Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden merkitys kiihtyvyyteen..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rockford
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 8028
    • Pinsiö

    #31
    ....luulen, että kun renkaan vierimissuunnan X509 + wer32 jakaa kuudella piin-arvolla, sekä kertoo neliöjuuren kahdella, saadaan aika mittatarkka tulos. Tosin tämä riippuu laskutoimituksesta ja siitä, ollaanko lounaassa vai lännessä, sekä ilmavirran G-arvosta, mutta kutakuinkin: 3400% X Hu09, sekä tuon jakaminen yhdellä 80km/h- vauhdissa. Näiden yhteistuloksen muistaa laittaa potenssiin kolme ja jakaa 2kg, niin olemme aika lähellä todellista nopeutta.

    Tosin kääntöpiiri ja maan vetovoima tekee oman osansa.
    -Dodge Charger -73
    -Mercedes-Benz GLK
    -VW Transporter

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      #32
      Ottakaa myös huomioon kuun asento ja pyyhkeiden järjestys kylppärin naulakossa.


      Comment

      • ockelbo4500
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 926
        • Sotkamo--Oulu

        #33
        Originally posted by petrolhead View Post
        Sen pyörän kehänopeus ei muutu miksikään oli sitten 15" tai 18" vanne.

        -15" 15kg vanne jonka kaikki massa on ulkokehällä
        -18" 15kg vanne jonka kaikki massa on ulkokehällä

        Molempien liikemäärä tai liike-energia mitä haluat käyttää , on sama vaikkapa 100km/h vauhdissa.
        Pyörimisenergia on toki sama, jos puhutaan siis vanne+rengas paketista, jonka vierintähalkaisija on sama ja jos tuo kaikki massa olisi ulkokehällä. Näinhän ei kuitenkaan todellisuudessa ole

        Olettaisin ockelbo4500:n tarkoittaneen sitä, että kun auton renkaassa kaikki massa ei ole ulkokehällä, vaan joissain muualla, niin 18" vanne + rengas -yhdistelmässä tämä massa on keskimäärin ulompana kuin fyysisesti samansäteisessä 15" vanne + rengas -yhdistelmässä ja tästä johtuen hitausmomentin laskennassa tarvittava massan jakautumista kuvaava näennäinen säde r on 18" vanteen tapauksessa suurempi kuin 15" vanteen tapauksessa. Eli tässä mielessä isompaan vannekokoon vaihdettaessa massan lisäksi kasvaa hitausmomenttiin vaikuttava sädekin, vaikka fyysinen halkaisija pysyykin samana.
        Juurikin tätä tarkoitin aiemmassa postauksessa.
        BMW E84 X1 18dXdrive -14

        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
        Ex, E46 320 d Touring -01
        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #34
          Originally posted by Lakeson View Post
          Kyllä taasen talvikiekoilla (17" -> 16") kulkee auto kevyemmin, vaikka molemmat sarjat ovat OEM-laatua.
          Minullakin tuli suuri ero kun vaihdoin 18" kesärenkaista 15" talvirenkaisiin. Kaupunkiajossa auto kiihtyy huomattavasti pirteämmin kuin ennen, toisaalta joissain tilanteissa meno on nykivämpää koska auto vastaa myös kaasun löysäämiseen paljon nopeammin. Auto myös tuntuu jotenkin ketterämmältä, ohjaus toki on nyt hiukan kevyempi, mutta joku muukin siinä on muuttunut. Vielä jos tuo E39:n hidas ohjaus olisi selvästi nopeampi, niin kyllä kelpaisi.
          E39 528iA

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17797
            • Jämsä

            #35
            itsehän en noista kaavoista tiedä mitään, mutta se nyt on aivan takuu varma asia, että kilo vanteessa ei takuulla vastaa vain kahta kiloa auton kyydissä, varsinkin jos lisäpaino tulee vannekoon kasvatuksella. jos laittaa esim. 10kg/pyörä raskaamman 15"-->18" paketin alle, niin se tuntuu jo todella selvästi kiihtyvyydessä ja kulutuksessa, kun taas autoon ottaa 80kg kaverin kyytiin, niin sitä ei tunne juurikaan missään.
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1651
              • Pk-seutu

              #36
              Yleisön pyynnöstä jatketaan vielä kaavojen kanssa nyhräämistä.

              Pyörän hitausmomentin vaikutus riippuu kokonaisvälityksestä eli perävälitys kertaa vaihteen välitys. Käytännössä välityssuhde on aina > 1 joten välityssuhteella on keventävä vaikutus.

              Jos pyörän hitausmomentti on J, laatikossa on suora vaihde ja perän välityssuhde on 3,91, vaatii kiihdyttäminen vääntömomenttia kampiakselista T=J*(1/3,91)^2*alpha ja alpha on kampiakselin kulmakiihtyvyys (rad/s).

              Eli kun vääntömomenttikäyrä, välityssuhteet, pyörivien osien hitausmomentit, ilmanvastus ja vierinvastus ovat tiedossa saadaan laskettua kullakin hetkellä vaikuttava kiihtyvyys.

              Siitä vaan naputtelemaan kaavoja exceliin...
              Last edited by SledgeHammer82; 21-10-2010, 21:18. Reason: Kaavat sekaisin, pitää olla (1/i)^2

              Comment

              • Lakeson
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 649
                • Jyväskylä

                #37
                Originally posted by bemu2000 View Post
                jos laittaa esim. 10kg/pyörä raskaamman 15"-->18" paketin alle, niin se tuntuu jo todella selvästi kiihtyvyydessä ja kulutuksessa, kun taas autoon ottaa 80kg kaverin kyytiin, niin sitä ei tunne juurikaan missään.
                Totta.

                Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                Yleisön pyynnöstä jatketaan vielä kaavojen kanssa nyhräämistä.

                Pyörän hitausmomentin vaikutus riippuu kokonaisvälityksestä eli perävälitys kertaa vaihteen välitys. Käytännössä välityssuhde on aina > 1 joten välityssuhteella on keventävä vaikutus.

                Jos pyörän hitausmomentti on J, laatikossa on suora vaihde ja perän välityssuhde on 3,91, vaatii kiihdyttäminen vääntömomenttia kampiakselista T=J*(1/3,91)^2*alpha ja alpha on kampiakselin kulmakiihtyvyys (rad/s).

                Eli kun vääntömomenttikäyrä, välityssuhteet, pyörivien osien hitausmomentit, ilmanvastus ja vierinvastus ovat tiedossa saadaan laskettua kullakin hetkellä vaikuttava kiihtyvyys.

                Siitä vaan naputtelemaan kaavoja exceliin...
                On sen verran aikaa omista opinnoista, että kynnys lähteä pyörittelemään exceliin moista kaavaa on korkealla. Äkkiäkös joku vihkiytynyt nuo..

                Talvirenkaiden halkaisija on 0,7cm suurempi kuin kesävanteilla (215/55R16 vrt. 235/45R17). Painot 72,4kg (4*18,1kg) vrt. 86,8kg (2*20,9kg, 2*22,5kg). Tuo naurettavalta kuulostava 14,4kg ero tuntuu todella paljon auton käytöksessä, herkempi voisi sanoa jopa dramaattisesti. OEM-vannehifistinä voin vain kuvitella millasta meno on jollain 19" tuningtinoilla ja 'näyttävällä' rengastuksella.

                Ilmanvastuksen vaikutus olisi laskuissa hyvä huomioida, mutta ei ole relevantti. Eron käytöksessä huomaa jo ihan kaupunkinopeuksissa.
                Ei mopolla mahottomia..

                Comment

                • Lakeson
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 649
                  • Jyväskylä

                  #38
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Minullakin tuli suuri ero kun vaihdoin 18" kesärenkaista 15" talvirenkaisiin. Kaupunkiajossa auto kiihtyy huomattavasti pirteämmin kuin ennen, toisaalta joissain tilanteissa meno on nykivämpää koska auto vastaa myös kaasun löysäämiseen paljon nopeammin. Auto myös tuntuu jotenkin ketterämmältä, ohjaus toki on nyt hiukan kevyempi, mutta joku muukin siinä on muuttunut. Vielä jos tuo E39:n hidas ohjaus olisi selvästi nopeampi, niin kyllä kelpaisi.
                  Jep, hieman liiotellen ero ketteryydessä on kuin hyppäisi e30:n puikkoihin.
                  Ei mopolla mahottomia..

                  Comment

                  • dieseljussi
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2010
                    • 592
                    • Suomi

                    #39
                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    itsehän en noista kaavoista tiedä mitään, mutta se nyt on aivan takuu varma asia, että kilo vanteessa ei takuulla vastaa vain kahta kiloa auton kyydissä, varsinkin jos lisäpaino tulee vannekoon kasvatuksella. jos laittaa esim. 10kg/pyörä raskaamman 15"-->18" paketin alle, niin se tuntuu jo todella selvästi kiihtyvyydessä ja kulutuksessa, kun taas autoon ottaa 80kg kaverin kyytiin, niin sitä ei tunne juurikaan missään.
                    Ettei johtuisi vaikutelma siitä, että kun vetolinjastosta ottaa hitautta pois, niin sutii/lukkii jarrut paljon helpommin kuin ennen? Tämä tietysti antaa vaikutelman, että tehoja on tullut reilusti lisää.
                    Mittauksia kehiin, ei me muuten uskota

                    Olihan siellä yksi mittaus:

                    Käytännön kokemuksina (VW Passat 1.8T)
                    rengastus ------------------------paino/pyörä----- 0-100
                    ETABETA tetsuit 225/35/19 ---------32,8 kg ---------8,1s
                    Peltivanne 205/60/15----------------19,8 kg----------7,5

                    Jos auton massaksi peltivanteilla oletetaan 1500kg, tulee vertailumassaksi painavammillavanteilla 1604 kg (painonlisä kaksinkertaisena). Tällöin 0-100 km/h pitäisi mennä aikaan 8.03s. Aika lähelle?

                    edit: Aloin miettiä, mistä loput kymmenykset tulevat. Veikkaan, että johtuvat välitysten pidentymisestä ja sen aiheuttamasta huonommasta kiihtyvyydestä
                    Last edited by dieseljussi; 22-10-2010, 17:52. Reason: lisäystä

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17797
                      • Jämsä

                      #40
                      Originally posted by dieseljussi View Post
                      Ettei johtuisi vaikutelma siitä, että kun vetolinjastosta ottaa hitautta pois, niin sutii/lukkii jarrut paljon helpommin kuin ennen? Tämä tietysti antaa vaikutelman, että tehoja on tullut reilusti lisää.
                      Mittauksia kehiin, ei me muuten uskota

                      Olihan siellä yksi mittaus:

                      Käytännön kokemuksina (VW Passat 1.8T)
                      rengastus ------------------------paino/pyörä----- 0-100
                      ETABETA tetsuit 225/35/19 ---------32,8 kg ---------8,1s
                      Peltivanne 205/60/15----------------19,8 kg----------7,5

                      Jos auton massaksi peltivanteilla oletetaan 1500kg, tulee vertailumassaksi painavammillavanteilla 1604 kg (painonlisä kaksinkertaisena). Tällöin 0-100 km/h pitäisi mennä aikaan 8.03s. Aika lähelle?

                      0,5L kulutuksen nousu kertoo myös aika paljon... sun on syytä kokeilla itse. en itsekään tuota ennemmin uskonut, ennekö sitten aikanaan tuli E39 528i:n alle 15" orkkis alujen tilalle painava 18" halpis setti. varsinkin pienillä vaihteilla tuntuu selkeimmin, kun nopeuden muutokset on isompia...
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • dieseljussi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2010
                        • 592
                        • Suomi

                        #41
                        Originally posted by bemu2000 View Post
                        0,5L kulutuksen nousu kertoo myös aika paljon... sun on syytä kokeilla itse. en itsekään tuota ennemmin uskonut, ennekö sitten aikanaan tuli E39 528i:n alle 15" orkkis alujen tilalle painava 18" halpis setti. varsinkin pienillä vaihteilla tuntuu selkeimmin, kun nopeuden muutokset on isompia...
                        Ei tuossa mistään uskosta ole kysymys, olen kyllä kokeillut (omassa lelussa on hiilikuituvanteet, ei tosin 318d:ssä). Kysymys on siitä, kuinka paljon kiihtyvyys paranee.
                        Mitä nopeampi ja kevyempi laite on, siitä suuremman "teholisäyksen" saa kevyemmillä vanteilla. Esimerkiksi eräällä varttimailikalkulaattorilla saa saman ajan 1500 kg/400hp laitteelle kuin 1604 kg/434hp laitteelle. Passatin tapauksessa tehoja tulisi siis jo 34 hp, jos lähtötaso olisi noin korkea.
                        Samalla tavoin, mitä suurempi on kiihtyvyys, sitä suurempi on "tehonlisäys". Eli myös matalatehoisissa laitteissa eron huomaa pienissä nopeuksissa, kun kiihtyvyys on vielä suuri.

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #42
                          Originally posted by dieseljussi View Post
                          Ei tuossa mistään uskosta ole kysymys, olen kyllä kokeillut (omassa lelussa on hiilikuituvanteet, ei tosin 318d:ssä). Kysymys on siitä, kuinka paljon kiihtyvyys paranee.
                          Mitä nopeampi ja kevyempi laite on, siitä suuremman "teholisäyksen" saa kevyemmillä vanteilla. Esimerkiksi eräällä varttimailikalkulaattorilla saa saman ajan 1500 kg/400hp laitteelle kuin 1604 kg/434hp laitteelle. Passatin tapauksessa tehoja tulisi siis jo 34 hp, jos lähtötaso olisi noin korkea.
                          Samalla tavoin, mitä suurempi on kiihtyvyys, sitä suurempi on "tehonlisäys". Eli myös matalatehoisissa laitteissa eron huomaa pienissä nopeuksissa, kun kiihtyvyys on vielä suuri.
                          Kerro toki lisää
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • dieseljussi
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2010
                            • 592
                            • Suomi

                            #43
                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Kerro toki lisää
                            Mopossa BST:t. Vaikuttaa aika hyvin, kun härvelin massa on muutenkin niin pieni.

                            Comment

                            • Ändi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 1292
                              • Pori

                              #44
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Kerro toki lisää
                              Originally posted by dieseljussi View Post
                              Mopossa BST:t. Vaikuttaa aika hyvin, kun härvelin massa on muutenkin niin pieni.
                              sigpic
                              E46 2d 330 -02
                              EX.
                              E36 2d 328 -97
                              e92 335d -07
                              330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                              Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                              Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                              Bmw 325 iA 2D -93
                              Bmw 325 4d -92

                              Comment

                              • dieseljussi
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2010
                                • 592
                                • Suomi

                                #45
                                Pitää tarkentaa lausuntoa, siis mopo on crb1000rr ja vanteet nuo:



                                Pyörän paino tankattuna on tällä hetkellä noin 170 kg + tietysti kuski tuohon päälle (vakiona 199 kg tankattuna). Tässä painoluokassa edes viiden, tai vaikka 10 kg painonpudotus vanteissa tekee todella merkittävän eron sekä kiihtyvyyteen, käsiteltävyyteen, että ajomukavuuteen. Samanlaisen eron saa 1700 kg autoon keventämällä vanteita 100 kg.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎