Announcement

Collapse
No announcement yet.

Matalaprofiilirenkaat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dantte
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1532
    • Helsinki

    #16
    Mul on edessä 225/40 r17 ja ratti vetää kaikkiin mahdollisiin suuntiin, jos on ees vähän uria tiessä. + tietenkin speisseritkin löytyy välistä.

    Comment

    • hOGi
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 1295
      • Espoo

      #17
      Originally posted by dantte
      Mul on edessä 225/40 r17 ja ratti vetää kaikkiin mahdollisiin suuntiin, jos on ees vähän uria tiessä. + tietenkin speisseritkin löytyy välistä.
      Vaikuttaakohan noi spacerit ajo-ominaisuuksiin? Ainakin raideväli kasvaa, joten periaatteessa uraherkkyys voi lisääntyä noiden takia, eikö? Itellä ei ole ikinä spacereita ollu edessä, eikä tällä hetkellä muutenkaan ole "tarvetta", mutta ihan mielenkiinnosta... Kun oli spacerit takana, niin en huomannut juurikaan eroa ajossa.
      www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

      Comment

      • hannuk
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 2136
        • Capital

        #18
        Originally posted by .:miksu:.
        Ei tarvi paljoa rengaskokoo muuttaa, niin autosta ei enää matkaajoon ole!

        Kyllähän se on kiva jos on hyvä rata-auto, mutta ajappa sillä nyt matkoajoo. :shock: (siis ajoa kaupungin ulkopuolella ja alle 1h matkoja ei lasketa!)
        Itse ajan maantieajoa vuodessa 30-35tkm vuodessa, kesällä alla 235/40/18 ja talvella 235/45/17 setit. Lisäksi alla tavallista tiukempi alustasetti. Ei mitään ongelmaa ajossa. Mistään hinnasta en vaihtaisi tuota mihinkään munkkilullaan.

        Tuolla jopa ajelee mukulakivilläkin, mutta sorateillä ei ole kovinkaan kivaa silloin kun sinne joskus eksyy.
        - BMW x5 f15 m50d "navetta"
        - Porsche Cayenne S
        - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
        - plus pari muuta

        Comment

        • LoudPipe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1434

          #19
          Tottakai spacerit (ja offset) vaikuttaa, olkatapin pystykallistuma suhteessa renkaan keskikohtaan muuttuu. Renkaaseen tulee pitempi "vääntövarsi" ja se reagoi töyssyihin ja uriin herkemmin. Vaikutus tosin jollain 5mm spacereilla lienee käytännössä olematon

          EDIT: ja tämä siis edessä

          Comment

          • opa82
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 533
            • Tampere

            #20
            Itselläni oli ennen 205/50R16 ja vaihdoin 215/40R17 ja ero on kyllä huomattava. Mukulakivellä aika tuskaa ajaa, mutta mutkissa menee kivasti jos vaan uskaltaa ajaa.

            Comment

            • hOGi
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 1295
              • Espoo

              #21
              Originally posted by LoudPipe
              Tottakai spacerit (ja offset) vaikuttaa, olkatapin pystykallistuma suhteessa renkaan keskikohtaan muuttuu. Renkaaseen tulee pitempi "vääntövarsi" ja se reagoi töyssyihin ja uriin herkemmin. Vaikutus tosin jollain 5mm spacereilla lienee käytännössä olematon

              EDIT: ja tämä siis edessä
              Onkohan tämä uraherkkyys syynä siihen, että vanteita muutoskatsastaessa pitää raidevälin pysyä melko tiukassa toleranssissa suhteessa alkuperäiseen? Vai onkohan tuolle säädökselle jokin muukin syy... Ymmärrän kyllä, että vanteen (tai siis renkaan) halkaisija ei saa oleellisesti muuttua ja että renkaan täytyy mahtua pyörimään sille varatussa tilassa, mutta miksi siis toi raideväli on oleellinen asia?

              Niin, tuli muuten mieleen, että spacereita käytettäessä rengas kuluu myös epätasaisemmin kuin ilman spacereita, johtuen juuri tuosta pidemmästä vääntövarresta.
              www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Mikäli auton raideväliä muutetaan niin että alkuperäinen vanne et muuttuu, on auton alustageometria heti pielessä. Käytännössä tämä tarkoittaa pirunmoista vetelyä ja ääritilanteiden hallittavuuden katoamista.
                Samalla syötetään nivelet, laakerit ja renkaat Suomen teille todella nopeasti. Suhteellisen vähäinenkin tehdas et:stä poikkeaminen muuttaa auton käyttäytymistä varsinkin ääritilanteissa.

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15247
                  • Ajamisen Iloa

                  #23
                  mites jos laittais taakse 5mm spacerit kummallekin puolelle, ei kai tuosta vielä merkittävää haittaa voi olla? tarvitseeko pultit vaihtaa pidemmiksi, vai paljonko noissa pulteissa on "varaa"? itselle tulis lähinnä mieleen et auto perä lähtisi vähemmän keinumaan kaarteesta josta johtuen liukkaalla, helpommin perä alta, kuivalla taas saattais puskee...
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • Juksi
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 476

                    #24
                    Tuossa vetelyssä/uraherkkyydessä tulee vielä huomata, että myös renkaiden olan muoto vaikuttaa siihen pirusti.. Eli pyöreä olkainen rengas on Suomen olosuhteissa paljon mukavampi ja vakaampi ajaa, kuin terävä olkainen...
                    -Bavarian Cobra-

                    Comment

                    • sände
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2003
                      • 412
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by hOGi
                      Mutta kuten topicissa on jo tullut ilmi, kaikki tekevät kompromisseja - jotkut tykkää hyllyvistä perseistä ja toiset kiinteistä 8)
                      Hogi puhuu vähän mutta asiaa

                      Comment

                      • dantte
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 1532
                        • Helsinki

                        #26
                        Joo kyl mä itsekin luulen että noi speisserit vaikuttavat aikalailla siihen uraherkkyyteen. Mittasin itse omasta pirssistä aurauskulmat edestä nii ne oli säädetty aikalailla haritukselle. En alaknut niitä muuttelemaan, koska luulen että ne on tarkoituksella säädetty niin.
                        Mulla menee suoraan vanteen pulttireijän ja speisserin läpi pitkä pultti. Eli siis speisserit ei ole erikseen itse rummussa kiinni. Molemmat tavat on kuitenkin kielletty suomessa. Eli suomessa ei saa käyttää minkäänlaisia speissereitä. Rekisteröinti katsastuksessa ei speissereitä huomattu, joten annoin olla. Luultavasti jos joudun ottaa noi speisserit veks nii vanne ottaa kiinni iskariin. On meinaa jotku italialaiset kuulemma (ferrarin) vanteet. Ime vääntöö tos kyl on.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎