Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarruneste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tate-
    Moderator
    • Jan 2004
    • 3211
    • Nurmijärvi

    #31
    Moposportista saa ainakin vähän parempia nesteitä pkseudulta. Ja sieltä saa sellasia katu/rata-käyttöön tarkoitettuja myös.. Kannattaa käydä kysymässä.
    I Believed I Would Die.

    Comment

    • Carbonfiber
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 5224
      • Hki 43

      #32
      Originally posted by -Tate- View Post
      Moposportista saa ainakin vähän parempia nesteitä pkseudulta. Ja sieltä saa sellasia katu/rata-käyttöön tarkoitettuja myös.. Kannattaa käydä kysymässä.
      Ok, kiitos. Pitää käydä kattomas, ku melkein naapuris sijaitsee.
      Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
      Z3 Roadster 2.8 '98
      isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
      ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
      Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
      Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

      Comment

      • -Tate-
        Moderator
        • Jan 2004
        • 3211
        • Nurmijärvi

        #33
        Jep, sen takia mainitsinkin. Itsellä sieltä ostetut nesteet omassa vanhuksessa, olisko ollut Motul merkkiä. Onhan tietysti myös Autoracing.fi jne jne.
        Last edited by -Tate-; 21-05-2007, 11:24.
        I Believed I Would Die.

        Comment

        • Kilpuri
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 831
          • Tampere

          #34
          Motulin RBF 600:sta saa Motonetistä 11,90€ / 0,5l.

          Hyvää tavaraa kisa/ratakäytössä!

          Normaaliin tieliikenteeseen riittä mikä hyvänsä, kunhan ne vaan vaihtaa säännöllisesti!
          Now: 525xd -09
          Ex: 330d -07
          Ex: 328i -96

          Comment

          • Keimo
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2032
            • Kekkoslovakia

            #35
            Originally posted by Kilpuri View Post
            Motulin RBF 600:sta saa Motonetistä 11,90€ / 0,5l.

            Hyvää tavaraa kisa/ratakäytössä!

            Normaaliin tieliikenteeseen riittä mikä hyvänsä, kunhan ne vaan vaihtaa säännöllisesti!
            Millainen jarrunesteen pitää olla, jos käy silloin tällöin radalla? Onko dot 4 -luokituksella tällaisia semikisanesteitä?

            Comment

            • Kilpuri
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 831
              • Tampere

              #36
              Avain asiahan on se lämmönkesto:

              PROPERTY DOT 4 DOT 5.1
              Dry BP (F)@ 0.0% H2O 446 509
              Wet BP (F)@ 3.7% H2O 311 356

              lähde: http://www.stoptech.com/tech_info/wp...fluid_1a.shtml

              446F = 230C
              509F = 265C
              311F = 155C
              356F = 180C

              Varmasti luvut vaihtelee merkeittäin hieman.

              Motul RBF600:lle luvataan lämmönkestoa 312C.

              Ts. Satunaiselle ratakuskille (ei pitkiä ajopätkiä putkeen) riittänee normit mehut, kunhan ne on tuoreet! Kun aina keväisin vaihtaa mehut autoonsa, niin tuskin on huolta, varsinkin jos ajaa muutaman hassun kierroksen rataa kerrallaan.
              Now: 525xd -09
              Ex: 330d -07
              Ex: 328i -96

              Comment

              • Ozzy #69#
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2006
                • 1646
                • Pirkanmaa

                #37
                Paljonkos tuonne e36:een menee jarrunestettä? Ajattelin käydä hakemassa uudet nesteet, joten kuinkahan monta tuollaista 0,5l purkkia täytyy varata.
                G20 330e M-Sport sunset orange

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #38
                  Originally posted by SledgeHammer82 View Post

                  Mielestäni pumppaamisen lisäksi ainut järkevä keino vaihtaa jarrunesteet on esim. merkkihuollon käyttämä metodi, jossa ilmausruuvi avataan ja uutta jarrunestettä tuodaan 1,5 baarin paineella nestesäiliöön spesiaali-korkin, jossa on venttiili, kautta. Sitten kun uutta nestettä tulee ilmausruuveista käännetään ruuvi kiinni ja homma on valmis.
                  Kattoo vaan ettei paine pääse nousemaan. 1 kilon ylipaineella jarrunestesäiliö yleensä antautuu. En itse käytä.

                  Viimeisen sadan jarrunesteen vaihdossa olen imaissut säiliön tyhjäksi siihen tarkoitetulla "imurilla".
                  -EDIT:Tämmönen.. Näin vanhaa nestettä ei tarvitse työntää järjestelmän läpi ja homma nopeutuu. Säiliöstä sihti pois ennen tätä. Pulputus pullo päälle työntämään uutta jarrunestettä.
                  Imurin letku joka nurkaan vuorollaan. Nesteen vaihtumista ei letkun läpi välttämättä havaitse , jos nesteet ovat sen 2 vuotta vanhoja mitä niiden vaihtoväli on. Kirkkaudesta ei muuten voi päätellä nesteen kuntoakaan , sen paljastaa vesipitoisuusmittari.

                  Joku kirjoitti ongelmista ilmaruuvin kanssa. Nesteen vaihto kahden vuoden välein ja unohtaa ylikiristää ilmaruuvit niin ongelmia ei tule. Ilmaruuvejakin saa onneksi uusia.

                  Originally posted by Ozzy #69# View Post
                  Paljonkos tuonne e36:een menee jarrunestettä? Ajattelin käydä hakemassa uudet nesteet, joten kuinkahan monta tuollaista 0,5l purkkia täytyy varata.
                  Litra. Sillä pärjäät varmasti jos et meinannut tyhjäksi laskea järjestelmää.

                  Originally posted by Kilpuri View Post

                  Ts. Satunaiselle ratakuskille (ei pitkiä ajopätkiä putkeen) riittänee normit mehut, kunhan ne on tuoreet! Kun aina keväisin vaihtaa mehut autoonsa, niin tuskin on huolta, varsinkin jos ajaa muutaman hassun kierroksen rataa kerrallaan.
                  Tossa sigun touringissa jarrunesteen vaihto tuoreeseen vähensi , muttei poistanut ongelmia Ahvenistolla (no mä nyt jarruttelen joka paikkaan muutenkin liiaksi )
                  Last edited by petrolhead; 27-05-2009, 16:36.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #39
                    Tupla tai jotain , voi poistaa.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Torppa
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2008
                      • 283
                      • Vihti

                      #40
                      Wikipedia kertoo :

                      DOT
                      3- ja 4-nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, mutta DOT 5:sta ei saa koskaan sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa. DOT 5 on silikoonipohjainen, eikä sen sekaan pitäisi kondensoitua vettä samalla tavalla kuin DOT 3- ja 4-nesteisiin, jotka ovat hygroskooppisia eli ne imevät itseensä vettä. Huonona puolena voidaan mainita kallis hinta ja siirryttäessä 5:een pitäisi kuulemma koko jarrujärjestelmä puhdistaa huolellisesti, ilmeisesti sprii/pirtu sopii puhdistukseen.


                      No, mutta itse vaihtelin tuossa pari kk sitten, aikaisemmin dot4 ollut sisällä luultavasti. Ja luiskaisin sisään dot 5.1 ABS nesut. Reippaasti imemällä jarrunesteen vaihtolaitteella, kun korjaamossa töissä olen. Poljin tuntuma pysynyt vähintäänkin samana ellei parempana. Ja hyvin jarruttaa.

                      Autohan on 325 e36 coupe -92
                      ------------------------------------------------
                      Entiset:
                      E61 535D M-sport 11/-05
                      E61 535D M-sport 12/-04
                      E46 330D Touring 11/-03
                      E36 325i Coupe 8/-92
                      E30 318i Coupe -89

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #41
                        Originally posted by Torppa View Post
                        Wikipedia kertoo :

                        DOT
                        3- ja 4-nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, mutta DOT 5:sta ei saa koskaan sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa. DOT 5 on silikoonipohjainen, eikä sen sekaan pitäisi kondensoitua vettä samalla tavalla kuin DOT 3- ja 4-nesteisiin, jotka ovat hygroskooppisia eli ne imevät itseensä vettä. Huonona puolena voidaan mainita kallis hinta ja siirryttäessä 5:een pitäisi kuulemma koko jarrujärjestelmä puhdistaa huolellisesti, ilmeisesti sprii/pirtu sopii puhdistukseen.


                        No, mutta itse vaihtelin tuossa pari kk sitten, aikaisemmin dot4 ollut sisällä luultavasti. Ja luiskaisin sisään dot 5.1 ABS nesut. Reippaasti imemällä jarrunesteen vaihtolaitteella, kun korjaamossa töissä olen. Poljin tuntuma pysynyt vähintäänkin samana ellei parempana. Ja hyvin jarruttaa.

                        Autohan on 325 e36 coupe -92
                        Jep, eli Dot5 edelleen silikonineste, 5.1 ei. 5.1 sopii laittaa vanhempien tillalle.
                        Ja suosittelen myös tuollaista alipainelaitetta joka laitetaan vaan ilmausruuviin ja avataan ruuvia. Laite vetää nesteet säiliöstä ja suosittelen varaamaan sen 2kpl 0.5l pulloa.
                        Eka imetään nestesäiliö melkeen tyhjäksi, lisätään uutta ja imetään niin kauan että uutta alkaa tulla letkusta läpi.

                        Ite tykkään ainakin ajaa reilummin nestettä systeemin läpi, siksi tuo 2 pulloa.
                        Se jarrusylinteri renkaan päässä on kuitenkin viimeinen ketjussa missä ne nesteet vaihtuu ja ensimmäinen joka ottaa vanhoista nesteistä nokkiinsa. Parempi että varmasti vaihtuu.
                        Ja varsinkin siinä oikeassa takarenkaassa mistä aloitetaan, kestää melko pitkään ennenkuin uutta nestettä sinne tulee.
                        Last edited by Supa; 27-05-2009, 17:47.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • nun6
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2005
                          • 287
                          • where the sun doesn't shine

                          #42
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Mainittakoon, että DSC:llä varustettuihin autoihin BMW:n oma suositus on matalan viskositeetin DOT4, esim. ATE SL.6. Pienellä viskositeetilla ilmeisesti haetaan DSC:n nopeampaa reagointikykyä.
                          Onkos se suositus vai määräys? Varaosamyyjä (tarvikeliikkeessä) ei myyny mulle 5.1 nestettä just ton DTC:n takia, vaan näytti DOT4 purkkia jossa oli joku ESC -leima. Sanoi, ettei perinteistä nestettä saa laittaa.

                          Meinasin laittaa jotain 5.1 tai Motulin RBF 600 kilpanestettä. Käykös toi motul kun sekin on dot4, vai pitääkö olla jotain nimenomaista luistonestonestettä?

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            #43
                            Originally posted by nun6 View Post
                            Onkos se suositus vai määräys? Varaosamyyjä (tarvikeliikkeessä) ei myyny mulle 5.1 nestettä just ton DTC:n takia, vaan näytti DOT4 purkkia jossa oli joku ESC -leima. Sanoi, ettei perinteistä nestettä saa laittaa.

                            Meinasin laittaa jotain 5.1 tai Motulin RBF 600 kilpanestettä. Käykös toi motul kun sekin on dot4, vai pitääkö olla jotain nimenomaista luistonestonestettä?
                            Kyllähän nuo jarrut toimii millä tahansa nesteellä, joten suosituksesta voidaan puhua. Tuota matalaviskositeettista DOT4:ää original teile joka tapauksessa on. Ainakin Oulusssa neste tulee halvemmaksi marmoritiskiltä kuin tarvikeliikkeestä ATE SL.6:na.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #44
                              Onko kokemuksia tavallisen DOT4 ja tuon ATE SL.6 nesteen eroista? Siis lähinnä huomaako ABS:n toiminnassa eroja siinä miten nopeasti/terävästi ABS hakkaa?

                              Netistä löytyy pari juttua jossa erojen kerrotaan olleen suuria, mutta kaikkea mitä netissä lukee ei tietenkään pitä uskoa..

                              Tilasin tuota ATE SL.6 nestettä 5 litraa Saksasta, joten jossain vaiheessa tulee toki omiakin kokemuksia.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Coltti
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2009
                                • 332
                                • https://t.me/pump_upp

                                #45
                                Tuli sitten lueskeltua tätäkin topiccia, kun katsoin tietoa jarrunesteistä.

                                Ite oon käyttäny jarrujen ilmaamiseen hyvinkin yksinkertaista paineilmasysteemiä:

                                Polkupyörän sisäkumi katkaistaan ja solmitaan toisesta päästä varmasti tiiviiksi.
                                Toinen pää venyy juurikin sopivasti jarrunestesäiliön korkin tilalle ja tähän vielä kiristän normaalin vesiletkuklemmarin kiristämään. Sitten vaan sopivasti painetta järjestelmään, että sisäkumi hieman paisuu ja ilmausruuvia auki, hyvänä norona tulee, eikä tartte pumpata poljinta.

                                Pumppaamalla ilmaamisessa on myös vaarana, jos nesteitä ei ole vaihdettu on ajan hammas voinut käydä tekemässä tuhojaan pääsylinterin liikeradan alueella, jossa poljin ei normaalisti käy. Sitten ilmatessa, kun tiiviste menee syöpyneen kohdan yli, se hajoaa ja jarrupoljin rupeaa valumaan liikennevaloissa hitaaasti pohjaan...
                                https://t.me/pump_upp

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎