Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarruneste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Carbonfiber
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 5224
    • Hki 43

    Jarruneste

    Ens viikolla pitäs omaan autoon tehä jarruremonttia. Kysymys kuuluukin, että onko jarrunesteissä eroja? DOT4:sta siis oon laittamassa, mutta onko sama että onko se BMW:n suosittelemaa tai vaikkapa Biltemasta ostettua? Eli onko väärä paikka "säästää"?
    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
    Z3 Roadster 2.8 '98
    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4647
    • Tuusula

    #2
    Eroja noissa on ihan samallalailla ku öljyissäkin. Ei se kunnon neste nyt niin paljoa enempi maksa etteikö samantien kannattaisi laittaa parempia litkuja. Tilavuus kun kuitenkin on max. litra niin eikös se samantien kannata heittää ne 20e nesteet sinne. Niin harvoin noita kuitenkin vaihdellaan.
    ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • Carbonfiber
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 5224
      • Hki 43

      #3
      Originally posted by Jonsku View Post
      Eroja noissa on ihan samallalailla ku öljyissäkin. Ei se kunnon neste nyt niin paljoa enempi maksa etteikö samantien kannattaisi laittaa parempia litkuja. Tilavuus kun kuitenkin on max. litra niin eikös se samantien kannata heittää ne 20e nesteet sinne. Niin harvoin noita kuitenkin vaihdellaan.
      Joo näin aattelinkin! Onkos jotkut nesteet ylivoimaisia tai mistä noi hyvät nesteet tunnistaa muusta kun hinnasta? Niin ja minne suuntaan ostosreissun, kun Bilteman ja Motonetin hintataso on sellast viittä euroa litralta?
      Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
      Z3 Roadster 2.8 '98
      isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
      ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
      Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
      Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

      Comment

      • GOOFY
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 4139
        • .

        #4
        onhan niissä eri kiehumis pisteitä... jos ny mennään ihan jarrujen ääri rajoilla, rata ajoa ja sellaista. ei kai niilä muuten ole hirveesti eroja kuin erin värinen puteli...
        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

        Comment

        • Jesper
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1447

          #5
          Mitäs ne silikoninesteet on?:think Eikös sitä käytetä kilpureissa?

          Comment

          • Carbonfiber
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 5224
            • Hki 43

            #6
            Originally posted by GOOFY View Post
            onhan niissä eri kiehumis pisteitä... jos ny mennään ihan jarrujen ääri rajoilla, rata ajoa ja sellaista. ei kai niilä muuten ole hirveesti eroja kuin erin värinen puteli...
            Pakka taas sekaisin. Mitä nesteitä teillä autoissanne pyörii?

            Originally posted by Jesper View Post
            Mitäs ne silikoninesteet on?:think Eikös sitä käytetä kilpureissa?
            Joo just kisakäyttöön tehtyjä mielestäni. Parempi poljintuntuma? Eikä absorboi vettä.
            Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
            Z3 Roadster 2.8 '98
            isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
            ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
            Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
            Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #7
              Arkikäytössä en usko että monikaan meistä ulosmittaa jarrunesteen ominaisuuksia, kilvanajossa sitten erikseen, enpä osaa mitään merkkiä oikein suositella, sattuneesta syystä käytän itse GM alkuperäis nestettä, syytä voitte arvailla

              Itse väitän että "tavalliseen" autoon on paljon suurempi merkitys sillä että ne nesteet tosiaan vaihtaa, kuin sillä että mitä merkkiä laittaa.

              Ja ne jotka silikoni nesteiden perään hapuilevat, niin järjestelmä tulee puhdistaa täysin vanhan nesteestä ennen silikonejen laittoa, pirtulla, sanovat vanhat jermut, tiä sitten että todenperäänkö.
              Olli.

              Comment

              • Kilpuri
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 831
                • Tampere

                #8
                Juuri tänään tuli vaihdettua jarrunesteet.

                Sisään laitoin sitä mitä siellä oli 2,5-vuotta, eli Aspon 5.1-mehua. Näytti ihan kirkkaalta tuonkin ajan jälkeen. 5.1-mehua voi laittaa systeemiin, missä on ollut aiemmin DOT4:sta. DOT5:nen on sitä silikoonimehua, en itse laittaisi käyttöautoon. Normaalissa ajossa on ihan sama mitä se on (DOT4 / DOT5.1) jos se on suht tuoretta (max. 3-vuotta).

                Kisa-autoissa on käytetty Motulin RBF600:sta (kiehumispiste 312C). Saa Motonetistä noin 10€/0,5l hintaan. Jos tätä meinaat laittaa omaasi, niin se kannattaa vaihtaa vuosittain, sillä tyypillisesti racing nesteet imee kosteutta (hydroskooppisia) ilmasta enemmän ja näin ominaisuudet huononee nopeammin / jyrkemmin.
                Last edited by Kilpuri; 17-05-2007, 20:05.
                Now: 525xd -09
                Ex: 330d -07
                Ex: 328i -96

                Comment

                • Jesper
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 1447

                  #9
                  Originally posted by Rocla View Post
                  Ja ne jotka silikoni nesteiden perään hapuilevat, niin järjestelmä tulee puhdistaa täysin vanhan nesteestä ennen silikonejen laittoa, pirtulla, sanovat vanhat jermut, tiä sitten että todenperäänkö.
                  On totta! Pitää olla ehdottomasti täysin putsattu järjestelmä!

                  Comment

                  • intfreak
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 2966
                    • Uusikaupunni

                    #10
                    Originally posted by Carbonfiber View Post
                    Pakka taas sekaisin. Mitä nesteitä teillä autoissanne pyörii?
                    DOT4+ taitaa olla kun sitä töissä niihin volvoihin laitetaan Kyllä tuolla pärjää ihan hyvin siviililiikenteessä, en nyt heti keksi järkisyytä laittaa 5.1:stä.

                    Joo just kisakäyttöön tehtyjä mielestäni. Parempi poljintuntuma? Eikä absorboi vettä.
                    Muistaa vain ettei sitä tule sekoittaa norminesteiden kanssa. Näköjään muut jo kerkesivät ensin
                    N62 Money Spender Club

                    Comment

                    • Carbonfiber
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 5224
                      • Hki 43

                      #11
                      Kiitoksia kaikille vastanneille. Pitää lähteä täs kauppoja kiertelemään. En ollu kyl missään vaiheessa silikoninesteitä laittamassa, että pysyköön ne silikonit kilpa-autoissa ja rinnoissa.
                      Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                      Z3 Roadster 2.8 '98
                      isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                      ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                      Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                      Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                      Comment

                      • Jesper
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 1447

                        #12
                        No ei se silikoni tisseissäkään kovin kummoista oo... Se on vähän kun laittais Ladaan jalopuuratin.
                        Hienohan se on ja kiva hipelöidä, mutta kyyti ei tuu just yhtään kummemmaksi.

                        Comment

                        • SledgeHammer82
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1651
                          • Pk-seutu

                          #13
                          Tuolla asiallista tekstiä aiheesta



                          Mulla on e34:ssä DOT4-nesteet. Kokeilin toista e34:sta johon oli laitettu DOT 5.1 jarrunesteet. 5.1:llä poljin oli selvästi pehmeämpi, mikä ei ollut minun mieleen.

                          Arkikäyttöön suosittelen vahvasti DOT4:sta, niin ei ruostu kytkin- ja jarrusylinterit tai ilmausruuvit.

                          Comment

                          • arska84
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 1355
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Originally posted by Jesper View Post
                            No ei se silikoni tisseissäkään kovin kummoista oo... Se on vähän kun laittais Ladaan jalopuuratin.
                            Hienohan se on ja kiva hipelöidä, mutta kyyti ei tuu just yhtään kummemmaksi.
                            Pöllit ton Matti leffasta

                            Asiasta jarrunesteisiin. Miten ton saa helpommiten tyhjäksi? avatakko vaan joka kulmasta ilmausruuvit ja pumppaamaan? Entäs kun järjestelmä on tyhjä, aletaanko ilmaamaan ristiin esim etu oikea ja sitten taka vasen?
                            BMW PREMIUM

                            BMW E46 318

                            Comment

                            • Kilpuri
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2004
                              • 831
                              • Tampere

                              #15
                              Kuten tossa linkissäkin oli:

                              1. Ensin jollain systeemillä (esim. iso injektioruisku) säiliö mahd. tyhjäksi.
                              2. uutta mehua säiliö täyteen
                              3. Pyörä kerralla irti ja jarruja ilmaileen (vaikka 15 kertaa per satula, niin varmaan on vaihtunut). Muista säiliön täyttö uudella mehulla aina kun vajaa
                              4. Jarrunesteen pinnan tarkistus/mahdollinen lisäys

                              Siinä se!
                              Last edited by Kilpuri; 17-05-2007, 20:50.
                              Now: 525xd -09
                              Ex: 330d -07
                              Ex: 328i -96

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎