memebuy23buy

Jarrulevyn kiinnityspultti jumissa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani73
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 4339
    • Turku

    #16
    Menee ot:ksi, mutta jos mutteri ei tahdo pyöriä pultissa, niin kannattaa laittaa se mutterin kylki jotain kovaa alustaa (terästä) vasten pultti mutun sisällä ja naputella vasaralla mutteria kevyesti. Toinen vaihtoehto on ottaa pultista kiinni ja iskeä mutteria muutaman kerran jotakin teräslevyä vasten-toimii ainakin M20 pulteilla.

    Comment

    • Remolux
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 294

      #17
      Originally posted by boosted.fun View Post
      Itse aukaisin kyseessä olevan ruuvin lämmittämällä sen punahehkuiseksi sen jälkeen annoin jäähtyä ja ruuvailin pultin irti.
      kohan varoo ettei polta laakeria...

      Comment

      • Valkman
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 712
        • Helsinki

        #18
        Kuten tuolla aikasemmin todettiin, tuurna kannan ulkoreunaan ja pikkuvasaralla lähtee varmasti. Ei sitä kuitenkaan ole kovin tiukkaan vedetty kiinni, vaikka olisikin ruostetta.

        Comment

        • peeämwee
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 1823
          • I sink hell

          #19
          Kirestetään vielä vähän, oho....

          Katsos, kohtalontoveri! ostin tossa vähän aikaa sitten sigun e28:sin ja näitä kivoja pikku yllätyksiä löytyi mukavasti jonkun entisen omistajan toimesta

          Mm. takarummun mutskut kummaltakin puolelta, perän tyhjennysproppu on kiristetty (tai yritetty avata) ja hupsis, siinähän on kuusiokolo taas päässyt lipsahtamaan.

          Onneksi tämä tunari on tyrinyt "vain" nämä perus huollettavissa olevat kohteet.

          Ai niin, kakun kuorrutus onkin sitten 3 tai 4 laatikon mutteria josta on jengat paskana Onneksi alimmat mutterit.

          Täytyy vissiin viedä pajalle laitettavaksi jotkut stopparit? tai jotain??

          Vai löytyykö parempia ehdotuksia?
          Käyttis 2022 330e xDrive M sport
          Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
          A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
          http://velkakello.fi/

          Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
          https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

          Comment

          • boosted.fun
            Bimmer Rookie
            • Oct 2004
            • 104
            • Kannus

            #20
            Originally posted by Remolux View Post
            kohan varoo ettei polta laakeria...
            Tarkoitinkin et pelkkä ruuvin kanta lämmitetään jolloin napa ei juurikaan lämpene jos jollakin jäi epäselväksi.
            e36 328i
            e21 315tic
            ex e30 324TD
            Pieni on kaunista lukuunottamatta ahtimia..

            Comment

            • reinuk
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 636
              • Helsinki

              #21
              Jos uudet levyt on olemassa, niin ei mitään sääli hommia. Tarvitaan vaikka 1,5 kg:n leka. Satula irti (luonnollista), pyörittää sen surullisen kiinnityspultin sinne satulanpaikan vastakkaiseen reunaan ja sitten ei muutakuin lekalla sisältä ulospäin satulan kohdalta tempaisten levy irti (yksi kunnon pusu riittää). Tuossa levy yleensä murtuu siitä kiinnitysruuvin ympäriltä ja sitten sen mutterin saa lähes sormin irti. Aikaa tuohon ei juurikaan saa kulumaan.

              Näin se on toiminut niin E30:ssä, E12:sta, E28:ssa....
              Hubraum statt spoiler!

              Nyt: 530dA xDrive F11 -15

              Ex.penaalit: 2000 NK -66/-67, 520iA E28 -86, 520 E12 -80, 520i E28 -84, M535i E28 -86, 2000 TI-Lux NK -67, 525iA/M5 E34 -89/-93, 520d Touring E39 -00, 325i Cabrio E30 -89 'Sultans Edition', 316i E46 -02, 320dA E90 -06, 320dA Touring E91 -06, M5 3.8 E34 -92, 530dA Touring E61 -05, 320d Touring E91 -08, 330dA Touring M-sport E46 -04, 320dA xDrive touring E91 -10/11, X3 xDrive20d F25 -11, 530dA xDrive Touring F11 -11, X3 xDrive20d F25 M-sport -12

              Comment

              • Nuke
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2008
                • 1266
                • Janakkala

                #22
                Uppista!

                Laitetaan nyt tännekkin... Omassa E30:n jarruprojektissa tapahtunutta:

                Oli sitten jarrulevyjen kiinnityspultit vähän jumittuneet molemmilla puolilla. Kuusiokolot -> helvetin kovaa kiinni -> kannat pyöreeks... Eikun porakonetta kaivelee... Ja sit kierteet paskaks. (toisen puolen "pultti" vieläkin kierteissää, reikä keskellä pulttia... Pääasia että kannat ovat poissa ja levyn väliin ei jää mitään. Onneks oli noi 30mm spacerit niin sai niiden avulla jarrulevyt paikoilleen.

                Mitenköhän noiden kierteiden korjaus kannattaa tehdä? Uutta metallia, reikä siihen ja kierteet. Ei varmaan kylläkään saa kierrettä oikeeseen kohtaan noin? :think

                Ehdotuksia otetaan vastaa?
                E36 325i -92 Coupe wnb. Gr-F

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #23
                  Originally posted by Nuke View Post
                  Laitetaan nyt tännekkin... Omassa E30:n jarruprojektissa tapahtunutta:

                  Oli sitten jarrulevyjen kiinnityspultit vähän jumittuneet molemmilla puolilla. Kuusiokolot -> helvetin kovaa kiinni -> kannat pyöreeks... Eikun porakonetta kaivelee... Ja sit kierteet paskaks. (toisen puolen "pultti" vieläkin kierteissää, reikä keskellä pulttia... Pääasia että kannat ovat poissa ja levyn väliin ei jää mitään. Onneks oli noi 30mm spacerit niin sai niiden avulla jarrulevyt paikoilleen.

                  Mitenköhän noiden kierteiden korjaus kannattaa tehdä? Uutta metallia, reikä siihen ja kierteet. Ei varmaan kylläkään saa kierrettä oikeeseen kohtaan noin? :think

                  Ehdotuksia otetaan vastaa?
                  Kierreholkki. Valuun pitäisi olla suht helppo pyöritellä kierteet. Kun poraat anna levyn olla paikallaan niin saat jarrulevyn pultinreiästä vahän osviittaa mihin kohtaa reiäin pitäisi tulla.
                  Hmm, toisaalta, onko jarrulevyn kiinnityspultti pakollinen. Napaanhan se pyörä loppupelissä kiinnittyy, jarrulevy on välissä muuten vaan. Kaikissa autoissa ei jarrulevy ole millään kiinni.
                  Last edited by petrolhead; 07-12-2008, 20:07.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by Nuke View Post
                    Laitetaan nyt tännekkin... Omassa E30:n jarruprojektissa tapahtunutta:

                    Oli sitten jarrulevyjen kiinnityspultit vähän jumittuneet molemmilla puolilla. Kuusiokolot -> helvetin kovaa kiinni -> kannat pyöreeks... Eikun porakonetta kaivelee... Ja sit kierteet paskaks. (toisen puolen "pultti" vieläkin kierteissää, reikä keskellä pulttia... Pääasia että kannat ovat poissa ja levyn väliin ei jää mitään. Onneks oli noi 30mm spacerit niin sai niiden avulla jarrulevyt paikoilleen.

                    Mitenköhän noiden kierteiden korjaus kannattaa tehdä? Uutta metallia, reikä siihen ja kierteet. Ei varmaan kylläkään saa kierrettä oikeeseen kohtaan noin? :think

                    Ehdotuksia otetaan vastaa?
                    Oletko kokeillut vastakierretapilla poistaa ruuvin jäänteitä?
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Nuke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2008
                      • 1266
                      • Janakkala

                      #25
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Oletko kokeillut vastakierretapilla poistaa ruuvin jäänteitä?
                      En ole. Pitää sitäkin kokeilla jos joudun spacerit poistamaan madalluksen yhteydessä... :think
                      E36 325i -92 Coupe wnb. Gr-F

                      Comment

                      • Mumtsi
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2008
                        • 282
                        • Kotka

                        #26
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Oletko kokeillut vastakierretapilla poistaa ruuvin jäänteitä?
                        Ei noin pieniin pultteihin mitään vastakeirretappeja tarvitse. Tarkasti keskelle vaan 4mm reikä ja sitten kierretapilla aukaisee ne kierteet.
                        - Isi mikä toi on?
                        - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

                        Comment

                        • Nuke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2008
                          • 1266
                          • Janakkala

                          #27
                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Kierreholkki. Valuun pitäisi olla suht helppo pyöritellä kierteet. Kun poraat anna levyn olla paikallaan niin saat jarrulevyn pultinreiästä vahän osviittaa mihin kohtaa reiäin pitäisi tulla.
                          Hmm, toisaalta, onko jarrulevyn kiinnityspultti pakollinen. Napaanhan se pyörä loppupelissä kiinnittyy, jarrulevy on välissä muuten vaan. Kaikissa autoissa ei jarrulevy ole millään kiinni.
                          Aivan, mutta tuo vain helpottaa renkaiden vaihtoa jos levy pysyy paikoillaan. Eipä sillä muuta väliä olekkaan.
                          E36 325i -92 Coupe wnb. Gr-F

                          Comment

                          Working...
                          X