Announcement

Collapse
No announcement yet.

vanteiden sorvaus?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemi
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Valurautaa


    No , muistuu mieleen yksi juttu jossa autonvalmistaja suunnittelutti ulkopuolisella firmalla alustan ja jarrujen osat , ja lisäsi sitten kaikkiin vahvuuksiin millejä ihan varuiksi.

    Voisin kuvitella että pyörän navasta ulospäin käytetään vielä tavallista suurempia varmuuskertoimia. Ensinnä siksi että pettäminen aiheuttaa suuren vahingon liikenteessä (sekä merkin maineeelle) , ja myös siksi että navan, jarrulevyn keskiön ja vanteen pinnan on oltava "kerralla oikein". Muuten saisi takaisinkutsukampanjassa suunnitella uusiksi vaihtaa muutakin kuin se liian ohuen osan.

    Niin ja autotehdas kai ne jarrulevyn speksit määrää , ei se pulju joka ne valaa ja pakkaa. Eikös osin juurikin tämän takia isompi jarrulevy ole usein hintavampi? Käsittääkseni metalliosissa materiaalista juuri otetaan sitä hintaa..

    EDIT: Jarrulevyn keskiosaa ohentaessa pitää muistaa että se on kovan rasituksen alaisena suuressa nopeudessa (vaikkei jarrutettaisi).. kehänopeuden neliö jaettuna säteellä , siitä voi jokainen laskea G-voiman. Ei ole aivan pieni
    Eli olet tosissaan sitä mieltä että jarrulevyjen kiinnitystasoissa on millitolkulla liikaa tavaraa ihan vain huvin vuoksi? Että tehtaalla inssit vain ihan huvikseen lisää ylivahvojen levyjen kautta jousittamatonta massaa samalla kuin muualla etuakselistossa mennään aina vain kevyempiin/ohuempiin alumiinirakenteisiin?
    Mitähän mm.BMW:n osakkeenomistajat sanoisivat siitä tiedosta että juuri heidän rahojaan vedetään vessasta alas valmistamalla ja suunnittelemalla ihan huvin vuoksi satoja tuhansia kappaleita liian painavia jarrulevyjä ja samalla annetaan ajo-ominaisuuksien suhteen kilpailuetua pahimpiin kilpakumppaneihin???

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    tupla tai jotain
    Last edited by petrolhead; 08-04-2009, 07:02.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by matt1 View Post
    jarrulevyhän on ihan eri juttu ku vanne,materiaali ihan toista luokkaa ku alumiini,niin ei jännitä murtuminen..
    .
    Valurautaa
    Originally posted by Hemi View Post
    Eli se kymmeniä tuhansia jarrulevyjä vuositain valmistava yritys ihan vain piruuttaan hukkaa tuhansia kiloja terästä tuotteisiinsa?
    No , muistuu mieleen yksi juttu jossa autonvalmistaja suunnittelutti ulkopuolisella firmalla alustan ja jarrujen osat , ja lisäsi sitten kaikkiin vahvuuksiin millejä ihan varuiksi.

    Voisin kuvitella että pyörän navasta ulospäin käytetään vielä tavallista suurempia varmuuskertoimia. Ensinnä siksi että pettäminen aiheuttaa suuren vahingon liikenteessä (sekä merkin maineeelle) , ja myös siksi että navan, jarrulevyn keskiön ja vanteen pinnan on oltava "kerralla oikein". Muuten saisi takaisinkutsukampanjassa suunnitella uusiksi vaihtaa muutakin kuin se liian ohuen osan.

    Niin ja autotehdas kai ne jarrulevyn speksit määrää , ei se pulju joka ne valaa ja pakkaa. Eikös osin juurikin tämän takia isompi jarrulevy ole usein hintavampi? Käsittääkseni metalliosissa materiaalista juuri otetaan sitä hintaa..

    EDIT: Jarrulevyn keskiosaa ohentaessa pitää muistaa että se on kovan rasituksen alaisena suuressa nopeudessa (vaikkei jarrutettaisi).. kehänopeuden neliö jaettuna säteellä , siitä voi jokainen laskea G-voiman. Ei ole aivan pieni
    Last edited by petrolhead; 08-04-2009, 10:56.

    Leave a comment:


  • matt1
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Eli se kymmeniä tuhansia jarrulevyjä vuositain valmistava yritys ihan vain piruuttaan hukkaa tuhansia kiloja terästä tuotteisiinsa?
    Kuinkahan ko.3mm:n levy kestää mahdolliset kunnon jarrutärinät +150kmh nopeudesta? Mahtaako laikka lähteä napaosasta?
    Mahtaako...... ja mitä tapahtuu seuraavaksi?

    jarru levyhän keskittyy takana kartiolla,joten ainaki siksi levy on niin "paksu"..

    rohkenen epäillä ettei tuon asian kans tule ongelmia.. kun muissa autoissa, esim audissa levy ei ole alunperinkään paljoa tuota sorvattua paksumpi kyseisestä kohdasta.

    toki asiasta voidaan olla montaa mieltä, eikä kyseinen toimenpide ainakaan vahvista levyä-saati sitten lisää turvallisuutta.
    jarruttaessa kuitenkin suurin voima kohdistuu etujarruihin..
    asiasta mainitsin kun ainakin näin saa pyöriä sisemmäksi.

    kyseisillä levyillä olen muutaman tuhannen kilometriä ajellu eikä ole ollu mitään ongelmia..

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by matt1 View Post
    jarrulevyyn jäi n 3mm. kyllähän se sielä kestää kun on koko ajan puristuksis..
    jarrulevyhän on ihan eri juttu ku vanne,materiaali ihan toista luokkaa ku alumiini,niin ei jännitä murtuminen..
    Eli se kymmeniä tuhansia jarrulevyjä vuositain valmistava yritys ihan vain piruuttaan hukkaa tuhansia kiloja terästä tuotteisiinsa?
    Kuinkahan ko.3mm:n levy kestää mahdolliset kunnon jarrutärinät +150kmh nopeudesta? Mahtaako laikka lähteä napaosasta?
    Mahtaako...... ja mitä tapahtuu seuraavaksi?

    Leave a comment:


  • matt1
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    joo järki pitää olla kaikessa mukana. ei niitä liikaa saa sorvata... varmaan itsekin tajuat, että jos vanteessa on varaa vaikkapa 15mm ja joissakin vanteissa on sorvaamattakin 9mm, niin saahan niistä turvallisesti sorvattua pois tavaraa. pitää vaan tietää mitä tekee. joku "tina-alumiininen" vanne voi olla tosin aika riskaabelia sorvailla ohueksi.

    edit: matti kyllä heittää taas niin vitun viisasta kommenttia, ettei mitään rajaa... olisin kyllä pitäny tollaset sorvailupuheet täysin omana tietona. ei paljon parane mutkissa enää kanttailla, jos on vaan kartiot enää vanteista jäljellä ja jarrulevytkin sorvattu, huh huh.
    kunhan vaan mainitsin asiasta,kun kerta kyseisestä aiheesta kysellään!

    en sillä,että pitäisin asiaa kovin järkevänä,varsinkaan niin kuin ne kyseiset vanteet olivat.

    edit: vanteet olivat jo siis sorvattu kyseiseen kuosiin kun minulle tulivat.
    ja jarrulevyt on sorvattu nykyisestä pelistä,jossa vanteet täysin alkuperäisessä kuosissa.

    luulenpa että ei jarrulevyä saa murtumaan vaikka sitä onkin sorvattu. joten ihan käypänen tapa mielestäni saada renkaita sisemmäksi. siis kunhan siihen jättää tarpeeksi jäljelle.


    joten mielestäni kyseinen kommentointi tälle topicille oli ihan aiheellinen, eikä mitenkään "vitun viisasta". korjatkaa toki jos olen väärässä. eikä kenenkää tartte vetää hernettä nenään kun ei kyse ole turhasta paskan jauhamisesta.

    Leave a comment:


  • Leka
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Löysitkö Keski-Suomesta paikan jossa sorvaaminen onnistui? Itsellä olisi tarvetta keskireiän suurentamiselle. Nyt ei kyse ole BMW:stä vaan yleisellä pulttijaolla ja ET:llä oleva, mutta vähän harvinaisemmalla keskireiällä oleva auto. Keskireiän suurentamis mahdollisuus lisäisi vanteen valinnanvaraa aika paljon.
    Eipä ole kovinkaan kummoinen homma keskireiän sorvaaminen suuremmaksi, edellyttää tietty että kone on riittävän suuri jotta vanne mahtuu pyörimään ja sitä että sorvaa leuat heitottomaksi. Tietty se heitto täytyy myös sen jälkeen tarkastaa ja tarvittaessa korjata.

    Täytyypä mitata joskus kuinka iso kalikka yhdessä paikassa olevaan sorviin mahtuu kiinni jos jollain on tarvetta keskireiän suurentamiselle. Napaa en rupea ohentamaan mistään vanteesta, enkä suosittele sitä muillekkaan jollette ensin perehdy hieman lujuuslaskentaan...

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by MrSandman View Post
    Vähän offtopikkia, mutta yks tuttu tässä just selitti että pitäis vanteisiin saada syvennettyä pultin reikiä. Kun muuten ei Audissa kuulemma riittänyt pulttien pituus vanteiden kiinnittämiseen.
    sano sille et ostaa pisemmät pultit

    Leave a comment:


  • Myge
    replied
    Originally posted by MrSandman View Post
    Vähän offtopikkia, mutta yks tuttu tässä just selitti että pitäis vanteisiin saada syvennettyä pultin reikiä. Kun muuten ei Audissa kuulemma riittänyt pulttien pituus vanteiden kiinnittämiseen.
    Jos pidemmät pultit teettäis?

    Leave a comment:


  • MrSandman
    replied
    Vähän offtopikkia, mutta yks tuttu tässä just selitti että pitäis vanteisiin saada syvennettyä pultin reikiä. Kun muuten ei Audissa kuulemma riittänyt pulttien pituus vanteiden kiinnittämiseen.

    Leave a comment:


  • -Kimble-
    replied
    En ole teettänyt, mutta luulisin että hiomo Kantanen jyväskylässä pystyisi operaation suorittamaan.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Löysitkö Keski-Suomesta paikan jossa sorvaaminen onnistui? Itsellä olisi tarvetta keskireiän suurentamiselle. Nyt ei kyse ole BMW:stä vaan yleisellä pulttijaolla ja ET:llä oleva, mutta vähän harvinaisemmalla keskireiällä oleva auto. Keskireiän suurentamis mahdollisuus lisäisi vanteen valinnanvaraa aika paljon.

    jyväskylästä kyselin parista paikasta, mutta se jäi siihen sitten. laitoin vanteet ilman sorvaamista. eli eipä kyllä ole tietoa tuosta.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    joo järki pitää olla kaikessa mukana. ei niitä liikaa saa sorvata... varmaan itsekin tajuat, että jos vanteessa on varaa vaikkapa 15mm ja joissakin vanteissa on sorvaamattakin 9mm, niin saahan niistä turvallisesti sorvattua pois tavaraa. pitää vaan tietää mitä tekee. joku "tina-alumiininen" vanne voi olla tosin aika riskaabelia sorvailla ohueksi.

    edit: matti kyllä heittää taas niin vitun viisasta kommenttia, ettei mitään rajaa... olisin kyllä pitäny tollaset sorvailupuheet täysin omana tietona. ei paljon parane mutkissa enää kanttailla, jos on vaan kartiot enää vanteista jäljellä ja jarrulevytkin sorvattu, huh huh.
    Löysitkö Keski-Suomesta paikan jossa sorvaaminen onnistui? Itsellä olisi tarvetta keskireiän suurentamiselle. Nyt ei kyse ole BMW:stä vaan yleisellä pulttijaolla ja ET:llä oleva, mutta vähän harvinaisemmalla keskireiällä oleva auto. Keskireiän suurentamis mahdollisuus lisäisi vanteen valinnanvaraa aika paljon.

    Leave a comment:


  • -Kimble-
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    joo järki pitää olla kaikessa mukana. ei niitä liikaa saa sorvata... varmaan itsekin tajuat, että jos vanteessa on varaa vaikkapa 15mm ja joissakin vanteissa on sorvaamattakin 9mm, niin saahan niistä turvallisesti sorvattua pois tavaraa. pitää vaan tietää mitä tekee. joku "tina-alumiininen" vanne voi olla tosin aika riskaabelia sorvailla ohueksi.

    edit: matti kyllä heittää taas niin vitun viisasta kommenttia, ettei mitään rajaa... olisin kyllä pitäny tollaset sorvailupuheet täysin omana tietona. ei paljon parane mutkissa enää kanttailla, jos on vaan kartiot enää vanteista jäljellä ja jarrulevytkin sorvattu, huh huh.
    Mutta silleenhän toi olisi turvallisesti mahdollista, että koneistaisi Futuroihin toisen 120 pulttijaon joista jättäisi kartiot korkeammalle. Tullut itse harkittua, kun on 5x130 jaolla 18" Futurat ja jaonmuutosspacerit, ET ilman spaceria ois jotain 40 luokkaa.. Tosin taitaa joutua keskilätkän kiinnitystä soveltamaan.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by -Kimble- View Post
    Tollanen sorvatuilla vanteilla olevien autojen käyttö yleisessä liikenteessä on tosiaan yhtä viisasta, kun pikku pöhnissään huristelu... Vai mitä??

    joo järki pitää olla kaikessa mukana. ei niitä liikaa saa sorvata... varmaan itsekin tajuat, että jos vanteessa on varaa vaikkapa 15mm ja joissakin vanteissa on sorvaamattakin 9mm, niin saahan niistä turvallisesti sorvattua pois tavaraa. pitää vaan tietää mitä tekee. joku "tina-alumiininen" vanne voi olla tosin aika riskaabelia sorvailla ohueksi.

    edit: matti kyllä heittää taas niin vitun viisasta kommenttia, ettei mitään rajaa... olisin kyllä pitäny tollaset sorvailupuheet täysin omana tietona. ei paljon parane mutkissa enää kanttailla, jos on vaan kartiot enää vanteista jäljellä ja jarrulevytkin sorvattu, huh huh.
    Last edited by bemu2000; 07-04-2009, 18:48.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎