä voi kikkailla jarrubalanssin löytämiseen mutta siihen en sentään lähde. Auto tolpan ympärillä kun kokeillaan säätöjä kadulla
Selailin tos guuglella Brembojen hakuja: Olivat Nissanfoorumilla laitelleet juuri näitä satuloita 200SX:sään ja käyttäneet juurikin M3:sen levyjä koneistamalla toiset jaot levylle. Joutuvat vain vaihtamaan jarrupääsylinterinkin mihin en myöskään haluisi ryhtyä..
Huh, mitä ihmettelyä taas tää mun touhu. Vastauksia kiitos ihan rohkeesti vaan...
Comment