Announcement

Collapse
No announcement yet.

ohjauskulmien säätöä tampereella??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janis77
    Newbiemmer
    • May 2003
    • 24
    • Tampere

    ohjauskulmien säätöä tampereella??

    eli vaihdan madallusjouset eteen ja tarttis sen jälkeen käydä säädättämässä kulmat kohdilleen.

    missä tampereella ois sellainen paikka missä homma toimii ja ei maksa ihan hirveästi.
  • Kilpuri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 831
    • Tampere

    #2
    Euromaster.

    Hintaa hommalla 50€, jos kaikki menee hyvin. Itselläni ei mennyt, sillä takapään camberia säädettäessä meni molemmat pultit poikki => puslat vaihtoon. Noh, jannut vaihtoi puslat ja pultit ja lopuksi säätivät kulmat kohdilleen. Hommalla hintaa kaikkineen 185€. Ei paha sekään mielestäni.
    Now: 525xd -09
    Ex: 330d -07
    Ex: 328i -96

    Comment

    • GJ
      Bimmer Rookie
      • Apr 2004
      • 52
      • Espoo

      #3
      Sammonkadun Teboililla, hintaa n. 50e ja hyvää palvelua. Euromasterilta ei hyvää palvelua saa vaikka tuntee omistajankin, tuntuu olevan paikka aina täynnä harjoittelijoita.
      E61 523iA 2007

      Comment

      • sixtyniner
        Bimmer Rookie
        • May 2006
        • 38
        • Tampere City Nääs

        #4
        Itse kävin viimeviikolla euromasterilla eikä valittamista palvelusta.
        E34 520I -90

        Comment

        • xollim
          BTCF Member 2006
          • Jan 2005
          • 138
          • Tampere

          #5
          Sammonkadun teboil.
          Samalla kun auto valmistuu voi käydä n.50m päässä ihastelemassa E60 M5
          Ja hinta on varmasti alle ryöstömasterin, en muista mutta varmaakin 30-45e välille jää.

          Comment

          • Terou
            BTCF Member
            • May 2005
            • 791
            • Tampere

            #6
            Laitetaas nyt oma kokemus kulmien säädöstä Sammonkadun Teboililla. Säätämässä oli joku 25-30v kaveri, ja homma oli enemmänkin "säätämistä". Tyyppi on ilmeisesti aika uusi siellä hommissa ja mun auto oli nähtävästi ensimmäinen bemari sille.
            Hommahan piti tehdä kahteen kertaan. Eka kerralla sääti vain etupään, vaikka kaikki piti säätää. Takapää jäi keturalleen, renkaat haritti ja pahasti, kun vasta kotona aloin kattomaan sitä tulostetta pyöränkulmista. Tyyppi ei mitään puhele ja työkaluvalinnat on vähintään mielenkiintoisia. Eli aika heppoisilla työkaluilla yritti jumittuneita säätöjä avata ja pitkäänhän se kesti. Aikansa taisteli, ennen kuin joku vanhempi äijä kävi sitten jelppimässä ja avasi jumiutuneen etuaurauksen säädön. Muutenkin se kokeneemman tuntuinen ukkeli kävi siellä välillä opastamassa mistä pitää mitäkin säätää.
            Seuraavalla viikolla vein sitten toisen kerran takuusäätöön, niin kaveri oli alussa melkoisen pahalla tuulella, heitteli ja potkiskeli tavaroita. Pelkäsin, että milloin monottaa bemun kylkeen. Yritin jotain sanoa, niin ei mitään vastausta, lähti vain haahuilemaan jonnekkin.

            Mutta lopputulos on kuitenkin hyvä, säädöt on nyt mitä ilmeisemmin kohdallaan. Noin 5 tuntia meni aikaa koko projektissa, molemmat kerrat yhteenlaskettuna. Eli ei kovin tehokasta työskentelyä, mutta valmista kuitenkin tuli. En voi oikein suositella paikkaa muille, ehkä sitten vuoden päästä kun kaveri on siellä vähän treenannut.

            Hinnat:
            - Kulmien mittaus ja etuaurauksen säätö 60 euroa.
            - Muut kulmat tuntitaksalla 54e/h
            E46 M3 perän lukkoyksikkö
            Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

            www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Nyt ymmärtääkseni oli kyse e39:sä, jossa ei ole jumittuvia pultteja ja raidepäitä kuten e36:ssa jossa nämä ongelmat tulevat eteen käytännössä joka kerta säätöjä tehtäessä. Työkaluvalinnat voivat tällöin olla hyvinkin mielenkiintoisia. e39:n madalluksessa etupää tarvitsee käytännössä vain aurauksen tarkistuksen ja takapäästä löytyy tarvittavat cambersäädöt josta eivät myöskään jumiudu e36:n tapaan kiinni. Tällöin e39:n kohdalla pääsääntöisesti päästään sillä 50€-70€:n perus/lähtöhinnalla ko.työstä.
              Suosittelen tässä tapauksessa euromasteria, mutta e39:n kohdalla paikalla ei ole suurtakaan merkitystä.

              Comment

              • Terou
                BTCF Member
                • May 2005
                • 791
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Nyt ymmärtääkseni oli kyse e39:sä, jossa ei ole jumittuvia pultteja ja raidepäitä kuten e36:ssa jossa nämä ongelmat tulevat eteen käytännössä joka kerta säätöjä tehtäessä.
                Joo no en edes katsonut mistä ketjun aloittaja kirjoitti, kerroin vain kokemukseni tuosta suositellusta paikasta. Ehkä se kaveri siellä E39:stä selviää paremmin, kunhan ensin keksii mistä mitäkin säädetään. Mutta noiden tiukkojen pulttien/mutterien avaaminen oli aika pahasti hakusessa. Työkaluja pikkuhiljaa suurennettiin kun ei alkanut avautua, mutta ei lopultakaan päädytty sen kokoisiin joilla minä olisin homman aloittanut. Esim. kiintolenkkiä käytettiin toisen kiintolenkin jatkovartena ja sillä sitten pitäis saada jotain auki Tai raidetankojen pyörittäminen (siis yrittäminen, 1h) pienellä lukkopihdillä - kunnes se vanhempi mies tuli ja avasi säädöt kunnon putkitongeilla (5 min).

                Edit: ja jos tuonne menette, niin lastatkaa suositeltu kuormaus autoon jo kotona. Siellä ei vaivauduta autoa kuormaamaan, vaikka mittalaitekin kuormauksen kehottaa tekemään.
                Last edited by Terou; 13-11-2006, 14:26.
                E46 M3 perän lukkoyksikkö
                Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                Comment

                • Lanttu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 1643

                  #9
                  Omassa E36:ssa ei lähtenyt säätö pyörimään ennen kuin annettiiin kaasupillillä hieman lämpöä.

                  Comment

                  • Kilpuri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 831
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Terou View Post
                    Edit: ja jos tuonne menette, niin lastatkaa suositeltu kuormaus autoon jo kotona. Siellä ei vaivauduta autoa kuormaamaan, vaikka mittalaitekin kuormauksen kehottaa tekemään.
                    Onkohan tuo kuormauksen puute säädön yhteydessä tehnyt omista takaläskeistäni sisäsyrjistä kaljut? Meinaan Euromasterin säädön jälkeen on alkanut autolle takapäässä sisäsyrjä maisumaan...

                    Paljonko siellä tarttis olla kuormaa?
                    Now: 525xd -09
                    Ex: 330d -07
                    Ex: 328i -96

                    Comment

                    • Terou
                      BTCF Member
                      • May 2005
                      • 791
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Kilpuri View Post
                      Onkohan tuo kuormauksen puute säädön yhteydessä tehnyt omista takaläskeistäni sisäsyrjistä kaljut? Meinaan Euromasterin säädön jälkeen on alkanut autolle takapäässä sisäsyrjä maisumaan...

                      Paljonko siellä tarttis olla kuormaa?
                      Vedän nyt melko ulkomuistista, mutta mittalaite mielestäni näytti että molemmille etupenkeille painoa n.70kg (68kg?), takapenkille keskelle sama, takakonttiin jotain ja tankki piti olla täysi. Jossain ketjussahan oli puhetta, että jotkut mittalaitteet osaa kompensoida tuon kuorman puuttumisen tarvittaessa. Mutta tuolla sitä ei mitenkään otettu huomioon. Siihen takacamberiin vaikuttaa aika paljon tuo kuorma.
                      (edit: takakonttiin 21kg, istuimet 68kg)
                      Originally posted by Lanttu View Post
                      Omassa E36:ssa ei lähtenyt säätö pyörimään ennen kuin annettiiin kaasupillillä hieman lämpöä.
                      Joo kaasupilliä tarvittiin täälläkin.
                      Last edited by Terou; 14-11-2006, 14:51.
                      E46 M3 perän lukkoyksikkö
                      Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                      www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎