Announcement

Collapse
No announcement yet.

Etujarrulevyjen kuusiokolo-pultti kettuilee!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kilpuri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 831
    • Tampere

    #16
    Joskus tein rälläkällä viilloin ruuviin ja isolla talttameisselillä sitten auki. Tällöin tosin vaihdoin levyt, joten niitten "naarmutumisella" ei ollut väliä.
    Now: 525xd -09
    Ex: 330d -07
    Ex: 328i -96

    Comment

    • harald
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 252
      • Kaarina

      #17
      Originally posted by 3BMW
      Tähän asti olen kaikista autoistani saanut jarrulevyt keskittävät kuusiokolo pultit irti mutta nyt ei lähde, ei sitten millään!!! Onko jotain hyvää vinkkiä millä työkalulla lähtee? Tavallillisella kuusiokolo avaimella ei varmasti saa kun pyöreäksi sen, eli joku TORX-avin olisi varmaa hyvä??Ei jaksaisi tuollaisen takia mennä halleille leikkimään paineilmalla.

      Auto on siis E46:n mutta sehän on sama lähes kaikissa bemuissa...
      Kunnon oikean kokoinen kuusiokoloavain ! Mielellään räikkään sopiva, niin sillä pystyy pitään kiinni ettei se muljahtele avattaessa. Samankokoinen torx on sitten hätäratkaisu jos kulmat on menneet (sen jälkeen todennäköisesti kädessä on vioittunut torx-avain ja seuraavalla kerralla ku sitä torxia tarvis tosi paikassa, niin sitten on taas lirissä). Millään isolla lekalla ei kannata alkaa mossauttelemaan, vaan ihan pienellä vasaralla kilauttelee terävästi siihen ympärille ja sitten reipas vääntö sillä hyvällä avaimella, niin aukee...! Jos ei millään aukee ja kulmat meni pyöreeks, niin sitten vaan poralla kanta pois ja lukkopihdeillä kierteenjämät pois ja uus pultti tilalle. Avatessa kannattaa aina laittaa hiukan vaseliinia tai kuparitahnaa, niin ei hirtä kiinni. Ja eihän tuo ole paha jos muistaa aina tai joka toinen kertakin ku vaihtaa renkaat käyttää toi pultti hiukan löysällä.
      W204 C350 AMG
      Toyota Corolla 1.3XI 16V
      Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

      Comment

      • ankkuli
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 938
        • Hyvinkää

        #18
        Originally posted by sirkus
        Kyllä se kummasti helpottaa pyörän vaihtoa autoissa joissa on pultit ei mutterit. Ja saattaa mennä paskaa levyn ja navan väliin kun vaihtaa renkaita ja sit alkaa täristää.
        joo, helpottaa, ja aina kannattaa laittaa uus ruuvi, mutta ilmankin pärjää. yksikään ei lähteny ehjänä auki, vaikka ensin naputeltiin, sitte haettiin kunnon hylsy ja räikkä ja väännettiin kerralla ja päättäväisesti. kaks katki ja kahdesta kulmat pyöreeks. mulla ei ole enää yhdessäkään levyssä noita ruuveja, kun jarruremontti iski sunnuntaille, jolloin uusia ruuveja ei saa. pitää seuraavan renkaanvaihdon yhteydessä laittaa, jos muistaa
        Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #19
          Originally posted by sirkus
          ...Ja saattaa mennä paskaa levyn ja navan väliin kun vaihtaa renkaita ja sit alkaa täristää.
          Aivan... Jos navan ja jarrulevyn tai jarrulevyn ja vanteen väliin jää jotain ylimääräistä niin täristää taatusti.
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #20
            Siis muistaakseni laadukas no:30 Torx holkki 1/2 jatkon päähän ja vasaralla kunnon saattelu pyöristyneen kuusiokolon pohjaan saakka. Lähtee tämän jälkeen ihan kevyesti ja voi käyttää torx:ksi muuttuneen ruuvin uudelleen.

            Comment

            • ankkuli
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 938
              • Hyvinkää

              #21
              Originally posted by Hemi
              Lähtee tämän jälkeen ihan kevyesti ja voi käyttää torx:ksi muuttuneen ruuvin uudelleen.
              lähtee jos ei katkea. niinkuin kaikki muutkin pultit. mikäköhän tota mun autoa vaivaa, kun siitä ei irtoa yksikään osa ilman, että laittaa ensin pas2? pieneenki hommaan pitää varautua täydellä arsenaalilla: porakone, rälläkkä, iskumeisseli, putkitongit, lukkopihdit, FBH, ripakopallinen lappalaisia kirouksia... pariin muuhun saman ikäseen laitokseen tehny melko lailla samat korjaukset kun omaankin, ja noita yllämainittuja yleisavaimia ei ole tarvittu oikeestaan koskaan, ja muutenkin melko lukuisten muiden räpellysten kanssakin melko harvoin
              Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Tuo on kyllä niin totta! Bemuja kun purkaa/kokoaa niin aina saa taistella jokaisen pikkujutunkin takia x5 suhteessa, kuin monen muun korkeampaa konsruktiivista laatua omaavan kiesin kanssa. Vaikka tätä nyt ei paranisi tällä saitilla sanoakkaan, niin välillä kyllä tulee mieleen väkisinkin Opel ja muutama ranskismerkki kun näiden kanssa värkkäilee. En kovin herkästi polta verstaalla hihoja auton takia niin että työkaluja alkaa lentelemään suljetuista ikkunoista, mutta bemujen kohdalla lähellä on muutaman kerran ollut. Ranskalaisia eikä Opeleita meidän tontille ei ole enään vuosiin tullut(eikä oteta edes myötätuntovaihdokkeina), kun hermot eivät yksinkertaisesti kestä sitä että joka jumalan juttu on suunniteltu niin perseelleen että teet mitä tahansa pikkujuttua niin aina saa taistella kädet verillä.
                esim.e36 bemujen kanssa nyt on vielä jotenkin pärjätty vaikka vitutuskäyrä aina välillä tahtookin nousta sille tasolle että tämäkin kinneri viittä vaille palaa soihtuna pihalla. No, toki kun tässä näitä on jo muutama vuosi harjoiteltu, niin sitä osaa jo asennoitua siihen että ihan välttämättä homma ei hoidu viidessä minuutissa kympin ja kahdentoista kiintoavaimilla ja yhdellä ristipäällä kuten jossain japsissa, vaan viereen pitää repiä molemmat työkaluvaunut, timpurinpakki, tunkkeja, puristimia, vinkoja, sorkkarautoja, kolme aikapoikanaapuria, koritunkki, koko paineilma-arsenaali, itsetehtyjä erikoistyökaluja ja muutama juoksumetri erilaista puutavaraa....
                Onneksi e39:ssä ja e46:ssa hommat jo hoituu jonkin verran sivistyneemmin, vaikka kyllähän näissäkin "tuskan paikkoja" monesti tulee varsinkin jos/kun muistelee montaa muuta automerkkiä kuinka hienosti huollettavaksi/korjattavaksi jokin systeemi on tehty. Bemuahan ei monin osin ole suunniteltu huollettavaksi käytännössä lainkaan, joka tosin sitten näkyy tietynä suunnittelun vapautena/innovatiivisuutena monilla alueilla.

                Comment

                • Tojopa
                  BTCF Member
                  • Mar 2004
                  • 1592
                  • Kuopio

                  #23
                  Totta, vain merkki on väärin..

                  Originally posted by Hemi
                  Tuo on kyllä niin totta! Bemuja kun purkaa/kokoaa niin aina saa taistella jokaisen pikkujutunkin takia x5 suhteessa, kuin monen muun korkeampaa konsruktiivista laatua omaavan kiesin kanssa. Vaikka tätä nyt ei paranisi tällä saitilla sanoakkaan, niin välillä kyllä tulee mieleen väkisinkin Opel ja muutama ranskismerkki kun näiden kanssa värkkäilee. En kovin herkästi polta verstaalla hihoja auton takia niin että työkaluja alkaa lentelemään suljetuista ikkunoista, mutta bemujen kohdalla lähellä on muutaman kerran ollut. Ranskalaisia eikä Opeleita meidän tontille ei ole enään vuosiin tullut(eikä oteta edes myötätuntovaihdokkeina), kun hermot eivät yksinkertaisesti kestä sitä että joka jumalan juttu on suunniteltu niin perseelleen että teet mitä tahansa pikkujuttua niin aina saa taistella kädet verillä.
                  esim.e36 bemujen kanssa nyt on vielä jotenkin pärjätty vaikka vitutuskäyrä aina välillä tahtookin nousta sille tasolle että tämäkin kinneri viittä vaille palaa soihtuna pihalla. No, toki kun tässä näitä on jo muutama vuosi harjoiteltu, niin sitä osaa jo asennoitua siihen että ihan välttämättä homma ei hoidu viidessä minuutissa kympin ja kahdentoista kiintoavaimilla ja yhdellä ristipäällä kuten jossain japsissa, vaan viereen pitää repiä molemmat työkaluvaunut, timpurinpakki, tunkkeja, puristimia, vinkoja, sorkkarautoja, kolme aikapoikanaapuria, koritunkki, koko paineilma-arsenaali, itsetehtyjä erikoistyökaluja ja muutama juoksumetri erilaista puutavaraa....
                  Onneksi e39:ssä ja e46:ssa hommat jo hoituu jonkin verran sivistyneemmin, vaikka kyllähän näissäkin "tuskan paikkoja" monesti tulee varsinkin jos/kun muistelee montaa muuta automerkkiä kuinka hienosti huollettavaksi/korjattavaksi jokin systeemi on tehty. Bemuahan ei monin osin ole suunniteltu huollettavaksi käytännössä lainkaan, joka tosin sitten näkyy tietynä suunnittelun vapautena/innovatiivisuutena monilla alueilla.

                  Tuo kuulostaa niiiiiin tutulta, MUTTA oma v*tutus-merkki oli Peugeot. Pösön jälkeen kun E28 bemua rupesi huoltamaan ja korjaamaan niin oi autuus, sehän onnistui todella luontevasti. Toistaiseksi tuon E34 korisen kanssa hyvin pitkälti samoilla linjoilla. Usein noissa bemun mekaanikoissa vain tuntuu olevan ns. "isolla kädellä" pultteja ja muttereita väänteleviä kavereita, momentit moninkertaisia suosituksiin nähden.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎