Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden merkitys kiihtyvyyteen..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • QUASIMODO
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 2543
    • Pirkkala

    Vanteiden merkitys kiihtyvyyteen..?

    Nyt kun on hetken jo ajellut noilla 17" kesävalsseilla,niin tuntuu jotenkin tuo kulkupuoli erilaiselta kuin mitä se oli 15" talvi vanteilla..Onko se pelkästään korvien välissä vai onko tuolla oikeasti jotain merkitystä?Ajatellut jos 16" hankkisi kesävanteiksi ja panostaisi sitten ennemmin vaikka leveyteen...

    Ja ohimennen kysyisin vielä paljon puhutuista vapaavirtaussuodattimista..
    Tiedän,että sillä ei auton tehoja saa lisättyä,eli siitä on turha alkaa vittuilemaan,mutta imuääniä tekisi mieli..En kuitenkaan haluaisi tehojen laskevan(mikä todennäköisesti tapahtuisi)..tai että kone muuten "vahingoittuu".Moni on ilmeisesti tuollaisen laittanut..Eli kertokaapa hieman siitä..(E36 6-syl.)..Onko noista 30€ kartiosuodattimista mihinkään?Niillä vakiokoteloihin menevillä suodattimilla ei minkäänlaisia imuääniä saavuteta?

    Saattoi olla taas kummia kysymyksiä,mutta koittakaa olla vittuilematta..kiitoksia!
    sigpic
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    #2
    tokihan ne vanteet vaikuttaa, mut eipä ne siitä juuri kevene vaikka tuuman pienennät, jos samalla levenee

    tällainen kartiosuodatin voi olla jopa toimiva, eli siis konehuoneestä eristetty. onhan tollanen suojaus aika helppo tehdä vaikka itse... laadukas suodatin kannattaa hommata ja sitä pitää huoltaa vähän eri malliin mitä vakio paperista. :think

    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • Juhaska
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 3987
      • Suomi

      #3
      Kyllähän sillä vanteen koolla on vaikutus niin kiihtyvyyteen, kuin kulutukseenkin. Itselläkin oli viime kesän alla 17" vanteet ja nyt hommasin tälle kesälle 18" niin kyllä kulutus on melkein litraa suurempi /100km vaikka vanteet ja kumit on yhtä leveät eli vanne 8" ja kumit 235 joka kulmassa.
      Mutta jos kyseessä on taottu laatu vanne niin se kasvanut massa ja koko ei ole niin helposti huomattavissa perstuntumalla. Mutta tässä taas tullaan siihen että tuollainen 17"-18" vanne maksaa helposti sen 1000€/kpl.

      Puhumattakaan yhdestä jenkkilän valmistajan vanteista joiden kehän valmistuksessa on käytetty hiilikuitua niin kappale hinta nousee 18" vanteelle lähelle 2000€. Mutta tuo vanne vastasi sitten painoltaan perus 14"-15" aluvanteen painoa. Harmi vain, kun en enää tuota valmistajaa muista.
      ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

      Comment

      • zeneg
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 1238
        • Oulu

        #4
        Teoriassa: isompi vanne= kulkee kovempaa mutta kiihtyy huonommin
        pienempi vanne= kiihtyy kovempaa mutta kulkee vähemmän

        Ja tuo jos sulla on 17" vanne,ja laitat tilalle 16" mutta leveämmän niin sama vaikutus..

        Comment

        • Tomppa111
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 92

          #5
          Originally posted by QUASIMODO View Post
          Nyt kun on hetken jo ajellut noilla 17" kesävalsseilla,niin tuntuu jotenkin tuo kulkupuoli erilaiselta kuin mitä se oli 15" talvi vanteilla..Onko se pelkästään korvien välissä vai onko tuolla oikeasti jotain merkitystä?Ajatellut jos 16" hankkisi kesävanteiksi ja panostaisi sitten ennemmin vaikka leveyteen...


          Saattoi olla taas kummia kysymyksiä,mutta koittakaa olla vittuilematta..kiitoksia!
          Kyllä sillä vanteen+renkaan massalla on merkitystä. Karkea arvio on, jos sun rengas+vanne yhdistelmä painaa 2-3 kg (n. 10kg/4 rengasta) enemmän kuin aiemmin, niin tarvitset 10 heppaa koneesta enemmän tehoa, jotta saat korvattua kiihdytyksessä aiheutuvan tehohävikin. Tietysti jos tehoa on niin paljon, että pitoa ei ole niin isommilla renkailla luonnollisesti voi kiihtyä paremin.

          Comment

          • Ravermeister
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1508
            • Melkeen Turkkuses

            #6
            Originally posted by zeneg View Post
            Teoriassa: isompi vanne= kulkee kovempaa mutta kiihtyy huonommin
            pienempi vanne= kiihtyy kovempaa mutta kulkee vähemmän
            Käytännössä: Jos rengaskoko on oikein valittu, vanteen tuumakoon kasvattaminen ei vaikuta tuohon asiaan mitenkään, sillä vierintäkehä pysyy samana.
            Kiihtyvyyteen vaikuttaa rengas-vanneyhdistelmän paino ja renkaan vierintävastus.
            -Turku Connection-
            HDJ80 4.2TD
            ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

            Comment

            • mynni
              Bimmer Rookie
              • Jan 2006
              • 159

              #7
              minulla oli talvirenkaat orkkis 15 aluilla ja nyt 18 raskasmetallivanteet, huomasi heti kun pani alle, että kulkee huonommin ja kulutus on noussut yli litran talvi kulutuksesta.

              Sitten siitä 30€ vaparista sen verran, että itellä oli semmonen autossa paikalla kun ostin sen, vaihoin orkkiksen heti tilalle, oli imu putkessa paskaa, ei taida olla suodatus kyky oikeen hyvä.
              ex: e61 525da -07 lci "m-sport"
              ex: e46 316 touring -02
              ex: e39 523i -96
              ex: e36 325i coupe avus edition -94
              ex. e28 520i -85
              ex. e21 316/2.0 -77

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by zeneg View Post
                Teoriassa: isompi vanne= kulkee kovempaa mutta kiihtyy huonommin
                pienempi vanne= kiihtyy kovempaa mutta kulkee vähemmän

                Ja tuo jos sulla on 17" vanne,ja laitat tilalle 16" mutta leveämmän niin sama vaikutus..
                Miten vannekoko vaikuttaa tuohon asiaan? Renkaan halkaisija kun ei vannekokoa muuttamalla muutu miksikään?
                Sitten niihin vanteen painoihin, eli oleellista kai on vanteen+renkaan kokonaispaino, ei siis pelkkä renkaan paino. Jos tässä aletaan laskemaan muutaman kilon vaikutusta itse kiihtyvyyteen niin vaikutus on kuitenkin paljon pienempi kuin renkaan vierintäkitkan merkityksellä itse kiihtyvyyteen.
                Väitän että niin timanttista "kultapersettä" ei olekkaan että tuollaisen tyypillisen katurengas/vanneyhdistelmien 1-3kg:n painoeron huomaisi kiihdyttämällä(vaikutus 0-100kmh aikaan jotain 0.05sek. Ääritilanteiden ajettavuuden muutoksen huomaa toki helpostikkin jo 3kg:n/per nurkka erossa, mutta ei kyllä kiihtyvyydessä.
                Kyyhdytysautojen Drag Weld vanteetkin ovat kevyitä jousituksen reagoinnin/dynaamisen pidon vuoksi(maksimaalisen pieni jousittamaton massa), ei välttämättä muutaman sadasosasekunnin vuoksi vaikka tässä kohtaa sillä voi joskus olla suurikin merkitys.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10057
                  • KVLA

                  #9
                  Originally posted by mynni View Post
                  minulla oli talvirenkaat orkkis 15 aluilla ja nyt 18 raskasmetallivanteet, huomasi heti kun pani alle, että kulkee huonommin ja kulutus on noussut yli litran talvi kulutuksesta.

                  Sitten siitä 30€ vaparista sen verran, että itellä oli semmonen autossa paikalla kun ostin sen, vaihoin orkkiksen heti tilalle, oli imu putkessa paskaa, ei taida olla suodatus kyky oikeen hyvä.
                  Kesärenkaasi on varmaan leveämmät kuin talvikurrasi.Joten vierintävastusta löytynee enemmin.Myös halkaisijassa saattaa olla pientä/isoa eroa.Kun tästä johtuen vierintäkehä muuttuu,niin mittaustulokset ei ole suoraa vertailukelpoisia.Huom: lämpimillä ilmoilla ilmastointi lisää kulutusta verraten talvipakkasiin.

                  Ps.Mitkä on "raskasmetallivanteet"?Peltivanteista ja kevytmetallivanteista olen kyllä kuullut,mutta..?

                  Comment

                  • Tomppa111
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 92

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Kyyhdytysautojen Drag Weld vanteetkin ovat kevyitä jousituksen reagoinnin/dynaamisen pidon vuoksi(maksimaalisen pieni jousittamaton massa), ei välttämättä muutaman sadasosasekunnin vuoksi vaikka tässä kohtaa sillä voi joskus olla suurikin merkitys.
                    Ei taida kiihdytyksessä jousittamattoman massan vähennys vanteissa paljoa auttaa. Koska perät saattaa painaa lähelle sataa kiloa ja ylikin ja toiseksi, dragstereissa kun ei ole jousitusta ollenkaan. Eli kiihdytyksessä hyvinkin pyritään minimoimaan sitä inertiaa.

                    Comment

                    • zeneg
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 1238
                      • Oulu

                      #11
                      [quote=Hemi;958267]Miten vannekoko vaikuttaa tuohon asiaan? Renkaan halkaisija kun ei vannekokoa muuttamalla muutu miksikään?
                      quote]

                      No okei okei,käytetään oikeitä termejä. Pyörän(eli siis vanne+rengas) halkaisijan muuttamisella on suora vaikutus kulkuun, sekä myös renkaan kitkakertoimen muuttuminen vaikuttaa myös kulkupuoleen. Kokeile sinäkin Hemi, laita alle 145/55R10 nakit ja vertaat nykyisiisi,huomaat eron.

                      Comment

                      • mynni
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2006
                        • 159

                        #12
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Ps.Mitkä on "raskasmetallivanteet"?Peltivanteista ja kevytmetallivanteista olen kyllä kuullut,mutta..?
                        raskasmetallivanteilla tarkoitan halpoja "aluvanteita" kun painaa niin perkeleesti verrattuna vaikka bbs rc vanteisiin jotka lojuu tallin lattialla
                        ex: e61 525da -07 lci "m-sport"
                        ex: e46 316 touring -02
                        ex: e39 523i -96
                        ex: e36 325i coupe avus edition -94
                        ex. e28 520i -85
                        ex. e21 316/2.0 -77

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Mitä suurempi on pyörän säde, sitä vaikeampi on sen nopeutta muuttaa. Eli kiihtyy ja hidastuu huonommin.

                          Renkaan vierintävastus vaikuttaa ehkä eniten, mitä suurempi nopeusluokka, sitä suurempi vierintä vastus.

                          Myös vanteen ilmanvastus vaikuttaa, sileillä muovi kapseleilla mennään kovempaa kuin huulivanteilla.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by zeneg View Post
                            No okei okei,käytetään oikeitä termejä. Pyörän(eli siis vanne+rengas) halkaisijan muuttamisella on suora vaikutus kulkuun, sekä myös renkaan kitkakertoimen muuttuminen vaikuttaa myös kulkupuoleen. Kokeile sinäkin Hemi, laita alle 145/55R10 nakit ja vertaat nykyisiisi,huomaat eron.
                            Kyllä, kyllä mutta renkaan ulkohalkaisija ei muutu milliäkään mihinkään suuntaan sillä että alle vaihdetaan isompaa vannetta. Renkaan profiilisuhde samalla kun madaltuu, niin nämä "välitykset" ei muutu tästä miksikään.
                            Toki kiihtyvyys muuttuu silloin mikäli poiketaan originaalista vierintäkehästä/halkaisijasta, mutta näin ei tapahdu vannekokoa kasvattamalla.
                            Renkaan leveys toki nostaa vierintäkitkaa jolla totesinkin olevan tuohon kiihtyvyyteen paljon suurempi merkitys kuin muutaman kilon pyörän painomuutoksella.

                            Comment

                            • tero_v
                              BTCF Member
                              • Sep 2006
                              • 970
                              • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                              #15
                              tossa pyhänä kokeilin autoni kulkua, tehdas lupaa 240km/h, mutta ei se 230km/h lujempaa menny mittarin mukaan, tiedä sitten mikä on ollu todellinen nopeus. oli tyyni keli ja rengastus on 8,5x18(235/40) & 10x18(265/35) että nämä pyörät vaikuttaa jo kulkuun.
                              E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                              650hp/850nm 1.8bar
                              1/4m 11.48s/208km/h
                              100-150km/h 2.01s
                              100-200km/h 6.99s


                              EX jatkeet:
                              e39 528 M-Sport -99
                              e36 318is "M-sport" -92

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎