Kuinka paljon oikeastaan on merkitystä sillä että autossa sekä edessä että takana on samanlaiset renkaat. Eli kuinka paljon "eriparin" renkaat todellisuudessa vaikuttaa ajotuntumaan ym. ns. normiajossa = maantieajo suunnilleen rajotusten mukaan. Renkaiden välillähän on toki eroja etenkin ääritilanteissa. Asia tuli nyt mieleen kun uusien kesäkumien hankinta on edessä. Tälläkin hetkellä autossa on ns. eriparia etu ja takarenkaat - edessä 2-3mm Fuldaa ja takana viime kesän ajetut Hankookin Ventus sport k104, joissa vielä n. 6mm pintaa. Kovin suurta ajonautintoa viime kesä ei tuottanut, mutta laitan sen ainakin osin jo silloin kuluneiden Fuldien piikkiin. Rengastuskaan ei tosin Suomen uraisille teille ole edes ihanteellisin (225/40 ja 18") ja e36 Coupen alla. Suunnitelmissa siis olisi nyt uusien eturenkaiden hankinta ja yhtenä kiinnostavana vaihtoehtona olisi nuo Nexenit. Toisaalta saisin noi Ventukset suunnilleen samalla hinnalla, jolloin molemmilla akseleilla pyörisi samat renkaat. Eli jos nyt laitan vaikka esim. Nexenit eteen, niin häviänkö oleellisesti ajo-ominaisuuksissa verrattuna siihen että molemmilla akseleilla olisi samat renkaat. Oma lukunsa sinänsä jos lähdetään vielä puhumaan eri nopeusluokkien renkaista ja täysin erilaisesta rengas kuvioinnista - vai? Nexeneissä ja Hankookeissa molemmissa nopeusluokka on sama ja renkaiden kuviotkaan ei ole täysin ristiriidassa keskenän.
Että tällasta tuli mieleen...
Että tällasta tuli mieleen...
Comment