Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaat kuluu päin...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laxa
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1363
    • Tampere

    #16
    Originally posted by hate79
    Originally posted by dre
    Originally posted by 2.5td
    Sori tää on aavistuksen off topic, mutta paljonko maksaa pyörän kulmien säätö/tarkistus?
    Riippuu aika paljon paikasta. Etelässä varmaan lähemmäs 100e pelkkä tarkistus. Hinta nousee sitten vielä jos pitää tehdäkin jotain. Täälläpäin muistaakseni tarkistus n.60e. Tuttu tarkisti ja sääti 30e :roll:
    Ja Kajaanissa Vianor sääti / tarkisti 50 euroon. Valtuutetulla BMW-huollolla hinta olis ollu 120 euroo... Ja kyse siis 4-piste suuntauksesta.
    Kuluneet alapallonivelet syö renkaat edestä sisälaidasta. Itellä vaihdettiin just tossa 1kk sitten alatukivarret ja ostin uudet renkaat eteen. 4-pyörä mittaus ja säätö kohdalleen maksoi täällä Mikkelissä BMW:n merkkiliikkeessä Karikon Autotalossa 65 €... Ja jos joku ihmettelee että miksi koko alatukivarsi vaihdettiin niin vastaus on että: noilla alatukivarsilla on vuoden takuu Karikon Autotalosta. ja 97 €/kpl maksoi alatukivarsi.
    Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

    E30 325i Cabrio M-Tech II -91

    EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
    EX: E61 530xdAT -07
    EX: E60 520dA Sedan -08
    EX: F30 320dA xDrive Sport -13
    EX: E39 530dAT -02
    EX: E36 320iA -91
    EX: R1150RT -03

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Mikko: Jäärata-autossa on erilaiset kulmat kuin sport 2000:ssa. Pelkkä camberien vituillaan olo ei tee autostasi rata-auton alustaan verrattavaa "kehäkettua" vaan tähän vaaditaan vähän kokonaisvaltaisempaa alustasäätöä/geometriaa. Väitän muuten että siinä vaiheessa kun bimmeristäsi kuluu sisäkantit silmissä, on ajo-ominaisuudet ääritilanteissa huonommat kuin 60-luvun jenkkicorvaisissa jos siihen ruuvataan pyöräsi alle. Erityisesti tilanteesta tekee vaarallisen siksi että kaikki ääritilanteiden virheet kulminoituvat auton totaaliseen hallinnan menetykseen. Tämä tarkoittaa aina takavetoisissa jonkinasteista pyörähtämistä jolloin ollaan kylki edellä joko männyn ympärillä tai rekan edessä "urheilullisesti" kahva edellä. Älä ainakaan talvella tai vesisateella ota juoppokuskia ruumisautoosi ettei "rata-alustastasi" lueta seuraavaksi iltasanomista.

      Comment

      • cojama
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1421
        • www.e30m3.fi

        #18
        Kerronpa taas oman esimerkin mitä perseellään olevat camper kulmat tekee talvella, ajelin ihan rauhassa hiukan yli satasta ja tie oli pääosin sula kunnes aukeni ohituskaistatie jossa ohituskaista oli vähäisen käytön takia jäässä, kun lähdin ohittamaan edellä olevaa autoa ja kuskin puolen renkaat olivat jäällä ja apparin puolen renkaat pitävällä alustalla niin nämä viimeksi mainitut ja kallellaan olevat pyörät kampesivat auton mahtavaan luisuun ja sen jälkeen kädet pyöri kuin tynnyrin pesijällä seuraavat parisataa metriä, olin jo monta kertaa aiemminkin huomannut kyseisen ominaisuuden viimeisen päälle "hyvällä" rata-alustalla mutta tuon jälkeen riitti 60mm. madallus katuajoon varsinkin talvella!
        Eli kulmat kuntoon ennen kuin kolahtaa, tai sit tinkimään "hyvästä" ulkonäöstä.

        Comment

        • mikko
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1755
          • kotona

          #19
          Originally posted by Hemi
          Mikko: Jäärata-autossa on erilaiset kulmat kuin sport 2000:ssa. Pelkkä camberien vituillaan olo ei tee autostasi rata-auton alustaan verrattavaa "kehäkettua" vaan tähän vaaditaan vähän kokonaisvaltaisempaa alustasäätöä/geometriaa. Väitän muuten että siinä vaiheessa kun bimmeristäsi kuluu sisäkantit silmissä, on ajo-ominaisuudet ääritilanteissa huonommat kuin 60-luvun jenkkicorvaisissa jos siihen ruuvataan pyöräsi alle. Erityisesti tilanteesta tekee vaarallisen siksi että kaikki ääritilanteiden virheet kulminoituvat auton totaaliseen hallinnan menetykseen. Tämä tarkoittaa aina takavetoisissa jonkinasteista pyörähtämistä jolloin ollaan kylki edellä joko männyn ympärillä tai rekan edessä "urheilullisesti" kahva edellä. Älä ainakaan talvella tai vesisateella ota juoppokuskia ruumisautoosi ettei "rata-alustastasi" lueta seuraavaksi iltasanomista.
          joo tiedossa on, ja mullo vielä kitkapyörät talvella 8) yleensä ajelen talvisin 80km/h

          ja jäärata autojudanssista en tiedä yhtään mtn!

          renkaissa on nyt pintaa etu, (sisä, keski, ulko) 2mm, 3mm, 4mm
          taka 3mm, 1,5mm, 4mm

          varmaan "normaali" ajossa vois olla epätasaisemmin kulunu

          onneks ton perseen saa jossain tapauksissa kiinni NOPEALLA OHJAUKSELLA :lol: :juo :lol: :?

          ps: ja nii joo 185 talvirenkaat kuluu ihan tasaisesti, ei syö sisältä :wink:

          Comment

          • 131
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 393
            • Siilinjärvi

            #20
            Uskaltaisin väittää että riittävän matalprofiilisilla renkailla ei (ainakaan aina) voi käyttää alkuperäistä camberia, vaan jos meinaa saada kumin kulumaan edes liki normaalisti niin sitten pyörää vain pystympään. Tämä havaittiin kaverin Omegassa, jossa kumit kuluivat 15" vakioilla ihan ok. Sitten 16" matalprofiilit alle ja alkoi kumit mennä sisäreunasta. Säädätti kolme kertaa merkkiliikkeessä, eikä auttanut. Vasta kun rengasliike sääti "spesiaali" kulmat, eli vähemmän camberia, alkoi kumit kulua suorempaan. Tämähän on ihan maalaisjärjellä ajateltavissa oleva juttu, kun oikein korkeaprofiilisesta siirrytään erittäin jäykkään matalaprofiiliseen, kulutuspinta "haluaa" olla samassa kulmassa vanteen kanssa eli sisäkulmallaan. Tämä teoria pätee siis vain nopeusrajoitusten mukaisessa ajossa, ei missään rata ajossa.
            Marko

            http://www.uniball.fi/

            BMW E30 S54B32 SS
            Fiat 131 Abarth g.4 historic

            http://www.131abarth.com/
            http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
            https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Tuo cojaman kuvailema tilanne on hyvin tyypillinen ääritilanteen tapahtuma joka seuraa kun alusta ei ole balanssissa ja etupään casteri on reilusti pielessä. Varsinkin näin käy kun kyseessä on takavetoinen auto jonka alusta pitäisi todellakin olla keskimääräistä paremmassa iskussa Suomen talvessa. Varma hallinnan totaalinen menetys tapahtuu Talvella myös erityisesti kääntyvässä laskussa=alamäessä, kun joudutaan syystä tai toisesta koskemaan jarruun. Perä on välittömästi edellä, eikä tilanteen haltuunottoon riitä mitkään reaktiot. Toinen kesäinen esimerkki: Kuiva mutkainen asfalttitie, pieni oikaisu mutkassa kun vastaan tuleekin auto. Jarrutus ja ajolinjan nopea vaihto kesken kaarteen. Paino etupyörillä ja perä irti jo uskomattoman alhaisella nopeudella. Vastaheitosta vasen kylki edellä vastaantulevan kaistalta lopulta oikealta yli. Samoin käy salaman nopeasti jos etu tai takarengas putoaa kaarteessa päällysteeltä ja hipaistaankin jarrua. Tämän tyyppinen alusta kun ei siedä lainkaan pidon vaihtelua samalla akselilla vaan ampuu ajolinjan käännön suntaan irroittaen takapään pidon. Madallus on siis vain pelkkä tekosyy ajella autolla jonka käyttäytyminen on täysin ennakolta arvaamatonta. Kaikki kulmat on laitettavissa paikalleen.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎