Announcement

Collapse
No announcement yet.

Samat renkaat edessä ja takana vs. eriparin rengastus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juha77
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 749
    • Vaasa

    Samat renkaat edessä ja takana vs. eriparin rengastus?

    Kuinka paljon oikeastaan on merkitystä sillä että autossa sekä edessä että takana on samanlaiset renkaat. Eli kuinka paljon "eriparin" renkaat todellisuudessa vaikuttaa ajotuntumaan ym. ns. normiajossa = maantieajo suunnilleen rajotusten mukaan. Renkaiden välillähän on toki eroja etenkin ääritilanteissa. Asia tuli nyt mieleen kun uusien kesäkumien hankinta on edessä. Tälläkin hetkellä autossa on ns. eriparia etu ja takarenkaat - edessä 2-3mm Fuldaa ja takana viime kesän ajetut Hankookin Ventus sport k104, joissa vielä n. 6mm pintaa. Kovin suurta ajonautintoa viime kesä ei tuottanut, mutta laitan sen ainakin osin jo silloin kuluneiden Fuldien piikkiin. Rengastuskaan ei tosin Suomen uraisille teille ole edes ihanteellisin (225/40 ja 18") ja e36 Coupen alla. Suunnitelmissa siis olisi nyt uusien eturenkaiden hankinta ja yhtenä kiinnostavana vaihtoehtona olisi nuo Nexenit. Toisaalta saisin noi Ventukset suunnilleen samalla hinnalla, jolloin molemmilla akseleilla pyörisi samat renkaat. Eli jos nyt laitan vaikka esim. Nexenit eteen, niin häviänkö oleellisesti ajo-ominaisuuksissa verrattuna siihen että molemmilla akseleilla olisi samat renkaat. Oma lukunsa sinänsä jos lähdetään vielä puhumaan eri nopeusluokkien renkaista ja täysin erilaisesta rengas kuvioinnista - vai? Nexeneissä ja Hankookeissa molemmissa nopeusluokka on sama ja renkaiden kuviotkaan ei ole täysin ristiriidassa keskenän.

    Että tällasta tuli mieleen...
    e90 330ia
    E36 328i touring
    Ex:
    e46 330i touring facelift
    e46 318ci facelift
    e36 320i cab M-Sport
    e36 325i coupe
    e30 318i
  • Esis
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 91
    • Kuopio

    #2
    Tarkotatko, että sekä edessä että takana on kuitenkin saman kokoiset renkaat, mutta eri merkkiä? Vai edessä kapeammat ja takana leveämmät?

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 9997
      • KVLA

      #3
      Mielestäni sillä yleensä ole mitään suurempaa merkitystä jos etu- ja taka-akselilla on erimerkkiset tai jopa hieman erilevyisetkin renkaat.Kunhan ne on vain omiin käyttötarpeisiin sopivat niin kooltaan,ominaisuuksiltaan kuin kuvioinniltaankin.No bensan kulutuksen kannalta rengastuksella on tietysti aina jonkinlainen vaikutus.Tietenkin samalla akselilla olisi oltava samanlaiset kumit molemilla puolilla.,eli rengaspari.Ja autossa aina saman käyttötarkoitusen rengastus ympäriinsä.

      Omassani M3 E36:ssa on edessä hieman kapeammat (215:t) "sadekelin" renkaat tietä auraamassa.Takana erimerkkiset ja tarpeeksi leveät kohtalaisen pidon takaamiseksi.Mielestäni tämä on hyvä yhdistelmä suomen uraisille teille tässä autossa.Tulee nimittäin ajeltua aika reippaalla kaasujalalla.
      Eturenkaat vaihtuu jossain vaiheessa 10mm:ä leveämmiksi,mutta ei yhtään enempää tässä autossa.Ellei sitten Etelä-Suomen kaikkia teitä asfaltoida uudestaan.Leveämpiäkin on tullut kokeiltua,mutta...

      Jos ajelisin pelkkää kaupunkiajoa ei renkaiden koolla ja laadullakaan olisi p....n merkitystä.Silloin pyörät voisi tunkea autoon pelkän näyttävyyden mukaan,jos siltä tuntuisi.

      Comment

      • juha77
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 749
        • Vaasa

        #4
        Originally posted by Esis
        Tarkotatko, että sekä edessä että takana on kuitenkin saman kokoiset renkaat, mutta eri merkkiä? Vai edessä kapeammat ja takana leveämmät?
        Juu, sama koko edessä ja takana - merkki vaan eri.
        e90 330ia
        E36 328i touring
        Ex:
        e46 330i touring facelift
        e46 318ci facelift
        e36 320i cab M-Sport
        e36 325i coupe
        e30 318i

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎