Mul on edessä 225/40 r17 ja ratti vetää kaikkiin mahdollisiin suuntiin, jos on ees vähän uria tiessä. + tietenkin speisseritkin löytyy välistä.
Vaikuttaakohan noi spacerit ajo-ominaisuuksiin? Ainakin raideväli kasvaa, joten periaatteessa uraherkkyys voi lisääntyä noiden takia, eikö? Itellä ei ole ikinä spacereita ollu edessä, eikä tällä hetkellä muutenkaan ole "tarvetta", mutta ihan mielenkiinnosta... Kun oli spacerit takana, niin en huomannut juurikaan eroa ajossa.
Ei tarvi paljoa rengaskokoo muuttaa, niin autosta ei enää matkaajoon ole!
Kyllähän se on kiva jos on hyvä rata-auto, mutta ajappa sillä nyt matkoajoo. :shock: (siis ajoa kaupungin ulkopuolella ja alle 1h matkoja ei lasketa!)
Itse ajan maantieajoa vuodessa 30-35tkm vuodessa, kesällä alla 235/40/18 ja talvella 235/45/17 setit. Lisäksi alla tavallista tiukempi alustasetti. Ei mitään ongelmaa ajossa. Mistään hinnasta en vaihtaisi tuota mihinkään munkkilullaan.
Tuolla jopa ajelee mukulakivilläkin, mutta sorateillä ei ole kovinkaan kivaa silloin kun sinne joskus eksyy.
- BMW x5 f15 m50d "navetta" - Porsche Cayenne S - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE - plus pari muuta
Tottakai spacerit (ja offset) vaikuttaa, olkatapin pystykallistuma suhteessa renkaan keskikohtaan muuttuu. Renkaaseen tulee pitempi "vääntövarsi" ja se reagoi töyssyihin ja uriin herkemmin. Vaikutus tosin jollain 5mm spacereilla lienee käytännössä olematon
Itselläni oli ennen 205/50R16 ja vaihdoin 215/40R17 ja ero on kyllä huomattava. Mukulakivellä aika tuskaa ajaa, mutta mutkissa menee kivasti jos vaan uskaltaa ajaa.
Tottakai spacerit (ja offset) vaikuttaa, olkatapin pystykallistuma suhteessa renkaan keskikohtaan muuttuu. Renkaaseen tulee pitempi "vääntövarsi" ja se reagoi töyssyihin ja uriin herkemmin. Vaikutus tosin jollain 5mm spacereilla lienee käytännössä olematon
EDIT: ja tämä siis edessä
Onkohan tämä uraherkkyys syynä siihen, että vanteita muutoskatsastaessa pitää raidevälin pysyä melko tiukassa toleranssissa suhteessa alkuperäiseen? Vai onkohan tuolle säädökselle jokin muukin syy... Ymmärrän kyllä, että vanteen (tai siis renkaan) halkaisija ei saa oleellisesti muuttua ja että renkaan täytyy mahtua pyörimään sille varatussa tilassa, mutta miksi siis toi raideväli on oleellinen asia?
Niin, tuli muuten mieleen, että spacereita käytettäessä rengas kuluu myös epätasaisemmin kuin ilman spacereita, johtuen juuri tuosta pidemmästä vääntövarresta.
Mikäli auton raideväliä muutetaan niin että alkuperäinen vanne et muuttuu, on auton alustageometria heti pielessä. Käytännössä tämä tarkoittaa pirunmoista vetelyä ja ääritilanteiden hallittavuuden katoamista.
Samalla syötetään nivelet, laakerit ja renkaat Suomen teille todella nopeasti. Suhteellisen vähäinenkin tehdas et:stä poikkeaminen muuttaa auton käyttäytymistä varsinkin ääritilanteissa.
mites jos laittais taakse 5mm spacerit kummallekin puolelle, ei kai tuosta vielä merkittävää haittaa voi olla? tarvitseeko pultit vaihtaa pidemmiksi, vai paljonko noissa pulteissa on "varaa"? itselle tulis lähinnä mieleen et auto perä lähtisi vähemmän keinumaan kaarteesta josta johtuen liukkaalla, helpommin perä alta, kuivalla taas saattais puskee...
Tuossa vetelyssä/uraherkkyydessä tulee vielä huomata, että myös renkaiden olan muoto vaikuttaa siihen pirusti.. Eli pyöreä olkainen rengas on Suomen olosuhteissa paljon mukavampi ja vakaampi ajaa, kuin terävä olkainen...
Joo kyl mä itsekin luulen että noi speisserit vaikuttavat aikalailla siihen uraherkkyyteen. Mittasin itse omasta pirssistä aurauskulmat edestä nii ne oli säädetty aikalailla haritukselle. En alaknut niitä muuttelemaan, koska luulen että ne on tarkoituksella säädetty niin.
Mulla menee suoraan vanteen pulttireijän ja speisserin läpi pitkä pultti. Eli siis speisserit ei ole erikseen itse rummussa kiinni. Molemmat tavat on kuitenkin kielletty suomessa. Eli suomessa ei saa käyttää minkäänlaisia speissereitä. Rekisteröinti katsastuksessa ei speissereitä huomattu, joten annoin olla. Luultavasti jos joudun ottaa noi speisserit veks nii vanne ottaa kiinni iskariin. On meinaa jotku italialaiset kuulemma (ferrarin) vanteet. Ime vääntöö tos kyl on.
Comment