Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uskaltaako madaltaa, niin että jää jousi löysälle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KFZ-Koenig
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2900

    Uskaltaako madaltaa, niin että jää jousi löysälle?

    Kertokaapas joku tietäjä paljonko uskaltaa madaltaa E38:a takaa? Nyt autossa on -40mm jouset takana ja Bilsteinin 20mm normeja lyhyemmät sprint/sportit. Kun noi uutena kasasin, niin ei tarvinnut jousipuristimia ollenkaan, että sai tolpan kasattua. Väljää ei jäänyt, mutta on siinä ja siinä ettei väljää jäänyt.

    Jos nyt pistän -60mm tai -70mm jouset, niin mitä veikkatte että tapahtuu? Lähteekö jousi lautasista irti ylösjoustossa tai jotain muuta kivaa? Onko jollain omakohtaisia kokemuksia tuollaisen virityksen toimivuudesta? Mitään rataa/rallia en kuitenkaan tolla aja, joten ylösjoustoja tapahtuu ehkä vain Keimolan kohdalla motarin hyppyreissä tms. Saako kulmia säädettyä takaa enää millään kohdilleen?
    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
  • ankkuli
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 938
    • Hyvinkää

    #2
    tuli vissiin katteltua niitä jaappanin kuvia?

    en minä ainakaan uskaltais jättää jousta löysälle. onhan se totta, ettei näillä siviilivessoilla normaaliajossa oikeastaan koskaan tarvita koko ulosjoustoa, mutta jos se jousi kuitenkin karkaa lautaselta esim. väistössä tai motarin routaheitossa? juuri silloin, kun romujen pitäisi ehdottomasti pysyä nipussa?

    E38:iin ei varmaan ole tarjolla -60 tai -70 takajousta, vaan joutuisit teettämään/muutattamaan joka tapauksessa? jos lisämadalluksen tekee alkuperästä/madallusjousta katkaisemalla tai puristamalla, niin jää todennäköisesti liian löysälle.

    ehkä olisi mahdollista teettää jousi, joka olisi riittävän pitkä pysyäkseen lautasella ulosjoustossa, tarjoten silti riittävän madallauksen ja jäykkyyden jouston loppupäässä. kai se vallilan takomo semmosenkin osais tehdä?

    ulosjouston pituuden rajoittaminen on vissiin vähän hankalaa muuten kuin iskaria vaihtamalla. amazon-malliset rajoitinhihnat tuskin toimii penarissa kovin hyvin.
    Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

    Comment

    • Cock
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 752
      • Tsadi

      #3
      Uskoisin, että joudutaan tekemään jotain muutoksia iskaripuolelle, Esim. iskarin varren lyhentäminen voisi olla ratkasu tässä tapauksessa ? Niitähän porukka on vissiin tehnyt/teetättänyt hyvillä tuloksilla, eikä se kai ole mitään sikahintastakaan noita teetellä ?
      540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
      Audi A6 C7 S-Line ABT

      Comment

      • KFZ-Koenig
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2900

        #4
        Joo kyllä oon katellut jaappanin kuvia ja muutamia muitakin kuvia, mutta ajatus on ollut mielessä jo viime madalluksesta lähtien. Tarkoitus ei olisi ostaa toisia jousia, (koska sopivia ei ole tarjolla) vaan puristuttaa kasaan toiset tollaset -40mm jouset, kuin mitkä autossa nyt on alla.

        En hlökohtaisesti usko, että Vallilassa osaavat juuri sopivia jousia tehdä, vaikka taitavia ovatkin. Sen verran pitäisi jousen ominaisuuksia muuttaa erilaisiksi, ettei taida ilman kasaa harjoituskappaleita onnistua. Veikkaan, että niistä tulis liian löysät, jos tekis kuten meinasit.

        Iskarin varren lyhentäminen vois olla kova juttu, mutta hieman hirvittää pilkkoa niitä, jos päätän jossain vaiheessa kuitenkin palata korkeampaan perään. Jos lyhennän varsia 20mm, niin miten se vaikuttaa sitten tilanteeseen, jossa jouset olisivat nykyisenlaiset? Entä 40mm?
        Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Ei sitä iskarin yläpäätä välttämättä kannata lyhentää lainkaan, vaan sorvata kavennusta ja vääntää siihen vain reilusti lisää orggiskierrettä ja laittaa olkapäävastimen tilalle lukitusmutteripari jolloin voit säätää iskarin esijännitystä haluamallesi tasolle.

          Comment

          • KFZ-Koenig
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2900

            #6
            Originally posted by Hemi
            Ei sitä iskarin yläpäätä välttämättä kannata lyhentää lainkaan, vaan sorvata kavennusta ja vääntää siihen vain reilusti lisää orggiskierrettä ja laittaa olkapäävastimen tilalle lukitusmutteripari jolloin voit säätää iskarin esijännitystä haluamallesi tasolle.
            Olisiko jollain omakohtaista kokemusta mitä tällainen koneistus kustantaa pk-seudulla/Kanta-Hämeessä?
            Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

            Comment

            • Juhis
              BTCF Honorary Member
              • Jul 2002
              • 19175
              • -

              #7
              Älä missään nimessä jätä löysälle. Koneista mielummin iskaria. Kyllä siellä tien päällä voi joskus hyvinkin tulla tilanne jossa joustovaroja tarvitaan. Sitä paitsi jotta jousi toimisi kunnolla on sillä oltava edes jonkinlainen esijännitys koko ajan. Eli riitä että jousi on jollakin tavalla siinä jousikuppien välissä vaan kyllä tolppaa kasatessakin jousen tulisi olla tiukasti siinä välissä.
              All good things come to those who wait.

              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

              Sound Factory Bar & Nightclub

              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

              Comment

              • KFZ-Koenig
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 2900

                #8
                Okkei, eli iskarit voisi viedä sitten koneistukseen sopivassa vaiheessa.

                Onko suositella jotain koneistamoa 50km säteellä Hyvinkäältä, eli Helsingin ja Hämeenlinnan välimaastossa?
                Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                Comment

                • Tojopa
                  BTCF Member
                  • Mar 2004
                  • 1592
                  • Kuopio

                  #9
                  Ei tosiaan kannata jättää löysälle sitä jousta. Ekassa autossa (309 pösö) piti auto saada matalaksi ja intraxin -40mm jouset jäi aavistuksen löysälle vakioiskareilla. Toimi muuten ihan ok, mutta kerran pienellä mökkitiellä kunnon heitossa jousi pääsi nousemaan pois oikeasta kohdasta ja olipas työ pitää auto aurauskeppien välissä.. ohjaus puolsi TODELLA voimakkaasti. Eikä siitä virityksestä tykännyt yllättäen katsastusinssikään

                  Comment

                  • aapok
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 807
                    • Liperi

                    #10
                    Itse lyhennytin kerran yhdestä e30:stä noita takaiskarin varsia sorvaamolla ja tuli tosi hyvät. Maksoi silloin muutaman kympin per kpl. Toimivat kuten pitääkin kun iskarin mäntä saadaan tällä tavalla oikealle kohdalle.
                    -Aapo-

                    520da touring Lci M-sport -07
                    1600-2 -68 (kaveriprojekti)
                    Chevrolet Avalanche LTZ -09
                    Sea Ray 230 sundancer -94

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by KFZ-Koenig
                      Olisiko jollain omakohtaista kokemusta mitä tällainen koneistus kustantaa pk-seudulla/Kanta-Hämeessä?
                      Vähän vaikea sanoa kun itsellä nämä on "luontaisetuja", mutta veikkaisin että x2 iskaria abaut yhteensä 1/2h työ, niin veikkaisin jotain 30€:n veloitusta.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Tuohon "työselosteeseen" vielä vähän lisää. Eli kun sorvautat kierrettä varteen lisää sen verran kuin ajattelet tarvitsevasi, niin teetä samalla sorvauksen pituista 2kpl kierteen päälle menevää holkkia, joilla voi palauttaa tuon orggispituuden jos sellainen tarve tulee. Varsinaisesta säädettävyydestä kun ei nyt tässä kohdin ole varmasti mitään iloa vaan homma hoituu 20-30mm:n lisäkierteen tekemisellä.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎